
Neseniai Užupio gimnazijoje su šeštokais kūrėme trumpametražio filmo scenarijų. Jie susigalvojo temą „Seimas kaip cirkas“ ir prasidėjo kūryba:
Seimo narys Albinas Kiškevičius labai mėgsta troleibusais važinėti zuikiu. Kartą jį pagauna kontrolierius, bet Kiškevičius tuoj kiša jo panosėn savąjį Seimo nario pažymėjimą, aiškina ir grasina:
– Ar nežinai, kas aš? Aš tave iš darbo išmesiu…
Kontrolierius, netekęs kantrybės, pasako:
– Jeigu taip elgsies ir toliau, vieną gražią dieną pavirsi zuikiu!
Kitą dieną per Seimo posėdį balsuodamas Kiškevičius pastebi, kad jo ranka jau apžėlusi pilku kailiuku, skubiai slepia ją kišenėn, balsuoja su kita ranka. Kaimynystėje sėdintis Valinskas staiga atsisuka į jį, žiūri išsproginęs akis ir klausia:
– Albinai, kas atsitiko tavo ausims?
Kitą dieną į Seimą Kiškevičius ateina apsirišęs galvą turbanu. Tačiau tądien jam sparčiai ima dygti priekiniai dantys ir jis nebegali susičiaupt. Visi galvoja, kad Kiškevičius juokiasi iš sunkaus Seimo nario darbo, jį svarsto etikos komisija.
Taip Kiškevičius vis zuikėja ir zuikėja, kol vieną dieną jį – pusiau žmogų, pusiau kiškį – žmona išmeta iš namų. Vargšelis knaisiojasi šiukšlių konteineriuose, ieško morkų, bet čia jį pastebi mafijozai ir nutaria, jog šitą sukiškėjusį tipelį galima neblogai „išsukti“ ir užsidirbti – gal kaip cirko artistą, gal tiesiog kaip šokinėjantį per virvutę kiškį? Arba dar geriau – leisti į TV šou laidą „Mano kiškis gali“.
O po to deleguoti į Seimą.
II
Kartą mokykloje vaikai paklausė – kuo skiriasi Dievas nuo šėtono. Paskubom suimprovizavau, kad viso labo vienu jungtuku. Dievas sako „ir… ir…“, o šėtonas – „arba… arba…“ Dievas jungia, o šėtonas išskiria, atskiria. Abu dirba savo darbus.
Ar gali Lietuvoje prasidėti jungtuvės – elito ir runkelių, žiniasklaidos ir etikos, kultūros ir pagarbos, istorijos ir meilės… Nes šiuo metu Lietuvoje vyksta ilgos ir skaudžios jos piliečių skyrybos su Lietuva. Nes dažniausiai vis dar mąstoma paprastuoju būdu – arba/arba… Arba ji (Lietuva) mums duoda, nes mes nusipelnėme gyventi geriau, arba eina ji… kur nors paskui paleckiuką…
III
Viename interviu lenkų kino režisierius Kšyštofas Kieslovskis (Krzyzstofas Kieslowskis) sakė: „Su giliu įsitikinimu sakau, kad jei kas nors yra verta pastangų kultūros labui, tai tik palietimas tokių prasmių ir dalykų, kurie sieja žmones, o ne juos skiria. Yra per daug dalykų pasaulyje, kurie skiria žmones: religija, politika, istorija ir nacionalizmas. Jei kultūra kažkam reikalinga, tai tam, kad rastume kas mus vienija. O vienijančių dalykų yra tiek daug. Nesvarbu kas tu ar kas esu aš, jei skauda tavo dantis ar mano, skausmas juk tas pats. Jausmai sieja žmones. Mes visi bijom taip pat ir tų pačių dalykų. Mes visi mylim taip pat. Todėl aš ir šneku apie tai, nes visuose kituose dalykuose aš tuoj pat randu skirtį.“
Kaip gaila, kad kai mano dukra mokėsi šioje gimnazijoje Jūs čia su vaikais filmų dar nekūrėt. Bet vis tiek džiaugiuos, kad dukra čia mokėsi. Sėkmės visiems
Labai gražus palyginimas. Labai gražus ne tik vaikams, bet ir suaugusiems. Būkime ir, ir… ir trys miljonai ir.
Geras smagus rašinys su šypsena ir išmintimi. Tik Kšyštofui Kieslovskiui noriu pasakyti:
Kšyštofai, mus skiria mūsų SKIRTUMAI, ir tai yra pats nuostabiausias dalykas pasaulyje kokį tik Dievas (Dievai) sugalvojo. Susieti sujungti galima tik tai kas yra atsieta atjungta. Prisiminkite matematikos pamokas: norint integruoti reikia pirma diferencijuoti. Mes painiojame nacionalizmą su šovinizmu. Nacionalizmas yra noras atsiskirti ir būti savimi, kad galėtum sutikti kitą esantį savimi ir galėtum su juo apsikabinti. Šovinizmas tai noras būti savimi atstumiant visus kurie nenori būti Tavimi arba tokie kaip Tu. Man regis, lenkų tautai tai gerai žinoma ir per krikščionišką pasaulėžiūrą ir per imperines ambicijas patirta. Tad tai kas, Jūsų nuomone, skiria žmones: religija, politika, istorija ir nacionalizmas yra didžiulis gėris ir palaima, nes suteikia galią mums būti skirtingiems ir džiaugtis šiais savitumais, praturtinant pasaulį jais ir jų teikiamomis galimybėmis. O vienybė kaip papildoma vienijanti galia, (nelyg šviesos išlydis tarp dviejų susitikusių skirtingo poliariškumo galių) užgimsta ten, arba tiksliau, tuomet, kai, išties, išmokstame sakyti IR…IR užuot sakę ARBA… ARBA. Nelengvas bet smagus užsiėmimas mokytis tokiais būti, Kšyštofai.
Tam, kad vienytis, pirmiau reikia at(si)skirti, nubrėžti ribą. Kitaip tampa neaišku, kas čia su kuo turėtų vienytis…
Zuikis seimūnas – Šarikovo “koveris” 🙂
Gerb.V.V.,
žinoma gali.Tačiau tam reikalui reikia turėti įdirbį ir tinkamą idėją. Manau, kad tų jungčių pradmenys jau yra.
Ar gali Lietuvoje prasideti Jungtuves? Lansbergio ir Paleckiuko?
Absurdiškas reikalas būtų ieškoti sąsajų tarp šių pavardžių, juo labiau vienybės idėjų.
Istoriniais laikais nusikaltimai buvo klasifikuojami bemaž dviejų lygių: ekonominio ir politinio.
Šiuo atveju Paleckio veikla gali būti priskiriama prie politinio pobūdžio nusikaltimų.Todėl jis yra už nacionalinės politikos ribų bei Lietuvių Tautos askalūnas.
Komunistinė ideologija yra svetima,atneštinė ir Lietuvių tautai nebudinga. Pačiai rusijai naudinga eksportuoti pasenusias ideologijas,kompromituoti Lietuvą tarptautinėje plotmėje.(Pažiūrėkit, kokia Lietuva atsilikusi).
Naujoje modernioje politinėje sampratoje ideologines kryptis projektuočiau į – Labai gerai ir Gerai.
As ne apie tai. Lietuvoje buvo ir bus komunistu, anarchistu, fasistu ir kitokiu – istu. Klausimas butu toks: kada mes nustosim vieni kitu nekest, vieni kitus neigt ir zemint, atmesdami bet kokia galimybe dirbt isvien skirtingu paziuru zmonems? Kada nors dasus zmonems, kad nera absoliuciai teisingos pasauleziuros? Gyvenimas yra pernelyg nenuspejamas. Kas mums siandien atrodo baisus pavojus, ir avantiura, rytoj gali pasirodyti issigelbejimu. Jusu vaikai gali lengva ranka atsisakyti viso jusu gyvenimo idirbio, atmesti jusu idealus kad ir kaip jus juos skiepysite. Diego keliai nezinomi. Ir neziurint visu skirtumu, mes turime ismokti gyventi kaip viena seima. Lansbergis ir Paleckis yra tik krastutiniai ekzemplioriai…
Jus palietėte sugyvenimo klausimus.Gal jūsų aplinkoje yra daug tokių kurie “nekenčia,neigia ar žemina” kitus.Taip, tai blogi pavyzdžiai.Tačiau mano artimųjų tarpe tokių pavyzdžių sunkoka būtų surasti, ir man asmeniškai tokie reiškiniai nestebina.
Be to, nemanau kad Paleckio avantiūra – rytoj gali būti išsigelbėjimas Lietuvai .Būtų neteisinga Landzbergį ir Paleckį gretinti šalia vienas kito kaip “kraštutiniai ekzemplioriai”. Nemanau,kad Landzbergis yra “kraštutinis ekzempliorius” ir jo maži nuopelnai Nepriklausomai Lietuvai.Gal būt kai kas to norėtų…
Šiuo atvejų siūlyčiau jums geriau paieškoti skirtumų tarp Landzbergio ir Bušo ,ar kitų lygiaverčių politikų.
Oho! Vargsa poeta palyginti su siulaikiniu hitleriu! 😀 As apie mazaji Lansbergi. Nelaikau jo politiku apskritai – jusu akimis jis politikas? Aisku kad jis krastutinis ekzempliorius – jis humanistas, menininkas, sviesuolis. Paleckiukas – mazas piktas apgailetinas politkierius. Abu jie neilgos liniuotes du galai. Mes – tam tarpe. Mano aplinkoje neapykantos mazai, nes mano aplinka maza. Bet gatveje jos labai daug. Gatve verda neuroze – ore kaba riausiu gresme. Saligatvius slifuoja bedarbis jaunimas, kuriu galvoj velnias rezga pinkles, nes jie neturi normalaus gyvenimo. Mersuose sedi istine snukiai, kurie ziuri i tuos loozerius su panieka. Autobusu vairuotojai su dziaugsmu uzdaro duris keleiviams pries nosis ir nulekia – vairuotojam vaziuoja stogai. Visi kaltina vieni kitus, teisia ir smerkia. Ir tai yra tarsi filmas, kuri as linkes ziureti per atstuma. Aisku, gerumo ir tolerancijos dar yra, zmones nepamirso sypsotis. Bet siaip visoj europoj neramumu gresme auga. Su daugeliu nepatenkintuju samprotavimu as beveik sutinku. Bet didziausia problema mano akim yra tai, kad zmones nesugeba identifikuoti savo prieso. Jie jaucia, kad jiems geria krauja. O kas konkreciai geria – iesko, bet neranda. Ir tos paieskos, va, cia, labai gerai matosi. Ir dabar tu Stanislovai, pasakyk, kad tu neapykantos kitaip mastanciam zmogui nepastebi. o gal tu geyveni tam bendramminciu, o nesutinkancius su jusu paziuromis jus ignoruojat? Reiskia jus ju negerbiat, galvojat kad esat vieninteliai teisus?:)