Šiandien, kovo 28 d., Seimo narys, tautininkų lyderis G.Songaila įregistravo Ypatingojo prokuroro įstatymo naujos redakcijos projektą – XIP-3997(2), kuris buvo parengtas atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas pirminiam projektui.
Pirmą kartą Ypatingojo prokuroro įstatymo projektą buvo įregistravusi dešimties Seimo narių grupė iš įvairių Seimo frakcijų pernai metų gruodžio 23 d.. Kartu su šiuo įstatymu įregistruoti ir lydintieji teisės aktai: LR Prokuratūros įstatymo 2, 4, 7, 15 ir 35 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei įstatymo papildymo 23 straipsniu įstatymo projektas, o taip pat – Baudžiamojo proceso kodekso 35, 63, 452 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XIP-4262.
Projekto autorių manymu, Seimo paskirti ypatingieji prokurorai reikalingi vykdyti specialius tyrimus ir kitas procesines funkcijas, kai reikia ginti „itin reikšmingus viešuosius interesus, kai tai susiję su teisėtumo užtikrinimo klausimais, kliūtimis teisingumui vykdyti, galimu viešojo administravimo neveiksmingumu, įgyvendinant itin svarbius valstybei tikslus, galima valstybės pareigūnų korupcija, valstybės institucijų, pareigūnų ar tarnautojų įgaliojimų viršijimu ar piktnaudžiavimais tarnybine padėtimi, galimai neskaidriais stambaus masto ekonominiais sandėriais ar ūkine finansine veikla, kurie susiję su viešųjų poreikių tenkinimu, galimomis grėsmėmis socialinei aplinkai, darnai, sveikatai ar nacionaliniam saugumui, ir kai yra požymių, kad prokuratūra ir kitos teisėsaugos institucijos veikia nepakankamai veiksmingai“.
Vienas iš tokių prokuratūros ir kitų teisėsaugos institucijų neveiksmingumo atvejų – tai stringantis Kauno pedofilijos bylos ir susijusių tyrimas bei chaotiški, iki šiol per daugiau kaip tris metus besitęsiantys teisminiai nagrinėjimai.
Rytoj, kovo 29 d., Seime rytiniame posėdyje vyks diskusija dėl kovo 23 d. įvykių Garliavoje ir apskritai dėl giluminės teisėsaugos krizės. Diskusijų iniciatorių siūlomame Seimo protokolinio nutarimo projekte viena iš siūlomų priemonių – skubus šio įstatymo, nustatančio ypatingojo prokuroro pareigas, pateikimas svarstyti Seime.
Pirminiam įstatymo projektui Teisės departamentas buvo pateikęs dvi esmines pastabas:
1) kad ypatingojo prokuroro pareigos turi būti apmokamos (atsižvelgiant į tai, naujoje projekto redakcijoje siūloma, kad šiam pareigūnui būtų nustatytas atlyginimas, kurio dydis lygus Generalinio prokuroro pavaduotojo atlyginimu;
2) kad negali būti prokurorų, kurie veiktų ne Generalinėje prokuratūroje ar teritorinėse prokuratūrose, nes taip nustato Lietuvos Respublikos Konstitucija (atsižvelgiant į tai projekte nustatyta, kad Seimo paskirtas ypatingasis prokuroras yra įtraukiamas ir veikia generalinės prokuratūros struktūroje, tik jis yra nepavaldus generaliniam prokurorui).
Projekto autoriai atsižvelgė ir į kitas Teisės departamento pastabas bei pasiūlymus.
Iparingas prokuroras dirbs generalineje prokuraturoje, o jo atestasija ir prieziura vykdys Gen prokuroras 🙂 Jokios naudos is tokio prokuroro. Ipatingas prokuroras turi buti renkamas kadencijai, ju skaiciu neribojant (jei tinkmai dirba tegu dirba), seimo rinkimu metu ir jis turi buti pavaldus tiktai seimui.