Sekmadienis, 13 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Visuomenė Švietimas

G. Navaitis. Švietimo šūdmalos

Gediminas Navaitis, www.alkas.lt
2025-07-13 08:00:00
6
Prof. Gediminas Navaitis

Prof. Gediminas Navaitis | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Lietuvos švietimo sistemoje dirba mokytojai ir dėstytojai. Jie ugdo ir moko. Didžiulė armija švietimo biurokratų kontroliuoja, reguliuoja, tikrina jų ir vienas kito darbą.

Kiekvienais metais kaip tik šie biurokratai sugeba suvelti abitūros egzaminus. Tada mokiniai ir tėvai protestuoja, o ministrai ir tie patys (gal kiti) švietimo biurokratai posėdžiauja iki išnaktų skubėdami taisyti padėtį. Įdomus klausimas: „Kodėl nebe pirmus metus jie nesugeba atlikti darbo už kurį gauną atlygį?“

Yra įvairių paaiškinimų ir pasiaiškinimų: kažkas anksčiau sugadino sistemą (čia užuomina apie buvusią politinę valdžią), viskas padaryta gerai, bet įsivėlė „žmogiška klaida“ (čia užuomina apie egzaminuoti pakviestą ekspertą, nežinojusį koks Lietuvoje laikas), pasikeitė vertinimo balai (čia užuomina apie per metus kelias dešimt kartų išaugusių kurio nors dalyko „šimtukininkų“ skaičių). Be jokių užuominų visada nurodoma priežastis – pinigų mažai arba biurokratų kalba šnekant nepakankamas finansavimas. Šie ir panašūs išvedžiojimai skirti įteigia mintį – sistema gera, gal net puiki, bet pasitaiko nesklandumų.

Nors kartą tiktų aptari ir kitą požiūrį – sistema supuvusi, o netikusį daiktą gražink kiek nori, jis vis vien liks netikęs. Aptariant kodėl norima vėl ir vėl puoselėti šlamštą galima pasiremti D. R. Graeberiu (David Rolfe Graeber), kuris išgarsėjo beprasmį darbą pavadinęs jo tikruoju vardu – šūdmala.

Dėl požiūris į darbą visada aršiai ginčytasi. Sovietinėje praeityje darbas buvo ne tik ekonominė veikla, bet ir ideologinis įpareigojimas. Todėl šiandieną dar gaji nuostata, kad ypatingos pagarbos nusipelno, tiek, kurie netausodami savęs sunkiai dirba.

Sadomazochistinio požiūrio į darbą skatinimas yra ir vis labiau plintančio beprasmio darbo pateisinimas. Daugelis žmonių, dirbančiu beprasmius darbus, žino, kad jų veikla neprisideda prie visuomenės gerovės. Beprasmiškumas graužia jų savivertę, skatina agresyvų požiūrį į priklausomus ir norą, bet kokia kaina, įrodyti savo reikšmingumą.

Beprasmį darbą būtina mažinti visur, bet švietimo sistemoje ypač, nes jis tapo akivaizdžia kliūtimi ugdyti jaunąją kartą. Ne vieną švietimo „kontorėlė“ nieko daugiau neveikia tik rengia klausimynus, kuriuos surenka ir gautus duomenis surašo į lenteles. Jas pateikia kaip savo buvimo pateisinimą. Normalus žmogus atliekantis tokį skaičių dėliojimą ima nekęsti ir savęs ir tų, kurie yra už tų skaičių.

Šūdmalos darbo gausėjimą švietimo sistemoje gerai iliustruoja B. Ginsbergo (Benjamin Ginsberg) pateikiami duomenis apie JAV universitetų darbuotojų ir studentų pokyčius, kurie rodo, kad nuo 1985 m. studijų kaina smarkiai išaugo, priimamų studentų skaičius padidėjo 56 proc., bendras vienam studentui tenkantis mokomojo personalo darbuotojų skaičiaus pokytis atitiko studentų skaičių ir didėjo 50 proc., o valdytojų ir administracijos darbuotojų skaičius augo 240 proc.

Drauge neišvengiamai sumenko universitetų savivalda. Joje vis mažesnis vaidmuo liko dėstytojams bei mokslininkams ir stiprėjo administracijos, kurį gamina savo reikalingumą patvirtinančią produkciją – veiklos ataskaitas, apibendrinančias dėstytojų ir mokslininkų darbą, pertvarkos koncepcijas, strategines vizijas ir nurodymus kaip panašius dokumentus rengti. Lietuvoje įstaigėlių besidalinančių tokia makulatūra irgi gausu.

Didesnis šūdmalos finansavimas ar kitokie prajovai – naujų, labiau kvalifikuotų ekspertų pakvietimas, griežčiau kontroliuojamas egzaminų užduočių rengimas, jų vertinimo balų kaitaliojimas ir pan.- esminių sistemos problemų neišsprendžia.

Esminiai klausimai: „Koks iš vis švietimo sistemos tikslas? Kam jai reikia tokių egzaminų?“

Apie Lietuvos švietimo sistemos tikslus sakoma daug graudulingai gerų žodžių, bet vis labiau aiškėja – sistema ugdo atgyvenusios ekonomikos dalyvį – gebantį agresyviai konkuruoti (taigi žeminti kitus ir tyčiotis iš jų), lojalų turtingai korporacijai (taigi didesnė dalis Lietuvos abiturientų nesieja savęs su Tėvyne, viliasi daryti karjerą užsienyje ir nuosekliai vis prasčiau moka lietuvių kalbą bei Lietuvos istoriją), godų vartotoją (taigi nuo paauglystės žinanti, kad svajonių svajonė naujausio modelio išmanusis telefonas, o jo neturintys yra nevykėliai).

XXI amžiuje reikia kitokių darbuotojų. Modernios ekonomikos modelio niekas nebando atmesti, tačiau Lietuvos universitetai, galintys parengti išsilavinusius specialistus, nuvertinami, o žemesnį išsilavinimą teikiančios mokymo institucijos šlovinamos.

Taigi, esminė švietimo sistemos problema – ji nebeatitinka gerovę kuriančios politikos. Tai nėra priekaištas mokytojams ir dėstytojams, tik, šūdmala užsiimančių švietimo biurokratų, jiems primestos užduoties konstatavimas. Lietuvos politikai vis dar svaičioja apie nevaldomą rinką, vis dar skelbia XIX a. idėjas ir kuria užpraeito amžiaus poreikius atitinkančią švietimo sistemą. Jie apsimeta negirdėję apie žiniomis ir socialiniu kapitalu paremtą laimės ekonomiką, „negirdi“, kad svarbiausias modernios ekonomikos resursas yra laimingi, kūrybingi, gebantys bendradarbiauti žmonės, todėl tokių žmonių ugdymas ir nėra švietimo  sistemos tikslas.

Lietuvos piliečiai šią tiesą suvokia daug geriau nei apmokami švietimo strategai. Pastarieji gali metai iš metų reguliuoti teoremų, kurias turi išmokti moksleivis skaičių, bet nieko nedarys, kad švietimo sistema ugdytų gerai ištirtas laimingo žmogaus savybes. O piliečiai vis labiau domisi psichologinės savireguliacijos, psichohigienos, autotreningo, jogos, meditavimo, įvairių psichologinių savęs pažinimo būdų, bendravimo tobulinimo mokymais. Taip patvirtina tokių žinių ir įgūdžių poreikį, tačiau ji tenkina tik neformalus ugdymas. Formalusis ugdymas – mokyklos, kolegijos, universitetai – šio poreikio tarsi nepastebi. Tai tik vienas pavyzdys,  jų nesunkiai rastume ir daugiau.

Jeigu skaitančių paklaustume ką jis ar ji pavadintu bendruoju lavinimu, veikiausiai būtų išvardintas pilietiškumas, tautiškumas, kūrybiškumas, gebėjimai sveikai gyventi, valdyti priklausomybes, bendrauti ir bendradarbiauti. Nieko panašaus nerasime abitūros egzaminuose. Juose vertinamos visai kitos kompetencijos, kurios neapibūdina dabartinio žmogaus.

Netikusiam tikslui siekti visi būdai blogi. Todėl bloga ir egzaminavimo sistema. Regis metinis pažymys galėtų ją atstoti, tačiau tokia idėja net nesvarstoma. Švietimo biurokratai iš karto ją atmeta užsimindami, kad prestižinės specialybės atstovais negalima pasitikėti, nes tėveliai juos papirks ir mokiniai gaus pernelyg aukštus pažymius.

Lengva padaryti mintinį eksperimentą – visi dvyliktokai  gavo vienodą atestatą. Kam nuo to blogiau? Visų pirma, šūdmaloms švietimo sistemoje, nes jie tampa nebereikalingi, nebegali kurti sudėtingų vertinimo būdų, gaminti užduočių. Problema kils ir toms mokymo įstaigų, teikiančioms profesinį ar aukštąjį išsilavinimą kurioms tas pat ką mokyti. Visiems kitiems būtų tik geriau.

Antai, mokymo įstaigos atrinkdamos, galinčius studijuoti, atsižvelgs į profesijų, kurioms rengs reikalavimus, o todėl vargu ar atmes, norinčios tapti muzike, kandidatūrą, nes ši prastai žino matematiką arba atsisakys ketinančio studijuoti chemiją, nes šio rašinys analizuojantis XIX a. poeziją buvo vidutinis. Jei visgi mokymo įstaigos nutartų, kad joms reikia turinčių platesnį išsilavinimą – juos irgi sugebėtų atsirinktų. Pasikeistų ir atrankos principas.

Dabar konkursuose į aukštesnės pakopos mokymąsi „varžosi“ atestatai ir į populiarias programas užsirašo keletas šimtų pretendentų, kurių pasirinkimą lemia šimtosios balo dalys. Todėl būsimi teisininkai, bibliotekininkai, veterinarai ar kalbininkai atrenkami pagal tą patį požymį. Gausi švietimo šūdmalų armija kas metai ji tai vienaip, tai  kitaip kraipo, bando surūšiuoti abiturientus į mokytinus ir tam netinkamus. Tačiau mokys, tikrai, ne jie.

Tikėtina, kad tie kurie mokys pasirinktų ką mokyti sumaniau. Tikėtina, kad vienu atveju pakaks brandos atestato, kitu – bus vertinami pažymiai jame, o trečiu prireiks papildomo egzamino ar profesinio pokalbio. Tikėtina, kad ir tokiais būdais atrenkant bus klaidų, bet mažiau nei dabar, o šūdmalos t. y. jokios vertės nesukuriančios, bet itin aktyvios veiklos, švietime tikrai sumažės.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. G. Navaitis. Ką ruošia Lietuvos švietimo sistema?
  2. G. Navaitis. Mokytojas – ar jau prestižinė profesija?
  3. J. Jasaitis. Atkurti švietimo sistemą
  4. V. Sinica. Švietimo ministras kaip švietimo krizės simbolis: „Nežinau, kiek yra lyčių, aš ne ekspertas“
  5. G. Navaitis. Idėjos naujo šimtmečio Lietuvai
  6. Švietimo darbuotojai viešai įvertins ministrės J. Petrauskienės veiklą švietimo labui…
  7. M. Puidokas. Ar Švietimo ministerija girdi abiturientus ir mokytojus?
  8. A. Lapinskas. Švietimo viceministrė E.Tamošiūnaitė kovos prieš Lietuvą
  9. J. Dapšauskas. Burgio istorija. Kiek švietimo sistemoje yra gąsdinančios tamsos?
  10. V. Sinica. Kaip meluojama ginant naują lytinio švietimo programą
  11. G. Navaitis. Akligatviai ar galimybės?
  12. G. Navaitis. Dvigubos pilietybės spąstai
  13. G. Navaitis. Už ką balsuoti? Pasirinkimo principai
  14. G. Navaitis. Saugesnė Lietuva. Ką siūlo laimės ekonomiką?
  15. G. Merkys. Švietimo ir mokslo ministerija ar valdžios gangrena?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 6

  1. Naivus klausimas says:
    10 val ago

    Neteisingas akcentas suverčiant kaltę biurokratams. Biurokratai yra sraigteliai. O kryptį nustato politikai. Švietimas viena iš svarbiausių sričių. Jei tikslas stiprinti valstybę, tautą ir tai aiškiai suvokiama šalies elito, tai švietimo sistema tam ir tarnaus ir nešūdmaliaus, nes taip nei tautos, nei valstybės nesustiprinsi. Bet kai pasiduota išvalstybinimo ir ištautinimo politikai (o tai priklausi nuo elito, taip pat politinio, o ne nuo biurokratų), kai visa ko matas tampa pinigai, tai švietimas neišvengiamai degraduoja. ES pinigai byra tikslo ką sukurti nėra, tad sistema prisiraiko tiesiog įsisavinti lėšas.

    Atsakyti
    • Naivus klausimas says:
      10 val ago

      p.s. labai jau daug klaidų straipsnyje…

      Atsakyti
  2. Bartas says:
    10 val ago

    Perskaičius straipsnį, pasidarė baisu. Turėtume būti šūdduobės dugne, bet dar laikomės paviršiuje. Ar taip?

    Atsakyti
  3. P.Skutas says:
    9 val ago

    Straipsnyje išsiplėtota daugiau teoriškai, bet beprasmio ir biurokratinio darbo išsiplėtojimas kaip problema švietimo srityje atskleista – akivaizdi. Antai imkime istoriją, visuomenės mokslus. Valstybė savo Lietuvos istorijos per tuos 35 metus nekūrė, visuomenės savojo turinio istorinio švietimo nevykdė, bet atitinkamus institutus laikė. Kaip matyti, tam, kad per komunikavimą visuomenei džiazuotų – antilietuvišką, šlėktišką elgėsį kaip savąjį – kaip lietuvybę – lenkišką. Tai nėra absoliučiai beprasmis darbas. Tačiau beprasmis tuo atžvilgiu, kad dirbta savomis lėšomis, pajėgomis ne savo – lietuvybės, o lenkybės gaivinimo, jos gyvenimo Lietuvoje, žmonėse joje, išlaikymo naudai, kitaip sakant lietuvio lenkinimo, Lietuvos lenkizacijos naudai. Va, tai čia – ta šūdmala.

    Atsakyti
  4. Rimgaudas says:
    7 val ago

    Sunku su š’mala susidoroti. To pavyzdys – Jungtinės Amerikos Valstijos, kur į valdžią atėjusiam prezidentui D. Trump’ui talkon milijardierius Musk’as pažadėjo valstybinio darbo sferoje žmonių biurokratizmą (š’malą) sumažinti 30 procentų. Kuo tas baigėsi, matėme.Visgi, Gedimino Navaičio mintis yra teisinga, todėl Prezidento š’malai sudarytoje komandoje talkon derėtų kviesti G. Navaitį. Ji G. Nausėdos darbo periodui padarytų palaipsnį š’malos mažinimo planą, kurį darbo pabaigoje pateiktų plačiam visuomenės vertinimui, – štai ir viskas.

    Atsakyti
  5. Balys says:
    1 val ago

    Puikus straipsnis. Tiesiai į dešimtuką

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

rusų sutriuškinimas
Ukrainos balsas

Geriausia investicija į saugumą – visiškas Rusijos pajėgų sutriuškinimas

2025 07 13
UNESCO sesijoje Lietuva pristatė paveldo apsaugos pokyčius | vstt.lrv.lt nuotr.
Kultūra

UNESCO sesijoje Lietuva pristatė paveldo apsaugos pokyčius

2025 07 12
Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą pusmetį patikrino 25 įmones, įstaigas
Kalba

Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą pusmetį patikrino 25 įmones

2025 07 12
ES švelnins toksiškų, vėžį sukeliančių medžiagų naudojimo kosmetikoje apribojimus
Gamta ir žmogus

ES švelnins toksiškų, vėžį sukeliančių medžiagų naudojimo kosmetikoje apribojimus

2025 07 12
Kauno meras Visvaldas Matijošaitis
Lietuvoje

Liberalas prašo Seime tirti Kauno mero ryšius

2025 07 11
Atgimimo aikšte Klaipėdoje | klaipeda.lt nuotr.
Lietuvoje

Darbai Klaipėdos atgimimo aikštėje juda į priekį

2025 07 11
Mopedas
Lietuvoje

Siūloma mopedų vairuotojams laikyti praktikos egzaminą

2025 07 11
„Bitė“
Lietuvoje

Laikinai neveiks kai kurios „Bitės“ paslaugos, ryšys nesutriks

2025 07 11

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Karšta bulvė apie Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?
  • Balys apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Mikabalis apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA
  • Rimvydas apie Skrydžiai į Vilnių iš Izraelio bus vykdomi dažniau

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Auga nutukimu sergančių vaikų hipertenzijos banga
  • Geriausia investicija į saugumą – visiškas Rusijos pajėgų sutriuškinimas
  • Kur slypi didžiausi apsinuodijimų pavojai?
  • Ar tikrai valgote tai, kas kūnui vasarą naudingiausia?

Kiti Straipsniai

rusų sutriuškinimas

Geriausia investicija į saugumą – visiškas Rusijos pajėgų sutriuškinimas

2025 07 13
Tarptautinis Baudžiamasis Teismas ir agresija Ukrainoje

J. Vaiškūnas. Tarptautinis teismas atsisako persekioti agresorius?

2025 07 12
Bendras salės vaizdas

Z. Tamakauskas. Svarbiausius klausimus turi spręsti Tauta, o ne Konstitucinis Teismas

2025 07 12
lietuvių kalbos mokymas tautinių mažumų mokyklose

V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai

2025 07 12
Raminta Popovienė

Dėl valstybinių brandos egzaminų liberalai kviečia ministrę

2025 07 11
Mokytoja, mokiniai

Svarstoma plėsti pilietiškumo ugdymą mokyklose

2025 07 11
D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

2025 07 11
A. Medalinskas. Dronas iš Baltarusijos ir civilinė sauga: ar Lietuva turi kur slėptis?

A. Medalinskas. Dronas iš Baltarusijos ir civilinė sauga: ar Lietuva turi kur slėptis?

2025 07 11
Abiturientai

Abiturientams, norintiems pradėti karjerą iškart po studijų, siūloma rinktis kolegijas

2025 07 11
PAPILDYTA">
G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA

2025 07 11

Skaitytojų nuomonės:

  • Karšta bulvė apie Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?
  • Balys apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Mikabalis apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA
  • Rimvydas apie Skrydžiai į Vilnių iš Izraelio bus vykdomi dažniau
  • Tomas Jakutis apie Skrydžiai į Vilnių iš Izraelio bus vykdomi dažniau
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Telefonas

Kad telefonas tarnautų ilgai ir patikimai

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai