Sekmadienis, 27 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Gamtos mokslų ateitis – kaip ugdyti mokinių susidomėjimą, kad netrūktų šios srities žinovų?

www.alkas.lt
2022-05-14 11:30:58
1
Technologijos, kurios išpopuliarės netolimoje ateityje | Pixabay nuotr.

Technologijos, kurios išpopuliarės netolimoje ateityje | Pixabay nuotr.

Europos Komisijos duomenimis, ateityje gali pritrūkti pagrindinių gamtos mokslų profesijų atstovų.

2010–2011 m. „Eurydice“ atliktame gamtos mokslų mokymo Europoje tyrime teigiama, kad mokykloje susiformavęs požiūris ateityje gali nulemti asmens ryšį su gamtos mokslais ir technologijomis bei tokiu būdu paskatinti rinktis su šiomis sritimis susijusią profesiją. Kaip vaikus sudominti gamtos mokslais?

Pasak „Erudito“ licėjaus Tarptautinio bakalaureato ir pagrindinių klasių biologijos mokytojos Jurgitos Makuškaitės, svarbu vaikams parodyti gamtos mokslų reikšmę kasdieniame gyvenime.

Jurgita Makuškaitė | Asmeninė nuotr.

„Daugybė pavyzdžių rodo, kad gamtos mokslai daro įtaką sprendimams, kuriuos priimame kiekvieną dieną. Ar parduotuvėje rinktis popierinį maišelį vietoje plastikinio, į darbą keliauti dviračiu ar mašina – gamtos mokslai ugdo mūsų gebėjimą užduoti klausimus, rinkti žinias, spręsti problemas ir pritaikyti praktiškai tai, ką išmokome“, – sako J. Makuškaitė.

Mokytoja dalinasi savo patirtimi, kaip skatinti moksleivių motyvaciją ir didinti jų susidomėjimą gamtos mokslais.

Naujoviški mokymosi būdai – neatsiejami nuo gamtos mokslų

Savo mokymo praktikoje J. Makuškaitė pasitelkia aktyvų mokymosi procesą – diskusijas, bandymus, tyrinėjimu ir mokymusi per patirtis grįstą ugdymą.

„Pamokų metu diskutuodami apie konkrečius reiškinius mokiniai gali išreikšti savo nuomonę ir gauti tiesioginį grįžtamąjį ryšį iš savo bendraklasių bei mokytojo.

Klasės diskusijos gerina mokinių įsitraukimą ir lankstumą, praturtina jų žodyną, padeda geriau suvokti nagrinėjamą temą, susieti dalykus tarpusavyje.

Naujausi neurobiologijos tyrimai paaiškina, kodėl diskusija yra naudingas būdas mokymo procese – tuo metu žinios intensyviai koduojamos ilgalaikėje atmintyje, todėl mokiniai lengviau ją įsimena“, – pasakoja mokytoja.

Tyrinėjimais grįstas ugdymas, anot jos, suteikia galimybę mokiniams įgyti gamtos mokslų pažinimui reikalingų įgūdžių – stebėti, klasifikuoti, nuspėti ir sisteminti žinias.

Mokiniai turi galimybę dirbti komandoje, analizuoti procesus ir jų sąsajas. Tyrinėjimais grįstas ugdymas prisideda prie gilesnio konteksto suvokimo, lavina kritinio mąstymo ir praktinio pritaikymo įgūdžius.

Mokytoja pasakoja, kad gamtos mokslų pamokose atliekama daug bandymų, vaikai mokosi per savo patirtis. „Praktinis žinių pritaikymas lavina vaizduotę ir padeda geriau įsiminti.

Mokiniai mokosi pritaikyti įgytas teorines žinias praktikoje ir rasti sprendimus patys. Man svarbu padėti mokiniams suvokti, kad gamtos mokslai yra mūsų kasdienybėje, todėl dažnai savo pamokose naudoju paprastus gyvenimiškus pavyzdžius, kurie padeda suprasti, kaip veikia mūsų kūnas, kokia mūsų vieta supančioje aplinkoje ir kaip galime ją keisti bei tausoti“, – atkreipia dėmesį J. Makuškaitė.

Mokiniai – kaip mokslininkai ir inžinieriai, o ne pasyvūs stebėtojai

Jungtinės Karalystės Middlesex universitete kvalifikuotos mokytojos statusą (QTS) įgijusi J. Makuškaitė prieš pradėdama darbą Lietuvoje trejus metus gamtos mokslus mokė vidurinėse Londono mokyklose.

Čia ji įgijo žinių tarptautinėje švietimo sistemoje, sėmėsi patirties iš kolegų bei suformavo aiškią viziją, kaip turėtų atrodyti veiksmingas gamtos mokslų žinių perdavimas mokymo procese.

„Šiandien, labiau nei bet kada anksčiau, mokytojams reikia pasitelkti naujoviškus, įtraukius mokymo būdus, kurios įkvepia ir paruošia vaikus  globalaus pasaulio iššūkiams.

Mokslinių tyrimų duomenys rodo, kad mokiniai, kurie mokosi mąstyti kaip mokslininkai, gamtos mokslų pamokose sužino daug daugiau faktų, skaičių ir geriau įsisavina turinį.

Todėl labai svarbu, kad mokytojai padėtų mokiniams matyti save kaip mokslininkus ar inžinierius, o ne kaip pasyvius proceso stebėtojus“, – įsitikinusi „Erudito“ licėjaus mokytoja.

Molekulinė biologija | Neural network nuotr.

Pasisėmus tarptautinės patirties – atgal į Lietuvą

J. Makuškaitė sako, kad jos pasirinkimas tapti mokytoja buvo brandus ir apgalvotas sprendimas. Baigusi biologijos ir ekologijos studijas Vilniaus universitete ji išvyko į Jungtinę Karalystę, kur nusprendė įgyti gamtos mokslų mokytojos kvalifikaciją, vėliau liko dirbti Londone.

„Darbas Jungtinėje Karalystėje suteikė neįkainojamos patirties. Turėjau galimybę dirbti su žmonėmis iš skirtingų pasaulio šalių, kultūrų, o tai praturtino mano žinias žmonių tarpusavio santykių, vaikų psichologijos ir švietimo srityse.

Londono mokyklose didelis dėmesys skiriamas psichologiniam ir socialiniam vaikų proto ugdymui, įtraukios (angl. inclusive) mokyklos bendruomenės kūrimui.

Gamtos moksluose skatinamas kritinio mąstymo ugdymas praktinėse veiklose, daug dėmesio skiriama technologijoms bei STEM integracijai pamokose“, – pasakoja mokytoja.

Visa įgyta patirtis suformavo J. Makuškaitės požiūrį į mokymą – ji vadovaujasi sumanymu, kad mokytojas turi būti tvirtas, teisingas ir draugiškas, mokantis sukurti skatinančią atmosferą, kurioje vaikai jaustųsi saugūs, galėtų aktyviai dalyvauti, atvirai diskutuoti ir dirbti kartu; aplinką, kurioje nebijoma suklysti, mokomasi iš savo klaidų, kur skirtingi sumanymai ir sprendimai yra vertinami, kaip privalumas, o ne trūkumas.

„Tikiu, kad šiuolaikinio mokytojo pareiga yra ugdyti savarankiškas, žingeidžias asmenybes bei kurti vertybes, kurios padeda paruošti jaunus žmones naujoviško pasaulio iššūkiams“, – sako mokytoja.

Prie „Erudito“ licėjaus komandos mokytoja prisijungė beveik prieš metus ir pati sako, kad šią mokyklą pasirinko dėl jai artimos licėjaus mokymo filosofijos ir ugdymo sumanymų.

„Džiaugiuosi ir vertinu galimybę būti profesionalios ir labai draugiškos bendruomenės dalimi, mokyti šaunius, kūrybingus ir savarankiškus vaikus.

Manau, kad dėl nedidelio mokinių skaičius klasėse mokytojai „Erudito“ licėjuje turi galimybę sukurti artimesnį ryšį su mokiniais, o tai gerina mokymo ir mokymosi kokybę bei kuria stipresnę bendruomenę“, – įsitikinusi J. Makuškaitė.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Kaip sudominti moksleivius gamtos mokslais
  2. Kraštovaizdžio architektas – gamtos ir gyvenamųjų erdvių menininkas
  3. Pradinių klasių mokytoja: Mokyti reikėtų taip, kaip pažįstame pasaulį – per visumą ir patirtis
  4. Jaunoji karta keičiasi, kartu keičiasi jų mokymosi stilius
  5. Mokyklos jau 13-ąjį kartą kviečiamos rengti „Europos egzaminą“
  6. Lietuvoje pirmą kartą matuojama tikra automobilių tarša
  7. ES miškų strategijoje iki 2030 m. siūloma ypač griežtai saugoti senus miškus
  8. Dėl žvejybos Baltijos jūroje galimybių vyksta derybos
  9. Jau galima išreikšti nuomonę dėl glifosato ateities Europos Sąjungoje
  10. 19 klausimų žemės ūkio ministrui ir atsakymai į juos
  11. Dirbtinio proto dėmesys krypsta į „pakraščio“ kompiuteriją
  12. Daugiametės pievos – kam jų atkurti nereikės?
  13. Apskaičiuota, kiek lėšų reikės „Natura 2000“ tinklui Lietuvoje kurti ir palaikyti
  14. Ketinama skatinti neariamąją žemdirbystę
  15. Savo pomėgį darbe pritaikantis mokytojas: „Istorijos pamokos gali atrodyti kitaip“

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. Senis says:
    3 metai ago

    Skatinimas domėtis gamtos mokslais – svarbus dalykas bendrojo lavinimo mokyklose. Būtinas. Tačiau tekste dažnai minimi “gamtos mokslai” nėra plačiau atskleidžiami. Kas tai – tik biologija, botanika, zoologija? Tai yra biotinė gamtos dalis. O kaip su abiotine jos dalimi – upėmis, ežerais, jūromis, pelkėmis, kalnais, ledynais ir pan., kurių globoje ir funkcionuoja gyvoji gamta. Bet geografija, geologija, aplinkotyra – tai irgi gamtos mokslai, nors apie juos straipsnyje neužsimenama. Gaila.
    P.S. Pagal oficialią tarptautinę mokslų klasifikaciją (žr. http://www.lmt.lt) gamtos mokslams taip pat priklauso fizika, chemija, matematika ir kt mokslo kryptys. Gal tai šiek tiek ir per plati apimtis…

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Medininkų bėgimas
Gamta ir žmogus

Sekmadienį – tradicinis Medininkų bėgimas

2025 07 26
Po ilgo delsimo – sprendimas dėl Sporto rūmų: Paveldo komisija primena apie paveldo vertes
Architektūra

Po ilgo delsimo – sprendimas dėl Sporto rūmų: Paveldo komisija primena apie paveldo vertes

2025 07 26
Lietuva stiprina vaidmenį kosmoso technologijose | Alkas.lt nuotr.
Astronomija ir kosmonautika

„Melius Futurum“ jungiasi prie Lietuvos Kosmoso pramonės

2025 07 26
Pranzcūzija pripažino Palestiną
Užsienyje

Prancūzija pripažins Palestinos valstybę? Izraelis tai vadina „apdovanojimu terorizmui“

2025 07 25
Elektrinis laivas | vvt.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Vilniuje prasideda kelionės elektriniu laivu Nerimi

2025 07 25
Gelbėjimosi ratas
Gamta ir žmogus

Skendimo prevencijos diena: kaip išvengti skaudžių nelaimių?

2025 07 25
Aplinkos apsaugos departamento logotipas | aad.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Iš pareigų traukiasi AAD direktorius

2025 07 25
Sunkvežimiai „Renault D“
Lietuvoje

Lietuvos kariuomenę pasiekė „Renault“ sunkvežimiai

2025 07 25

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • P.Skutas apie R. Grigas. Lietuvio kryžkelė: dvasinė ar tik geografinė Tėvynė?
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • +++ apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Bartas apie Tautos valia prieš biurokratinę cenzūrą: referendumo dėl turto neapmokestinimo iniciatoriai kreipėsi į teismą

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kokią gertuvę rinktis ir kokios vengti?
  • Kodėl svarbu po atostogų nuleisti karštą vandenį?
  • Vasaros saulė – maloni jums, bet ne telefonui
  • Švieži pomidorai – ir ant skrebučio

Kiti Straipsniai

Būstas, grindys

Kuo kliaujasi lietuviai pirkdami būstą?

2025 07 27
Grybai, voveraitės

3 būdai, kaip voveraites patiekti su šviežiomis bulvėmis

2025 07 27
Telefonas

Kaip elgtis su telefonu, kai dangus grūmoja?

2025 07 26
Elektra

Darbas namuose: kaip sumažinti elektos sąskaitas?

2025 07 26
Vaikai

Įsibėgėjus stovyklų metui – patarimai tėvams

2025 07 26
Medininkų bėgimas

Sekmadienį – tradicinis Medininkų bėgimas

2025 07 26
Kleboniškių muziejuje atidaryta paroda „Veltinio laikas: paveldas ir kūryba“

Kleboniškių muziejuje atidaryta paroda „Veltinio laikas: paveldas ir kūryba“

2025 07 26
Po ilgo delsimo – sprendimas dėl Sporto rūmų: Paveldo komisija primena apie paveldo vertes

Po ilgo delsimo – sprendimas dėl Sporto rūmų: Paveldo komisija primena apie paveldo vertes

2025 07 26
Po didingais Albatroso sparnais padėkota gyvenimą jūrai ir uostui paskyrusiems

Po didingais Albatroso sparnais padėkota gyvenimą jūrai ir uostui paskyrusiems

2025 07 26
Lietuva stiprina vaidmenį kosmoso technologijose | Alkas.lt nuotr.

„Melius Futurum“ jungiasi prie Lietuvos Kosmoso pramonės

2025 07 26

Skaitytojų nuomonės:

  • P.Skutas apie R. Grigas. Lietuvio kryžkelė: dvasinė ar tik geografinė Tėvynė?
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • +++ apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Bartas apie Tautos valia prieš biurokratinę cenzūrą: referendumo dėl turto neapmokestinimo iniciatoriai kreipėsi į teismą
  • Rimgaudas apie L. Kalėdienė. Valotka teisus – laikas perkirsti Lietuvos švietimo Gordijaus mazgą
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
pixabay.com nuotr.

Gražios vejos paslaptis – sėklų pasirinkimas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai