
Prasidėjus naujiems mokslo metams, pats metas apžvelgti ne tik kaip suremontuotos mokyklos, tačiau atkreipti dėmesį ir į moksleivio darbo vietą. Specialistų teigimu, mokymosi kokybė priklauso ne tik nuo mokinio pastangų, bet ir nuo mokykloje jį supančios aplinkos. Patogūs ir kokybiški mokykliniai baldai taip pat prisideda prie mokymosi rezultatų.
Lietuvos higienos normoje HN 21 : 2011 „Mokykla, vykdanti bendrojo ugdymo programas. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtintoje LR Sveikatos apsaugos ministro 2011 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. V-773 nurodoma, kad kiekvienam mokiniui mokymo klasėje turi būti numatyta ne mažesnė kaip 1,7 kv. m mokymosi vieta. O mokymo klasėse ir mokymo kabinetuose stalai ir kėdės turi atitikti mokinių ūgį, kad sėdinčių mokinių laikysena būtų taisyklinga. Stalai mokymo klasėje ir mokymo kabinete statomi atsižvelgiant į pamokos organizavimo formą. Atstumai tarp stalų turi būti tokie, kad mokiniai netrukdomai galėtų atsistoti ir išeiti. Jei stalai sustatyti eilėmis, – atstumas nuo pirmųjų stalų iki lentos turi būti ne mažesnis kaip 2,6 m.
Mokykloje mokinio suolas, turi stovėti tinkamai apšviestoje vietoje, tikti mokinio ūgiui. Js turi būti paženklintas atitinkama spalva ar funkcinio dydžio skaitmenine išraiška. Svarbu laikytis atitinkamų atstumų tarp suolų ir palikti vietos laisvam praėjimui ar įrengti darbo vietą vaikams, turintiems negalią. Pagalbinius baldus rekomenduojama statyti klasėje tik tada, kai yra pakankamai vietos, o klasės lenta pakabinama taip, kad klasės apžvalgos kampas iš kraštinių suolų būtų ne mažesnis kaip 35 laipsniai.
Jei mokykliniai baldai neatitinka ūgio ir amžiaus, mokiniai yra priversti sėdėti netaisyklingai, susikūprinę, kaklo ir nugaros raumenys greičiau pavargsta. Sėdėti reikia: „giliai“, t.y. šlaunys turi liesti kėdės sėdimąją dalį. Kėdės atlošas turi tvirtai remti nugarą juosmens srityje ir žemiau menčių. Tarp liemens ir stalo krašto turi likti 3–4 cm tarpas. Kojos per klubo ir kelio sąnarius sulenktos tiesiu kampu – visa pėda turi remtis į grindis. Stalo aukštis turi būti toks, kad, sulenkus ranką per alkūnę stačiu kampu, dilbis ir priekinis stalo viršaus kraštas apytikriai būtų tame pačiame lygyje, tuomet tarp akių ir knygos bus išlaikomas optimalus 35 cm atstumas.
Stalas yra vienas svarbiausių mokyklos baldų ir turi nevarginti vaiko, turi būti ne tik patogus, tačiau ir funkcionalus bei ilgaamžis. Visa tai lengvai pasiekiama, nes šiuolaikiniai baldų gamintojai gali pasiūlyti reguliuojamo aukščio, lengvai kilnojamų, transformuojamų į piešimo lentą, su papildomomis dėtuvėmis kanceliarinėms reikmėms ir panašiai mokyklinių suolų. Šiandien baldų įmonės bei interjero kūrėjai siūlo daugybę nestandartinių stalų, kurių spalvos, medžiagos bei formos mokslo vietą gali paversti tikru įkvėpimo šaltiniu. Jie gali sukurti ypatingą mokyklos atmosferą, padeda moksleiviui jaustis patogiai bei darbingai, tačiau mokymo įstaigose retokai pritaikomi naujoviški stalų dizaino sprendimai, kadangi tam nepakanka lėšų ir, rinkdami mokyklinius suolus savo įstaigai, Lietuvos mokyklų vadovai pirmiausia atsižvelgia ne į techninius jų parametrus, o ir į kainą.
Mokiniai mokymosi klasėje turi būti sodinami atsižvelgiant į jų regą, klausą bei gydytojo nurodymus. Silpnesnės regos ar blogesnės klausos mokiniai turi būti sodinami priekyje, ne toliau kaip trečiame suole nuo lentos, į jų ūgiui pritaikytą suolą. Jeigu mokinio rega pakankamai koreguota akiniais ir jis juos nuolat nešioja, vaikas gali sėdėti bet kurioje mokymosi klasės vietoje jo ūgį atitinkančiame suole. Mokiniai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių, mokymo klasėje sodinami pagal pedagoginių psichologinių tarnybų arba gydytojų rekomendacijas.
Kadangi baldų pasiūla yra be galo didelė, todėl, kad pasirinktume kokybiškus mokyklinius suolus, reikia gerai žinoti, jog mokymo įstaigų kėdės ir stalai turi atitikti LST EN 1729-1:2007 ,,Baldai. Mokymo įstaigų kėdės ir stalai. 1 dalis. Funkciniai matmenys“ bei LST EN 1729-2:2007 ,,Baldai. Mokymo įstaigų kėdės ir stalai. 2 dalis. Saugos reikalavimai ir bandymo metodai“ norminių dokumentų reikalavimus.
Visų pirma, būtina, kad medžiaga, iš kurios pagamintas stalas, būtų ekologiškai švari ir atitiktų būtinas normas. Tuo įsitikinti galima, gerai išstudijavus pirkinio sertifikatą. Ypač tai aktualu gaminiams iš medžio drožlių plokščių ir vidutinio tankio plaušo plokščių MDF (Medium Density Fiberboard). Pagal Lietuvos higienos normą HN 105:2004 „Polimeriniai statybos produktai ir polimerinės baldinės medžiagos“ vaikų baldams leidžiama naudoti tik E1 formaldehido klasės smulkinių ir sausosios gamybos plaušų plokštes. Antra, vaiko ūgis linkęs greitai keistis, todėl nėra prasmės kasmet ar kas du pirkti naują baldą. Geriau pasirinkti tokį, kurios aukštis reguliuojamas.
Dažnai klausiama, ar pedagogai turi teisę kabinetuose mokyklines kėdės pakeisti paprastomis kėdėmis? Ar leidžiama penktų ir vyresnių klasių moksleiviams sėdėti ant tokių kėdžių? Atsakymas vienareikšmiškas – mokymosi klasėse ir mokymosi kabinetuose turi būti naudojami tik mokykliniai baldai.