Antradienis, 1 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Mokslas

Ateities Lietuva: save vairuojantys automobiliai ir palydovinė navigacija akliesiems

Šarūnas Bulota, Lievuvos kosmoso asociacija, www.alkas.lt
2015-02-06 11:05:23
0
Ateities Lietuva: save vairuojantys automobiliai ir palydovinė navigacija akliesiems

AteitisŠiandien, kai miestuose daugėja įvairių rūšių transporto, o kartu su juo – ir automobilių spūsčių, kai užmiesčio kelių apkrovimas sunkiasvoriais automobiliais (ypač tam tikruose šalies regionuose) siekia kritinę ribą, peršasi išvada, jog mums reikia daugiau kelių. Tai – neteisingas sprendimas. Henris Fordas yra pasakęs: „Jeigu būčiau klausęs žmonių, jie manęs būtų paprašę išrasti greitesnį arklį“. Transporto sistemų ir logistikos sričiai reikalingas proveržis, panašus į tą, kuris pasodino mus prie automobilio vairo.

Intelektualios transporto ir logistikos sistemos – tai ne tik išmanūs automobiliai, bet ir išmanūs keliai, išmanios parkavimo aikštelės, išmanus viešasis transportas ir daugelis kitų inovacijų. Ateityje prieš išvažiuodami iš namų, užprogramuosite maršrutą, o jūsų automobilis „užsakys“ laisvą vietą parkavimo aikštelėje. Gali būti, jog automobilio nė nevairuosite – susirinkęs duomenis iš palydovinio siųstuvo, jis, „kalbėdamasis“ su kitais transporto dalyviais, nugabens jus į vietą pats. Gal jus nuskraidins bepilotis orlaivis ar nuplukdys automatinis laivas.

Nors tokia vizija atrodo futuristinė, tiesa yra ta, jog transporto priemonės sparčiai intelektualėja. Pavyzdžiui, palydovinė navigacija, be kurios daugelis neįsivaizduoja kelionių po mažai pažįstamą vietovę, kiekvieną paprastą automobilį paverčia „išmaniuoju“.

„Palydovinės navigacijos sektorius kol kas Lietuvoje yra labiausiai komercializuota kosmoso technologijų taikymo sritis“, – mano Lietuvos kosmoso asociacijos (LKA) vadovas Vidmantas Tomkus. Tačiau, jo nuomone, kosmoso technologijų nauda išmaniosioms transporto ir logistikos sistemoms toli gražu nesibaigia ties palydovine navigacija.

Palydovinė navigacija kasdienybėje

Mūsų šalyje veikia nemažai įmonių, tokių kaip „Ruptela“, kurios palydovinę navigaciją taiko transporto stebėjimo ir kontrolės sprendimams. Jų gaminama įranga diegiama į krovininius bei žemės ūkio darbams pritaikytus automobilius, keleivinį transportą (pavyzdžiui, vairuotojo vairavimo stiliaus įvertinimui).

Pasak LKA vadovo, dažnai žmonės neįsivaizduoja, kokiose įvairiose gyvenimo srityse dalyvauja kosmosas.

„Kone kas antra mobilioji programėlė turi vietos nustatymo parinktį – ar ji būtų skirta taksi iškvietimui, ar kalorijų skaičiavimui. Palydovinis ryšys naudojamas ir, pavyzdžiui, Vilniaus oranžinių dviračių sistemoje, nustatyti dviračių buvimo vietą, kad ryte visuose stoveliuose būtų toks pat kiekis dviračių“, – pasakoja V. Tomkus.

Tačiau, jo nuomone, palydovinis ryšys gali būti taikomas kur kas platesniame kontekste, kuriant intelektualiąsias transporto ir logistikos sistemas.

„Lietuvoje kol kas silpnai naudojamos žemės stebėjimo kosmoso technologijos. Tai apima ir tikslių žemėlapių sudarymą, ir oro ar eismo sąlygų stebėjimą. Sujungus žemės stebėjimo ir palydovinės navigacijos paslaugas, pasitelkus daiktų internetą, kur įvairūs transporto dalyviai palydoviniu ryšiu „bendrauja“ vieni su kitais, būtų galima sukurti intelektualiuosius transporto koridorius, kuriuose ir stebima gabenamų krovinių būklė, kelionės sąlygos, ir pateikiamos rekomendacijos dėl vieno ar kito maršruto“, – teigia LKA vadovas V. Tomkus.

Nustato vietą pėdos atstumu

„Per artimiausius penkerius metus palydovinis ryšys bus plačiai taikomas pozicionavimui sumaniosiose transporto sistemose. Jis leis nustatyti daikto poziciją bet kurioje Žemės vietoje 15 cm atstumu“, –technologijų pažangos prognozėmis dalijasi Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkas, Realaus laiko kompiuterinių sistemų centro vadovas Egidijus Kazanavičius.

Jo teigimu, palydovinė navigacija, naudojama šiandien, yra per lėta per mažai tiksli tam, kad spręstų šiuolaikiniame pasaulyje kylančias saugumo ir ekologijos problemas. Mokslininkas teigia, jog sprendimą siūlo kinai, kurių projekte, sukurtame kartu su kitomis Azijos konsorciumo šalimis – Japonija, Australija, Malaizija – planuojama paleisti 50 palydovų, apjuosiančių visą žemės rutulį. Šiandien veikia 15 palydovų prototipai.

„Vienos pėdos tikslumu ši palydovinė sistema stebi dirvos drėgmę ir augalų kokybę, sudaro prielaidas išmaniajai logistikai, kuri leistų suplanuoti maisto ir kitų išteklių paskirstymą įvairiems regionams“, – pasakoja E. Kazanavičius.

Kosmosas stebi nenuleisdamas akių

Jo nuomone, šiuolaikiniame pasaulyje derėtų aktyviau naudoti kosmoso technologijas, kurios leistų stebėti, pavyzdžiui, ginklų ir kitų gyvybei pavojingų krovinių pervežimą, kontroliuoti prekybą narkotinėmis medžiagomis, ir net mūsų asmeninę sveikatą ir saugumą.

E. Kazanavičius pabrėžia, jog palydovinis ryšys privalo būti abipusis, t. y. – siunčiamas signalas iš palydovo, o šis gali priimti nedidelį pranešimą. Ši sąlyga sukuria terpę daiktams, pavyzdžiui, transporto dalyviams, bendrauti vieniems su kitais.

„Naujosios kosmoso technologijos ženklina perėjimą kitą erą – išmaniosios aplinkos integraciją į kasdienybę. Tai suteikia mums, išmaniųjų daiktų ir paslaugų kūrėjams, neišmatuojamų galimybių“, – įsitikinęs KTU mokslininkas.

Europietiškas „Galileo“ – GPS civiliams

Tikslų pozicionavimą žada ne tik kinų diegiamos palydovinės sistemos. Nuo 2011-ųjų erdvėje veikia ir pirmieji Europos pasaulinės navigacijos sistemos „Galileo“ palydovai. Planuojama, kad iki 2017 m. į orbitą pakils 26 palydovai, o iki 2020-ųjų sistemoje veiks visi 30 palydovų.

„Galileo“ yra naujesnė ir efektyvesnė palydovinės navigacijos sistema už amerikiečių GPS ar rusų „Glonass“, kurios yra iš esmės kontroliuojamos kariškių. Europos palydovinė navigacija bus skirta civiliams vartotojams, o pagrindinė jos paskirtis – padėti visų rūšių transporto sistemų plėtrai: aviacijai, geležinkeliui, jūrų ir automobilių transportui, gelbėjimo operacijoms, moksliniams tyrimams bei tikslaus laiko signalų perdavimui“, – teigia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) tyrėja Laima Greičiūnė.

Tiksli navigacija – ateities miestų kasdienybė

Oficialiuose Europos Sąjungos dokumentuose teigiama, jog nuosava palydovinės navigacijos sistema Europai būtina tam, kad pasiektume nepriklausomybės nuo kitų pasaulio valstybių. Kaip didžiulis privalumas nurodomas šios sistemos tikslumas – potencialiai iki kelių centimetrų. Ties „Galileo“ projektu dirbančios tyrėjų grupės teigia, jog ypač ši sistema bus naudinga Šiaurės Europos valstybių bei tankiai apgyvendintų miestų gyventojams.

Sunku įsivaizduoti, kaip šios kosmoso technologijos pakeis mūsų gyvenimą – nuo nevairuojamų automobilių gatvėse iki efektyvių oro bei antžeminio transporto maršrutų reguliavimo, nuo tikslesnės laivų navigacijos iki pagalbos akliesiems (tiksli palydovinė navigacija reiškia, jog bus galima nustatyti žmogaus buvimo vietą ne tik gatvėje, bet ir pastate).

Palydovine sistema paremtos paslaugos – sparčiai auganti verslo sritis. Europos kosmoso asociacijos ekspertai planuoja šio paslaugų sektoriaus augimą po 11 proc. kasmet; prognozuojama, kad iki 2020-ųjų jo vertė pasieks beveik 250 milijardų eurų.

Kosmoso technologijos spūsčių miestuose mažinimui

Dėl galimybės išbandyti nevairuojamą „Google“ automobilį jau varžosi keletas Didžiosios Britanijos miestų. Švedijos Geteborgas tokią teisę jau turi – po kelerių metų šio miesto gatvėmis pravažiuos bandomasis nevairuojamas „Volvo“ automobilis. Ateitis – arčiau, nei kada nors atrodė.

Lietuvoje viena iš sumanios specializacijos (mokslo tyrimų ir eksperimentinės plėtros 2014–2020 metams) prioritetinės raidos krypčių yra transportas, logistika ir informacinės ir ryšių technologijos. Šios krypties mokslo ekspertų grupės vadovas Algirdas Šakalys teigia, jog vienas iš svarbiausių sumanios specializacijos prioritetų transporto srityje yra integralių transporto koncepcijų kūrimas, pagal kurias kroviniai ir keleiviai į paskirties tašką būtų nuvežti pasitelkus veiksmingiausių transporto rūšių ir priemonių derinį.

„Transporto prioritetai nukreipti spūsčių didžiausių miestų gatvėse mažinimui, diegiant inovatyvias judumo koncepcijas, modernias eismo srautų ir maršrutų optimizavimo technologijas, didinant ilgų nuotolių ir paskutinės mylios transportavimo bei įvairių transporto rūšių integralumą“, – teigia A. Šakalys.

Kosmoso technologijos šių iššūkių įveikime vaidina svarbų vaidmenį.

Lietuvos keliuose – 40 proc. didesnis už ES vidurkį avaringumas

2011 m. vasarį paskelbtoje intelektualių transporto sistemų (ITS) įgyvendinimo Lietuvoje galimybių studijoje pabrėžiama, jog mūsų šalyje ITS prioritetai yra avaringumo mažinimas, transporto infrastruktūros efektyvus panaudojimas, viešojo transporto populiarinimas didinant paslaugų kokybę, darni transporto sistemos plėtra.

Studijoje pažymima, jog avaringumas Lietuvos keliuose yra 40 proc. didesnis už Europos Sąjungos vidurkį, kad 15 proc. sunkiasvorių transporto priemonių viršija numatytus maksimalius transporto reikalavimus, o jų sukeliama žala gali siekti daugiau nei 50 milijonų eurų per metus.

Tarp tinkamiausių Lietuvos sąlygoms projektų šioms problemoms spręsti nemaža reikšmė tenka kosmoso technologijomis, palydovine navigacija paremtiems projektams. Tarp jų: „e-Call“ sistemos, t. y. – automatinės pranešimo apie eismo įvykį pagalbos tarnyboms sistema (vietos nustatymas palydoviniu ryšiu, pranešimo vartotojui siuntimas apie skubančią pagalbą), koordinuotas automatinis eismo valdymas (vietos nustatymas, daiktų internetas – transporto priemonių „bendravimas“ vienos su kita), viešojo transporto maršrutų optimizavimas (sistema, sujungianti vietos nustatymo, pozicionavimo, tikslių skaitmeninių žemėlapių pateikimo paslaugas).

Automobilis „vairuos“ vairuotoją

Aukščiau minėtoje studijoje pateikiama ir vizija, kaip atrodytų Lietuva, įgyvendinusi siūlomus ITS projektus: transporto priemonės ilgainiui pačios priims sprendimus ir bus valdomos automatiškai ar pusiau automatiškai, mirtingumo lygis keliuose – nulinis.

Jei vairuojate automobilį, įvertinsite šį ateities Lietuvos transporto sąlygų patobulinimą: kelių oro sąlygų stebėjimo įrenginiai užtikrins efektyvią kelių priežiūrą bei savalaikę informaciją, perduodamą į įrenginius automobiliuose, kurie patys įspės vairuotojus.

Vizijoje numatoma, jog daugiau žmonių naudosis viešuoju transportu, nes technologijos leis vartotojui mobiliajame įrenginyje turėti visą viešojo transporto informaciją, kaip nuvažiuoti į norimą vietą, ir kiek tai jam kainuos. Pagaliau baigsis daugelio keliautojų košmaras: geležinkelių, vandens ir oro maršrutai bus suderinti vienas su kitu.

Visa tai būtų neįmanoma be palydovinio ryšio, kuris leidžia gauti savalaikę ir tikslią informaciją iš skirtingų objektų, esančių net ir labiausiai nutolusiose vietovėse, kuris padeda pagrindą naujam – išmaniosios aplinkos – laikmečiui.

„Mums reikia ne daugiau automobilių, daugiau kelių ar naujos geležinkelio sistemos. Mus išgelbės globalus vienas su kitu susijusių sprendimų tinklas“, – sakė „Ford Motor“ vadovas Billas Fordas TED konferencijoje 2011-aisiais. Automobilių pramonės magnatas nebesiūlo pirkti automobilių. Laikai keičiasi.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Lietuvos jaunimas vis dažniau atranda mobiliųjų aplikacijų potencialą (video)
  2. Mobiliuosius telefonus naudoja bene 99 proc. Lietuvos moksleivių
  3. Planšetinių įrenginių naudojimas Lietuvoje išaugo dvigubai
  4. Bandomas elektroninis moksleivio pažymėjimas

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Audra
Gamta ir žmogus

Daugiausiai žaibų birželį sulaukė pietiniai ir rytiniai rajonai

2025 07 01
Švietimo ir mokslo ministerija
Lietuvoje

Liberalą stebina ŠMSM kadrų politika

2025 07 01
Policija
Naujienos

Policija paskelbė liepą eismo dalyvių laukiančias patikras

2025 07 01
Vaikai skaito | Ben White nuotr., unsplash.com
Lietuvoje

Prasidėjo Vaikų globos savaitės renginiai

2025 07 01
Sodų bendrija | am.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniaus rajono sodininkų bendrijos – politikų kovų įkaitės

2025 07 01
Daugiabutis
Lietuvoje

Daugiabučių gyventojams teks plačiau atverti pinigines

2025 07 01
Sukčiavimas internete
Gamta ir žmogus

Sukčiai kuria netikras draudimo svetainės

2025 07 01
Šilumos siurblys
Energetika

Nuo liepos – kvietimas paramai už šiuolaikinius šildymo įrenginius

2025 07 01

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Vilna apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie Seime – apskritojo stalo diskusija „Tauta ir Konstitucinis Teismas: kaip atkurti pasitikėjimą?“
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • P.Skutas apie 2030-ieji paskelbti Vytauto Didžiojo metais

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Daugiausiai žaibų birželį sulaukė pietiniai ir rytiniai rajonai
  • Liberalą stebina ŠMSM kadrų politika
  • G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – prasidėjo (I)
  • Policija paskelbė liepą eismo dalyvių laukiančias patikras

Kiti Straipsniai

Pirmasis Lietuvos–Japonijos mokslo forumas: skatins šalių mokslinį bendradarbiavimą | novamedia.lt nuotr.

Pirmasis Lietuvos–Japonijos mokslo forumas: skatins šalių mokslinį bendradarbiavimą

2025 06 14
Susitikimas su „Microsoft“ atstovais

G. Paluckas aptarė bendradarbiavimo galimybes su „Microsoft“

2025 05 27
Teltonika | teltonika-iot-group.com nuotr.

„Teltonikos“ projektui judėti į priekį sprendimai žinomi

2024 11 19
Lietuvių kalba | lietuviukalbosmokytojas.lt nuotr.

G. Grigas. Lokalizavimas trečiojo dešimtmečio pradžioje: problemos ir uždaviniai ateičiai

2024 03 13
Palikę miškus be kvalifikuotų miškininkų naikinsime patys save | VDU ŽŪA nuotr.

Palikę miškus be kvalifikuotų miškininkų naikinsime patys save

2023 04 14
Fizika. VU žinovai, Nobeliai | VU nuotr.

Kvantinės teleportacijos įtaka ateities technologijoms

2022 10 07
Prezidentas lankosi Niujorke | R. Dačkaus nuotr.

Prezidentas: Lietuva laukia IT bendrovių

2022 09 23
Naujais mokslo metais daugiau ugdymo mokslų ir IT pirmakursių | Pexels nuotr.

Naujais mokslo metais daugiau ugdymo mokslų ir IT pirmakursių

2022 09 22
Kibernetinės atakos | kam.lt nuotr.

Kibernetinės atakos: kodėl valstybė kartais net nepradeda tyrimų?

2022 07 16
Kompiuteris | lrv.lt nuotr.

Vis daugiau gyventojų įvertina IT naudą

2022 06 18

Skaitytojų nuomonės:

  • Vilna apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie Seime – apskritojo stalo diskusija „Tauta ir Konstitucinis Teismas: kaip atkurti pasitikėjimą?“
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • P.Skutas apie 2030-ieji paskelbti Vytauto Didžiojo metais
  • Mikas apie Seime – apskritojo stalo diskusija „Tauta ir Konstitucinis Teismas: kaip atkurti pasitikėjimą?“
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
undesarchiv Bild 146-1976-033-06 | Hitleris pasirašo Miuncheno susitarimą |

Č. Iškauskas. Ar pasikartos Miunchenas?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai