
Spalio 11-ąją Vilniuje prasidės vienintelis Lietuvoje šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis „Vilnius Jazz“. Nors rengiamas jau 31 metus, jis kaskart atranda naujų šio žanro „bombikių“. Šiais metais festivalyje jų bus ne viena.
Istorinis įvykis aštraus džiazo mėgėjų laukia spalio 13-ąją, kai į Rusų dramos teatro sceną įžengs Brajano Marselos (Brian Marsella) trio iš JAV. Šiuo koncertu Vilniuje prisistatys garsus Niujorko muzikos klubas „The Stone“, įkurtas 2005-aisiais legendinio avangardininko Džono Zorno (John Zorn).
Nuo šio rugsėjo iki metų pabaigos jis Slovėnijoje, Bosnijoje ir Hercegovinoje, Austrijoje, Belgijoje, Olandijoje, Norvegijoje ir Lietuvoje rengia savo pirmąjį Europos turą, skirtą saksofonininko, kompozitoriaus bei leidėjo Džono Zorno 65-ajam gimtadieniui.
Turbūt nėra nė vieno džiazo aistruolio, kuris nebūtų girdėjęs šio vardo. Sunku būtų išvardyti net dalį tų, su kuriais D. Zornas bendradarbiavo ir įrašinėjo muziką. 1995-aisiais jis įsteigė avangardinės ir eksperimentinės muzikos įrašų studiją „Tzadik“, kuri suteikė galimybę daugybei novatorių paskelbti savo darbus. Šios studijos, kaip ir D. Zorno klubo „The Stone”, vienintelis tikslas – pristatyti muziką, siekiant naudos tik jos kūrėjams, atlikėjams ir, aišku, klausytojams.
Ne mažiau D. Zornas žinomas dėl originalios savo kūrybos, kuria visada siekė įprasminti savo unikalumą. „The Stone“ europinis turas supažindins publiką su vienu įspūdingiausių ir didžiausių jo darbų – „Masada Book“ („Masados knyga“), pradėta kurti 1993-aisiais ir kuriama iki šiol.
„Masada“ (hebr. „tvirtovė“) – tai hebrajų kultūrinės tapatybės tyrimas. Europinio turo metu rinktiniai muzikantai – Meri Halvorson (Mary Halvorson) kvartetas, Brajano Marselos trio, grupės „Secret Chiefs 3” ir paryžiečių „Autoryno” – interpretuos antrąją ir trečiąją „Masados knygas“.
Pasak kritikų, B. Marselos trio atliekama programa, kuri skambės ir Vilniuje, – viena įspūdingiausių, kokias šiuo metu galima išgirsti džiazo scenose. Ją sudaro 16 D. Zorno pjesių iš antrosios „Masados“ ciklo dalies – „Angelų knygos“ („The Book of Angels“). Ji pradėta kurti 2004-aisiais ir sudaryta iš daugiau kaip 300 klezmerių muzikos įkvėptų kompozicijų, kurias iki šiol groja įvairiausios atlikėjų sudėtys. D. Zorno „Masada“ maratonai tapo daugybės koncertų ir festivalių ašimi.
Minėtas 16 pjesių B. Marsellos kompanija atlieka skirtingomis manieromis, primindama visą plejadą kompozitorių ir pianistų – nuo Bilo Evanso (Bill Evans) ir Makkojaus Tainerio (McCoy Tyner) iki Klodo Debiusi (Claude Debussy) ir Eriko Sati (Erico Satie). Pernai šis pjesių rinkinys buvo įamžintas ir D.Zorno įrašų kompanijos „Tzadik“ albume.
Pasak žurnalo „Downbeat“, tik D. Zornas gali taip išplėtoti žydų muzikos temas, o B. Marsela – atlikti.
Visi trys šio trio nariai yra nuolatiniai D.Zorno bendražygiai.
Brajanas Marsela vadinamas kylančia improvizacinės muzikos žvaigžde. Jis labai anksti pradėjo muzikinę karjerą – jau būdamas vienuolikos debiutavo profesionalioje scenoje, paauglystėje muzikavo Filadelfijoje su įvairiais ansambliais.
Nuo 2000-ųjų Brajanas intensyviai gastroliuoja ir įrašinėja muziką su pripažintais atlikėjais visame pasaulyje. Jis yra brazilų perkusininko Cyro Baptistos grupės „Beat the Donkey“ narys, drauge su jos lyderiu įkūrė grupę „Vira Loucos“, surengė daugiau kaip 300 pasirodymų JAV bei Kanadoje su grupe „Caveman“ , gastroliuoja ir įrašinėja albumą „Tzadik“ kompanijoje su Eyalo Maozo grupe „Edom“.
Klavišininkas bendradarbiavo ir su daugeliu kitų ansamblių bei scenos talentų.
Bosininkas Trevoras Danas (Trevor Dunn) nuo 2000-ųjų gyvena Niujorke ir dalyvauja įvairiuose D. Zorno projektuose, tarp jų – „Nova Quartet“, „Dreamers“, „Electric Masada“, „Aleph Trio“. Jis taip pat groja daugybėje kitų grupių, kuria muziką nepriklausomiems filmams.
Perkusininką Kenis Voulesenas (Kenny Wollesen) lietuviai avangardo mėgėjai jau neblogai pažįsta. Muzikantas ne kartą lankėsi mūsų šalyje – koncertavo čia su gitaristo Bilo Friselo (Bill Frisell) grupe, vėliau dalyvavo projektų serijoje „Fluxus ministerijoje“ Vilniuje ir Kaune kartu su JAV gyvenančiu būgnininku Daliumi Naujokaičiu ir vietos muzikantais.
Iš pastarųjų susitikimų gimė albumas „Rasa Rasa“, kurį 2014 metais išleido D.Zorno „Tzadik“ kompanija. Prieš tai šis projektas skambėjo „The Stone“ klube ir buvo įrašytas D. Zorno studijoje. Specialiai dėl jo į Niujorką buvo nuvykusios septynios sutartinių dainininkės iš Lietuvos, įsiamžinusios albume. K. Voulesenas jame groja savadarbiais instrumentais.
Šis muzikantas garsėja lankstumu, išmone ir meistryste. Jis koncertavo ir įrašinėjo muziką su įvairiausių žanrų atlikėjais – nuo Tomo Veitso (Tom Waits) iki Sino Lenono (Sean Lennon) ir Rono Seksmifo (Ron Sexsmith). Tačiau milžiniškoje menininko diskografijoje daugiausia – apie 40 – su D.Zornu įgrotų albumų.
Išskirtinis jo partneris yra ir B. Friselas, o albumų kūrėjas išleido su visa plejada džiazo korifėjų.
K. Voulesenas intensyviai darbuojasi ir su savo suburtu „New Klezmer Trio“, yra grupių „Sex Mob“ ir „Himalayas“ narys. Su pastarąja grupe muzikuoja ir D.Naujokaitis, jos projektuose daug kartų dalyvavo filmininkas Jonas Mekas.
Brian Marsella Trio atliekama „The Book of Angels“ skambės 31-ajame „Vilnius Jazz“ festivalyje Lietuvos rusų dramos teatre spalio 13 d. 19 val.
Vienas iš įrašų:
https://youtu.be/G9Cdf9VMAaE