Ketvirtadienis, 26 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

I. Budraitė. Surežisuotas palaikymas kylančioms kainoms: ar Žalioji sostinė nesusipainiojo prioritetuose?

Ieva Budraitė, www.alkas.lt
2025-02-06 17:31:31
2
I. Budraitė. Surežisuotas palaikymas kylančioms kainoms: ar Žalioji sostinė nesusipainiojo prioritetuose?

Vilniaus troleibusai | S. Žiūros nuotr.

Žaliosios Europos sostinės karūną metams panešioti gavęs Vilnius, panašu, pasiklydo tarp prioritetų. Miesto valdžia siūlo dvigubai didinti viešojo transporto bilietų kainas, patogiai nutylėdama, kad viešasis transportas yra ne verslas, o viešoji paslauga, ir kad tinklo plėtros bei kokybės kaštų perkėlimas ant finansiškai silpniausių miestiečių pečių su tvarumu nieko bendro neturi. Dar daugiau nepasitikėjimo siūlymo motyvais kelia ir už rankos pagauta manipuliacija viešaisiais ryšiais.

Vilniaus miesto savivaldybės taryba svarstys, ar metinio viešojo transporto bilieto kaina nuo 310 eurų turėtų pakilti iki 480 eur. Trumpalaikių bilietų – dar labiau: nuo 0,65 Eur iki 1,25 Eur už pusvalandžio kelionę.

Praėjusią savaitę miestiečiai susirinko į protestą prie savivaldybės, išreikšdami pasipiktinimą tokiais ketinimais. Tačiau vietoje atviro dialogo išryškėjo įtarimų keliančios aplinkybės, vertos tikro detektyvo.

Vietoje komunikacijos  – pasitikėjimą gniuždanti kompromitacija

Protesto metu aplink protestuojančių minią sukinėjosi ir bilietų branginimą palaikantys žmonės. Tame lyg ir nieko keisto ar blogo nebūtų, jei ne tai, kad kai kurie iš jų labai norėjo duoti interviu žiniasklaidai, o gavę progą pristatė ne savo vardais.

Moteris, prisistačiusi kaip Margarita, kalbėdama su žurnalistais svarstė, ar nepatenkinti žmonės nėra bedarbiai (suprask, jei ateini į protestą, tai tik todėl, kad neturi, ką veikti). Ji taip pat kvestionavo, kuo čia būti nepatenkintais – juk brangesni bilietai reiškia daugiau maršrutų, galbūt net ir į jos gyvenamąjį Vilniaus rajoną, o be to juk viešasis ne tik socialiai remtiniems turi būti, bet ir dirbantiems.

Ko nepaminėjo Margarita? To, kad jos tikrasis vardas yra Jekaterina. Ir kad ji užima vadovaujančias pareigas „JUDU” – savivaldybės įmonėje, atsakingoje už kainų siūlymą bei dabartinę viešojo transporto būklę.

Aplinkybės gal ir nebūtų išaiškėję, jei ne visuomenininkas Eduardas Kriščiūnas, kuris nufilmavo, kaip ši „Margarita“ aktyviai bando patraukti žiniasklaidos dėmesį.

Vos paaiškėjo, kad „JUDU” darbuotoja infiltravosi į minią „alternatyviam naratyvui” skleisti, iš gražaus Jekaterinos „LinkedIn” profilio dingo informacija apie darbovietę, o „JUDU” kolektyvą pristatančiame puslapyje nebeliko Jekaterinos. Įmonė puolė teisinti, kad Jekaterina viską darė savo iniciatyva, per pietų pertrauką ir nieko su įmonės valdžia nederino.

Norėtųsi tikėti… Jei ne dar vienas faktas, kurį netruko pastebėti „Fridays for Future” aktyvistai. Ta pati Jekaterina dar iki protesto skambino į tiesioginį radijo eterį tam, kad kaip eilinė gyventoja užduotų klausimą apie viešojo transporto plėtrą, o į klausimą sklandžiai atsakinėjo jos viršininkė – „JUDU”  direktorė.

https://youtu.be/I31wwuHctfU?feature=sharedKas tai? Kolegiškas solidarumas, palaikyti vadovę sudėtingoje darbinėje situacijoje? Tik kam jį slėpti mėtant pėdas, keičiant vardus? O gal tai visgi senamadiška propaganda: dirbtinai sukurti įspūdį, kad valdžios iniciatyva turi palaikymą visuomenėje?

Skaidrumas yra bet kokios reformos auksinė taisyklė. Juo labiau kai kalbame apie viešąjį sektorių ir reformą, susijusią su miestiečių pinigais.

Šiuo atveju bilietų branginimą diskredituoja ir akiplėšiškai surežisuoti jos teisintojai, ir olimpinė ramybė atvejį ignoruojant tiek iš pačios įstaigos vadovės, tiek iš savivaldybės administracijos pusės.

Gal ne veltui sakoma, kad tyla – iškalbingesnė už tūkstančius žodžių.

Kainos aukštyn – solidarumas žemyn

72 % Vilniaus autobusų ir troleibusų naudotojų teigia neturintys automobilio. Vadinasi, viešasis transportas jiems yra būtinybė, be kurios galimybė keliauti į darbą, mokymosi vietą, renginius ar tiesiog susitikimus jiems tampa begalo apsunkinta (jei išvis įmanoma, žinant, kad ne viskas, ne visada ir ne visiems pasiekiama pėsčiomis ar dviračiu).

Didesnės kainos šią būtinybę gali paversti prabanga.

Kodėl tai turėtų rūpėti ir miesto valdžiai, ir tiems, kurie automobilį turi ir iš jo lipti nei nori, nei planuoja?

Viešasis transportas, taip pat kaip ir sveikatos apsauga ar švietimas, yra viešoji paslauga. Iš tokių paslaugų išlošia ne tik jas naudojantys, bet ir visa visuomenė.
Logika paprasta: daugiau viešojo transporto naudotojų → mažiau automobilių → mažiau spūsčių → daugiau efektyviai panaudoto laiko → mažiau oro taršos → mažiau ligų → mažiau valstybės išlaidų sveikatos priežiūrai → daugiau lėšų kitoms reikmėms. Grandinėles galima tęsti ir tęsti.

Viešosios paslaugos neturėtų brangti rinkos principais. Valstybės ir savivaldybės turi mechanizmus amortizuoti infliacijos poveikį – dengti išaugusius paslaugos teikimo kaštus didesnėmis subsidijomis, efektyvesniu valdymu.

Jei viešosios paslaugos brangsta, nukenčia mažesnes pajamas gaunantys gyventojai. Infliacija ir taip didina jų gyvenimo kaštus (maistas, būstas), tad papildomas viešų paslaugų brangimas tik dar labiau apsunkina kasdienį gyvenimą, o tuo pačiu gali užkoduoti ir paramos poreikio augimo galimybes.

Tvarumas prasideda nuo teisingumo

Be infliacijos savivaldybė ir jai pavaldi „JUDU” sprendimą didinti kainas grindžia ir poreikiu gerinti viešojo transporto kokybę. Pagrįstai sakoma, kad Vilnius turi įsipareigojimus pereiti prie netaršių transporto priemonių, plėsti maršrutus, tankinti reisus.

Su tuo negalima nesutikti.

Vilniuje kas antra kelionė vyksta asmeniniu automobiliu. To pasekmes jaučiame ir per oro taršos, ir per spūsčių statistiką, ir per nuolatinę laisvos parkavimo vietos medžioklę tiek daugiabučių kiemuose, tiek centre.

Tačiau kodėl persodinimą iš asmeninių automobilių reikia daryti dabartinių viešojo transporto keleivių sąskaita?

Tie, kas šiandien naudojasi viešuoju transportu yra mažiausiai kalti dėl įvardintų problemų. Kodėl jie turi būti finansiškai slegiami šių problemų sprendimu?

Ekonomikoje egzistuoja sąvoka „išoriniai kaštai“ – tai veiklos sąnaudos, kurios tiesiogiai neatsispindi produkto ar paslaugos kainoje. Pavyzdžiui, išlaidų už vaistus nuo oro taršos sukeltų ligų nematysime įtrauktų į dyzelinio kuro čekį. Taip pat nematome kainos, kurią visuomenė moka dėl triukšmo, avarijų aukų ar klimato kaitos sukeltų ekstremumų.

Valdžios vaidmuo – užtikrinti, kad šių kaštų neneštų visa visuomenė, o juos padengtų jų sukėlėjai. Turi galioti principas: teršėjas moka!

Kai daroma atvirkščiai, įsivyrauja klimato neteisingumas.

Ir šį neteisingumą aštrina ir žaliojo miesto komunikacija. Esame raginami asmeniniais sprendimais prisidėti prie ekologijos. Darome. Tačiau sistema vietoj apdovanojimo dar labiau apsunkina mūsų padėtį.

Kodėl nenorima girdėti, kad tvarumas reiškia ne tik aplinkosaugą, bet ir socialinį teisingumą?

Prioritetai ir valia

 Teko girdėti, kad Skandinavijos šalyse, kai sninga, pirmiausia nuvalomi pėsčiųjų takai, o tik tada – gatvės. Logika paprasta: automobilio avarija reiškia turtinę žalą, bet paslydęs žmogus gali patirti sužalojimus visam gyvenimui.

Tokia pagarba žmogui ir supratimas, kas iš tiesų yra valdžios funkcija, būtina ir Lietuvoje.

Tarptautinės organizacijospavyzdžiui,  „Greenpeace“, ragina Europos valstybes įvesti Klimato bilietą – įperkamo ir visą šalies viešąjį transportą apimančio abonemento sistemą. Vokietija ir Austrija jau tai padarė, įvairiausių mėginimų gausu ir kitų šalių regionuose ar miestuose. O Lietuvoje net nėra diskusijos šia tema.

Politikai galvoja apie kitus rinkimus, o ne apie ilgalaikę visuomenės gerovę.

Vilnius turi vienintelį meduolį spūsčių, taršos ir triukšmo mažinimui – viešąjį transportą. Šiuo metu valdžia pati jį verčia nevalgomu: kainų didinimas stiprina neteisingumo jausmą ekologiškiausiai besielgiančių vilniečių tarpe, o neetiška plano komunikacija didina nepasitikėjimą lėšų poreikio skaidrumu.

Tai turi liautis. Pasinaudodamas Europos žaliosios sostinės statusu Vilnius turi kalbėtis su nacionaline valdžia. Ieškoti kitų darnaus judumo finansavimo šaltinių. Peržiūrėti įmonių valdymą. Užtikrinti, kad lėšos ten būtų naudojamos maksimaliai efektyviai.

Jei prioritetas – miestiečių gerovė ir sveikata, sprendimai turėtų tai atspindėti. Kol kas matome priešingą situaciją: kainos aukštyn, pasitikėjimas – žemyn. 

Autorė yra viešosios politikos analitikė, Lietuvos žaliųjų partijos pirmininkė

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V. Sinica. Vilnius: Europos G taškas ar Lietuvos sostinė?
  2. LVŽS frakcija pateikė pasiūlymus energetikos kainoms pažaboti
  3. Sostinė pirmoji surengs hibridinės saugos pratybas „Gedimino legionas“
  4. S. Plungė. Vilnius – žalio smegenų pudrinimo sostinė?
  5. Sostinė ruošiasi rugsėjo spūstims: kaip geriausia keliauti po miestą?
  6. D.Paulauskas. Gat­vės po­li­ti­ka: pa­da­ry­ta vis­kas, kad ji ne­eg­zis­tuo­tų
  7. J.Valatka. Ar atlaikys premjeras šilumos privatininkų spaudimą?
  8. A. Dermantė. Ar tikrai norime išsaugoti sovietmečio barbarizmą ir betono apkasus Reformatų sode?
  9. A. Gedvilas. Pažaboti infliaciją? Paprasta!
  10. M. Puidokas. Lietuvoje turi kilti judėjimas – ,,Lietuva pirmiausiai“!!!
  11. M. Puidokas. Konstituciniam Teismui Lietuvoje gresia žmonių pasitikėjimo praradimas
  12. I. Vėgėlė. Kreivys juokiasi – paradoksų valstybė
  13. D. Razauskas. „Mano būstas“ dirba Maskvai?
  14. V. Sinica. Negalima lyginti, bet palyginkime
  15. Nacionalinis susivienijimas: Gydytojo A. Alekseičiko atleidimas – akivaizdus susidorojimas

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. +++ says:
    5 mėnesiai ago

    Kai Savivaldybė ėmė siaurinti gatves, jos vadovai tiesiai pareiškė, kad automobilių eismą jie nori paversti nepatogiu – tam, kad žmonės daugiau naudotųsi visuomeniniu transportu. O dabar pabrangins visuomeninį transportą, kad paskatintų važinėti privačiu transportu ? Sakoma, jei nenori, kad komunistas tau nemeluotų, nieko jo neklausk. Gal Amerikos ambasada nebefinansuos puikybės paradų, ir tiesiog iš kažkur reikia gauti tam pinigų ?

    Atsakyti
  2. K says:
    5 mėnesiai ago

    Absoliučiai gėdinga ir apgailėtina situacija, ypač atsižvelgus į faktą, kad kainų didininas nepadidins surenkamų mokesčių kiekio…Raid.lt naudokitės ir neremkite plėšikų savivaldybėje.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Liberalai
Lietuvoje

Liberalai mokesčių reformą vadina principų išdavystė“

2025 06 26
Saulės elektrinė
Energetika

Saulės ir vėjo elektrines bus galima įrengti papračiau

2025 06 26
Pinigai | pixabay.com, 22737298 nuotr.
Lietuvoje

Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus

2025 06 26
Kariuomenė
Lietuvoje

Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra

2025 06 26
Daugiabutis | enmin.lrv.lt nuotr,
Lietuvoje

Seimas patvirtino NT mokestį

2025 06 26
Žievėgraužis tipografas suaktyvėjo naujuose eglynų plotuose
Gamta ir ekologija

Žievėgraužio tipografo židinių miškuose mažėja

2025 06 26
Kariai
Lietuvoje

Didės karių algos, keisis ir tarnybos sąlygos

2025 06 26
Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“ | lcva.archyvai.lrv.lt nuotr.
Istorija

Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“

2025 06 26

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >+++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Liberalai mokesčių reformą vadina principų išdavystė“
  • Saulės ir vėjo elektrines bus galima įrengti papračiau
  • Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus
  • Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra

Kiti Straipsniai

Daugiabutis | enmin.lrv.lt nuotr,

Seimas patvirtino NT mokestį

2025 06 26
Rasos šventė Kernavėje 2025: gyvybės, šviesos ir bendrystės naktis

Rasos šventė Kernavėje 2025: gyvybės, šviesos ir bendrystės naktis

2025 06 25
Volodymyras Zelenskis ir Donaldas Trampas spaudžia rankas Hagoje vykusiame NATO susitikime

Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas

2025 06 25
Dantų protezavimas

Kai šypsena keičia gyvenimą: „PAPADENT“ patirtys

2025 06 25
Traktoriai

Ūkininkai tęsia protestus prie Seimo

2025 06 25
Sosnovskio barščių naikinimas

Sostinė skelbia karą svetimžemėms rūšimis

2025 06 25
Gediminas Jakavonis

G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?

2025 06 25
Volodymyras Zelenskis ir Alenas Bersė Strasbūre planuoja pasirašyti Specialiojo tribunolo susitarimą

ET bus pasirašytas susitarimas dėl Specialiojo tribunolo Rusijos agresijai prieš Ukrainą tirti

2025 06 25
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Joninės Klaipėdoje 2025

Magiška Joninių naktis Klaipėdoje: ugnies, dainų ir senųjų papročių šventė Jono kalnelyje

2025 06 24

Skaitytojų nuomonės:

  • jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >+++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • Rimvydas apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Naujame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale keliautojams įrengta knygų lentyna | vilniusliterature.lt nuotr.

Naujame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale keliautojams įrengta knygų lentyna

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai