Penktadienis, 4 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Skaitiniai Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos

V.Turčinavičius. Anaklijos voratinkliai – pro istorijos ūkus

Vladas Turčinavičius, www.alkas.lt
2011-11-07 08:00:01
10
Vladas Turčinavičius | asmeninė nuotr.

Vladas Turčinavičius | asmeninė nuotr.

Vladas Turčinavičius | asmeninė nuotr.
Vladas Turčinavičius | asmeninė nuotr.

Voratinkliai gamtoje atrodo paslaptingi, paprastai nepastebimi ir tik saulės spinduliams apšvietus, voratinkliai savo blyksniu nušvinta žmogaus akyse ir pasirodo išraizgytu tinkliniu daugiakampiu. Istoriniai ryšiai tarp tautų ar baltų kalbiniai reliktai kitose kalbose mums bendraujant atsiskleidžia netikėtomis mintimis, nuojautomis, kurios kaip voratinkliai staiga atsiranda ir vėl pradingsta, jei nepapasakoji arba neaprašai.

Dar 1800 m. lietuvių kilmės filosofas Imanuelis Kantas rašė, kad lietuvių kalba yra ne tik kalbotyros paslapčių, bet ir tautų istorijos lobynas. O lietuvių kilmės poetas, poliglotas, žinojęs dešimtis Europos kalbų Konstantinas Balmontas (kūręs rusų kalba, tačiau bendraudamas su Vincu Krėve ir kitais lietuvių rašytojais išmokęs ir lietuvių kalbą), skaitydamas paskaitas Sorbonos universiteto studentams kalbėjo: „Tačiau Lietuva, kurios imperija buvo nuo jūros iki jūros, o dabar tapo nedidele valstybe, tačiau nenustojo turėjusi tokią galingą ir puikią, ir seną kalbą, kurios neturi net pačios didžiausios tautos, – kalbą, kuri, geriausiųjų viso pasaulio kalbininkų žodžiu, esanti raktas įspėti daugybei kitų senesnių ir naujesnių Europos kalbų mįslėms. Kalba savo reikšme mokslui yra svarbiausias Lietuvos įnašas į pasaulinę kultūrą.” („Poetas Balmontas – Lenkijai”, Lietuvos aidas, 1928 08 30). Todėl galime teigti, kad bendradarbiaujant kalbininkams ir istorikams galima pasiekti naujų pažinimo rezultatų. Dabar rašoma, kad  tarpdalykinis bendradarbiavimas ne tik socialinių mokslų srityje, gali atnešti naujų pasiekimų.

1974 metų vasarą teko buvoti Anaklijoje – tai Gruzijos – Sakartvelos kaimelis prie Juodosios jūros (priešdėlis sa– reiškia sujungtos kartvelų gentys, kaip ir lietuviškai: są – reiškia sujungtos, apjungtos tautos, gentys – sąjunga). Jūros krantas smėlėtas padengtas pilku, gal sakyčiau, juodu smėliu, apaugęs krūmų brūzgynais, tarp kurių sušvisdavo voratinkliai ir pasirodydavo miegantys jų šeimininkai, tingūs vorai. Visa tai rodė, kad šiose vietose žmonės beveik nesilanko. Pajūris išvagotas įtekančių upelių, į kuriuos išsiskaido iš kalnų ištekanti Ingūri upė. Sakykime beveik vingūri – vingri upė, nes ji tokia ir yra, bet juk tai lietuviškas žodis atitinkantis upės vinguriuojantį tekėjimo būdą. Anaklija – šis pavadinimas su daugeliu balsių vėl primena lietuviškus žodžius, nes garsą „kl” priesagoje ir šaknyje turi lietuvių ir, regis, graikų kalbos.

Buvusi Anaklija dabar | V. Turčinavičiaus nuotr.
Buvusi Anaklija dabar | V. Turčinavičiaus nuotr.

Anaklijoje teko atostogauti su mažais vaikais: maudytis buvo galima ne tik šiltoje jūroje, bet ir ledinio vandens tekančiuose upeliuose, o tokie kontrastingi pasikeitimai suteikia džiaugsmo ir pasitenkinimo, kai savyje nugali tekančio šalto vandens baimę. Krantas nusėtas iš kalnų atplukdytomis medžių šakomis ir storos pušų žievės gabalais, iš kurių išdroždavau laivelius, o įstatęs stiebą ir iš popieriaus ar audinio pritvirtinęs burę, paleisdavau juos plaukioti. Toliau jau patys vaikai vaidindami piratus juos plukdydavo,.

Šis vakarinės Gruzijos krantas yra nuo Antikos laikų žinomos įžymiosios Kolchidės žemumoje. Už 25 km. stūkso Zugdidžio (Zugdidi) miesto mūrai – tai Megrelijos kunigaikščių Dadiani (priesagos –ani, –oni yra baltiškos, prūsiškos kilmės) tėvonijos vieta, megrelų sostinė. Prūsiškai „suge – zuge” reiškia pietūs, o žodis „didi”, reiškia tą patį ir lietuviškai – didis, vadinasi, miesto pavadinimas baltiškas ir reiškiantis Didis Pietys. Megrelijoje yra ir kitų baltiškai skambančių kaimų ir miestų pavadinimų: rajono centras Galis (Gali), miestas arčiau jūros Gudaūta (susijęs su gudais, Dzūkijoje yra vietovė „Ūta” o „ū” garsą megrelai taria ilgai) kaimas Tagilonis (Tagiloni), kalnas Balis (Bali). Galima pastebėti, kad tai lietuviški pavadinimai, iš kurių galūnėje išnykęs garsas „s”. Zugdidi mieste ir Tagiloni kaime išplitusi pavardė Getija. Mes žinome, kad  lotyniškai Žemaitija vadinasi Samogetia (Žemoji Getija, kitur – Samogitia), o jotvingiai – getai. Net Vytauto laikais Sūduva – Jotvingija buvo vadinta Getija („terra Sudorum sive Gettarum”– Sūduvių ar Getų žemė, – 1420 m. Vytauto Didžiojo laiškas vakariečiams. LE t. VII, p. 195).

Šiek tiek tūkstantmečių uždangą praveria prūsistas Letas Palmaitis, tyrinėjęs svanų tautosaką, kurie gyvena Balio kalno priekalnėse, šiauriau ir aukščiau Megrelijos, tačiau jis pamini, kad anksčiau jų gyventa pajūryje, Kolchidėje. Jis nustatė, kad svanų legendos „Natela” turinys visiškai toks pats, kaip lietuvių „Eglė – žalčių karalienė”, o Natela reiškia „Aušra, šviesa –Aušrinė, Šviesuolė” ir gal Aušra yra senesnis nei lietuvių  išlikęs variantas su vardu Eglė. Dažnai teko sutikti svanus ir megrelus su šviesiais plaukais ir mėlynomis bei pilkai melsvomis akimis.

Besiklausant gruzinų tautinės muzikos, ypač daugiabalsio vyrų giedojimo, kūną persmelkdavo šiurpas, o tas skambesys iš pasąmonės pažadindavo kažkokį ilgesį, o kartais išsiliedavo ašaromis. Giesmininkų balsuose ir sąskambiuose atsispindėjo tautos didingumas ir galia sumišusi su Kaukazo kalnų didybe. Visada stebino gruzinių moterų šokiai, kurie išsiskyrė savo kitoniškumu iš aplinkinių tautų šokių. Gruzinių moterų ypač ori laikysena, o scenoje jos šoka taip, lyg gulbės plauktų  ežero paviršiumi. Kildavo klausimas iš kur visa tai ir kodėl jų senoji tautinė muzika taip persmelkia mano jausmus? Žinome, kad muzikoje ir šokiuose atsispindi archetipai iš giliausios senovės, kaip ir laidotuvių apeigose matome senosios kultūros papročius sumišusius su krikščionybe. Megrelijoje, kaip ir Dzūkijoje, dar 1980 m. mirusieji buvo apraudojami šeimos artimųjų, o jų kapinėse lig šiol yra suoleliai ir susirinkę giminės, prisimindami mirusiuosius, vaišinasi, o vyną palieka net prie kapo. Artimųjų vaišinimosi kapuose paprotys išlikęs Dzūkijoje (Jotvingijoje) ir Latvijoje.

Gilios senovės kultūros atspindžiai gruzinų muzikoje, legendoje, papročiuose ir pavadinimuose, pastebėtuose daug kartų lankantis Gruzijoje 8–ajame dešimtmetyje mano sąmonėje nušvito naujai, kai perskaičiau Jūratės Statkutės de Rosales knygą „Senasis aisčių giminės metraštis”. Knygoje įrodoma (tą patvirtina ir archelogija), kad gudai, (ispaniškai – godos, vokiškai –gotai, lotyniškai – getai yra dabar vadinami baltai: prūsai, galindai, jotvingiai, lietuviai ir latviai) turėjo savo karalystę nuo XIV a. pr. Kr. ir užėmė teritoriją nuo Vyslos iki Volgos, kuri apie du tūkstančius metų (iki VI a. pr. Kr.) puldinėjo pietines Antikos ir vėlesnių laikų karalystes.

Raktas į gruzinų savimonę ir aukštą savigarbą, ypač moterų orią laikyseną ir jų šokius yra amazonių karalystė, kuri Antikos laikais buvo įsikūrusi prie Azovo jūros ir Kaukazo priekalnėse. Galima prielaida, kad baltiški šeimos narių pavadinimai megrelų kalba yra amazonių karalystės palikimas, nes vardai ir pirminės (baltiškos) jų prasmės yra sumaišytos: babu – senelis, bebi – senelė, mama – tėtis, dėda – mama. Lytiškumo pavadinimai šnekamaja kalba išlieka tūkstantmečiais, nes tai gyvybės atsiradimo dalykai, todėl jie gali būti senųjų tautų ryšių liudininkais. Megrelų kalba vyriška grožybė vadinama „kutu”, bet juk meilės žaidimai prasideda kutenimu ir dar lietuviškai sakant „kutu, kutu” bei lietuviškas žodis „kutulys” aiškiai rodo šių kalbų ir tautų ryšius.

Kaip rašoma J. Statkutės de Rosales knygoje, remiantis karaliaus Alfonso X Išmintingojo (1221–1284) „Ispanijos istorija”, Bizantijos istoriku Jordanu (VI a.), amazonių valstybę įkūrė baltų gentys: gudai, galindai, prūsai (vėlesnis pavadinimas). Tai įvyko apie XIV a. pr. Kr. valdant gudų karaliui Pilimariui ir žyniui Seilmoksiui – Zalmoxen (mariai, meriai buvo karo vadai, o moksiai – žyniai mokytojai, nes prūsiškai „seil” – mintis, siela), įkūrus atraminę bazę prie Azovo ir Kaukazo priekalnėse. Po to valdė karalius Adanaučius (Tanauso, Athanauso), kuris nugalėjęs besiveržiantį į šiaurės Kaukazą Egipto karalių Vesosą (pagal Herodotą –Sesotrį, o dabarties istorikus – Ramzį II) su savo kariais patraukė į Indiją. Tai įvyko apie XIII a. pr. Kr. – maždaug tuo laiku Vakarų Indijoje atsirado vadinama sanskrito kalba, artimiausia gyvai lietuvių kalbai, kuria parašytos indų Vedos.

Po Adanaučiaus žygio gudų valdžia prie Azovo ir Kaukazo išsilaikė tik dėka karių moterų – amazonių. Kronikoje rašoma, kad gudų moterys dalyvaudavo mūšiuose nuo seniausių laikų, nes pagrindinis ginklas buvo lankas su strėlėmis, kurių templės savo galia pranoko kitus, o karo taktika rėmėsi greičiu ir miklumu. Pagal senąją tradiciją (karalius, karo vadus gudai rinkdavo ir ši tradicija išsilaikė iki LDK laikų) gudų moterys išsirinko dvi  vades – protingiausias ir galingiausias  moteris – vardu Lampėtė ir Marpėsija. Pasitarę nusprendė, kad viena liks savo valstybės žemių ginti, o kita išeis į karą – naujų žemių įgyti. Marpėsija surinkusi didelius moterų karių pulkus nukeliavo užkariauti Mažąją Aziją. Ji nugalėjo daug tautų, grižusi į Kaukazo kalnus įkūrė vietovę ir pavadino Marpesijos kalnu (jau vėliau Vergilijus aprašė: „Marpesija ant kalno”), kuriame dvi karalienės gyveno, mąstė ir telkė jėgas naujiems žygiams. Tuo metu amazonių priešai buvo hetitai, valdę Mažąją Aziją, kurių imperiją jos sugriovė ir užvaldę visą šią teritoriją, dabar vadinamą Turkija, ją valdė apie šimtą metų. Todėl šios žemės miestų ir pilių vardai išlikę iki dabar, o savo pavadinimais yra panašūs į baltiškus (apie tai XIX a. rašė prūsas Gizevijus, tą pastebi ir dabartiniai mūsų keliautojai Turkijoje, o Vytautas Rimša nustatė net 1000  baltiškų asmenvardžių, pavadinimų – ‘Senoji baltų kultūra’, 1996, p. 9). Efeze amazonės pastatė Dianos garbei gražią šventyklą (mergaitės jai aukodavo ir prašydavo vaisingumo), kurią kitataučiai pavadino medžioklės deive, o graikų mitologijoje ji pristatoma atėjūne iš šiaurės ir jos vardą galima kildinti iš baltiškosios Dainavos, todėl pirminis vardas galėjo būti Daina (Dainava – miškinga medžioklės teritorija, kurioje buvo draudžiama medžioti, o leidžiama tik ruošiantis karui. Būdvardis „dieni” – dieni kumelė – laukianti kumeliuko, ją reikia saugoti. Diana – medžioklės saugotoja).

VI a. pr. Kr. amazonės vadovaujamos karalienės  Damarės  sumušė, į jų valdas įsibrovusį, Persijos imperijos kūrėją Kyrą ir nukovė jį mūšyje. Surinkusi trofėjus karalienė nužygiavo į Mesiją (dabar – Bulgarija) ir įkūrė miestą pavadinusi savo vardu Tamera. Kronika mini, kad amazonės išnyko Julijaus Cezario laikais, I a. pr. Kr., tačiau Damarės (Tamaros) vardas išliko, o ypač  juo didžiuojasi gruzinai, nes jų karalienė Tamara, valdžiusi XII–XIII a. po Kr. išplėtė Gruziją ir tuo metu buvo jų valstybės kultūrinio sužydėjimo laikas.

Kai gudai pažino Juodosios jūros krantus, kuriuose beveik visur pilkas (juodas) smėlis, galima manyti, kad šią jūrą jie pavadino Juodoji, nes Baltijos krantai, kur buvo jų tėvynė (nuo Vyslos iki Volgos), nusėti labai balto ir smulkaus smėlio. Jau ankstyvaisiais viduramžiais, kai teritorijos tarp Dniepro ir Volgos suslavėjo, naujieji užkariautojai, Bizantiškosios krikščionybės skleidėjai, pasiekę Šiaurės ledjūrio krantus su labai balto smėlio krantais, pakartojo Baltijos pavadinimą, pavadindami Baltoji (Bielaja) jūra.

Senovės gudai IV a. pr. Kr. buvo užvaldę visą Juodosios jūros šiaurinį krantą, todėl su jais skaitėsi Aleksandro Didžiojo tėvas Makedonijos ir Trakijos karalius Pilypas, kuris taikai palaikyti vedė gudų karaliaus Gudilos dukrą Medumpę. Odeso miestas Mesijoje (dabar Varna – Bulgarijoje), valdomoje Pilypo buvo prie pat amazonių valstybės ir dėl artumo klausė jų karalienės Damarės. Kronika rašo (Senasis aisčių giminės metraštis, p. 93.): „Karalius Pilypas surinko labai didelę kariuomenę ir žygiavo to miesto nusiaubti ir sunaikinti, bet tenai buvo vieni gudų kunigai šventikai, juos vadino pamaldžiaisiais, nes jie dorai ir šventai gyveno, kaip jiems buvo pasakyta; ir apsitaisė jie baltais šventiniais rūbais, paėmė muzikos, savo džiaugsmo, instrumentus, atidarė miesto vartus ir išėjo jų pasitikti, prašė jų pasigailėti ir paremti. Makedoniečiai, matydami, kad juos pasitiko be baimės, nustebo, išsigando ir išardė (sienai pramušti skirtus) ožius, kuriuos buvo pasistatę ruošdamiesi kovai, sudarė taiką ir grįžo į savo žemę.”

Vėliau Aleksandrui Didžiajam kariaujant Babilonijoje, gudai dėl Pilypo ir Aleksandro padarytų puldinėjimų, įžengė į Graikiją ir sunaikino Makedonijos karalystę. Kronika toliau aprašo susidarusią Dunojaus žemupio valstybę Getiją (kitur – Dakiją), gyvavusią IV –I a. pr. Kr., kurios valdovai buvo gudai, ši prūsų, jotvingių bazė prie Dunojaus I a. pr. Kr., valdant karaliui Burvistai praplėtė savo valdas į vakarus. Tačiau 48 m. pr. Kr. Julijus Cezaris Farsalo mūšyje taip sumušė gudus, kurie rėmė Pompėjų, kad apie pusantro šimto metų jie visai išnyko iš romėnų kronikų puslapių. Getija, Dakija (dabar Rumunija)   buvo romėnų asimiliuota ir dabar jų kalba priskiriama romanų grupei, tačiau Vytautas Rimša  knygoje „Senovės baltų kultūra” (1996, p.13–15), priskaiciuoja apie 100 baltiškų (getiškų) dabar vartojamų žodžių, o senovės Balkanų kalbose aptinka 235 baltiškas priesagas. Manytina, kad nuo Dunojaus dalis gudų, getų (jotvingių) galėjo persikelti į jų gyvenamą teritoriją prie Kaukazo ir taip Gruzijoje atsirasti pavardė Getija.

Taip žvelgiant, tampa aišku, kodėl pasąmoningai lietuviai myli gruzinus, o gruzinai mus ir ne tik dabar, kai abi valstybės tapo laisvos, bet joms esant ir Sovietų sąjungoje, kai gruzinai labai palaikydavo Kauno „Žalgirį”, o kai būdamas Gruzijoje pasakydavai, kad esi lietuvis, tai negalėdavai susilaikyti nuo jų nuoširdaus vaišingumo. Todėl pagarbu ir simboliška tapo, kai 2010 m. būsimąjame Anaklijos kurorte atsirado Lietuvos Prezidento Valdo Adamkaus bulvaras.

Anaklija. Busimasis Valdo Adamkaus bulvaras | V. Turčinavičiaus nuotr.
Anaklija. Busimasis Valdo Adamkaus bulvaras | V. Turčinavičiaus nuotr.

Ar ne šie istoriniai tautų kultūriniai saitai rodo, kokie jie gali būti silpni ir per prabėgusių amžių ūkus vos pastebimi, lyg tie voratinkliai  tik saulei nušvitus, bet stiprūs, kaip iš jų padarytas pluoštas.

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 10

  1. suomis says:
    14 metų ago

    : /

    Atsakyti
    • suomis says:
      14 metų ago

      50/50

      Atsakyti
  2. Getautas says:
    14 metų ago

    Simas Karaliūnas knygoje “Baltų praeitis istoriniuose šaltiniuose” aprašo Osetinų ir Baltų kalbų bendrybes, bei teigia, kad senovėje Osetinų kalba buvo artimesnė Baltų kalboms. o ne Rusų kalbai. Osetinų pavardės panašios į Lietuvių: Abaity – Abaitis, Kokoity – Kukaitis, Kučyty – Kučytis, Plity -Plyta,…

    Atsakyti
  3. Galindas says:
    14 metų ago

    Nenuostabu, nes seniai žinoma, kad osetinų kalba priklauso euroindų kalbų grupei (kadangi jau įrodyta, kad sanskrito kalba nunešta į Indiją iš Europos, o ne atvirščiai, kaip buvo manoma 19 a., todėl reikia vadinti euroindų kalbų grupė), dėl to turi daug bendrybių su seniausia išlikusia lietuvių kalba. Gi, kartvelų kalbų grupė nepriskiriama euroindų kalboms, vadinasi, šios įžvalgos turi naujumo.
    Autoriaus esė patinka tuo, kad siejama su šiandiena ir yra parašyta publicistiniu, ne moksliniu, stiliumi.

    Atsakyti
  4. Getautas says:
    14 metų ago

    Euroindų kalbos skirstomos į du pogrupius: Kentum ir Satem. Anksčiau Euroindų tėvyne buvo laikoma Mažoji Azija. Buvo manoma, kad Satem grupė į Europą atėjo per Kaukazo kalnus, Kentum grupė – per Bosforo sąsiaurį. Satem kalbų pogrupiui priklauso Baltų, Albanų, Armėnų, Osetinų ir Iranėnų kalbos. Slavų kalbos laikomos naujadaru, Iranėnai keliavo į pietus. Vadinasi, gali būti, kad Baltai, Albanai, Armėnai ir Osetinai kažkada kalbėjo viena kalba ir buvo ta Satem grupė, kuri per Kaukazą pateko į Europą.

    Atsakyti
  5. besidomintis says:
    14 metų ago

    Visi taip vadinami indoeuropieciai yra is Kaukazo kalnu olu, kaukazieciu rase – tai melynakiai, sviesiaveidziai, sviesiaplaukiai, mutave pries 9,5 tukst. metu. visos tos dabartiniu kaukazieciu kalbos yra lietuviu kalbos pagrindu, tiek gruzinu, tiek armenu, tiek ir kitos, net suturkeje dab. azerbaidzanieciai turi labai jau idomiu lietuvybiu, kaip ir Turkijos turkai issaugoje tiesiog stulbinancius lietuviskus zodzius. Kiek darbo musu kalbininkams ir istorikams – bent 300 metu.

    Atsakyti
    • Varguolis says:
      14 metų ago

      Tai kad gruzinai lygtais žydų giminaičiai.

      Atsakyti
    • Varguolis says:
      14 metų ago

      Darbo daug, bet kad jo beveik niekas nedirba. Neturime net atkurtos rytų baltų prokalbės, ką jau bekalbėti apie visos baltų prokalbės atkūrimą, ar baltų-albanų, baltų-iranėnų, baltų-armėnų, baltų-osetinų, baltų-keltų, baltų-lotynų, baltų-graikų, baltų-germanų ir pan. bendrybių tyrimus. Šiek tiek tyrinėta baltų-slavų bendrybės, bet ir tai daugiau pačių slavų iniciatyva.

      Atsakyti
  6. Vidmantas says:
    9 metai ago

    “Vargas tau, Jeruzale!” :(. Šitiek paistalų vienoje krūvoje dar nebuvau skaitęs. Ir romėnų Diana iš Dainavos, ir Žemaitija iš Žemos Getijos, ir lietuvių “kl” tokie pat,kaip graikų, ir “kaimas Tagilonis (Tagiloni), kalnas Balis (Bali)”, ir… ir… “O tempora, o mores!!!!”.

    Atsakyti
  7. primas says:
    5 metai ago

    Perskaičiau, turbūt ir kvapo neišleisdamas. Nuostabu! Na, jei geri, sąžiningi istorikai sugeba taip giliai ir subtiliai prasiskverbti pro praeities voratinklius ir išlaisvinti ten ,,suvystytus” istorinius faktus, tai tikra pagarba Jiems ir pasididžiavimas ainiams. Ačiū!

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Maisto gaminių klastitės
Gamta ir žmogus

Tarp dažniausių klastočių – vynas ir saldainiai

2025 07 04
Baltijos šalių Prezidentai
Lietuvoje

Baltijos šalių Prezidentai aptarė saugumo klausimus

2025 07 04
Pinigai
Lietuvoje

Pareigūnai ragina nesusigundyti greitu ir lengvu pelnu

2025 07 04
Pasienis
Lietuvoje

Važiuojant į Lenkiją patikrinimai vyks 13-oje vietų

2025 07 04
Vandens dulksnų stotelė
Gamta ir žmogus

Kaune – dar daugiau atsivėsinimo vietų

2025 07 04
„Rail Baltica“
Lietuvoje

„Rail Baltica“ projektui – papildomos ES lėšos

2025 07 04
Pėsčiųjų ir dviračių takas
Gamta ir žmogus

„Via Lietuva“ keliautojams siūlo 5 vaizdingus maršrutus

2025 07 04
Mobilus internetas telefone
Lietuvoje

Interneto kokybę jau galima įsivertinti dar paprasčiau

2025 07 04

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • >P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas
  • Michailas Velleris apie K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“
  • Rimgaudas apie R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę
  • P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Tarp dažniausių klastočių – vynas ir saldainiai
  • Baltijos šalių Prezidentai aptarė saugumo klausimus
  • Pareigūnai ragina nesusigundyti greitu ir lengvu pelnu
  • Važiuojant į Lenkiją patikrinimai vyks 13-oje vietų

Kiti Straipsniai

Sūduviai

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt nuotr.

J. Vaiškūnas. Gegužės danguje – Jupiteris, Aušrinė bei… nelaukti reginiai

2025 05 12
Krokuvos sutartis 1525 04 10

G. Skamaročius. Minime Prūsijos ar Prūsijos kunigaikštystės 500-metį, jo iškilmes ar buvimą patvoryje?

2025 04 11
Įdomiausia saugoma egle pripažinta Renavo žaliaskarė | am.lrv.lt nuotr.

Įdomiausia saugoma egle pripažinta Renavo žaliaskarė

2024 12 31
Lietuvos Prezidentas su Gruzijos vadove Salome Zurabišvili | lrp.lt nuotr.

G. Nausėda kalbėjosi su Gruzijos Prezidente

2024 12 27
Kęstutis Budrys

K. Budrys: 6.6 mlrd. ES paramos turi nedelsiant pasiekti Ukrainą

2024 12 16
Eglutės | am.lrv.lt nuotr.

Kad Kalėdų eglutė džiugintų kuo ilgiau

2024 12 08
Kalėdų senelis prie Kurhauzo | V. Petriko nuotr.

Palanga kalėdinę nuotaiką kurs su Čiurlionio kūrybos simboliais

2024 12 05
Protesto akcija prie Gruzijos parlamento | Alkas.lt ekrano nuotr.

Seimas parėmė Gruzijos europinius siekius ir pasmerkė smurtą

2024 12 05
Šiaulių Kalėdų eglė | R. Parafinavičiaus nuotr.

Šiauliuose – riestainiais ir eglių sakais kvepiančios Kalėdos

2024 11 29

Skaitytojų nuomonės:

  • >P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas
  • Michailas Velleris apie K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“
  • Rimgaudas apie R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę
  • P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas
  • Mikabalis apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lenkijos ir Lietuvos tarpvalstybinė darbo grupė aptars abiejų šalių tautinių mažumų švietimo klausimus

Lietuvos ir Lenkijos ekspertai Augustave toliau diskutuos dėl tautinių mažumų švietimo

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai