Alkoholio reklamos išnykimas – (ne)įmanoma misija? (3)

Kas laimi, kas pralaimi. Kas uždirba, o kas nusigeria. | J.Dapšausko nuotr.

Kas laimi, kas pralaimi. Kas uždirba, o kas nusigeria. | J.Dapšausko nuotr.

Žiūrovų svajonės matyti televiziją be reklamų pajudėjo iš mirties taško. Praėjusį mėnesį Vyriausybės pasitarime buvo svarstomos Alkoholio reklamos įstatymo pataisos. Panašu, kad Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija taps pirmuoju kanalu Lietuvoje, kuriame nebeišvysime reklamos. Alkoholio reklamos, kurią šiuo metu leidžiama transliuoti tik po 23 val., – taip pat.

Iki šiol, nacionalinėje šalies televizijoje reklama buvo draudžiama tik valstybės paskelbtomis gedulo dienomis, transliuojant valstybinės reikšmės renginius bei vaikams skirtose programose.

Pasaulio Sveikatos Organizacijos duomenimis, kasmet nuo alkoholio Europos Sąjungoje miršta per 195 tūkst. žmonių. Siekiant sumažinti šį skaičių, PSO ir alkoholio kontrolės politikos ekspertai siūlo šalims įgyvendinti 3 pagrindines priemones, kurios sumažintų alkoholio vartojimą: alkoholio kainos didinimas, visiškas reklamos uždraudimas ir alkoholinių gėrimų prieinamumo mažinimas.

Džiugu, kad Lietuvoje atsirado tikimybė turėti „švarų“ nacionalinį kanalą. Visgi, norint, kad reklamos uždraudimas duotų teigiamų rezultatų kovojant su alkoholio vartojimu šalyje, nereikia pamiršti, kad mažėjančius skaičius pamatytume tik tada, jei alkoholio reklama bus visiškai uždrausta. Prisimename, kad tokiam žingsniui dar visai neseniai nesiryžo LR Seimas.

Tuo tarpu ir toliau kuriamos alkoholinių gėrimų reklamos, kurių didžioji dalis nukreipta į jaunimą, o pati reklama be perstojo šmėžuoja TV ekranuose net ir dienos metu. Būtent taip galiojančius teisės aktus apeina didžiulę įtaką paauglių gyvenimui darantys muzikos atlikėjai ir kitos įžymybės, atvirai skatinančios alkoholio vartojimą savo muzikiniuose vaizdo įrašuose.

Terpė, kurioje dienomis tūno dauguma jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikų bei paauglių – internetas, kur knibžda krūvos pavojingos informacijos. Apmaudu, kad tokios muzikos pasaulio garsenybės, kaip, pavyzdžiui, Lady Gaga, nejaučia atsakomybės savo gerbėjams, kurių didžiąją dalį sudaro mokyklinio amžiaus vaikai. Alkoholinių gėrimų prekinius ženklus įterpiant į muzikinius vaizdo klipus (pvz. atlikėjos daina „Bad romance“), šie pamažu „įterpiami“ ir į jaunųjų žiūrovų pasąmonę.

Nors prekės ženklo talpinimas muzikiniuose video klipuose nėra naujas reiškinys, paskutiniu metu netiesiogine alkoholinių gėrimų reklama ypač piktnaudžiaujama. Žiūrovui suteikiama iliuzija, jog tokie vakarėliai ir linksmybės neįmanomos be alkoholio ir tai vienintelis kelias į prabangos ir malonumų rojų. Manipuliacija pagauliu ritmu taip gundo, jog nebelieka alternatyvos – būseną, kurią vaizdo įrašuose demonstruoja atlikėjai pasiekti galima tik išgėrus.

Išeitis aiški – visiškas reklamos uždraudimas. Ne viename televizijos kanale, ne „iki 23 val.“, o visur. 2011 metais to padaryti nepavyko. Atšaukiant reklamos draudimą pateikti argumentai buvo mažų mažiausiai keisti: suabejota teigiamu šios priemonės poveikiu bei baimintasi neigiamų ekonominių pasekmių verslui, žiniasklaidai. Apmaudu, kad buvo pamiršta, jog alkoholio vartojimo nuostoliai šalies ekonomikai gerokai viršija pelną. O juk įrodymų toli ieškoti nereikia, PSO ir Europos Komisija pateikia aiškias išvadas: „Tinkamiausias būdas įgyvendinti Europos alkoholio strategijoje deklaruojamą tikslą – sumažinti jaunimo alkoholio vartojimą – tai visiškas alkoholio reklamos draudimas“.

Kategorijos: Gamta ir žmogus, Sveikata, Visi įrašai | Žymos: , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *