Sekmadienis, 6 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Visi įrašai

I. Giniotis. Karaliaus Vilhelmo kanalas

Ignas Giniotis, www.voruta.lt, www.alkas.lt
2025-07-06 08:00:00
0
I. Giniotis. Karaliaus Vilhelmo kanalas

Baidoku „META“ atplaukusi grupė ekskursantų prie Karaliaus Vilhelmo kanalo šliuzo Lankupiuose. Šioje vietoje Vilhelmo kanalas jungiasi su Minija | Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.

Karaliaus Vilhelmo kanalas, Klaipėdos kanalas, vienintelis dirbtinai sukurtas vandens kelias Lietuvoje, Klaipėdos ir Šilutės rajono savivaldybės teritorijoje. Kelias jungia Miniją su Kuršių mariomis.

Ilgis 24 km, plotis 22–30 m, gylis 2,3–3,6 m. Prasideda 18 km nuo Minijos žiočių, ties Lankupiais. Eina į šiaurės vakarus. Baigiasi Malkų įlankoje, Klaipėdos pietiniame pakraštyje[1]. Klaipėdos kanalą papildė sureguliuotas Minijos žemupys (ištiesinti upės vingiai, protaka į Atmatą ir kita)[2].

Karaliaus Vilhelmo kanalo atsiradimo aplinkybės

VIII–XIX a. į Klaipėdos uostą Nemunu buvo plukdoma kertama mediena. Iš Klaipėdos mediena buvo gabenama į Vokietiją, Angliją, Daniją.

Mediena buvo gabenama Nemunu įplaukiant į Kuršių marias, praeinant Ventės ragą ir toliau Klaipėdos link. Didžiausias iššūkis laukdavo Ventės rago akvatorijoje – staiga kylančios audros, nepalankūs vėjai ir akmenuoti krantai[3].

Toks medienos gabenimas buvo nepatogus ir pavojingas. Medienos kroviniai neretai suduždavo ir išsibarstydavo ant akmenuotų ir smėlėtų seklumų ties Ventės Ragu[4].

Apie 1848 m. Rusnėje apsigyvenę pirmieji medienos pirkliai pradėjo statyti lentpjūves ir iš Nemunu atplukdytų rąstų pjauti lentas bei tašus. Juos laivais gabendavo į Klaipėdą. 1855 m. Rusnėje jau gyveno 33 žydai, vertęsi miško prekyba.

Klaipėdos gyventojai nuo XVIII a. pabaigos iki  XIX a. vidurio vertėsi prekyba ir medienos apdirbimu. Ši veikla pritraukdavo didelį darbininkų skaičių, o šie keldavosi į priemiesčius, kuriuose įkurdavo lentpjūvės[5].

Pirkliai dažnai patirdavo didelių nuostolių. Yra žinoma, kad 1764 m. per audrą ties Vente apvirto dvi transporto valtys su Karaliaučiaus druska[6]. 1845 m. spalio 28 d. Kuršių mariose įsisiautėjęs uraganas sudraskė sielius prie Ventės rago ir Klaipėdos pirkliams padarė 200 000 M nuostolių [7].

1862 m. rudenį, ties Vente audra išardė 24 transportus sielių, su 18 000 sijų, apie 1,4 mln. rąstų. Išneštos į jūrą lentos ir nuskendę ąžuolo rąstai sudarė 70 000 talerių nuostolių [8].

Taigi siekiant išvengti nuostolių ir palengvinti laivybą Klaipėdos ir Rusnės pirkliams buvo kilusi mintis iškasti kanalą, apeinant Kuršių marias. Pirmasis kanalo iš Nemuno į Klaipėdą projektas buvo sudarytas 1639 metais[9], tačiau nebuvo įgyvendintas. Vėliau kanalo įrengimo projektai svarstyti 1764 m., 1811 m., 1822 m., 1845 metais[10], 1858 m[11], tačiau liko neįgyvendinti.

1853–1856 m. Krymo karo metu išaugo krovinių srautas Nemunu. 1854 m. komercijos tarėjas, Klaipėdos pirklijos valdybos vicepirmininkas Džonas (Johna) Masonas (vienas žymiausių to meto škotų medienos pirklių) ir Gedminų dvaro valdytojas pirklys Karlas Friedrichas Gubas (Gubba), kiekvienas atskirai už savo lėšas pradėjo rengti kanalo projektą.

Gubas siūlė iškasi 7 km kanalą nuo Minijos upės prie Lankupių iki Drevernos upės prie Strykio palivarko. Masonas, siūlė kasti kanalą 14 km, nuo Sakučių iki Drevernos upės. Projektai dėl įvairių priežasčių buvo atmesti.

Kanalo įrengimas

Augantys medienos prekybos mastai, didėjantis lentpjūvių bei juose dirbančių žmonių skaičius vertė Klaipėdos kraštą valdžiusią Prūsijos valdžią labiau domėtis kanalo kasimo galimybe.

Kreiptasi į Prūsijos karalių Vilhelmą I, prašyta suprojektuoti ir iškasti kanalą taip, kad aplenktų Ventės ragą. Galiausiai 1858 m. projektas buvo atnaujintas. Numatyta kanalą kasti nuo Minijos iki Drevernos.

Valdžia buvo labai susidomėjusi, todėl vyriausybė nusprendė remti šį projektą ir skirti pradinę finansinę dotaciją, likusią pinigų dalį pirkliai turėjo surinkti patys. Buvo pradėti parengiamieji darbai[12].

1863 m. kovą inspektuoti atvykęs vyresnysis statybos inspektorius Lentzė pasiūlė kanalą kasti ne iki Drevernos upės, bet iki Klaipėdos, iki Smeltės žiočių. Pasiūlymui buvo pritarta[13].

Kasimas buvo numatytas dviem žingsniais: pirmasis žingsnis nuo Minijos žiočių iki Drevernos ir antrasis – nuo Drevernos iki Smeltės. Čia buvo įkurtas medienos uostas ir stambios medienos apdirbimo įmonės (dabar Malkų įlanka ties konteinerių terminalu ir „Vakarų laivų gamykla“) [14].

Išpirkus žemę, už valstybinių mokesčių rinkliavas[15] 1863 m. kovą pradėti pirmojo žingsnio kanalo kasimo darbai nuo Minijos žiočių iki Drevernos[16]. Kanalo statybai vadovavo vokiečių inžinieriai Degneris ir Mohras.

Kanalas buvo kasamas ant didžiosios dalies Drevernos upės vagos, kuri buvo Minijos deltos atšaka ir leidosi žemyn marių link [17]. Kastas 28–30 m pločio, 3–4 m gylio, bent 15 m pločio dugne, kanalas. Pagrindiniai darbo įrankiai – kastuvai, karučiai, arklių traukiami vežimaičiai[18].

8 kilometrų kanalo ruožas buvo iškastas ir paruoštas naudojimui 1865 m. spalio 16 dieną [19] (kitais duomenimis spalio 1 d.[20]).  1865 m. lapkričio 27 d. kanalas buvo oficialiai pavadintas Karaliaus Vilhelmo kanalu – tuo metu Prūsiją valdžiusio karaliaus Frydricho Vilhelmo I garbei[21].

Antrasis 15 kilometrų kanalo kasimo žingsnis nuo Drevernos iki Smeltės truko net 8 metus. Toks ilgas laikas buvo ne tik dėl ekonominių sunkumų, bet ir dėl to, kad reikėjo nutiesti naujus kelius, pastatyti keturis tiltus. Be to, 1870–1871 m. prasidėjo Prūsijos-Prancūzijos karas, kuris turėjo didelę įtaką ir kanalo statybai [22].

Prancūzijai pralaimėjus, paspartinti kanalo darbams nuo 1870 m. paskutiniojo metų ketvirčio buvo atsiųsti ir panaudoti kanalo kasimui apie 690 prancūzų karo belaisvių. Jie pradėjo kanalą kasti nuo Smeltės iki Stariškės kaimo, o kita grupė vietos gyventojų jau penketą metų kanalą kasė nuo Drevernos Smeltės link. Prancūzų belaisviai kanalą kasė apie trejus metus[23].

Kasant kanalą buvo užfiksuotas vienas smurtinės mirties atvejis – prancūzų karo belaisvis nepakluso sargybinio reikalavimui, dėl to ir buvo nudurtas. Iš viso kasant kanalą mirė ne daugiau nei penki karo belaisviai[24]. Jiems atminti buvo pastatytas obeliskas, šiuo metu kanalo šiauriniame gale įrengta atminimo lenta.

1873 m. rugsėjo 17 d. viso kanalo statyba baigta bei pradėta laivyba. Tik įrengtas vandens kelias tarp Nemuno ir Kuršių Marių buvo 50.84 km ilgio: pusę kelio sudarė atkarpa Minijos upe nuo Uostadvario iki Lankupių, toliau 6.6 km atkarpa nuo Lankupių iki Drevernos upės, 1.88 km Drevernos upe ir paskutinė 15 km atkarpa iki Smeltės priemiesčio. Kelias palei Vilhelmo kanalą nurodomas kairėje pusėje, dešinėje siauras takelis[25].

Karaliaus Vilhelmo kanalo trasą sudarė: 700 m Takgrabės kanalas, 20 km Minijos upė, kurios plotis siekė 26–40 m, gylis 1,6–3,0 m; toliau 8,2 km ilgio iškastas kanalas iki Drevernos upės, pastarosios 500 m atkarpa kanalizuota ir iškastas 15 km ilgio, 19 m pločio, 1,6 m gylio kanalas iki Smeltės įlankos.

Čia buvo įrengtas nuo Kuršių marių srovės apsaugotas sielių uostas su 1,5 km ilgio apsauginiu molu. Visu vakariniu kanalo pakraščiu nutiestas vilkimo kelias. Per kanalą pastatyta 10 medinių tiltų (1902–1904 m. mediniai tiltai pakeisti metaliniais.

Dalis tiltų kanalo pietų dalyje susprogdinta II Pasaulinio karo metais. Šiuo metu išlikę 2 tiltai su metalinėmis konstrukcijomis ir 7 tiltų atramų liekanos[26]), kurių aukštis virš vandens buvo 5,15–5,65 m. Tiltų viduryje buvo 1,25 m pločio pakeliamos dalys, kad tilptų plaukiančių laivų stiebai ir garlaivių kaminai.

Kanalo statybos kainavo 2,8 mln. Markių, kasmetinės priežiūros išlaidos sudarė 35 000 markių[27]. Kitais duomenimis visas Karaliaus Vilhelmo kanalo iškasimas, nuo Minijos žiočių iki Smeltės, kainavo apie 1 000 000 sidabrinių talerių[28].

Kanalo tiesimo reikmėms buvo sureguliuota ir Minijos vaga. Upės 18,5 km žemupio atkarpoje padaryti keturi darbiniai 10,5 m pločio perkasimai, kuriais buvo ištiesintos upės kilpos: Sakučių perkasas (1878 m.) – 280 m, Bundelių (1878 m.) – 318 m, Jociškių (1896 m.) – 1350 metrai.

Kanalo pradžia buvo skaičiuojama nuo Atmatos. Paplatintas perkasas iš Minijos į Krokų lanką, kad juo būtų galima pavasarį plukdyti sielius iš Krokų lankos žiemos uostų[29].

Vandens lygiui stebėti buvo įsteigtos keturios stotys, viena (pirmoji) 1870 m. Drevernoje, 1871 m. dvi Lankupiuose ir 1875 m. viena Smeltėje[30]. Vandens lygio skirtumai kanale ir Minijos upėje kartais siekdavo iki 3 m (1875 m. balandžio 7 d. užfiksuotas maksimumas siekė 3,03 m)[31].

Karaliaus Vilhelmo kanalas prie Stariškės kaimo. XX a. pr. | Šilutės Hugo Šojaus muziejaus nuotr.
Karaliaus Vilhelmo kanalas prie Stariškės kaimo. XX a. pr. | Šilutės Hugo Šojaus muziejaus nuotr.

Kanalo eksploatacija

Jau 1873 m. rudenį visos sielių vilkstinės iš Atmatos suko į Miniją, iš jos naujuoju kanalu – į Klaipėdos priemiestį Smeltę. Laivyba buvo labai intensyvi, 1875 m. kanalu praplaukė 1024 laivai ir apie 4314 sielių vilkstinių[32].

Pradžioje kanalu sielius vilko vyrai eidami pietvakarių krantu, juos palaipsniui pakeitė ratiniai ir sraigtiniai garlaiviai. 1883 m. kanalu jau buvo praplaukęs 1921 garlaivis. 1892 m. – 708 laivai, 1899 – 855, 1908 m. – 1763, 1925 m. – 1044 laivai, 1928 m. – 1957, 1932 m. – 2278 laivai[33].

Svarbiausi taškai medienos prekybos kelyje buvo Smalininkai ir Tilžė. Rusnėje įsikūrė Klaipėdos medienos pirklių ekspeditoriai ir kelios lentpjūvės. 1885 m. Klaipėdoje medieną apdirbo 18 garinių bei 11 vėjo lentpjūvių. Todėl eksporto mastai kasmet Klaipėdos uoste tik didėjo[34].

Mingėje, kaip ir Rusnėje, buvo pastatytas vėjo malūnas-lentpjūvė, kurioje buvo apdirbama mediena: iš rąstų pjaunami balkiai, lentos. Gamybai išgabenti į Klaipėdos uostą buvo naudojamos vytinės, baidokai. Jais pakrauta mediena buvo pristatoma į Klaipėdos Žiemos uostą ir kraunama į laivus[35].

Karaliaus Vilhelmo kanalu galėjo plaukti ne aukščiau nei 3,77 m nuo vandens paviršiaus pakrauti krovininiai laivai, ne didesnės nei 1,25 m grimzlės, sielių plotis apribotas iki 9,4 m, ilgis – iki 500 metrų. Kanalo priežiūrai sumūryti administraciniai pastatai Sakučiuose (1883 m.) ir trijų butų gyvenamasis namas prie Drevernos upės susijungimo su kanalu[36].

Karaliaus Vilhelmo kanalu buvo leidžiama plaukti ne didesniu kaip 5 km/h greičiu. Kelionė trukdavo 8–9 h (plaukdami per Kuršių marias laivai Klaipėdą pasiekdavo dukart greičiau), todėl laivai Karaliaus Vilhelmo kanalu naudojosi tik esant dideliam Kuršių marių bangavimui.

Kanalo pradžioje, ties Lankupiais, įrengtas 157 m ilgio šliuzas, jo galuose – 11 m pločio varstomi vartai. Laivo perkėlimas trukdavo 45 minutes. Senkant vandeniui abeji vartai būdavo atdari ir vandens lygio keisti nereikėdavo[37].

1890 m. kanalas perprofiliuotas – dugno plotis 14,78 m ir viršuje (prie 2.3 m. gilumo) – 25,28. 1892–1894 m. išplėstas uosto baseinas kanalo žiotyse. Plaunami bangų kranai irdavo, todėl 1893–1895 m. krantai buvo sustiprinti lentinėmis sienelėmis[38]. 1900–1902 gilintas, o 1938 m. pradėti kanalo platinimo 5 metrais darbai[39]. Tarpukariu kanalas vadinamas Viliaus perkasu.

Po Antrojo pasaulinio karo kanalas prarado turėtą ekonominę reikšmę. Sovietmečiu pervadintas Klaipėdos kanalu. Apie 1960 m. Nemuno deltoje galutinai apmirė sielių kelias.

Tačiau dar iki XX a. 7 deš. į Klaipėdos celiuliozės gamyklą buvo gabenamos popiermalkės. Iš Klaipėdos į Vilnių ir Kauną plukdoma statybinė medžiaga, plytos, mediena, cementas, celiuliozės popierius, anglis. Laivyba kanale baigėsi 1966 m. šiaurinėje dalyje įrengus Klaipėdos III vandenvietę[40].

2001 m. rugsėjo 4 d. karaliaus Vilhelmo kanalas ir jam priklausantys statiniai (1. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių komplekso Lankupių šliuzas (25966); 2. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių komplekso Jokšų tiltas (25967); 3. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių komplekso Kairių tiltas (25968); 4. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių komplekso Lankupių šliuzo meistro sodybos namas (25969); 5. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių komplekso Lankupių šliuzo meistro sodybos ūkinis pastatas (25970); 6. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių komplekso Lankupių šliuzo meistro sodybos tvartas (25971) įtraukti į Lietuvos kultūros vertybių registrą.

Nuo Vilhelmo kanalo įrengimo jis turėjo didžiulę reikšmę prekybai, transportui, medžio apdirbimo pramonei, malūnininkystei, skatino laivininkystės vystymąsi.

Tai buvo ir svarbus sausinimo kanalas perkirtęs senuosius pelkynus – išplėtota polderių sistema ir pievininkystė spartino aplinkinių kaimų plėtrą. Atsirado naujos infrastruktūros vietos – keliai ir tiltai, paspartėjo aplinkinių žemių įsisavinimas[41].

Lankupių šliuzas

Kanalo vandens lygiui reguliuoti 1864 m. Lankupiuose, nuo įplaukos į kanalą pradžios už 500 metrų, įrengtas vienintelis Lietuvoje Lankupės laivybinis šliuzas[42]. Šliuzu buvo plukdomi sieliai, todėl kameros ilgis buvo ilgesnis, nei įprasta 157 m. Jo galuose įrengti dveji 11 m. pločio varstomi metaliniai vartai. Kameros plotis buvo 25 m., grimzlė 1,25 m.

Lankupių šliuzo meistru 1872–1885 m. nurodomas Vilhelmas Huve. Apie 1909 m. pastatyta išlikusi Lankupių šliuzo meistro sodyba (Lankupių g. Nr. 15). 1960–1961 m. šliuzas atnaujintas[43].

Kanalo šlaitai ties Svencelės pelke daug žemesni, jame vandens lygis gali kilti tik apie 50 cm nuo įprasto lygio, todėl ir dabar per potvynius šliuzas vis dar naudojamas. Lankupių šliužo uždarymo procesas trunka apie 2 valandas[44].

Šaltiniai

[1] Rainys A., Karaliaus Vilhelmo kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[2] Juška A., Rainys A., Klaipėdos kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[3] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[4] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[5] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[6] Vaičiulytė D. Karaliaus Vilhelmo kanalo lyginamoji analizė: santykis su krašto praeitimi ir dabartimi. P. 2. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[7] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168.

[8] Juška A., Rainys A., Klaipėdos kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[9] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168.

[10] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[11] Vaičiulytė D. Karaliaus Vilhelmo kanalo lyginamoji analizė: santykis su krašto praeitimi ir dabartimi. P. 2. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[12] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[13] Ten pat.

[14] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[15] Vaičiulytė D. Karaliaus Vilhelmo kanalo lyginamoji analizė: santykis su krašto praeitimi ir dabartimi. P. 2. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[16] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168.

[17] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[18] Juška A., Rainys A., Klaipėdos kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[19] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168; Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[20] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[21] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168

[22] Ten pat. P. 168

[23] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[24] Ten pat.

[25] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[26] Ten pat.

[27] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168

[28] Juška A., Rainys A., Klaipėdos kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[29] Juška A., Rainys A., Klaipėdos kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[30] Ten pat.

[31] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168

[32] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[33] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[34] Vaičiulytė D. Karaliaus Vilhelmo kanalo lyginamoji analizė: santykis su krašto praeitimi ir dabartimi. P. 2. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[35] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 169

[36] Ten pat. P. 168

[37] Rainys A., Karaliaus Vilhelmo kanalas. Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[38] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[39] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

[40] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[41]  Ten pat.

[42] Demereckas K., Nemuno delta. Penkių šimtmečių akimirka. Klaipėda, 2020. P. 168

[43] Kultūros vertybių registras. Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas (kodas 25965). Interaktyvus. [žiūrėta 2024 m. vasario 15 d.] <čia>

[44] Viršilas Ž., Karaliaus Vilhelmo kanalas (Klaipėdos kanalas). [žiūrėta 2024 m. vasario 19 d.] <čia>

Autorius yra Šilutės Hugo Šojaus muziejaus istorikas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Aptartos Karaliaus Vilhelmo kanalo išsaugojimo ir pritaikymo turizmui galimybės

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Frankas-Valteris Šteinmejeris ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

G. Nausėda susitiko su Vokietijos Prezidentu

2025 07 06
Apdovanojimų įteikimas Prezidentūroje
Lietuvoje

Valstybės dienos proga Prezidentas įteikė valstybės apdovanojimus

2025 07 06
Globojančių šeimų festivalis | SADM nuotr.
Gamta ir žmogus

Vaikų globos savaitę užbaigė naujas Lietuvos rekordas

2025 07 06
Šiauliai
Kultūra

Šiauliai kvies jungtis į šventinę bendrystę

2025 07 05
A. Stulginskiui skirta paroda
Istorija

Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda

2025 07 05
Baltijos esperantininkų dienos Kaune | Lietuvos esperantininkų sąjungos nuotr.
Kalba

Baltijos esperantininkų dienos Kaune

2025 07 05
„Tautiška giesmė aplink pasaulį“ | Facebook nuotr.
Kultūra

„Tautiška giesmė“ sekmadienį skambės visoje Lietuvoje: skelbia giedojimo vietų sąrašą

2025 07 05
Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo ir tautiškos giesmės diena kviečia į Kernavę | Rengėjų nuotr.
Istorija

Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo ir tautiškos giesmės diena kviečia į Kernavę

2025 07 05

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Mikas apie Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda
  • Rimgaudas apie Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda
  • Tomas Jakutis apie Valstybės išlaidos auga, o Sporto rūmų ateitis – vis dar be sprendimo
  • Mikui apie Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Gyventojai vis drąsiau kalba apie panikos priepuolius
  • G. Nausėda susitiko su Vokietijos Prezidentu
  • Švedijos vietos, kurias verta atrasti anksčiau už kitus
  • Vaikai ekranų nepalieka ir vasarą

Kiti Straipsniai

A. Stulginskiui skirta paroda

Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda

2025 07 05
Baltijos esperantininkų dienos Kaune | Lietuvos esperantininkų sąjungos nuotr.

Baltijos esperantininkų dienos Kaune

2025 07 05
„Tautiška giesmė aplink pasaulį“ | Facebook nuotr.

„Tautiška giesmė“ sekmadienį skambės visoje Lietuvoje: skelbia giedojimo vietų sąrašą

2025 07 05
Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo ir tautiškos giesmės diena kviečia į Kernavę | Rengėjų nuotr.

Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo ir tautiškos giesmės diena kviečia į Kernavę

2025 07 05
Vilniaus koncertų ir sporto rūmai | Paveldo komisijos nuotr.

Valstybės išlaidos auga, o Sporto rūmų ateitis – vis dar be sprendimo

2025 07 05
Apytalaukio dvaro rūmai | Wikipedia.org nuotr.

Paveldo komisija nepritarė Apytalaukio dvaro išbraukimui iš Neprivatizuotinų buvusių dvarų sodybų sąrašo

2025 07 05
Sveikata

Mokinių sveikatos tikrinimas – galimybė aptarti „nepatogius“ klausimus

2025 07 04
Rimantas Vanagas

R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę

2025 07 03
Pasaulio lietuvių sporto žaidynių 2022 Druskininkuose archyvo nuotr.

Pasaulio lietuvių sporto žaidynės Palangoje suburs apie 3 tūkst. dalyvių

2025 07 03
Lietuvos trispalvė | A. Stanevičius, MLIM archyvo nuotr.

Valstybės dienos proga – kamerinės muzikos magija ir Klaipėdos muziejų lankymas

2025 07 03

Skaitytojų nuomonės:

  • Mikas apie Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda
  • Rimgaudas apie Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda
  • Tomas Jakutis apie Valstybės išlaidos auga, o Sporto rūmų ateitis – vis dar be sprendimo
  • Mikui apie Istorinėje Prezidentūroje atidaroma A. Stulginskiui skirta paroda
  • Bartas apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Globojančių šeimų festivalis | SADM nuotr.

Vaikų globos savaitę užbaigė naujas Lietuvos rekordas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai