Švenčiant valstybingumui svarbias datas įprasta mintimis grįžti į istorinę minimo įvykio akimirką. Rečiau bandoma suprasti valstybės šventėse slypintį Lietuvos istorijos pasakojimą ir jo įtaką dabarčiai.
Vasario 16-oji yra ne tik šventė, bet ir simbolis, todėl į ją galima pažvelgti kaip į kolektyvinės pasąmonės archetipą.
Kolektyvinė pasąmonė, anot analitinės psichologijos kūrėjo Karlo Gustavo Jungo (Carl Gustav Jung), yra atminties pėdsakų saugykla. Ji atspindi mintis ir jausmus, kurie yra bendras dvasinis paveldas, bendras polinkis suvokti, vertinti ir reaguoti į aplinką. Tai įgimtas asmenybės struktūros pagrindas, kuris pradeda ir padeda formuoti patirtį. Pasak K. G. Jungo, kolektyvinė pasąmonė susideda iš pirminių psichinių vaizdinių – archetipų (gr. Archē – pradžia + typos – pavyzdys). Vietoj moksle priimto termino „archetipas“ būtų galima rašyti „pirmavaizdis“.
K. G. Jungas išskyrė kelis pagrindinius archetipus: vyriškumą, moteriškumą, personą – socialinius asmenybės vaidmenis, šešėlį – psichikos dalį, kurioje slypi tai, ko asmenybė nenori sau prisiskirti, išmintį – gyvenimiškos patirties ir brandumo įasmeninimą, Dievą– psichinę realybę, „perkeltą“ į išorinį pasaulį.
Svarbūs tautai ir visuomenei istoriniai įvykiai irgi turi savus pirmavaizdžius. Daugeliu atvejų jie išreiškiami meno kūriniuose, ritualuose, apima svarbiausias žmogaus patirtis. Jų suvokimas savitai atspindi kiekvieno gyvenimo iššūkius.
Akivaizdu, kad Vasario 16-a nėra vien asmeninis pirmavaizdis. Tai simbolis, archetipas, vaizdinys vienijantis tautą. Todėl valstybingumui ir tautiškumui priešiškos jėgos nuolat bandė jį menkinti, drausti prisiminti, persekiojo švenčiančius Vasario 16 -ą sovietinės okupacijos metais.
Neigdamos šios šventės reikšmę, antilietuviškoms jėgos prasimanė naujus simbolius ir vertė juos naudoti. Tačiau bandymai įdiegti į kolektyvinę tautos pasąmonę naujus archetipus nepasisekė. Vargu ar kas iš „Alko“ skaitytojų pažįsta švenčiantį Litbelo ar LSSR įkūrimą.
Vasario 16-os archetipo neišnyko, nes jis tapo tikėjimo valstybe ir žmonių pasitikėjimo savo jėgomis ženklu, mūsų psichikos gelmėse suvienijančiu skirtingas kartas ir skirtingus žmones. Neatsitiktinai visuose Lietuvos miestuose ir miesteliuose atsirado gatvės su vasario 16 – osios pavadinimu, o jos idėja tęsta 1949 m. Lietuvos Laisvės Kovų Sąjūdžio tarybos deklaracijoje ir 1990 metų Kovo 11-osios akte, kurie savo teisėtumą kildino būtent iš 1918 m. Vasario 16-osios.
Gana paprasti klausimai – Koks Vasario 16-os vaizdinys, kokius veiksmus jis skatina ir jausmus sukelia? – leidžia artėti prie šio archetipo pažinimo. Jie ir buvo užduoti keliems šimtams tiriamųjų. Atsakymai leidžia išskirti bent tris pakankamai skirtingus Vasario 16-os archetipus ir atskleidžia Lietuvos visuomenės prieštaravimus.
Vienai apklaustųjų grupei, valstybinės šventės, taigi ir Vasario 16-a, saviems reikalams skirta diena. Jie atribojo save nuo politikos, nedalyvauja nei Seimo, nei prezidento, nei savivaldybių rinkimuose. Daug jų valstybinių švenčių dienomis darbuojasi sode (bent vasario mėnesį ten nelabai yra ką veikti) ar tvarko buitį.
Dalis jų žino, kad tokios dienos yra ir proga sočiau pavalgyti. Paprastai tai žemesnio išsilavinimo, nesidomintys Lietuvos istorija žmonės. Tarp jų buvo ir nežinančių kas Vasario 16-ą pažymima. Įdomu, kad šv. Kalėdas, šv. Velykas ar Naujus metus jie suprato daug aiškiau. Galima sakyti, kad jie neturi Lietuvos valstybės sukūrimo atkūrimo ir šiandienio veikimo archetipo.
Įdomesni likusieji, kuriems Vasario 16-ą yra reikšminga diena, kurie ją nors kaip pažymi. Jeigu kas nors pažymimą, neišvengiamai tenka apsispręsti kas pažymima. Gana paplitęs Vasario 16-os archetipas – tapatinti ją su neįtikėtina sėkme. Turintys tokį archetipą žmonės, mąstydami ir kalbėdami apie Vasario 16-ą, renkasi vaizdinį – nepaprastai palankiai susiklosčius aplinkybėms buvo atkurta valstybė. Jiems atrodo, kad negausus signatarų būrelis pasinaudojo proga ir tarsi „pralindo pro adatos ąselę“.
Trečias Vasario 16-os archetipas – žvelgti į ją kaip ilgamečių kovų, pasiaukojimo ir didvyriškumo rezultatą. Priėmę šį archetipą paprastai prisiminė 1794 m., 1830 m. ir 1863 m. sukilimus, 1905 m. Didįjį Vilniaus Seimą, kuriame reikalauta Lietuvos autonomijos bei kitų teisių ir laisvių.
Archetipai padeda suvokti save ir pasaulį. Jie suteikia formą žmogaus dvasinei patirčiai, lemia požiūrį, o drauge ir elgesį. Jie liudija emocinius išgyvenimus. Svarbiomis akimirkomis vidinis balsas ateina iš kolektyvinės pasąmonės į atskiro žmogaus sąmonę. Tada pagal archetipinę patirtį sukuriami įspūdingi meno kūriniai, iškeliamos naujos idėjos, atsakoma į itin asmeniškus klausimus.
K. G. Jungas siūlo žmonėms, kuriems nesiseka, atsigręžti į archetipus, nes tai padės suvokti savo energiją ir nukreipti ją troškimams įgyvendinti. Mokytis suvokti archetipus, pasąmonės ženklus galima pradėti labai paprastai – tereikia savęs paklausti, kokių minčių ir jausmų sukelia vienas ar kitas simbolis.
Iškeliant trispalvę Vasario 16-ą irgi pravartu savęs paklausti kas yra šį diena man, su kuo jį mane susieja ir pamąstyti koks pirmavaizdis vyrautų sėkmingų žmonių visuomenėje.
Išskirtinai geras straipsnis
Patiko mintys apie Vasario 16-ą. Patiko ir nauja Gedimino knyga “Sėkmės formulės”. Visiems patariu.
Na į Vasario 16-ąją žvelgti kaip į 1974 m.,1930 m.,1963 m. metų sukilimų archetipus yra ne kas kita kaip makalojimas. Dievo dovanos su kiaušiniene maišymas…
“žvelgti kaip į 1974 m., 1930 m., 1963 m. metų sukilimų archetipus …” O kas tamstos galvoje susimaišė?
Mano galvoje lenkybė nuo lietuvybės skiriasi. Tamstų, matyt, – ne.
Vasario 16-ąją yra atkurta suvereni Lietuvos valstybė, suvereniai atskiriant ją nuo Lenkijos. Kai minėtais sukilimais siekta atskirti Lenkiją nuo Rusijos imperijos. Lietuvai Rusijos ar Lenkijos priespauda – vienas ir tas pats. Taigi Vasario 16-osios ir sukilimų sąmonės archetipai netapatūs. Jų tapatinimas – istorijos makalojimas.
Mokantys skaityti aiškiai mato kas parašyta ” Trečias Vasario 16-os archetipas – žvelgti į ją kaip ilgamečių kovų, pasiaukojimo ir didvyriškumo rezultatą. Priėmę šį archetipą paprastai prisiminė 1794 m., 1830 m. ir 1863 m. sukilimus, 1905 m. Didįjį Vilniaus Seimą, kuriame reikalauta Lietuvos autonomijos bei kitų teisių ir laisvių”
Turintys rašto pažinimo sunkumų klejoja apie kažką kitą.
Kažin, ar ji(s) žino, kad Antanas Smetona buvo ne tik Lietuvos prezidentas, bet ir Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras, Didžiojo Vilniaus Seimo prezidiumo narys?
Ne,- nežinojau. Kur čia galiu žinoti, kas – tas Smetona. Žodis – lyg lenkiškas. Tai pamaniau, kad gali būti koks lenkas. Tai ką aš čia lietuvys juo domėsiuosi. Juk jei lietuvis būtų tapęs – “griečionu” ar “greičionu” vadintas. Be to, girdėjau, kad Skvernelis su Nausėda kažkokiam Smetonai paminklą Vilniuje norėjo statyti. Bet žmonės ėmė šnekėti, kad lietuviams paminklų Vilniuje nevalia statyti. Tai pamanyta, kad pastačius jam paminklą Vilniuje, žmonės gali imti galvoti, kad jis ne lietuvis. O tai jau būtų pasaulio pabaiga. Taip ir liko paminklas nestatytas, o aš – nesupratęs kuo tas Smetona Lietuvoje yra buvęs lenku ar lietuviu. Antai, paminklėlį Basanavičiui Šimašius vargais negalais, kaip kokį dieduką pavaizduotą, pastatė, o kai klausimas kilo dėl paminklo Vilniuje tautos dainiui J. Marcinkevičiui, tai iškart pasigirdo kalbos, – ką jūs, jis lietuvis, su lenkybe neturi nieko bendro, kad lenkišką “Poną Tadą” išvertė – to per maža.
Taigi ačiū “Švietimo kursams” už rūpinimąsi “smetoniniais reikalais”…
Puikus straipsnis. Skstina mastyti. SU VASARIO 16 -a.!