Vytautas Rubavičius, www.delfi.lt
Nors ir atsilikęs nuo kaimyninių šalių, ypač nuo Estijos, Lietuvos politinis elitas kuria Lietuvos tvarios raidos strategiją „Lietuva 2030“. Bus pateiktas politinio elito įsivaizduojamas mūsų valstybės, tautos ir visuomenės ateities vaizdinys. Tiesa, apie lietuvių tautą strategijoje neužsimenama. Matyt, manoma, kad nei lietuvių tauta, nei lietuvybė toje netolimoje ateityje jau niekam neberūpės.
Kad ir ką manytume apie tokio pobūdžio dokumentus – Lietuvoje strategijų sukurta geras šimtas, nors niekas taip ir nesiruošia jų vykdyti, – pastarasis svarbus dėl kelių priežasčių. Pirmiausia jis skiriamas Europos Sąjungos politiniam ir intelektualiniam elitui. Tokias strategijas kuria visos šalys, tad jos intelektinis ir ideologinis turinys europinio politinio elito bus vienaip ar kitaip suvokiamas.
Kitaip tariant, aukštu lygiu rodysime savo politinę intelektinę brandą arba jos stoką. Kitas dalykas tas, kad tokia strategija galėtų būti geras pagrindas telkti tautą ir visuomenę tam tikriems proveržio darbams, įtvirtinant aiškesnes ateities gaires. Norint tokias gaires įtvirtinti, būtina kuo atviriau jas apsvarstyti ir siekti plataus nacionalinio sutarimo, kad jų vykdymas jau nebepriklausytų nuo politinės konjunktūros ar naujų „prisikėlusiųjų“ seimūnų įgeidžių.
Be to, dokumentas ne tik gali, bet ir turėtų būti ideologinis ateitin nukreiptų darbų pagrindimas, tvirtinantis ir aiškius vertybinius visuomenės raidos orientyrus. Svarbiausia, numatyti aiškų, visiems Lietuvos žmonėms ar bent didžiajai jų daliai suvokiamą tikslą ir galimus iššūkius bei grėsmes, kilsiančias įgyvendinant tą tikslą.
Jei jau pabandytume įsivaizduoti nacionalinį sutarimą dėl esminių raidos gairių ir vertybių, kuris įpareigotų politinį elitą tų gairių siekti, tada jau turėtume ne tik dokumentą, bet ir nacionalinės svarbos veiklos programą. Kol kas neturime savos tvarios raidos strategijos iki 2030 metų. Šiuo metu pateiktas projektinis dokumentas, kuris vadinamas „Lietuvos pažangos strategija „Lietuva 2030“.
Kas krinta į akis vartant šį dokumentą ir gilinantis į jį? Pirmiausia – strategijos abstraktumas. Ji atsieta nuo tautos ir visuomenės išgyvenamų bėdų bei rūpesčių, taip pat nuo grėsmių bei iššūkių. Niekas nesikeistų vietoj Lietuvos įrašius bet kokios šalies pavadinimą. Abstraktūs gero gyvenimo ir naujo žmogaus kūrimo šūkiai. Aiškiai išreikštas siekis ugdyti naują žmogų su politikų įsivaizduojamom geromis savybėmis. Tas siekis primena sovietines naujo žmogaus ugdymo programas. Gal šitaip mūsų penkiasdešimtmečių politikų ir jų pasitelktų vadinamųjų ekspertų galvose ir atgimsta komjaunuoliškos jaunystės paveldas, kurio apraiškų gausu daugybės valdininkų, ypač Švietimo ir mokslo ministerijos, veikloje.
Kitas svarbus, jei ne svarbiausias dalykas tas, kad šiame dokumente neužsimenama nei apie lietuvių tautą, nei apie nacionalinį tapatumą, nei apie lietuvių kultūrą. Tai jau nėra nereikšmingas neapsižiūrėjimas. Kodėl? Todėl, kad atgautos nepriklausomybės metais tapo lyg ir nepadoru, politiškai nekorektiška kalbėti apie lietuvių tautą, lietuvybę, jos ligas ir bėdas. Buvo įgyvendinama politinė nuostata išstumti tautinius ir nacionalinius dalykus iš viešo politinės bei intelektualinės šnekos lauko. Taip pat ir iš švietimo ir ugdymo programų.
Vengiant lietuvių tautos sąvokos buvo sugalvotas ir naujadaras – Lietuvos tauta. Pastarasis visu tautiškumus „subendrina“ ir šitaip ištrina politiniame pilietiškume. Esame jau ne tauta ir ne Lietuvoje gyvenančios tautos, o Lietuvos piliečiai, tad jei norime vadintis tauta, tai ir vadinkimės Lietuvos tauta. Vargu ar pavyktų vokiečius, lenkus ar anglus įtikinti kad vieni yra Vokietijos, kiti Lenkijos, o treti Anglijos tauta. Bet mūsiškiams šitai jau nerūpi.
Tad darytina išvada, jog strategijoje įgyvendinama politiniame elite įsitvirtinusi valstybės išnacionalinimo ir ištautinimo nuostata. Tokia strategija niekaip negalės sutelkti tautos ir visuomenės grėsmingų iššūkių ir vis daugėjančių vidinių bėdų akivaizdoje. Niekaip ji netvirtins kasdien vis labiau menkstančio mūsų valstybingumo, kurį gali tvirtinti tik nacionalinės jausenos ugdymas, grindžiamas tautų sugyvenimo ir kūrybinio jų bendravimo principu.
Strategijoje keliamas pagrindinis tikslas formuluojamas taip: šalies pažanga ir žmogaus gerovė. Pagrindiniai veikėjai – visuomenė ir žmogus. Didesnių abstrakcijų Vakarų civilizacijos istorijoje nėra sugalvota. Tad nei lietuvybė, nei nacionalinis tapatumas, nei etnokultūriniai tapatumai ir jų ryšiai su lietuvybe strategijos rengėjams visiškai nerūpi. Pažanga suvokiama kaip atitikimas įvairiems ekonominiams bei globalizacijos vidurkiams ar jų peržengimas.
Pasirodo, jog mes dar atsiliekame nuo globalizacijos vidurkio, tad reikės žmones telkti kaip nors į jį „įsividurkinti“. Sveiko proto nepraradusiam žmogui aišku, kad Lietuva jau senokai eina globalizacijos priešaky – valstybės finansai užsienio bankų rankose, šilumos ūkis ir pramonė – rusų dujininkų, naftos perdirbimas – lenkų, o svarbiausia – klaikus emigravusių ir emigruojančių skaičius. Tokiais vidurkiais jokie kaimynai negali pasigirti.
Lietuvos politinio elito kuriamoje strategijoje neieškoma būdų, kaip tvarkytis su globalizacijos ir kitokiais iššūkiais, o linkstama besąlygiškai priimti globalizacijos vyksmus. Pagrindinėmis puoselėtinomis ir ugdytinomis vertybėmis ir naujojo strateginio žmogaus savybėmis, turėsiančiomis laiduoti šalies pažangą, laikomos atvirumas, kūrybingumas ir atsakingumas. O juk besąlygiškas atvirumas – nėra sveiko, juolab atsakingo proto požymis.
Niekas nėra prieš kūrybingumą ir atsakingumą, tačiau kaip ugdyti kūrybingumą, jei visiškai apeinama lietuvių kultūra. Gyvybinga kultūra ugdo kūrybingumą, o kultūrai gyvybės teikia švietimo sistema. Susinant kultūrą – ugdyti kūrybingumą? Strategijoje išskirtos vertybės rodo, jog dokumento rengėjai žmogų įsivaizduoja kaip betautį individą. Graudu, kad toks tuščias, tačiau agresyvus libertarinės minties produktas tampa Lietuvos strateguotojų tikslu.
Strategija kreipiama į tris pažangos sritis – visuomenę, ekonomiką ir valdžią, tad nesiūlomas joks ideologinis, lietuvių tautą ir Lietuvos visuomenę saistantis ir vieningai veikti skatinantis tikslas. Naivu būtų manyti, kad žmonės gali kilti į kovą ar aukotis už atvirumą ar kūrybingumą, tačiau ne tik gali, bet ir aukojasi už savo tautą, valstybę, gimtinę. Tautiškumas ir nacionalumas pastaruoju metu vis labiau pripažįstami, kaip esminiai žmones į bendruomenes susaistantys „klijai“, kurie jau savaime diegia ir patriotiškumo, ir atsakingumo tautai ir visuomenei nuostatas. Juk ir iš sovietinės okupacijos laisvinomės nacionalinės jausenos pakylėti, o ne kaip atvirumo ar laisvos rinkos malonės siekiančių individų minia.
Strategijos rengėjai visiškai neatsižvelgia į pasaulines valstybinių santykių ir valstybingumo tvirtinimo tendencijas Šiuo metu daugelyje ES šalių svarbiausiais pripažįstami nacionalinio tapatumo ir nacionalinės kultūros tvirtinimo klausimai. Jiems teikiama strateginė prioritetinė reikšmė. Prancūzija, Vokietija, Lenkija – akivaizdūs šios tendencijos pavyzdžiai Pasaulyje stiprėja Rusijos, Kinijos ir kitų didžiųjų valstybių nacionalinės jausenos, taip pat ir didžiųjų tautų nacionalizmas. Lietuva gyvena nacionalinį tapatumą stiprinančių valstybių aplinkoje – šitai ryšku ir Rusijoje, ir Lenkijoje, ir Baltarusijoje. Nacionalinio tapatumo tvirtinimo ir sklaidos klausimus pajėgus deramai spręsti vienintelis subjektas – valstybė. Didelis ir sunkiai paaiškinamas paradoksas tas, kad toks dokumentas kuriamas vadovaujant premjerui Andriui Kubiliui, nes jo turinys ir ideologija yra visiškai priešinga jo tėvo a.a. Vytauto Kubiliaus viso gyvenimo darbui ir idealams.
Galima būtų padaryti nelinksmą išvadą: kadangi strategijoje „išvengta“ nacionalinio tapatumo ir nacionalinės kultūros tvirtinimo klausimų, tai strategija ne stiprins, o menkins Lietuvos valstybingumą. Juolab kad mūsų mažosios kaimyninės valstybės labai aiškiai suvokia nacionalinio tapatumo reikšmę tvariai valstybės raidai. Tad pažiūrėkime, kokias strategijas pasitvirtino Estija ir Latvija.
Pavyzdinė šiuo atžvilgiu yra Estija. 2005 metais visų politinių jėgų, akademinio sluoksnio ir visuomenės sutarimu priimtoje „Estijos nacionalinėje tvarios plėtros strategijoje“ iki 2030 metų („Tvari Estija 21“; Sustainable Estonia 21) įtvirtinamas aiškus vienintelis nelygstamas tikslas – estų tautos ir kultūros tvarumas, estiškumo tvirtinimas ir sklaida Europos kultūrinėje erdvėje. Ar kas prisimena kokį mūsų politiką, kalbantį apie lietuvybės tvirtinimą?
Valstybės raida pajungiama estų tautos gyvybingumui stiprinti ir jos kūrybos apraiškoms skleisti. O kas ir kokiais būdais gali stiprinti estiškumą? Atsakymas akivaizdus – kultūra ir jos teikiami būdai, skatinantys estiškumo savikūrą ir kultūrinę kūryba. Tad labai nuoseklus ir pagrįstas visas Estijos strategijos dokumentas, kuriame išskirti keturi pagrindiniai tikslai: 1. Estijos kultūros erdvės gaja; 2. Gerovės augimas; 3. Sąryšinga visuomenė; 4. Ekologinis balansas. Pagrindiniam tikslui pajungiama ir ekonomika, taip pat mokslu, naujomis medijomis ir technologijomis grindžiama didelę pridėtinę vertę kurianti industrija. Kitaip tariant, visas valstybės mechanizmas ir jos politinė galia pajungiama pagrindiniam siekiui. Šį dokumentą ruošė didelis mokslininkų ir įvairių sričių specialistų kolektyvas, vadovaujamas Talino universiteto mokslininkų.
Panašiu keliu numato eiti ir Latvija. „Latvijos tvarios plėtros strategijoje iki 2030“ įtvirtintas pagrindinis tikslas išsaugoti ir turtinti Latvijos kultūrinę erdvę, stiprinti nacionalinį tapatumą, kaip esminį visuomenės kūrybiškumą laiduojantį ir skatinantį veiksnį. Todėl dokumente pirmasis skyrius nusako Latvijos kultūrinės erdvės ir nacionalinio tapatumo stiprinimo plotmes, o antrasis skirtas ilgalaikėms investicijoms į žmogiškąjį kapitalą, kuris suvokiamas nacionalinio tapatumo stiprinimo požiūriu.
Lietuvos tvarios raidos strategijos kūrėjams linkėtume ne piešti susigalvoto žmogaus vaizdinį ir stengtis jį primesti Lietuvos visuomenei, o labiau atsižvelgti į Europos Sąjungos raidos tendencijas ir prieštaringumus, kaimyninių valstybių pastangas tvirtinti savo valstybingumą, stiprinti nacionalinius tapatumus ir nacionalines kultūras.
Pateikite pavardes su jų partine priklausomybe tų žmonių, kurie kuria Lietuvos tvarios raidos strategiją „Lietuva 2030“
Nuo Mindaugo laikų ir anksčiau valdžios dėmesys buvo kreipiamas į tautos vienijimo etniniais pagrindais uždavinius. Be etninės – tautinės savasties ugdymo kultūros čia neapsieisi. Kur dingo mūsų tautinis elitas? Gal, su juo visiškai nesiskaitoma, jeigu pristatomi tokie anemiški tautos vaidmens ištrynimo iš gyvenimo planai? Sukruto tokie dideli kaip prancūzai, lenkai, vokiečiai, o mes tylime. Miela Prezidente, esate žiemgalė. Kaip naujoje strategijoje atsispindi Jūsų genties ir visų Lietuvos genčių gyvybinis interesas? Kaip numatomas artėjimas su latvių žiemgaliais, sėliais? Seniausiųjų laikų istorija rodo, kad tik tautiniu pagrindu suburta visuomenė gerai gali spręsti dabarties, taip pat ateities klausimus. Aneminė visuomenė,tuo tarpu, tvarios ateities neturi. Reikia susiimti rankomis, tautiečiai.
Abejočiau, ar Grybauskaitė save laiko žiemgale – gal greičiau ‘europiete’: “Prezidentė Dalia Grybauskaitė […] kviečia politikus, gerbiant demokratijos pasiekimus, atsisakyti nacionalizmo.” Čia net ne žiemgališkumo – čia lietuviškumo klausimas jau kyla 🙂 Bet šiaip, sutinku su Tamstos mintimis. Apskritai, esame aktyviai stumiami link Lietuvos pavertimo kokiu nors ‘mankurtistanu’, o visi nepritariantys tuoj pat apšaukiami “naceis-fašeis”.
Seniausių laikų istorija rodo, kad tautiniu pagrindu buriamos visuomenės anksčiau ar vėliau susipriešina tiek su išorės, tiek su vidaus “priešais” ir galų gale įsivelia į kruvinas aferas, kurios visada remiasi į “tautinio intereso” gynimą. Labai gerai čia tinka Kudirkos pavyzdys, kuris, būdamas labai tautiškas valstybininkas ir net parašęs žodžius himnui, tuo pačiu metu savo moraline pozicija prisidėjo prie lietuvių rankomis vykdyto žydų naikinimo. Pasaulio skirstymas pagal tautines valstybes yra klaiki klaida, kuri, tikiuosi, kada nors bus prisimenama tik kaip istorijos tamsioji dėmė. Pasaulis yra Žemės planeta, o mes, žmonės, esame jos gyventojai. Jei norime išlikti, privalome rasti bendrą kalbą ir kurti sveiką ir teisingą pasaulį sau ir savo vaikams. Tie migloti tautiniai interesai prie to niekaip neprisideda.
Anonimei “g”. Tai ko rašai lietuviškai?
Nes man ir kitiems šio portalo skaitytojams taip patogiau. Galiu be problemų rašyt, skaityt ar kalbėt ir angliškai ir tikrai taip darau, kai būna patogiau.
Kalba kalbai nelygu. Kai suvokiau kokį vaidmenį atlieka kalba mąstyme, labai sunerimau dėl lietuvių kalbos išlikimo. Yra dalykų, apie kuriuos anglakalbiai tiesiog negali mąstyti – jų kalba neleidžia. Anglų kalba tai beprasmis germanų, keltų tarmių, prancūzų ir romėnų kalbų kratinys. Visa, kas gyva joje – ‘it’! Nėra švelnių mažybinių žodžių…., neišsiplėsiu.
Teisingai, kalba kalbai nelygu, bet sakyt, kad kažkuri kalba yra geresnė- čia jau užlankstyta kaip reikalas. Gal tau pavardint kokių žodžių lietuviai neturi… irgi neišsiplėsiu.
‘g’, ar nemoki skaityti, ar rašai beleką..? kai ‘atsilankstysi’ tai perskaitysi: “Yra dalykų, apie kuriuos anglakalbiai tiesiog negali mąstyti – jų kalba neleidžia.” – čia neparašyta, kad klažkuri kalba geresnė. yra apie 2000 kalbų, nesiimu vertinti kuri iš jų geresnė.
Žeminantis apibūdinimas, kad “anglų k. tai beprasmis […] kratinys” lyg ir siūlo minty, kad lietuvių kalba jau visai kitokia, geresnė, nors kitas galėtų pasakyti, kad lietuvių kalba irgi yra beprasmis rusų, lenkų, totorių, anglų, graikų, prancūzų, hindi, baltų ir kitų kalbų ir tarmių kratinys. Ir apie ką jau tie anglakalbiai negali mąstyti? Gal tu kiek pamažink tą savo nacionalistinį kaimiečio pasipūtimą, bus mažiau įtampos.
Ką čia veikia kosmopolitinis “Pilietis g” lietuviškam tinklalapyj? Ar tik nebus A. Guogos prisiklausęs?
o man žolė Lietuvoj žaliausia…
Dėl “g” minčių.
Įdomusis “g”, rašydamas apie valatybės sudarymo tautinį pagrindą, turėjau omenyje mintis, iškeltas internetinėje knygoje “Apie seniausiuosius laikus I”, dalis VIII. “Ugnies garbintojų karalius” svetinėje vydija.lt/knygos. Ten apačioje nupaišytas potenciali genties, tautos arba valstybių sąjungos išlikimo sąlyga. Išeitų, jog be gentinio (tautinio) pagrindo, taip pat supratingos sąjungos su kitomis tautomis, tūkstančių metų fone tautoms išlikti neįmanoma. Mes, gi, išlikome. “Kaip atgaivinti buvusį pradmenį?” – štai kur klausimas. Vienaip ar kitaip išreikštus žemaičius, suvalkiečius, uteniškius – sėlius, dzūkus, žiemgalius dar turime. Kurią tautą trečia (latvius jau turime) pagal jos potencinę fazę pasirinkti supratingai sąjungai dabartyje: gudus, lenkus, būsimus “kaliningradiečius” ar dar ką nors? Bet pirmiausia reikėtų patiems susitvarkyti viduje. Žemaičiai lyg ir pradėjo. Hm…
Paskaitinėjau Rimgaudą Sinkų, kažkurią dalį. Labai įdomu :
Žemės paviršiaus dariniai (kalnų grupės, slėniai, vandens paviršiai, girios, pievos ir pan.), trykštantys iš Žemės gelmių energijos šaltiniai skleidžia gyvybinio dažnio bangas. Dangaus bangos kontaktuoja su jomis. Rytuose tai vadinama In ir Jan energijų sąveika. O kaipgi mes, žmonės? Mus veikia sąveikos harmonija arba disharmonija ir stengiamės disharmonijos išvengti. Ilgesnis buvimas kitur veikia destruktyviai. Nors vidaus imuninėje sistemoje turime rezervą gal dviems žmonių kartoms, tačiau, numatant iš svetur sugrįžti, privalome nuolat atnaujinti imuninės sistemos rezervą: lankyti Lietuvoje tėvų, senelių kapus, melstis, dainuoti, šokti.
Naujose vietose derėtų burtis į etnines draugijas, stengiantis išlaikyti ne tiek materialinį, kiek dvasinį bendravimo pobūdį: pinigais įtvirtintas gyvenimas svetur tėra gyvenimas zombių teisėmis.
EVOLIUCIJOS DĖSNIŲ PAISYMAS
Kaip medis auga, žydi, nyksta, taip ir gentinė bendruomenė pereina tris raidos etapus: kilimą, klestėjimą, kritimą. Pirmajame etape genties potencija didėja, antrajame bujoja ir klesti, trečiajame etape potencija nyksta, bet lieka išmintis. Tokį gyvenimą galima sulyginti su sūnaus, tėvo ir senelio santykiais. Pirmajame etape sūnus turi būti klusnus, kantrus, imlus ir privalo augti. Antrajame, tėvo, etape energija liejasi per kraštus: klesti menai, ekonomika, sprendimai būna apgalvoti, valdoma be priekaištų, karai laimimi, atremiamos priešų užmačios. Trečiajame, senelio, etape pradeda trūkti jėgos, gentį kamuoja nostalgija praeičiai, turtinę negalią bandoma kompensuoti imperiniais karais, sandėriais. Tačiau išmintis (švintoji dvasia) pasilieka. Kilimo etapas yra pati silpniausia genties evoliucijos vieta, nes atsiradę „gelbėtojai“ dažnai būna apsišaukėliai svetimtaučiai. Šiame etape palankią veiklos dirvą taip pat randa genties (tautos) kenkėjai: narkotikų gamintojai, vagys, palūkininkai, svetimi tinginiai ir t. t. Jiems veikiant, gentis jaučiasi kaip vaikas statinėje, prikalinėtoje vinių, todėl reikalinga klestinčios genties parama.
Gilinantis į rašytiniuose šaltiniuose atpažintų lietuviškų genčių kelius, pastebime, jog iš Afrikos eita ne mažiau kaip po tris vienetus. Atrodo keista, kodėl vieni kitų „neprarijome“, neasimiliavome, naudodamiesi silpnumo faze? Pasirodo, jog, norint išlikti, rijimas būtų buvęs katastrofiškas pačiam rijikui. Sudėlioję genčių potencijos balansą matome, kad „rijimas“ (asimiliavimas) pasibaigtų paties rijiko katastrofa.
Protingas esi žmogus, Vilmantai, jei tokiais dalykais domiesi. Gerai, kad toks esi. Daryk savo darbą. O aš savo. Kiekvienas darykim savo darbus. Ir nesidrąskykim, jei iš šalies žvelgiant tie darbai atrodys sunkiai suderinami. Svarbiausia, kad juos darom dėl tos pačios mūsų tautos. Jauskim tai.
Mūsų Baltžemės ir Dangaus (šios teritorijos) Dievai, Dievybės, Deivės ir Protėviai.
Tai jų šita Žemė. Po mirties mes susitiksime su jais.