Ketvirtadienis, 7 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

Iš Rytų Lietuvos naikinimo istorijos: N. Vėlius, A. Stanaitis. Lydos kraštas

Norbertas Vėlius, Andrius Stanaitis, www.alkas.lt
2016-05-08 00:10:25
3
Nacionalinė biblioteka parengė virtualią paroda skirtą N.Vėliaus 75-mečiui
norbetas_velius_lnb.lt
Norbetas Vėlius | lnb.lt nuotr.

Norberto Vėliaus pratarmė knygai Lydos krašto lietuviai, I. Kaunas: Poligrafija ir informatika, 2002, p. 5–9. Ištraukos:

Pagal 1920 m. Maskvos taikos sutartį Lydos krašto lietuviai atiteko Lietuvai, tačiau tais pačiais metais buvo lenkų okupuoti. 1939 m. jie dar kartą buvo atskirti nuo Lietuvos. Jų troškimas gyventi Lietuvos valstybėje neišsipildė ir Atgimimo metais. 1992 m. žlugus Sovietų Sąjungai, jie liko Baltarusijos Respublikos sudėty – ir toliau bedaliai įnamiai savo tėvų ir protėvių žemėje. Daug šimtmečių jie iškentėjo kitataučių apsupty, dažnai pašiepiami, paniekinami, neturėdami jokių politinių teisių, negalėdami viešai lietuviškai kalbėti, mokytis, netgi melstis.

Lydos krašto lietuviai mokslininkus iš Lietuvos ir kitų kraštų sutikdavo kaip brangiausius svečius – su duona ir druska, maloniai jiems pasakodavo, dainuodavo, rodydavo brangiausias savo protėvių relikvijas. Jie norėjo pabūti kartu su savo broliais iš brangiosios Tėvynės ir su garsiais žmonėmis, kurie suprato ir vertino jų persekiojamą gimtąją kalbą, dainuojamas dainas, sekamas pasakas, kurie nuoširdžiai domėjosi jų valgiais, drabužiais ir visu gyvenimo būdu. Tačiau tiek carinės Rusijos, tiek Lenkijos, tiek Sovietų Sąjungos valdžių atstovai kaip įmanydami trukdė mokslininkų darbą, laikydami juos esamos tvarkos trikdytojais, nepageidaujamų tautinių jausmų ir nuotaikų kurstytojais. Čia atvykę lietuvių kalbos ir kultūros tyrinėtojai buvo tardomi, suiminėjami, kalinami, kartais net fiziškai su jais mėginta susidoroti.

Rytų Lietuva iki XIX a.

Andrius Stanaitis. Etniniai procesai pietiniame Lietuvos paribyje iki XIX amžiaus (Lydos krašto lietuviai, I, p. 82–91). Ištraukos:

Šio tūkstantmečio pradžioje Nemuno aukštupio ir jo intakų žemės buvo apgyventos jotvingių. Šios gentys (jotvingiai, dainaviai, sūduviai, paleksėnai) tuo metu gyveno didelėse teritorijose į pietus nuo prūsų ir lietuvių žemių. Rašytiniai šaltiniai jas vadino stambesnių gentinių junginių vardais: rusų metraščiai – jotvingiais, lenkų ir vokiečių kronikos – jotvingiais, dainaviais ir sūduviais. Šie terminai buvo vartojami kaip tapatūs.

Kaip nurodo V. Sedovas, jotvingių salos Baltarusijos Panemunėje egzistavo ir XVII–XIX a., tačiau tuo metu čia jau kabėta lietuvių kalba. 1860 m. M. Lebedkino gyventojų surašyme 30929 pietinės Gardino gubernijos dalies gyventojai buvo užrašyti jotvingiais.

Istorijos, archeologijos ir kalbotyros mokslų tyrimai parodė, kad jotvingių iš tikrųjų gyventa didelėse teritorijose – dabartinės Lenkijos šiaurės rytų rajonuose, Lietuvos pietuose ir Užnemunėje, Baltarusijos Panemunėje ir Bugo aukštupyje, tačiau pastovios ribos tarp jotvingių ir rytų slavų nebuvo, nes ji nuolat kito pirmųjų nenaudai.

Naugardukas, Volkovyskas, Slonimas ir kt. šaltinių pirmą kartą paminėti tik XIII a. viduryje, tačiau jų istorija taip pat siekia kur kas ankstesnius laikus. Daugelio autorių nuomone, visi šie miestai iškilo kaip rytų slavų skverbimosi į baltų žemes atsparos punktai. H. Lovmianskio nuomone, Gardino, Valkovysko, Slonimo, Naugarduko, Minsko, Zaslavlio, Logoisko miestais ėjo senoji politinė Kijevo Rusios riba su Lietuva. Tačiau net ir būdami stiprios Kijevo politinės įtakos sferoje, šie miestai nebuvo etniškai vienalyčiai, o juose vykę etniniai procesai atitiko viso regiono etninius procesus: pradžioje vyravęs ryškus baltiškasis elementas pamažu nyko įsigalint iš rytų slavų atneštai krikščionybei. Pavyzdžiui, X–XI a. Naugarduko etninė sudėtis mišri, jame daug jotvingiško elemento, o čia vyraujanti religija – pagonybė. XII a. Naugarduke išplinta Rytų krikščionybė, o etniniai ir kultūriniai skirtumai pamažu nyksta.

Apytikrė jau suslavėjusio jotvingių masyvo riba XII–XIII a. yra Nemunas, nors slavų salų užfiksuota jau ir dešiniajame jo krante – tarp Gardino ir Berezinos [Beržuonos] žiočių. Tuo tarpu baltų gyvenamų salų išliko Dokšicų, Radoškovičių, Peršų, Diatlovo, Ružonių apylinkėse. Kompaktiškai lietuvių gyvenamų teritorijų riba, H. Lovmianskio nuomone, tuo metu buvo Merkinės–Eišiškių–Ašmenos linija. Vėlesnių archeologijos ir kalbotyros mokslų laimėjimų dėka nustatyta tokia lietuvių-jotvingių gyventų teritorijų riba: Varėna–Alytus–Jiesios žiotys. Tačiau tiksliai lokalizuoti šią ribą sunku, nes, kaip ir pietinė jotvingių riba, ji kito: kaip iš pietų jotvingių gentims savo įtaką plėtė slavai, taip iš šiaurės – lietuviai.

Zinkevičiaus nuomone, Lietuvos valstybei priklausiusioje jotvingių žemių dalyje jotvingiai greit sulietuvėjo (reikėtų pridurti: jotvingiai, dar nepaveikti slavizacijos). Gelbėdamiesi nuo kryžiuočių po 1283 m. galutinio pralaimėjimo, į šį kraštą iš Užnemunės atbėgę jotvingiai čia rado jau lietuvišką aplinką. Antra vertus, Lietuvos valstybės susikūrimas sulaikė rytinių pakraščių slavėjimo procesą: gana plačiu ruožu anksčiau apsalvėjusiuose plotuose – apie Gardiną, Ščiučiną, Lydą, Nalibokus, Krėvą, Breslaują ir kitur – ėmė vyrauti lietuvių kalba.

XIV a. nusistovėjusi kompaktiško lietuvių kalbos ploto riba siekė Gardiną. J. Safarevičius, ištyręs lietuvių kilmės oikonimų su priesaga -išk- papitimą rytuose, šią ribą išvedė pro Gardiną, Ščučiną, Lydą, Voložiną, Svyrius, Breslaują. Į rytus nuo šios ribos vietovardžių su -išk- nedaug ir pasitaiko tik sporadiškai, pvz., apie Volkovyską, Slonimą, Minską; taigi lietuvių kilmės gyventojų čia būta nedaug. Z. Zinkevičiaus nuomone, kompaktiško lietuvių kalbos ploto riba XIV a. siekė Gardiną, Ščiučiną, ėjo netoli Naugarduko, prie Voložino, Smurgainių, Pastovių; į tą plotą įėjo Breslaujos ir Drujos apylinkės.

Įdomu tai, kad oikonimų su priesaga -išk- paplitimo riba sutampa su katalikų ir stačiatikių tikybos paplitimu, taigi ji turėtų atspindėti lietuvių ir slavų kalbinę ribą 1387 m. Lietuvos krikšto metu ir po jo.

Iki XVI a. galima kalbėti apie ilgą etninių procesų stabilizaciją šiame regione. Tą patvirtina ir XVI a. aktų medžiaga: pvz., Gardino žemės teismo įrašų knygose vien tik 1540 m. minima daug neabejotinai lietuviškų asmenvardžių: Petrelis Oriabka, Petronis Pacevičius, Mikelis Petkevičius, Andrius Žemaitis, Juškelis Vežgailavičius, Vaitkus Jankevičius Geisimantavičius, Mikutis Petravičius, Vaičys Vainilavičius, broliai Bertašius, Meilus ir Januška Radvilavičiai, Petrelis Nasutavičius, Jurgis Vaitkavičius, Jurgelis, Misiukas Grinevičius, Romeika Laurinavičius, Jonelis Mikalavičius, Vaskelis, Staselis Ječevičius, Kuprius Andriejavičius ir t.t. Remiantis aktų medžiaga, nustatyta, kad XVI a. pab.–XVII a. pr. lietuvių gyvenamos teritorijos apėmė net Minsko pavieto (nuo 1566 m. – vaivadijos) vakarinę dalį.

Nusistovėjusi rytinė lietuvių kalbos ploto riba, Z. Zinkevičiaus manymu, nekito iki 1569 m. Liublino unijos ir dar kurį laiką po jos.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Iš Rytų Lietuvos naikinimo istorijos: A. Tyla, V. Martinkėnas, K. Misius, S. Buchaveckas. Švietimas Dieveniškių krašte
  2. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Misius. Dieveniškių krašto lenkinimas
  3. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Misius. Dieveniškių krašto gyvenviečių lenkinimas
  4. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: P. Kalnius. Dieveniškių apylinkės tautinė padėtis Nepriklausomybės pradžioje
  5. Seinų kraštas „Vilniaus Golgotoje“
  6. „Terra Jatwezenorum“ („Jotvingių kraštas“) pristatymas Signatarų namuose
  7. A. Mišeikis. Praeities vaiduokliai Rytų Lietuvoje
  8. Istorijos plaktai ir alko pūkenis
  9. J. Užurka. Okupacinės mąstysenos ir istorijos klastočių voratinklyje
  10. J. Užurka. Politistorinė replika: Istorijos klastočių reanimavimas
  11. Iš baltų istorijos: pirmieji metalistai Lietuvoje (video)
  12. Vyks knygos „Kas laimėjo Žalgirio mūšį? Istorinio paveldo dalybos Vidurio ir Rytų Europoje“ sutiktuvės
  13. Muziejuje vyks parodos bei katalogo „1863 m. sukilimas: veidai, vardai, istorijos“ pristatymas
  14. Prof. Z.Zinkevičius apie Lietuvos praeities didybę ir sunykimą
  15. Pabėgimas iš žudynių vietos įmanomas, pabėgimas nuo istorijos – ne

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 3

  1. Kaunietis says:
    9 metai ago

    Ką ir reikėjo įrodyti.

    Atsakyti
  2. Vilna says:
    9 metai ago

    Būtų vaizdžiau, labiau įsimenama, ypač šiuolaikiniam žmogui, moksleiviui, jeigu minimos lietuviškos vietovės būtų pateikiamos pažymėtos žemėlapyje. Beje, jaunimui praverstų ir tai, kad tokiomis progomis būtų skelbiamos teritorijų, kurias Sovietų Rusija 1920 metų taikos sutartimi su Lietuva pripažino Lietuvos valstybės teritorijomis, ribos.

    Atsakyti
  3. Giedrius says:
    9 metai ago

    Ir tuo įdomiau… kaip būsimojoje Taikos konferencijoje (numatytoje 1945-08-02 susitarimu Potsdame) dėl Tvankstos žemių “pavaldumo’ ateities pasisakyt ir spręst be jokių dvejonių ryžtųsi arba p. Trumpas arba buv. JAV prezidento Klintono Pati (nežinia kuriam prisiekt užatlantės g y v e n t o j a i “įsūdys”)?
    Juk tai visiškai neatsiejamai ir su Liublino unijos visiškai visiškai tarpusavyje nuo pat 1569 m. nepakeistomis ir mūsų (Tvankstos žemių kaimynių) dviejų tautų Valstybių p i l i e č i ų valiomis (o ne viena bendra Valia jau) siesis.

    Šiam įraše labai labai atskirtina yra: g y v e n t o j ų bei p i l i e č i ų įvardai,
    – kas tiek tampriai su visu JOTVOS paveldu bei v a l s t y b i n g u m ų raidomis
    ir įvertinta kuo nuodugniau iš Norberto Vėliaus pusės, jo žinių, tiksliau p a ž i n i m o erdvėje.
    Na, kaip visuomet,
    – norintiems detaliau, – palyginimo pavyzdys.
    jei g y v e n t o j ų demokratiją, rinkimus ir valdymą imtume apibūdinti, tai pritiktų ir Zigmo Zinkevičiaus nuomonė,
    o jei p i l e č i ų valia grįstą valstybingumo sandą (sandarą) tektų atvert, tai remtis tektų Norberto Vėliaus žinia.

    Taigi, kaip perskaitėme 2016 05 08 00:10 Alkas.lt pranešime nuomones ir manymus vieno, taip remdamiesi žinojimu kito, – galim spręsti ir buvusius/būsimus valstybingumų, netgi tos pat Jotvos, JAV, Tvankstos bei
    Lietuvos-Lenkijos-Rusijos tarpusavio raidų klausimus. Tai tik k l a u s i m a i, vien neatsakyti k l a u s i m a i.
    O atsakymai, –
    vieni g y v e n t o j a m s, kiti – p i l i e č i a m s.

    Dabar tikriausiai suprasite iš paprastos, aiškios ir gan jautrios Norberto Vėliaus patirties bei išminties:
    “Lydos krašto lietuviai mokslininkus iš Lietuvos ir kitų kraštų sutikdavo kaip brangiausius svečius – su duona ir druska, maloniai jiems pasakodavo, dainuodavo, rodydavo brangiausias savo protėvių relikvijas. Jie norėjo pabūti kartu su savo broliais iš brangiosios Tėvynės ir su garsiais žmonėmis, kurie suprato ir vertino jų persekiojamą gimtąją kalbą, dainuojamas dainas, sekamas pasakas, kurie nuoširdžiai domėjosi jų valgiais, drabužiais ir visu gyvenimo būdu.”

    …kad sprendimai yra, – tiems kurie… prigimtinę, paprotinę, bei tautinę-valstybinę teisę (p i l i e t i n ę) tam turi;
    o gyventojai, g y v e n t o j a i gali būti vien “administruojami”, arba ad-“ministruotis” (t.y. “patarnauti”) patys arba iš šalies: na, visai kaip tų pačių apvienytųjų užatlantės Valstijų atveju (arba nusistato patys sau, kas iš jų “federaliai” apvaldysiąs pas juos; arba net kitiems skiria, – kaip Potsdamo atveju bendrai su Didžiąja Britanija, – kas laikinai kažkur g y v e n t o j u s IKI BŪSIMO TAIKOS susitarimo “a d m i n i s t r u o s i ą s”).

    Na dabar jau Jotvos bei Tvankstos s u n a i k i n i m ų / s u s i n a i k i n i m ų vienovių skirtybę
    “gyvenimiškai-pilietiškąją’ (pagal N. Vėliaus pagrindimą) apimti, o gal tiksliau būtų – suimti …suėmėt.

    Kaip pvz.galit netgi dirstelt, savą žodyną pasitikrint “g…le” 🙂
    “Maironis siekė kūryboje suimti visą Lietuvos patirtį. Iš jo eilėraščių galima atkurti Lietuvos laiką…”

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Inga Ruginienė | Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos nuotr.
Lietuvoje

Į Ministro Pirmininko pareigas socialdemokratai siūlo I. Ruginienę

2025 08 06
„Via Baltica“ atnaujinimas
Lietuvoje

Rengiamasi „Via Baltica“ atnaujinimui nuo Kauno iki Latvijos

2025 08 06
Statybos Rūdninkų poligone
Lietuvoje

Sąjungininkų karių priėmimo infrastruktūrai – 30 mln. eurų

2025 08 06
Klaipėdos uostas
Lietuvoje

Klaipėdos uostas imasi didžiausio projekto istorijoje

2025 08 06
Panevėžio gėlynai
Gamta ir žmogus

Panevėžys pasipuošė tūkstančiais augalų

2025 08 06
Telefonas
Lietuvoje

Numatoma blokuoti kelis kartus daugiau sukčių skambučių

2025 08 06
Meškinio tiltas
Lietuvoje

Ruošiamasi ketvirtojo tilto per Nerį ir viaduko atnaujinimo darbams

2025 08 06
Minijos gatvė
Lietuvoje

Klaipėdoje gerinamos sąlygos dviratininkams ir pėstiesiems

2025 08 06

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Dar apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • joke -juokas apie K. Urba. Mezolito baltai (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • J. Vaiškūnas. Kas iš tiesų bijo?
  • Burbiškio dvaro gėlyne – nemokamos ekskursijos po žydinčią istoriją
  • Su automobiliu po Baltijos šalis: ką verta žinoti prieš sėdant prie vairo?
  • Dainavos krašto vasaros stebuklas: kai liaudies daina tampa tiltu į mūsų būties gelmę, kvietimu susitikti su savo šaknimis

Kiti Straipsniai

Latviai, lietuviai ir estai šią vasarą teiks pirmenybę vietiniam turizmui

Su automobiliu po Baltijos šalis: ką verta žinoti prieš sėdant prie vairo?

2025 08 07
Lionginas Baliukevičius-Dzūkas. 1948 m.

R. Pauliukaitienė. Minint 100-ąsias Liongino Baliukevičiaus-Dzūko gimimo metines

2025 07 30
Žmonių judėjimas Lietuvoje: istorinė geografija

Žmonių judėjimas Lietuvoje: istorinė geografija

2025 07 28
Auksarankės lituanistinės mokyklos RYTMETYS mokytojos

„Lietuvių kalbos naktys“: taip mokytis lietuvių kalbos smagiau

2025 07 19
Vytautas Gapšys

Vytautas Gapšys lieka už grotų

2025 07 16
A. Stulginskiui skirta paroda

Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda

2025 07 05
Nijolė Laurinkienė

N. Laurinkienė. Dainų reikšmė tautos dvasingumui

2025 07 05
Istorija yra žmogaus gyvenimo esmė (IV) | punskas.pl nuotr.

S. Birgelis. Istorija yra žmogaus gyvenimo esmė (IV)

2025 07 04
Rimantas Vanagas

R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę

2025 07 03
G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 1-oji diena (II)

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 1-oji diena (II)

2025 07 02

Skaitytojų nuomonės:

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Dar apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • joke -juokas apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • dar apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
A. Girininkas: Mitai apie mūsų proistorę

A. Girininkas: Mitai apie mūsų proistorę

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai