Sekmadienis, 8 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

J.Vaiškūnas. Rasos šventės spiritus sanctus

Jonas Vaiškūnas, www.delfi.lt
2011-06-24 09:56:36
12
Etninės kultūros globos tarybos pirmininkė paragino Seimą išsaugoti Rasos (Joninių) šventę

Rasos šventės vartai | V. Daraškevičiaus nuotr.

Artėjant Rasos (Joninių) šventei Lietuvą apgaubia ne tik šventumo dvasia, bet ir prieššventinis komercinis bruzdesys. Dažnai reklamos šūksniai apie pigius svaigalus ir žiauriai atpigintus šašlykus skamba garsiau nei šventinės gaidos. Tad pasigirsta susirūpinusių, o kartais net piktdžiugiškų balsų – esą Rasos (Joninių) šventė tėra alaus gėrimo ir šašlykų puota, neturinti rimtesnio pagrindo ir gilesnių tradicijų lietuvių gyvenime. Rasos šventė ir toliau traukiama į komercinių Joninių šventimą, verčiant eiliniu-neeiliniu pasilinksminimu, su piknikišku lėbavimu ir Jonų bei Janinų pagerbimu.

Vartotojiškoje visuomenėje kiekviena šventė nesunkiai apauginama komercijalumu. Ir tai nebūtų taip blogai, jei savyje turėtumėme tvirtą dvasinį branduolį. Juk nuo vaikystės matomi krikščioniški atlaidai taip pat yra daugiasluoksniai.

Kai prie altoriaus įsijautęs dvasininkas sako pamokslą, o karštus maldos žodžius kartojantys tikintieji su sielos virpuliu iš jo rankų priima švenčiausius sakramentus, čia pat už šventovės sienų jau vyksta prekyba šventuoju kiču, o už šventoriaus klesti įvairių šventinių gėrybių pasiūla.  O dar toliau, kažkur palei miesto vartus, tuomet kai šventas tėvas šventovėje ragauja simbolinį Dievo kraują ir kūną, skystojo spiritus sanctus įaudrinti vyrai meldžiasi kumščiais ir atlenktais peiliais liedami gyvą kraują ir aukodami gyvą kūną… 

Ir kaip gi kitaip? Juk dieviškas  šventumas ir  gyvenimiškas gyvuliškumas susitinka ne tik ties šventorių tvoromis, bet ir prie pat Dievo Aukuro suklupusiose mūsų sielų kūnuose… Ir kas nugalės, priklauso nuo to, kiek šviesos yra prasismelkę į mūsų sielas.

Iš kur sužinoti kas yra kas Rasos šventėje, jei tradiciniai šventiniai veiksmai ir reiškiniai jau nebesiejami su dvasiniais reiškiniais, kai į sielą prikeliančias protėvių dainas ir į senuosius, tiesiai į sielą kalbančius, baltiškus simbolius įsijausti nebemokame ir to nebemokoma…

Kokio šventės suvokimo galime tikėtis visuomenėje, jei tautinės kultūros pamokų nėra Lietuvos mokyklose, o etninės kultūros mokytojai nepageidaujami ir nerengiami jokiuose Lietuvos universitetuose?

Mūsų protėviai gamtinį astronominį šviesos ir tamsos galių kaitos kodą naudojo žmogaus dvasinių stichijų nusakymui. Juo perteikė žmogiškosios būties kelią ir tikslą, aiškino gyvenimo ir elgesio gaires bei kryptis. Gamta buvo suvokiama kaip vidinio dvasinio pasaulio metafora – kaip savotiškas žmogaus sielos veidrodis.

Tradicijų puoselėtojams Rasos šventė buvo ir yra ne Jonų ir Janinų vardadienis, o Saulės ir Pasaulio klestėjimo šventė. Tai laikas, kai žmogus gali pasisemti daugiausia dieviškų galių iš gamtos, atrasti jas aplink save ir savyje. Šioje, kaip ir visose kitose iš protėvių paveldėtose šventėse, neturi būti žiūrovų – visi dalyviai, kartu atliekantys apeiginius veiksmus.

Tuomet kai Saulė užkopia į pačią dangaus skliauto viršūnę ir visą Pasaulį  apgaubia didžiausiu šviesos Galių srautu – visa gyvoji gamta pasiekia aukščiausio vešėjimo, kūpėjimo būseną, todėl ši šventė dar buvo vadinama Kupole. Išties vasaros saulėgrįžos dienomis gamta kupina didžiausios gyvasties, gyvybinės galios tartum liejasi per kraštus – kupa. Tad šventės vardas kupolė, reiškiantis „kupėjimą” – vešlų augimą, virimą, bėgimą per kraštus, vešėjimą, kilimą –taikliai išreiškia jos esmę. Tuo laiku vanduo, ugnis ir visa kas gyva, persismelkę dangiškąja šviesa, įgyja didžiausias galias.

Rasojančios ryto ir vakaro žolės pasižymi ypatinga gydomąja galia. Žolių rinkimas tą vakarą vadinamas kupoliavimu, o renkamos žolės – kupolėmis. Iš devynių laukų tylint šventėje surinktų devynių rūšių kupolių puokštės įgudęs žiniuonis gali įspėti žmogaus ateitį. Kupoliavimu vadinamas ir pats šventimas. Šventvietėje iškeliama lauko žolynais papuošta kartis  – „kaupolė“ arba „kupolė“.

Iš kupolių merginos pina vainikus. Apskritas, pabaigos neturintis vainikas primena Saulę, skleidžiančią šilumą ir gyvybę, amžinybę ir teikia darną, o kartu ir dvasinę šviesą bei sielos  tyrumą…

Rasos šventės ugnis išsklaido nelaimes, neša sveikatą, turtą ir santarvę, todėl ji keliama kuo aukščiau, kad apšviestų kuo didesnius laukų plotus. Tąnakt ugnies liepsna turi kūniškai ir dvasiškai apvalančią, gydomąją bei gėrį gausinančią galią. Jos skleidžiama šviesa ir šiluma prigesusiose  mūsų širdyse yra pajėgi įkurti naują skaisčią kūrybos ugnį. Švenčiama paežerėse, ant aukščiausių kalvų sukrovus aukštus laužus, bei ir aukštose kartyse uždegus beržų tošis, dervos statines arba stebules.

Žengdami pro kupolėmis apipintus Rasos šventės vartus į šventinę erdvę – įveikiame ribą, skiriančią mus nuo dieviškosios gamtos šventovės, o giedodami senas protėvių giesmes ir kartodami apeiginius veiksmus, ištirpdome mūsų sielas nuo gamtos dvasios skiriančias sienas.

Protėvių išmintis iki šiol tebemoko mus gamtoje ir jos virsmuose įžvelgti ženklus, bylojančius apie mūsų viduje veikiančias galias, vedančias mus gyvenimo ir likimo keliu. Rasos šventė – tai gamtos ir visatos priminimas mums, kad žmogaus gyvenimas rieda kaip Saulės ratas, tekėdamas krypsta į pakilimo pilnatvę, o pasiekęs aukštumas linksta į nuosmukį, kad galų gale vėl pakiltų…

Tai dėsningi žmogiškojo gyvenimo tarpsniai, kurių kiekvienas turi nepakartojamą vertę ir prasmę. Mokančiam skaityti didžiąją gamtos knygą – nušvinta protas ir atsiveria dieviškosios Galios stebuklingo paparčio žiedo pavidalu įgalinančiu pasiekti tai, kas iki tol atrodė neįmanoma.

Iš kartos į kartą perduodamas prasmes išlaikyti tegali tik nuolatine kūryba ir švietimu pagrįsta tradicijos perdava, jei jos nėra arba jei joje nepaliekama vietos iš protėvių paveldėtoms tautinėms  dvasinėms vertybėms, tuomet spiritus sanctus lengvai virsta spiritus vulgaris, šventa ugnis – paprasta laužo liepsna, o Dievo kūnas – kiaulienos šašlyku.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Rasos šventė Verkiuose
  2. Etninės kultūros globos tarybos pirmininkė paragino Seimą išsaugoti Rasos (Joninių) šventę
  3. BTV laidoje etnologės ragino prisiminti senuosius lietuviškus Rasų papročius (video)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 12

  1. Algis says:
    14 metų ago

    Gerai parasytas straipsnis…

    Atsakyti
    • Vilmantas Rutkauskas says:
      14 metų ago

      Sytas straipsnis parasytas. -CHA

      Atsakyti
  2. Kemblys says:
    14 metų ago

    J.Vaiškūnas:
    “Mūsų protėviai gamtinį astronominį šviesos ir tamsos galių kaitos kodą naudojo žmogaus dvasinių stichijų nusakymui. Juo perteikė žmogiškosios būties kelią ir tikslą, aiškino gyvenimo ir elgesio gaires bei kryptis. Gamta buvo suvokiama kaip vidinio dvasinio pasaulio metafora – kaip savotiškas žmogaus sielos veidrodis.”

    Kaip saulėgrąžas gliaudo tuos ‘protėvius’. Vietoj straipsnio galėjo iškart paaiškinti “gyvenimo ir elgesio gaires bei kryptį”.

    Atsakyti
  3. Elenytė says:
    14 metų ago

    Labai ačiū ponui Jonui Vaiškūnui už šį ne tik informatyvų, bet ir labai šviesų, šventintinį straipsnį.

    Kuo nuoširdžiausiai sveikinu visus savo tautiečius pagonis, šiandien prasmingai ir dvasingai švenčiančius savo gražiausią ir gal net prasmingiausią religinę šventę. Tegul šiandien Jūsų siunčiamos geros, šviesios mintys, linkint Lietuvai, jos žmonėms skalsos, klestėjimo, darnos, meilės užpildo Lietuvos dvasios lauką ir pripildo šito šventumo mus visus.

    P.S. Poną Vaiškūną norėčiau pasveikinti ir su vardadieniu, bet bijau, kad tai jo neįžeistų. Todėl sveikinu su Kupolės ar Rasų švente ir linkiu sveikatos, kūrybinių galių stiprimo bei kantrybės ugdant lietuvių sąmoningumą, vienybę, dvasingumą. Ačiū Jusm už gerus darbus.

    Atsakyti
  4. Skalvis says:
    14 metų ago

    …Kembly,
    na pasiziurek i veidrodi (ar ezero vandeni, jei esi gamtoje) ir nuosirdziai sau atsakyk: ka norejai savo komentaru pasakyti? Ar, kad straipsnio Autorius prisimena ir primena kitiems senasias tradicijas irgi apeigas tau “nesuprantama” kalba, ar, kad tau truksta demesio? Persasi mintis, kad spiritus vulgaris nepaleidzia taves is glebio…Pasedek po medziu saulei kylant. Ne tik, kad suprasi sio staripsnio esme, bet ir pats turesi ka kitiems pasakyti ar parasyti.

    Atsakyti
    • Kemblys says:
      14 metų ago

      Savo “komentaru” norėjau pasakyti:
      “protėviai… KODĄ naudojo… dvasinių STICHIJŲ nusakymui”,
      “Gamta – METAFORA”.

      Lietuvių kalba jau nepaveža tokių protingų minčių. Lengva rašyti apie protėvius tokiais žodžiais: naudojo, perteikė, aiškino, buvo suvokiama…
      Romuviai, užteks joti ant protėvių kaulų! Pailsėkite nors per Rasas.

      Atsakyti
  5. Skalvis says:
    14 metų ago

    …aciu, Kembly, uz greita paaiskinima. Dabar jau ir man “daejo”…Tikiuosi, neuzilgo isdestysi savo mintis straipsnyje, apzvelgianciame “kodu” ir, galimai, kitu “sistemu” reiksme/panaudojima musu proteviu gyvenime(uose). Bet, buk geras, nerasyk visko vartodamas tik “kertinius” zodzius/frazes. Labai jau “disertaciskai skurdus” tekstas gausis…Man regis, jog lietuviu kalba tuom ir grazi, kad gali labai daug “pavezti”… O, ant Romuviu pykti nereikia (cia tik siap, pastebejimas is salies)! Linkiu visokeriopu sekmiu!

    Atsakyti
  6. Vilmantas Rutkauskas says:
    14 metų ago

    Pagal žydkrikščionišką mentalitetą – gyvatės tik STIMPA.
    Jos pavidalai Pagoniškoje “realybėje” – Kembliu .

    Atsakyti
  7. Elenytė says:
    14 metų ago

    “Broliai, džiaukitės, tobulinkitės, vienas kitą guoskite, būkite vieningi, taikiai gyvenkite ir meilės bei ramybės Dievas bus su Jumis.” (2Kor 13,11)

    Atsakyti
  8. Kemblys says:
    14 metų ago

    Sekasi gi man. Atsiverčiu savaitraštį “Šeimininkė” (Nr.25), ten Romuvos Krivis Jonas Vaiškūnas savo išmintį apie Rasas reiškia. Kaip žmonės nemoka švęsti, pasirenka Jonines vietoj Rasų, alų geria ir, kad Vaiškūnas užpyksta, jei kas sveikina su Joninėm… Žodžiu, nei žodžio apie Saulę, apie Gamtą, Žolę, Gėlę, Augalėlį, Kupolines 🙁 🙁
    Lyg tyčia, už kelių puslapių, “žydkrikščionio” Tėvo Stanislovo mintys toje “Šeimininkėje”. Nesu krikščionis, bet skaitysiu dar ne kartą tas šviesias mintis. Apie Kristų nei žodžio, tad patarčiau net Vilmantui Rutkauskui paskaityti.

    Sulyginus tuos du straipsnius jau kiekvienas gali spręsti ko galima tikėtis iš Romuvos.

    Atsakyti
    • Vilmantas Rutkauskas says:
      14 metų ago

      Tas Stanislovas, lyg tyčia, man ne tėvas.
      Tavas gyvatiškas “lyg tyčia” – tai nėra netyčia.

      Atsakyti
  9. jurate says:
    13 metų ago

    dieve mano,nesu tokia sena bet man labai patinka sita svente,ir taip graziai svesti noreciau,ne gerti ir esti,bet svesti-o jus visi bambekliai ir piktom sielom,nerasit dziaugsmo sitaip galvodami

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Ukrainos gynėjas
Ukrainos balsas

Žiurkė spąstuose arba kada į orą išlėks putinas?

2025 06 08
Populiariausi vardai 2024 m.
Kalba

VLKK nutarimo „Dėl lietuviškos vardo formos“ paaiškinimas

2025 06 08
Selemonas Paltanavičius | vdu.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Prezidento V. Adamkaus gamtosauginės premijos laimėtojas S. Paltanavičius: patys geriausi darbai atliekami nelaukiant ir nesitikint jokių premijų

2025 06 08
LMA - Lietuvos muziejų asociacija | lma.lt nuotr.
Istorija

Lietuvos muziejų asociacija: kviečiame Valstybės kontrolę dialogui dėl muziejinių vertybių apskaitos

2025 06 07
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

Ministerijos susitarė dėl bendrų veiksmų ugdant pilietišką jaunimą

2025 06 06
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Sukčių taikiklyje – neatidūs keliautojai

2025 06 06
Sveikata | sam.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Kada ligoniai siunčiami į kitas šalis ir kas už tai moka?

2025 06 06
Dviračių takas
Lietuvoje

Klaipėdoje atnaujinami dviračių ir pėsčiųjų takai

2025 06 06

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimgaudas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimgaudas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Vilna apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Tššš... apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Tyrimas: apie pusė lietuvių negali kokybiškai išsimiegoti
  • Kaip naujakuriams apsaugoti įsigytą turtą?
  • Atvirų batų metas: kaip kovoti pėdų bėdomis
  • Dažniausia siuntų pažeidimų priežastis – blogas pakavimas

Kiti Straipsniai

Homoseksualizacija | Alkas.lt koliažas

J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?

2025 06 02
Zigmas Vaišvila | alkas.lt koliažas

Z. Vaišvila. VRK sprendimas atsisakyti registruoti referendumą ginantį piliečių nekilnojamąjį turtą apskųstas teismui

2025 05 29
Derybos?

J. Vaiškūnas. Stambulo derybos: politiniai burtažodžiai plėšrūnų elgesio nekeičia

2025 05 17
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt nuotr.

J. Vaiškūnas. Gegužės danguje – Jupiteris, Aušrinė bei… nelaukti reginiai

2025 05 12
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt koliažas

J. Vaiškūnas. Kam naudingas KGB bendradarbių sąrašų įslaptinimas: Lietuvos valstybei ar Kremliui?

2025 05 11
Jorė 2025

Nuvilnijo pavasario žalumos ir baltiškos dvasios atgimimo banga: 29-oji Jorė Kulionyse

2025 05 07
Jorė

Jorė – pavasarinė malda mūsų dievams

2025 04 22
Signataro A. Patacko diskusijų klubo iškaba Kauno įgulos karininkų ramovėje

Prisimintas signataras Algirdas Patackas: praėjo 10 metų nuo jo netekties

2025 04 07
Jonas Vaiškūnas ir Algirdas Patackas Kaune, 2013 m. spalio 14 d. – tautinės kultūros bendražygiai

J. Vaiškūnas. Algirdas Patackas – liepsnojanti dvasia, nušviečianti kelią gyvenimui

2025 04 03
Lygiadienis Kernavėje

Kernavėje ant Balto kalno pasitikta pavasario lygiadienio šventė „Teka upelė, duinoja“

2025 03 28

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimgaudas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimgaudas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Vilna apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Tššš... apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Vilna apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis

Prasidėjo folkloro festivalis „Tek saulužė ant maračių"

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai