Antradienis, 3 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

V. Bagdonavičius. Rasos ugnių prasmė

Vaclovas Bagdonavičius, www.alkas.lt
2016-01-20 21:22:29
7
Seimas po pateikimo pasisakė už valstybės pripažinimo suteikimą Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.

Seimas po pateikimo pasisakė už valstybės pripažinimo suteikimą Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.

Krivis Jonas Trinkūnas | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.
Krivis Jonas Trinkūnas | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.

Prieš porą metų mus palikusiam bičiuliui Kriviui Jonui Trinkūnui, šias ugnis užkūrusiam, atminti

Mūsiškei šeštąjį dešimtmetį įpusėjusių kartai Rasos laužų liepsnos nušvito brandžiais jaunystės metais, t.y. tada, kai pradėjome savarankišką veiklą, kai ėmė įsitvirtinti nebe iliuziniai, o daugiau ar mažiau realybe grįsti vertybių ir idealų orientyrai, kai ryškėjo jau ne kieno nors primesta, o pačių atrandama gyvenimo ir būsimų darbų prasmė. Nušvito pačiu laiku, nes vos ne kiekvienam tos liepsnos lėmė šių vertybių, idealų bei prasmės pobūdį. O ir pats Rasos laužų plykstelėjimo istorinis laikas buvo šiuo tuo ypatingas. 1967-ieji. Jau vėsta chruščiovinio atšilimo sudrungnintas oras. Toje viltingoje drungmėje mes baigėme vidurines mokyklas ir universitetus ar kitas aukštąsias mokyklas. Būtent toje drungmėje bręsdami jau buvome įkvėpę laisvesnio mąstymo ir tikresnio žinojimo apie tautiškąsias ir kitokias dvasines vertybes gurkšnį. Betgi jau eina treti metai, kai brežnevinė reakcija daug ką bando grąžinti į iki to atšilimo buvusias vietas. Mes į jas grįžti jau nebegalėjome. Jautėme, kad reikia nepasiduoti besismelkiančiam stingulio šalčiui, kad gelbstintis nuo jo reikia judėti, reikia iš kur nors imtis stiprinančios šilumos.

1967 m. pradžioje būrelis tokių sustingti nenorinčių jaunikaičių, prikalbinę dalį tuometinės universitetinės filologija užsiiminėjančios profesūros, susibūrė į Indijos bičiulių draugiją. O ši, benaršydama po vediškąją mitologiją, pamatė, kad ir senovės baltų mitologija į ją panaši buvusi. Pamačiusi nusprendė ir pirmąjį Rasos laužą senojoje Kernavėje tų metų birželį užkurti. Kažin ar tikėtasi, kad tas laužas ne tik jo užkūrėjams bus labai svarbus, kad jis ne tik regimąją liepsną daugelyje sielų įžiebs ir kad būtent toji liepsna joms šaltyje išlikti padės. To net gerai nesuvokdami, mes ir mūsų kvietimą išgirdusieji šildėmės prie protėvių sukrautomis malkomis kūrenamo laužo, tarsi savaime prisiglaudėme prie probočių auginto medžio kamieno, pajutome dar tebepulsuojančią to medžio šaknų gyvasties gaivą. Įstabiai mūsų sielos gelmėse suskambo tautos savasties balsas. Suskambo ir iki šiolei nebenutyla.

Pajutome sakralinę atgaivintosios šventės galią ir buvome stipriai jos veikiami. Šokinėdami per apsilpusius Rasos nakties laužus tarsi švarinomės, liepsnoms atidavėme sielą sunkinantį balastą, tirpdėme per ankstesnius metus ją raizgyti ir jos polėkius pančioti pradėjusį savo silpnybių, abejingumo savai kultūrai tinklelį. Ne tik po pirmosios, bet ir po visų kitų nemiegotų Rasos naktų grįždavome ne nuvargę, o sustiprėję. Tą stiprėjimą jausdavome ne tik dvasiškai, bet ir fiziškai. Sielą persmelkiantis lengvumas persiduodavo ir kūnui. O įgyto kūno žvalumo, sielos skaidrumo, proto blaivumo, besiakumuliavusių į dvasios energiją ir vidinę pusiausvyrą, galima sakyti, iš karto labai prireikė. Ir prireikė, deja, ne tiek kuriamiesiems dalykams, o daugiau savigynai, vidinei laisvei išsaugoti, vis labiau siausti ėmusiam dvasios šalčiui atlaikyti. Reikėjo ne tik kurti ar kitaip laisvai reikštis, bet ir atkakliai kovoti už bent šiokias tokias tos raiškos galimybes. Jėgų tai kovai daugelis ramuviečių jautėsi įgavę būtent prie Rasos laužų bei visuose kituose tiek didesniuose, tiek mažesniuose Ramuvos susibūrimuose. Tų jėgų sėmėsi iš senųjų dainų, kurių mokėsi ne iš natų, o tiesiog iš dar tebedainavusių liaudies žmonių, sėmėsi iš papročių, kuriuos net patys bandė gaivinti, iš bendravimo su dar gyvais senojo paveldo turėtojais bei tarpusavio bičiulystės ir bendro darbo. Netrukus prasidėję persekiojimai tapo ne baimę įvarančiu baubu, o veikiau pasididžiavimo dalyku.

Jonas Trinkūnas Kernavėje 1967 m. | Romuvos nuotr.
Jonas Trinkūnas Kernavėje 1967 m. | Romuvos nuotr.

Atrodė, jog su Rasos laužų kaitra į mūsų ir į mūsų pėdomis pasekusią jaunesniąją kartą įsismelkė ir gandiškoji vidinio pasipriešinimo dvasia, vydūniškoji dvasios giedra, savotiškas nenugalimumo, vidinio tvirtumo pojūtis. Galima sakyti, jog Rasos laužų šviesoje išvydome ir pačių Mahatmos Gandžio bei Vydūno portretus, jų kaitroje įsijautėme į šių dvasios didžiūnų skelbtas idėjas, į jų gyvenimo, veiklos ir kovos principus, pamatėme jų ypatingą artimumą sau. Atšvęsti Vydūno (1968), paskui M. Gandžio (1969) šimtmečių jubiliejai irgi buvo savotišką dvasios kaitrą skleidę laužai, gražiai paryškinę giluminę Rasos laužų prasmę. Neatsitiktinai 1968-ųjų lietingąją Rasą prie laužo iš aluntiškio mokytojo Mykolo Šeduikio tapyto ir atsigabento Vydūno portreto spindėjo skvarbios išminčiaus akys, o prie aukuro beveik per kiekvieną šventę skambėjo Ugniai ir Saulei skirti posmai iš jo draminės trilogijos „Amžina Ugnis“.

Rasos laužus sovietinė valdžia bandė užgesinti, bet nepavyko. Iš Kernavės piliakalnių slėnio jie paplito po visą Lietuvą ir be jokių derinimų su valdžia liepsnojo daugelyje vietų, dvasinės atsparos kibirkštimis įkrisdami į daugybę sielų. Tarsi Vydūno „Amžinos Ugnies“ vaidilutė Grožvyda toms kibirkštims nuo didžiojo tautos dvasios aukuro skristi į jaunas sielas padėjo Ramuva. Beje, Grožvyda buvo nužudyta to, kurs negalėjo pakęsti dvasinio taurumo šviesos. Ramuva irgi buvo uždrausta tų, kuriems baisi buvo skaisti dvasios šviesa, sklidusi iš nemirtingojo tautos paveldo. Tačiau jos laikinas varžymas mažai ką bereiškė, nes Rasos laužų kibirkštys jau ruseno žmonių sielose. Tiems žmonėms buvo tikra, kad Lietuva tikrai bus tol, bent kol jie gyvi bus. Šiandien tos kibirkštys jau žėri tų žmonių vaikų ir netgi vaikaičių širdyse.

Negalime nejausti didelės tų Rasos laužų prasmės.

Ramuva 4. – V. 1998. P.24-26; taip pat kn.: V. Bagdonavičius. Sugrįžti prie Vydūno, V. 2001, p.501-503.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Rasos šventės kelias (audio)
  2. Prisiminkime 2000-ųjų Kernavės Rasos šventę (video)
  3. V. Bagdonavičius. 25 metai Vydūno idejų šviesoje (I)
  4. V. Bagdonavičius. 25 metai Vydūno idejų šviesoje (II)
  5. V. Bagdonavičius. Romualdas Ozolas ir visuomeniniai kultūriniai judėjimai
  6. V. Bagdonavičius. Senoji baltų religija ir krikščionybė Vydūno žvilgiu
  7. Rasos šventė Kernavėje
  8. V. Bagdonavičius. Keisti kryptį
  9. V. Bagdonavičius. Atsisveikinimo žodis Jonui Trinkūnui
  10. Kernavėje 45-tą kartą liepsnojo Rasos šventės laužai (nuotraukos)
  11. M. Valaitienė apie Ramuvą ir Romuvą, etninę kultūrą ir religiją
  12. Iš pokalbių su Romualdu Ozolu: 7-8 dešimtmečio dvasinės erdvės
  13. J. Trinkūnas. Tarptautinė ir tautinė kultūra
  14. M.Nargėlaitė. Senosios Ilgės Labanoro girioje. Arba Vėlinių šventė protėvių dvasią prisimenant
  15. I. Trinkūnienė. Mes einame protėvių pramintu keliu (video)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 7

  1. Pakirkšnutė says:
    9 metai ago

    Net nežinojau, kad šaunuolis Vaclovas Bagdonavičius dar ir šaunus Pagonis.

    Atsakyti
  2. Nijolė says:
    9 metai ago

    Gerai atsimenu tos 1968-ųjų metų lietingosios Rasos nuskaidrintą nuotaiką, miglotus Kernavės piliakalnius, tada pirmą kartą ten pamačiau bičiulio V. Bagdonavičiaus minėtą Vydūno portretą. Mes, šiek tiek jaunesni Vilniaus universiteto žygeiviai, gaudėme Indijos bičiulių draugijos, Ramuvos sambūriuose skleidžiamas mintis, idėjas, mokėmės suprasti senovinių dainų prasmę. Gamtos fakulteto žygeiviai pasivadinome Gabijos vardu, ėjome savo dvasinio ieškojimo keliu. Nuo tų studentiškų dienų iki šiol lydi Trinkūno -Krivio Jauniaus senojo baltų tikėjimo šventumas. Atrodo, kad jis šalia, kad jis yra tas Dievas Senelis iš paskutinės Trinkūno knygos.

    Atsakyti
  3. Elgetas says:
    9 metai ago

    Na ne taip.Lietuvoje buvo 2 religijos,vieni laidoko,kiti degino.Du panteonai,dvi bvasininku gildijos.Ir labai sunku isruiuoti zynius,dvasininkus ir karvedzius.Matei senoviska zemelapi,ka nors supratai ?O as pramokau.Runa TUS-Panonia:
    Aegyptus
    Pontus Euxinus
    Portus Lusitania
    Tusce ( atruskai)
    Alytus
    Kristus
    Liepanonia.
    Stai kur zydus atvede Moses mergos.Ka mes zinom apie juos,mozurus?

    Atsakyti
  4. Elgetas says:
    9 metai ago

    Pasimegavimui is senoviskos mokyklos:”zidauguva”

    Atsakyti
  5. Elgetas says:
    9 metai ago

    Pagone yra dievas,Viktorija.

    Atsakyti
  6. Elgetas says:
    9 metai ago

    Pagonis=pago Dauguva.Pvz Livonijos Domini canis, Dauguvos velnius.Snipai,o ne kunigai.Pagonys yra mozurai.

    Atsakyti
    • lyvis says:
      9 metai ago

      Ar kartais pats nepadauginai. lyvis

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Barbora Radvilaitė XVIIIa. | wikipedija.org nuotr.
Istorija

Dvi karalienės, dvi legendos – tarptautinė paroda apie Barborą Radvilaitę ir Kotryną Jogailaitę

2025 06 03
Minint Sąjūdžio atmintiną dieną – diskusija apie Lietuvos atgimimo pradžią
Istorija

Minint Sąjūdžio atmintiną dieną – diskusija apie Lietuvos atgimimo pradžią

2025 06 03
Fotkelis, Poezijos pavasario baigiamasis vakaras | Laisvės žodžiai, MB nuotr.
Kultūra

Baigėsi 61-asis „Poezijos pavasaris“ – eilėraščiai skambėjo nuo Čikagos iki Šilavoto davatkyno

2025 06 03
Ugdymo turinio pokyčiai Lietuvoje ir pasaulyje | unesco.lt nuotr.
Lietuvoje

Ugdymo turinio pokyčiai Lietuvoje ir pasaulyje

2025 06 03
Ukrainos ir Rusijos derybos Turkijoje 2025-06-02
Naujienos

Stambulo derybos 2025 06 02: tarp karo įtampos ir trapios taikos vilties

2025 06 02
Prezidentas susitiko su V. Zelenskiu
Lietuvoje

Prezidentas susitiko su Ukrainos vadovu V. Zelenskiu

2025 06 02
Seimas
Lietuvoje

Šią savaitę Seimas išklausys Prezidento metinį pranešimą

2025 06 02
Atnaujintas kelias | sumin.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Prasti keliai ne tik vairuotojų galvos skausmas

2025 06 02

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • taškas apie Stambulo derybos 2025 06 02: tarp karo įtampos ir trapios taikos vilties
  • Rimgaudas apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?
  • Rimvydas apie Stambulo derybos 2025 06 02: tarp karo įtampos ir trapios taikos vilties
  • Bartas apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Dvi karalienės, dvi legendos – tarptautinė paroda apie Barborą Radvilaitę ir Kotryną Jogailaitę
  • Ansamblių vakaras sugrįžta: šimtai atlikėjų kviečia į šventę prie Bėlio ežero
  • Minint Sąjūdžio atmintiną dieną – diskusija apie Lietuvos atgimimo pradžią
  • Baigėsi 61-asis „Poezijos pavasaris“ – eilėraščiai skambėjo nuo Čikagos iki Šilavoto davatkyno

Kiti Straipsniai

Nijolė Balčiūnienė | rengėjų nuotr.

Iškili tautinės kultūros puoselėtoja Nijolė Balčiūnienė švenčia neeilinį gimtadienį

2025 03 19
1971.II.19 m. Vytauto Daraškevičiaus nuotr.

V. Braziūnas. Nuo pirmųjų VU kraštotyrininkų ramuvos žingsnių – jau 55 metai

2025 03 04
Inija Trinkūnienė

I. Trinkūnienė. Romuvos kelias

2024 12 17
Romuvos Krivis Jonas Trinkūnas | R. Ambrazevičiaus nuot.

Krivio Jauniaus atminimo dieną Romuva kviečia puoselėti tautos šaknis

2024 10 17
R. Regelskytė. Krivio Jauniaus dvasinio palikimo įkvėpti: Romuvos švenčių ratu

R. Regelskytė. Krivio Jauniaus dvasinio palikimo įkvėpti: Romuvos švenčių ratu

2024 10 14
Rasos Kernavėje 1969 m. | Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Liudviko Ruiko nuotr.

G. Jokimaitis. Rasos šventė Kernavėje 1967m.

2024 06 27
ALKO RADIJAS

Kur švęsti Rasos šventę 2024-aisiais?

2024 06 20
Kernavėje šviesiausią metų dieną atšvęsta jau 56-oji Rasos šventė

Kviečia 57-oji Rasos šventė Kernavėje

2024 06 20
Kviečia Rasos šventė Verkių parke

Kviečia Rasos šventė Verkių parke

2024 06 20
Tęsiasi Krivio Jauniaus skaitymai: Jungtuvių apeigos Romuvoje

Tęsiasi Krivio Jauniaus skaitymai: Jungtuvių apeigos Romuvoje

2024 06 03

Skaitytojų nuomonės:

  • taškas apie Stambulo derybos 2025 06 02: tarp karo įtampos ir trapios taikos vilties
  • Rimgaudas apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?
  • Rimvydas apie Stambulo derybos 2025 06 02: tarp karo įtampos ir trapios taikos vilties
  • Bartas apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?
  • Denisas Jelisievičius apie Stambulo derybos 2025 06 02: tarp karo įtampos ir trapios taikos vilties
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Gintaras Songaila | delfi.lt, Š. Mažeikos nuotr.

Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo konkursas gali būti paskelbtas jau kitą svaitę

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai