Kitais metais sukaks 10 metų nuo Krivio įšventimo 1992 spalio 19 d. Vilniuje Gedimino kapo kalne ir 20 metų po Baltų religijos bendrijos oficialaus įregistravimo. Iki 1992 metų ženkliai padidėjus Romuvos bendruomenių skaičiui, iškilo būtinybė jas suvienyti. Tuomet susirinkę bendruomenių atstovai įkurė Vaidilų Ratą, kuriame buvo nutarta išrinkti Krivį – visos Romuvos vadovą. Juo buvo išrinktas Jonas Trinkūnas. Taip pat buvo nuspręsta, kad romuvų vadovams, išmanantiems papročius, kultūrą ir religiją, o svarbiausia – mokantiems vadovauti apeigoms, bus suteiktas vaidilų vardas. Krivis atstovaus Romuvai kaip dvasinis jos vadovas. Ir vaidiloms, ir Kriviui buvo patikėta rūpintis Romuvos bendruomenių gyvavimu, jų dvasiniu augimu.
Spalio 16 dieną Vilniuje įvyko Romuvos Krivulė. Susirinko gana didelis romuviečių būrys. Buvo kalbama apie romuvų veiklą. Romuvos Krivis Jonas Trinkūnas pabrėžė, kad senojo tikėjimo atgimimą geriausiai rodo vis labiau plintantis jaunimo apsisprendimas susituokti pagal senuosius baltiškus papročius. Panevėžio romuvos vaidila L.Vasilevičius suskaičiavo, kad vien šiais metais Romuvos vaidilos sutuokė apie 100 porų pagal Romuvos papročius. Daugiausia tokių apeigų atliko Vilniaus Romuva. Vaidilos duomenimis vidutiniškai prie aukuro apeigos metu susirenka apie 50 giminaičių, draugų ir pažįstamų. Tad nesunku paskaičiuoti, kiek žmonių dalyvauja apeigose.
„Kai matai apeigų metu prie aukuro ateinančias pagyvenusias moteris ir aukojančias Gabijai – ugnies deivei, pradedi galvoti, jog senoji lietuvių religija niekur nebuvo dingusi, ji gyvuoja lietuvių širdyse“, – sakė Lietuvos Romuvos Krivis.
Paskutiniais metais vis dažniau ėmė kurtis naujos romuvos išeivijoje. Amerikoje veikia kelios romuvos, kuriose dalyvauja lietuvių kilmės amerikiečiai, net ir tie, kurie jau nemoka lietuviškai. Kuriasi romuvos ir naujųjų išeivių tarpe. Jau antrus metus veikia Anglijos romuva Londone, nuolat rengianti lietuvių susibūrimus ir senovines lietuvių šventes. Jiems dažnai padeda pakviesti Romuvos vaidilos iš Lietuvos.
Krivulėje dalyvavęs Ramūnas, gyvenantis ir dirbantis Norvegijoje, papasakojo apie lietuvius, kuriančius Norvegijos Romuvą. Ramūnas dažnai dalyvauja Lietuvos romuvų veikloje, todėl jau perėmė patirtį kaip reikia rengti šventes ir apeigas. O londoniečiai dalyvauja Romuvos vasaros stovykloje Lietuvoje, kurioje įgauna savo patirties.
Krivulės dalyviai apgailestavo, kad dažnai trūksta žinių apie lietuvių tradicinę kultūrą, apie baltų religiją, apeigas ir papročius. Buvo prieita prie išvados, jog pagrindinis trūkumas yra tai, kad Lietuvos mokyklose beveik visai nemokoma lietuvių etninės kultūros. Buvo priimtas kreipimasis į Švietimo ministeriją dėl etninės kultūros mokymo mokyklose.
Taip pat buvo nutarta pradėti Baltų kultūros ir religijos mokyklos darbą. Vilniaus Romuva pažadėjo pirmuosius užsiėmimus surengti jau šių metų lapkričio gale.
Krivulėje dalyvavo ir nemažas būrys latvių. Tai buvo graži pasekmė birželio mėnesį Kurtuvėnuose vykusios Baltų Krivulės, kurioje buvo nutarta plėsti lietuvių ir latvių ryšius. Baltų vienybės idėja įgauna svarbiausią – dvasinio bendradarbiavimo pavidalą. Latviai pareiškė, jog ir jie netrukus pakvies lietuvius į savo latvišką sueigą.
Kiek atsimenu, Krivio įšventinimo apeigose nedalyvavo “Vaidilų ratas” – gaunasi ĮSIŠVENTINO pats 🙂
Mano šį pastebėjimą patvirtina straipsnelio pirmos pastraipos ištrauka:
“Tuomet susirinkę bendruomenių atstovai įkurė Vaidilų Ratą, kuriame buvo nutarta išrinkti Krivį – visos Romuvos vadovą. Juo buvo išrinktas Jonas Trinkūnas. Taip pat buvo nuspręsta, kad romuvų vadovams, išmanantiems papročius, kultūrą ir religiją, o svarbiausia – mokantiems vadovauti apeigoms, bus suteiktas vaidilų vardas.”
atstovai įkurė Vaidilų Ratą – išrinko Krivį – (Taip pat buvo nuspręsta) mokantiems vadovauti apeigoms, bus suteiktas vaidilų vardas???!
Tokie žaidimai daro žalą protėvių atminimui.
Krivis, kaip pasaulietinis bendruomenės vadovas, turbūt buvo renkamas. Žynys išsiskirdavo savo sugebėjimais, o išventinti jį galėjo tik didesnes galias turintis Žynys. Žynio priežiūroje Vaidilutės išsiugdydavo tam tikras savybes, kad galėtų dalyvauti apeigose. Toks būtų mano suvokimas. Labai lengvai suteikinėjate vardus ir pareigas “išmanantiems papročius, kultūrą ir religiją”.
Dar kartą noriu pasitikslinti jūsų, romuviai, pavadinimą – religinė ar tikėjimo? Rašote: “Baltų religijos bendrijos oficialaus įregistravimo”. Visai įdomiai gaunasi, kai prisimeni jūsų aistras, prieš pusmetį, per gyventojų surašymą….
religija, religija.
Atsiprašau, patikslinsiu.
Kriviais ar Žyniais, manau, galėjo būti tiek moterys, tiek vyrai – viskas priklausė nuo sugebėjimų.
tai niekas ir nesakė, kad tik vyrai.
Tai Kemblį taip ir yra, kad tiek vyrai ir moterys gali būti vaidilomis ar kriviais, visų smulkmenų nežinau kaip buvo išrinktas Jonas Trinkūnas, bet kažkam kažkaip tuom reikėjo tapti, kad turėtume tai ką jis su kitais bendraminčiais yr sukūręs, to kaip mūsų protėviai atlikinėjo ir kaip mąstė sito niekas tiksliai ir nežino, kad nori tai susikurk laiko mašiną ir nukeliauk į tuos laikus, tik romuvičiai per išlikusias lietuvių liaudies dainas tautosaką bei pasakas legendas ir panašius dalykus atkūrė pagal savo supratimą, pagal savąją pasaulėžiūrą ir Romuvos bendruomenės nariai jokios gėdos kaip rašote nedaro mūsų protėviams tai tik jūsų nuomonė siuom klausimu, nes matyt linkęs matyt kitus, bet nesave, lengviausia kritikuoti kitus, nematant savęs, įdomu ką pats esate gero nuveikiąs tautos ir valstybės labui, nereikia kituose jieskoti tuščiai kabliukų, nes tai tik išaukia bereikalingus ginčus ir nesutarimus kurie trukdo išgryninti tai kodėl dar likusieji gyvena Lietuvoje ir stengiasi, kad ji ir toliau išliktų gyvuoti, dėl religijos ar tikėjimo klausiai, kiek žinau tikėjimo kaip tokio pagal įstatymus įregistruoti neina, todėl buvo įregistruota kaip Romuvos ar Baltų religija va tau ir atsakymai… 🙂
Algi,
Ar nesupratai, ar apsimeti, kad nesupratai? Krivis senovėje sprendė pasaulietinius bendruomenės klausimus; juo buvo išrenkamas labiausiai patyręs ir savo gyvenimu nusipelnęs pagarbą. O Žynys įtakojo bendruomenės narių elgesį ir pasaulėžiūrą; jis turėjo neeilinius sugebėjimus rasti ryšį su ‘dvasiniu’ pasauliu, kurį naudojo gydymui ar nusikaltusių marinimui ir t.t..
Taigi nederėjo įsišventinti ‘kriviu’ – pakako būti išrinktam. O ‘žynys’, be ryšio su ‘dvasiniu’ pasauliu, yra niekas, gali rinkti, šventinti – Žynys negali būti ‘einančiu žynio pareigas’.
Dėl įsišventinimo ‘smulkmenų’ (anot tavęs), tai ‘vaidilos’ išreiškė savo nepritarimą tuomet – “nedalyvausime” man atsakė vienas ‘vaidila’, kai bandžiau paprotinti.
Kembly, tu čia netiesiogiai savo kandidatūrą bandai įkišti į Krivio vietą ar ką?
Religija – opiumas kvailiams (seniau sakydavo – liaudžiai, bet argi liaudis – tik kvailiai?).
Šitai vertinkime kaip žaidimą, siekiant prisiminti praeitį.
Rimtai tai gali priimti tik kvailiai.
Tu tikrasai lietuvi yr pats didžiausias “išminčius” 😀
Kaip supratau, Baltų religinę bendriją tapatinti su Romuva būtų klaida. Ar taip?
Juzus kalbėjo:”žiuri bet nemato,klauso bet negirdi”.ROMUVA,ramuva,ramove.Ronos liepia naudoti varijantą GO-ramovė.Ramoveje šeiminkavo Papartis su Rasa.Romuvuj Krivis Trinkunas kryžiuocius skaiščias Mergelės Marijos gerbėjais darė.Kad mergos iš jų skaistumo nesityčiotų-gyvenimą baigdavo vienuolynuose.Busit Maskvoj-pasigrožekit Algirdo įsteigtais vienuolynais.