Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis, Varšuvoje susitikęs su Lenkijos infrastruktūros ministru Darjušu Klimčaku, aptarė galimybes dar labiau stiprinti dvišalį bendradarbiavimą transporto ir logistikos sektoriuje. Siekdamos gerinti susisiekimą ir karinį mobilumą, Lietuva ir Lenkija sutarė kartu kreiptis į Europos Komisiją dėl europinio finansavimo kelio Augustavas–Vilnius pritaikymui karinio mobilumo reikmėms.
„Lenkija – išskirtinai svarbi Lietuvos kaimynė ir strateginė partnerė. Norime remtis gerąja šios kaimynės patirtimi kuriant ir vystant kelių fondą mūsų šalyje. Abi valstybės taip pat siekia didesnio europinio finansavimo projektams, gerinantiems transporto ir logistikos jungtis visoje Vidurio ir Rytų Europoje bei prisidedantiems prie transporto jungčių su Ukraina plėtros. Lenkijai pirmininkaujant Europos Sąjungos Tarybai matome daug potencialo pasiekti proveržį šioje srityje“, – sakė susisiekimo ministras E. Sabutis.
Dėmėsys – strateginiams projektams
Ministrų susitikime daug dėmesio skirta „Via Baltica“, „Rail Baltica“ ir kitų kariniam mobilumui reikšmingų susisiekimo projektų įgyvendinimui, pabrėžiant ilgalaikės Europos Sąjungos (ES) finansinės paramos užtikrinimo būtinybę.
Ministras E. Sabutis pabrėžė, kad esama geopolitinė padėtis diktuoja poreikį numatyti naujus, papildomus transporto koridorius bei infrastruktūros jungtis tarp Lietuvos ir Lenkijos. Viena tokių galimybių – automobilių kelio per Augustavą, Lazdijus, Alytų ir Vilnių plėtra, kuri sustiprintų logistikos grandines ir karinį mobilumą. E. Sabutis su Lenkijos kolega sutarė dėl šio svarbaus kelio plėtros teikti bendrą paraišką gauti ES paramą – artimiausiu metu šalys bendru raštu kreipsis į Europos Komisiją.
Pažymėta, kad vienos svarbiausių Lietuvos eismo arterijų „Via Baltica“ nuo Marijampolės iki Lietuvos ir Lenkijos sienos rekonstrukcija – jau finišo tiesiojoje. Rekonstrukcijos metu šalyje iš viso jau nutiesta virš 28 km naujos magistralės. Paskutinio 12 km ruožo ties siena su Lenkija rekonstravimo darbus numatoma baigti šiais metais. Be to, šiuo metu jau vyksta kito ruožo nuo Kauno link sienos su Latvija projektavimo darbai.
Lietuvos ir Lenkijos transporto ministrai taip pat aptarė šalių bendradarbiavimą įgyvendinant „Rail Balticos“ projektą, kelių infrastruktūros projektus šalių pasienyje bei kitus aktualius transporto sektoriaus klausimus. Aptarta galimybė nuo 2028 m. paleisti keleivinį traukinį maršrutu Kaunas–Varšuva be persėdimo.
Telekomunikacijų sritis
Susitikime su Lenkijos vicepremjeru ir skaitmeninimo ministru K. Gavkovskiu ministras E. Sabutis aptarė Lenkijos pirmininkavimą ES Tarybai ir šalių bendradarbiavimo aktualijas telekomunikacijų srityje. Ypatingas dėmesys skirtas kabelių ir ryšių infrastruktūros apsaugai.
Siekdama įgyvendinti tarptautinį 5G koridorių, Lietuva glaudžiai bendradarbiauja su Lenkija, kad būtų užtikrintas aukštos kokybės 5G ryšys šalį kertančiuose europinio tinklo automobilių ir geležinkelių transporto koridoriuose („Via Baltica“ ir „Rail Baltica“).
2025 m. pabaigoje 5G ryšys turėtų būti įdiegtas miestų teritorijose, tarptautiniuose sausumos transporto koridoriuose ir kituose magistraliniuose automobilių keliuose, valstybinės reikšmės magistralinėse geležinkelio linijose, oro ir jūrų uostuose.