
Kauno daugiabučių namų gyventojai susirūpinę. Moka, bet nežino, už ką. Daugiabučius namus administruojančios įmonės nesiteikia pranešti apie atliekamus darbus, tačiau susimokėti prašo. Bendrijų pirmininkams trūksta noro ir laiko rūpintis namų ūkiu ir aplinka. Tad kokia išeitis, ir kokie pirmieji žingsniai turi būti atlikti, kad įvyktų teigiami pokyčiai?
Moka, bet nežino, už ką
„Gyvenu šiame daugiabučiame name jau 10 metų, bet nesu mačiusi už mūsų daugiabučio namo administravimą atsakingo žmogaus. Jokių susirinkimų, domėjimosi, ko, mes, gyventojai, norime. Pavyzdžiui, gauname lapelį, kuriame nurodyta suma už teritorijos tvarkymą. Bet realūs darbai neatlikti – vasarą žolė nenupjauta, rudenį lapai netvarkomi. Iškilus klausimams,
kreipiamės, skambiname administratoriui, bet viskas pasibaigia atsakymu, kad informuos vėliau. Situacija lieka neišspręsta ir patys turime tvarkytis“, – atvirai išdėstė susiklosčiusią padėtį kaunietė Irma.
Pašnekovei dažnai kyla klausimas ir dėl kaupiamųjų lėšų panaudojimo. „Gavome lapelį, kad jie savavališkai atliko kažkokį darbą ir nurašė kaupiamąsias lėšas. Nebuvo jokio susirinkimo, jokio aptarimo, jie tiesiog apskaičiavo fiksuotą sumą, ir viskas. Manau, taip elgtis negalima, bet administruojanti mūsų daugiabutį namą įmonė taip dirba. Jei trūksta žinių ir neanalizuoji gautos informacijos, susimoki. Tačiau pradėjus domėtis supranti, kad neaišku, už ką moki. Norime keisti administratorių, bet nežinome , nuo ko pradėti“, – nuogąstauja kaunietė.
Atrodo, įsteigus bendriją ir išsirinkus namo pirmininką turėtų būti ramiau. Juk „savas“ žmogus turėtų noriai rūpintis viso daugiabučio namo ūkiu, o darbai „kalbėti patys už save“ be papildomo gyventojų rūpesčio. Deja, kauniečiui Aleksandrui, kaip ir jo kaimynams, rūpestį kelia ne tik daugiabučiame name atliekamų darbų mokesčiai ir jų skaidrumas: „Atliekami smulkūs darbai, bet suma įrašoma didelė, nors parduotuvėje matome kitokias kainas. Taip pat trūksta pirmininko ryžtingesnių veiksmų, iniciatyvos, naujovių, nes jis jau pagyvenęs žmogus ir nenori nieko keisti. Atlieka tik tai, kas privaloma“.
Trūksta skaidrumo ir bendravimo
Pasak Kauno miesto savivaldybės Daugiabučių namų administravimo ir renovavimo skyriaus vedėjo Kęstučio Miškinio, paklausus, už ką mokama administratoriui, daugelis gyventojų tikrai neturi atsakymo. „Gyventojams trūksta skaidrumo ir bendraujant su bendrijos pirmininku, ir su administratoriumi. Jis įstatymų nustatyta tvarka skelbia informaciją, bet ne visi žmonės naudojasi internetu, jiems trūksta susirinkimų, informacijos pašto dėžutėse. Patarimas – prašyti kuo daugiau informacijos ir žinoti, kur pasirašote, už ką mokate. Reikia labiau domėtis ne tik savo individualiu butu, bet ir visu daugiabučiu namu bei jo aplinka, būti bendruomeniškiems “, – komentuoja K. Miškinis.
Kauniečių pasipiktinimą dažniausiai kelia administratorių savivaliavimas, nes pastarieji imasi veiksmų negavę gyventojų pritarimo. „Būna atvejų, kai daugiabučio namo administratorius pradeda kažkokius darbus be pritarimo, pavyzdžiui, laiptinėje pradeda keisti langus. Tai didelis pažeidimas, sulaukiantis namo gyventojų pasipiktinimo“, – sako K. Miškinis.
Vienareikšmiškai patarti – steigti bendriją ar naudotis administruojančia įmone, K. Miškinis nesiryžta. Pašnekovo teigimu, svarbiausia, kad daugiabučio namo priežiūra, administravimu besirūpinantis asmuo ar įmonė, nuoširdžiai atliktų savo darbą, o gyventojai galėtų pasitikėti ir būti ramūs, kad gaus reikalingą informaciją ir kokybiškai atliktus darbus.
„Ar tai bus bendrija, ar administruojanti įmonė, svarbiausias tarpusavio santykis. Yra bendrijų, kurios turi savo pirmininkus ir puikiai tvarkosi, yra ir tokių, kurios nesutaria su pirmininkais, nes jie nebendrauja, neteikia informacijos. Administruojančios įmonės paskirtas vadybininkas taip pat turi būti suinteresuotas teikti visą informaciją ir padėti gyventojams, bet būna visaip. Iškilus nesutarimams daugiabučio namo gyventojai gali spręsti – rinkti naują pirmininką, ar kreiptis į administruojančią įmonę“, – teigia K. Miškinis.
Administratorius ar bendrija nėra vienintelis pasirinkimas
Pašnekovė sako, kad žmonėms itin svarbus grįžtamasis ryšys. „Šiandien vien atliktų daugiabučio namo darbų ataskaitos žmonėms nebepakanka. Jie tikisi, kad namo pirmininkas ar administratorius bus novatoriškas, rūpestingas ir sieks sumažinti gyventojų sąskaitas“, – sako jau 5-erius metus viename Kauno daugiabučiame name pirmininkaujanti Žydrūnė Viselgaitė.
Sukūrusi tam tikrą pirmininkavimo modelį ir įgyvendindama jį praktikoje konkrečiais darbais, atsižvelgdama į gyventojų poreikius, Ž. Viselgaitė sulaukė kaimyninių daugiabučių namų gyventojų susidomėjimo jos darbu.
Nuo ko pradėti siekiant pokyčių?
Pasak Ž. Viselgaitės, svarbiausia patiems namo gyventojams būti iniciatyviems ir susirinkus į visuotinį gyventojų susirinkimą aptarti, kokių pokyčių yra tikimasi, ir kur būtų galima kreiptis. Svarbu suprasti, kad viskas gali pasikeisti tik tuomet, jeigu namo administravimu užsiims savo darbą išmanantis asmuo, turintis noro ir laiko tobulėti, siekiantis atlikti savo darbą ne tik greitai, bet ir kokybiškai, bei pastoviai tobulėjantis ir keliantis savo kvalifikaciją.
Sąmoningai ar iš nepatirties padarytas nusikaltimas, leidžiant butų nuomotojams supirkti daugiabučių dalis daugiaaukščiuose, kur žmonės nusipirko butus sau gyventi.
Taip viename name ir laiptinėje atsiduria labai skirtingų interesų žmonės
1) tie, kas nori jaukiai ir saugiai gyventi patys, vaikus auginti bei senus tėvelius ramiai karšinti, todėl suinteresuoti tausoti savo namą, rūpintis jo aplinka ir gražiais kaimyniškais santykiais,
2) tie, kam tik rūpi kuo mažesnės sąnaudos ir kuo didesnės pajamos iš nuomos, todėl nenori jokių bendrų reikalų, nenori rūpintis nei laiptine, nei namu, nei jokiomis renovacijomis (o kaltė suverčiama vien pensininkams, nors būtent butų nuomotojas turi tą 51% balsų ar netoli to)
3) nuomininkai, kuriems tie butai – savotiška stoties laukiamoji salė.
Laikas įstatymu įpareigoti bent jau naujai statomus namus skirstyti į nuominius namus (šiuos dar suskirstant į trumpalaikei ir ilgalaikei nuoma skiriamus)i, ir namus būsimoms daugiabučių namų savininkų bendrijoms.
O iš šios betvarkės prasideda ir pirmininkų sauvalė. Gal būt finansiškai remiami bendrijos NT nuomotojų, jie „užmiršta”, kam pagal susitarimą dirba. Kad patikrintum bendrijos dokumentus, reikia kone su policija veržtis į valdybą, nes jie paprasčiausiai ignoruoja butų savininkų interesus, paklausimus ar reikalavimus. Jie apsikasė valdyboje ir tau, savininke, malonėja skirti porą valandų per visą savaitę!
Ne tik kauniečiai nepatenkinti. Kartą teko keisti bute vandens skaitiklį, ir Vilniaus vandenų darbuotojui prireikė Naujamiesčio būsto pagalbos, kad šie užsuktų įvadinę namo vandens sklendę. Vilniaus vandenų darbuotojas (o vėliau ir jų teisininkas) man tvirtino, kad jei Vilniaus vandenų darbuotojas daro iškvietimą, tai jie ir mokės už iškvietimą, o man už jį mokėti nereiks. Bet už sklendės užsukimą (10-15 min neintelektualaus darbo) man Naujamiesčio ūkis pateikė 20 eurų sąskaitą,išversdami situaciją į kitą pusę: atseit mano bute buvo avarinė situacija. Kai bandžiau aiškintis su jų vadovybe, tai jos paaiškinimas skambėjo “Nemokamų bandelių šiais laikais nėra”.
Bendrija iš 12 daugiabučių, pirmininkė tapo tokia beraštė, bet sava ,buvusios vyr buhalterės kaimynė- buvusi vyr buhalterė buvo ir pirmininkį, bet pabėgo, savo postą paskyrė tai beraštei kaimynei tada, kai prokuratūra patikrino ir nustatė apgaulingą apskaitą, bet poniutė sugebėjo išsipirkti, nes vyr buhalterė liko švari, o pirmininkui teismas , prokuroro prašymu paskyrė tik baudelę- kaip ant juoko- vok kiek tik nori ir gali pavogti, VISI PAIDARO AKLI PRIEŠ BENDRIJOSE KLESTINČIAS VAGYSTES- NES IŠSIPERKA IŠ VISŲ TYRĖJŲ, PROKURORIUKŲ IR TEISĖJUKŲ../. KAM LIETUVOJ GYVENTI GERA…??? OGI – PIRMININKAMS BENDRIJOSE…
turiu visus tyrimus ir daug medziagos bei vadinamu dokumentu is tos bendrijos- kolhozo
Parasykite man – galesite paviesinti, nes joks zurnalistas, televizija, laikrastis neatliepia i mano laiskus…