Lietuvai septintus metus iš eilės pavyko išlaikyti Baltąją vėliavą – tai reiškia, kad laivai su Lietuvos vėliava atitinka aukštus tarptautinius saugios laivybos standartus. Baltosios vėliavos valstybių sąrašas sudarytas šių metų liepos 1 d. įsigaliojus atnaujintam Paryžiaus savitarpio supratimo memorandumui (Paryžiaus memorandumui).
Kaip ir ankstesniais metais Lietuva Baltosios vėliavos valstybių sąraše išsaugojo 34 vietą. Tarp Baltijos šalių poziciją prarado Estija – ji šiais metais iš 28 pozicijos nukrito į 33. Latvija, praėjusiais metais netekusi Baltosios vėliavos titulo, šiemet liko 44 vietoje Pilkajame sąraše. Baltajame vėliavų sąraše iš viso yra 40 valstybių.
Reikšmingas įvertinimas
„Buvimas Baltosios vėliavos sąraše yra Lietuvos laivybos bendrovių, jūrininkų, jūrų laivų inspektorių atsakingo darbo įvertinimas, parodantis, kad mūsų laivai, plaukiojantys su Lietuvos valstybės vėliava, atitinka aukščiausius saugumo – žmonių, aplinkos, turto – standartus. Tai reikšmingas įvertinimas visai laivybai, nes taip rūpinamės ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio vandenų sauga“, – sako susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Saugią laivybą ir ją reglamentuojančių reikalavimų laikymąsi užtikrina ir patys laivų savininkai. Suprasdami nustatytų saugios laivybos reikalavimų svarbą jie kasdien prižiūri, kad šalyje ir už jos ribų plaukiojantys jūrų laivai būtų techniškai tvarkingi ir saugūs.
Valstybių laivynai pagal nustatytus rodiklius gali patekti į vieną iš trijų sąrašų: baltosios vėliavos, pilkosios ir juodosios. Šiemet Baltajame sąraše yra 40 šalių, Pilkajame – 17, Juodajame – 12.
Baltajame sąraše pozicija apskaičiuojama pagal tam tikrą formulę, kurioje svarbiausi keli rodikliai – laivų patikrų skaičius ir sulaikytų laivų skaičius užsienio uostuose per paskutinius trejus metus.
„Išlaikyti aukštą poziciją Paryžiaus memorandumo sudarytame sąraše lengviau toms šalims, kurių laivynai yra didesni. Mūsų šalies palyginti nedidelį laivyną patikrina rečiau, todėl įtakos bendrajame reitinge gali turėti net ir vienas sulaikytas laivas, kaip kad nutiko šiais ir praėjusiais metais“, – teigia Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Vandens transporto departamento vyresnysis patarėjas Linas Kasparavičius.
Kuo šalių laivynai didesni, tuo dažniau jie gali būti patikrinti. Kuo dažniau šalies laivai yra patikrinami ir tikrinimai baigiasi sėkmingai, tuo kiekvieno sulaikymo poveikis sąrašo vietai yra mažesnis. Kuo rečiau šalies laivai tikrinami, tuo didesnę įtaką šiuose sąrašuose turi net ir vieno ar kelių laivų sulaikymai. Valstybės į šį sąrašą patenka, jei laivai su jų vėliavomis yra patikrinami ne mažiau nei 30 kartų.
Šiemet vertintas 2022–2024 m. laikotarpis. Per šį laikotarpį įvairiuose uostuose Lietuvos laivai buvo patikrinti 100 kartų.
Juodame sąraše iš Europos šalių išlieka Ukraina (64 vieta) ir Moldova (67 vieta).
Parengta pagal Susisiekimo ministerijos pranešimą