Kristaus mokslas, kaip jis teorijoje – Evangelijoje – apskelbtas ir, laikui bėgant, žmonių gyvenime – krikščionių praktikoje – kad apsireiškė, buvo toli ne vienodas.
Tyras Kristaus mokslas buvo, yra ir bus amžinai tas pats, tuo tarpu krikščionystė, betvarkydama žmonių gyvenimą ir pati besiderindama į tą gyvenimą, ėjo ir eina, kaip ir pati žmonija, evoliucijos keliu, kurio negali išsilenkti.
Ant kurio tobulumo laipsnio tuo ar kitu metu buvo pakilusi žmonija, ant to laipsnio stovėjo ir josios supratimas apie krikščionystės idealus ir jų taikinimą gyvenimo praktikoje.
Todėl ir krikščionija – kaip mums rodo kultūros historija – su savo etika ne visados buvo vienoda: nuo seniausių laikų, žmonijai tobulyn einant, ir jiji pati tobulinosi. Tai tezai paaiškinti užtenka atsiminti inkvizicija su auto da fe, raganų deginimo laikas, hispanų karas Ameriką užvaldant, arba nors vokiečių kryžeivių karas Lietuvoje, mūsų tautą krikščionystėn verčiant..
Krikščionystė, kaipo tikyba į Dievo apsireiškimą Jėzaus Kristaus asmenyje, turi, kaip žinoma, tikslą atnaujinti nuodėmių suraukytą ryšį tarp žmogaus ir Dievo. Tos tikybos išpažinėjai – krikščionys – kaipo Dievo vaikai, būdami tikri, kad jųjų tikyba esanti tobuliausia už visas kitas, jau iš pat pradžių josios atsiradimo pateko opozicijon su judaizmu ir paganizmu, kovodami dėl savo tikslo – Dievo karalystės išplatinimo ant žemės.
Kuomet dar su judaizmu, iš kurio buvo kilusi, krikščionystės santykiai buvo neblogiausi, su graikų bei rymėnų paganizmu jiji didžiausiu tikybiniu įsikarščiavimu arba fanatizmu – kovojo, iki jį apgalėjo ir išvertė. Ypač, kada nuo Konstantino Didžiojo laikų krikščionystė Rymo imperijoje užėmė valstybėje viešpataujančią vietą, prasidėjo smarkiausia kova su pagonų tikėjimu.
Pirmiau ilgus metus kęsdami persekiojimą, dabar krlkščionys, įsigalėję valstybėje, pradėjo visaip varžyti pagonis, savo prispaudėjus, ne tik juos pačius persekiodami, bet ir jų šventyklas ir aukarus griaudami.
Netrukus, prasidėjo naikinimas viso to, kas buvo su pagonų tikėjimu susirišę. Krikščionįs pradėjo visur griauti gražiausius, pagonų statytus, rūmus, šventyklas ir kt. trobas. Teodosijaus Didžiojo laiku jie pav. Bybliaus mieste išgriovę puikiausią Adonio bei Baalaih’o garsiąją šventyklą.
Tarytum banda paleistų vilkų – sako Fr. Hellwaid’as, be abejo, kiek perdėdamas – jie bastėsi iš vietos į vietą ir naikino, savo barbarišku nesupratimu ir žiaurumu, brangiausius meno darbus; drauge su tuo plešė iš pagonų dvasininkų turtus.
Tos senovės kultūros naikinti, rods, nemažai padėjo ir iš šiaurės atvykusieji Rymo imperijon barbarai, su kurių pagelba Kristaus mokslo išpažinėjai daugiausia prisidėjo prie to, kad platindami miniose krikščionystę, sunaikintų daugelį pagonų kulto likučių, sudaužytų dievų statujas ir t. t.
Patsai mokslas, kursai Graikijoj buvo gana augštai pakilęs, turėjo lygiu būdu žlugti net iki XV šimtmečio, kada vad. „renaissans’o“ laikais jis ėmė vėl augštyn kilti.
Kaip Europos pietų šone krikščionystė besiplatindama naikino visur pakeliui senovės klasišką kultūrą, taip panašiai, keliais šimtmečiais vėliau, jiji pasielgė Kievo kuningaikštystėje ir mūsų krašte su senprūsių, lietuvių ir latvių tikyba ir kultūra – tai yra tikra tiesa, kurios užslėpti negalima, nors ji dar, deja, daugeliui ir nežinoma.
Augščiau jau man teko paminėti kryžeivių karą Lietuvoje. Kaip jie senovės prūsuose ir lietuviuose platino Kristaus mokslą, kiekvienas be didelio vargo gali sužinoti daugybę smulkmenų Dusburgo, Wigando ir k. vokiečiu kronikose. Apie tai čia plačiau nekalbėdamas, paduosiu tik kelis žodžius vieno pačių vokiečių historiko, parašiusio kryžeivių historiją, kursai ypatingu būdu charakterizuoja jųjų veikalus, kuomet tie vienuoliai senovės prūsus krikščionystei vertė.
“Tobūlas – sako A. von. Kotzebue – stovi senovės nepavergtųjų prūsų paveikslas, kaip ir kuo jie buvo, pakol krikščionįs tarp jų neįskiepijo naujos tikybos su naujomis ydomis. Nebuvo jie pasiekę augštos kultūros, kuri šviesą išplečia, bet dorą naikina, tačiau kas juos laukiniais vadintų? Ar ne buvo jiems su krikščionimis bendra tikyba ir prietarai, tik kitokiame pavidale? Kad jiems trūko kantrumo suprasti, jog vienas žmogus Ryme turįs galę juos kam dovanoti, buvo jų beprotystė, kad jie savo dievus, savo nuosavybę gynė – jų nusižengimas, kad jie galvažudžių (t. y. kryžeivių) užpuolimą kruvinai keršijo – jųjų piktumas. Turtingi žmonėmis ir kaimenėmis, laimingi, laisvi nekrikštyti, pavargę, paniekinti, vergais tapo apkrikštyti.
Vaišingumas išnyko, savymeilė užsidegė, labanoras užleido savo vietą neįsitikėjimui, dievobaimingumas klastai. Senos dorybės pragaišo, naujos negalėjo įsikerėti kraujuje ir verguvėje. Šita (kryžeivių) sekta, kuri taip noriai su ugnimi ir kardu žengė per užmuštuosius, jei jie tik buvo krikštyti lavonai, vertė šventuosius ąžuolus, kurie puldami aplink javus išblaškė. Jiji sodino rūkstančius kryžius ant kapų ir paliko nedaugeliui pabėgėlių tiktai ašaras, kad jųjų doriems bočiams kraują nuo neapkenčiamojo kryžiaus numazgotų”.
„Niekur – sako kitoje vietoje tas pats garsus rašytojas nerandame žymės, kad kryžeiviai būtų mėginę skelbti… kūdikio (Jėzaus) tikybą, kursai, Aigyptan bėgdamas, savo erbe ten nė kokio kardo nesinešė. Jie troško užgrobti žemį, ne žmones, įsteigti viešpatystę, ne Jėzaus mokslą. Europos dievobaimingas pamišimas jiems ėjo pagelbon. („Europa’s frommer Wahnsinn kam ihnen zu Hūlfe“).
Dar geresnę kryžeivių misijos charakteristiką randame viename – kitame lietuvių skunde, iš kurio matoma, kaip pačių ano laiko lietuvių žiūrėta į tų vienuolių darbus ir krikščionystės propagandą Lietuvoje. Tokia charakteristika juo dar yra mums šiandien indėmesnė ir brangesnė, kad jiji, kiek tuo tarpu žinoma, yra vienintelė iš anų laikų likusi ir pačių lietuvių išreikšta, tų būtent lietuvių, kurie, be abejo, buvo gerai kryžeivių skelbiamąją krikščionystę pažinę ir jos skonies ragavę.
Kada per ilgas metų eiles dūravusių, visą krašto gerovę naikinusių, kruvinų su lietuviais karų, vasario mėnesyje 1400 m. vokiečiams, vėl netikėtai žemaičius užklupus ir per 12 dienų baisiausiu būdu dideliausį plotą išpūstijus ir išdeginus, daugybei žmonių jųjų verguvėn pakliuvus, galutinai pasisekė Žemaitiją užkariauti, josios gyventojai, didžiai nusiminę, vokiečiams prisižadėjo krikščionystę priimti ir, ištikimumo ženklan, davė jiems daug žmonių kaipo užstatus.
Tokiu būdu žemaičius savo valdžion paėmę, kryžeiviai buvo neva pradėję ir čia jau ant vietos naują tikybą platinti, o kad geriau, tvirčiau jiji prigytų, apkrikštytuosius kūdikius ėmė Prūsuosna gabent ir ten juos užstatytus laikyti, neleisdami nė tėvams su jais pasimatyti, jei ir tie nenorėjo apsikrikštyti. Visokiu būdu spaudžiami ir persekiojami todėl žemaičių bajorai jau 1402 m. padavė Rymo kaizarui ir kitiems vokiečių kuningaikščiams ant kryžeivių skundą, kuriame yra daug indėmių žinių apie tuometinį krikščionystės platinimo būdą ir kitus dalykus.
„Klausykite, klausykit, jus kuningaikščiai pasauliškiai ir dvasiškiai, atkreipkit maloniai akis į nuliūdusių išrodymus ir prispaustųjų balsą – šaukia žemaičiai savo proteste. – Mes esame laisvi, šulnios kilmės, kurią mums kryžeivių ordenas nori išplėšti.
Ne ieško jis to, kas yra dieviška, maloninga ir teisinga, bet yra atsidavęs piktybei ir godumui; jis nesirūpina mūsų dūšių pelnymu Dievui, bet trokšta mūsų žemės ir turtų. Kiekvienas, ubagu ir pavargėliu tapęs, priverstas yra būti nuodėmių vergu; mes turime elgetaut, vogti, mušt ir plėšti, kad savo apverktiną gyvastį išlaikius. Kaip gi tokie (t. y. kryžeiviai) gali save broliais vadinti? Kaip gal jie nudalinti krikštą? Kas kitus nori apmazgoti, tas patsai turi būt skaistus.
Kaip gi jie, juodžiausiais gimę, gali kitus apvalyti? Šitoki būtent motyvai sulig šiol mus nuo krikšto sulaikydavo, nes esame įsitikinę, jog geriau visiškai kelio išganymopi nepažinus, negu, pažinus ir juo atgrisus, pamesti.
Jeigu būtumėm tikybą priėmę, mūsų būtų laukęs toks jau likimas, kaip ir prūsų. Kiek kartų ordeno broliai užpuola svetimus kraštus, jie pirmiau siunčia prūsus, kad tie lietų žmonių kraują. Šitie tad netinginiauja, degina bažnyčias, plėšia, dar bjauriau už turkus šeimininkauja, o kuo baisiau pasielgia, tuo labiau džiaugiasi ordenas. Lenkiamės todėl nuo krikšto, nes nenorime tapti prūsais. Palengva spaudė mus vargas, bet kasdien augo.
Visus javus, vaisius ir avilius su bitėm išplėšė mums broliai; laisvus iš prigimties mūsų sprandus įpratino darban naktimis; sunkiomis naštomis apkrovė mūsų pavaldinius, tėvūnus, ūkininkus ir doklininkus, atėmė iš mūsų medžioklę ir žvejybą, uždraudė užsiiminėti vaisba su kaimynų šalimis.
Bjauriausias daiktas, jog kas metai varu ima mūsų vaikus užstaton be menkiausio žmoniškumo, varu plėšia iš mūs mūsų pačias, reikalauja, kad jos mus pamestų, nes jiems neužtenka dviejų šimtų išgabentų vaikų ir sugautų mergelių.
Meldžiame jus, klausykit, klausykite, kurie tiesą mylite! Mums, rodos, pritinka labiau verkti, negu kalbėti. Mūsų galiūnus suraišiotus tempė kalėjiman Prūsuose; tūluosius ant laužų sudegino, nes jie neleido atimt savo vaikų; mūsų jaunas seseris ir dukteris varu sugavę – ir baisu pasakius – gėdino, kas yr visiems žinoma ir lengva išrodyti.
Vienam galingiausiųjų mūsų bajorų, Kirkučiui, ordeno broliai drąsiai gražią dūkterį išplėšė. Neiškentė skriaudos jaunasis mergos brolis, perdūrė ant vietos gėdijantį savo auką vienuolį. Šulnų ir garbingą bajorą Visiginą drauge su pačia ir vaikais išsigabeno į Prūsus ir ten visus užmušė. Bajorui Svalkėniui sudegino dvarą ir kaimą, o gyventojus nužudė, vos jis pats su dūšia pabėgo. Kitam Surgalai galvą nukirto, o jo gimines verguvėn išsigabeno.
Klausykite, krikščionys kuningaikščiai! Mums nebeliko kitos vilties, kaip mirti iš galvažudžių rankos ir regėti, kaip jų ištroškę kardai bus mūsų krauju sutepti. Jie tyčiomis vėlinosi su krikštu mūsų krašte, nepastatė nė vienos bažnyčios ir nė vieno nedavė mums kuningo.
Tik vien šulnūs mūsų kuningaikščiai Vytautas su Jagėla vienus kitus iš mūsų apšvietė tikyboje. Susimylėkite ant mūsų, nes mes prašome krikšto. Tačiau teikitės atsiminti, kad mes esame žmonės, bet ne bepročiai galvijai, kuriuos leista dalinti, pirkti ir parduoti; esame Dievo sutvėrimai pagal jojo paveikslą ir pavyzdį, Dievo sūnų laisvėje sutverti, joje amžinai norime likti.
Todėlei šaukiamės į šventąjį Tėvą, idant jis su lenkų vyskupų pagelba priimtų mus bažnyčion, nes labai norime būt apkrikštyti malonės vandeniu, bet ne išnaikinimo krauju“.
Iš kito tų-pat žemaičių skundo, kurį jie, rodos, kryžeivių vyriausybei 1409 m. buvo padavę, susipažįstame ir su to laiko kryžeivių jiems paskirtąja kuningija.
Šitame žemaičių skunde yra pasakyta, kad jie turį jau vyskupą ir kitus prelatus, kuningus ir daugelį jų tarnų, kurie ne tik jų vilnomis ir pienu naudojąsi, bet ir jų kraują čiulpią, pagaliaus mėsą nuo kaulų nuėdą, bet krikščionystės mokslo jiems visiškai nesuteikią.
Jonas Basanavičius “Iš krikščionybės santykių su senovės lietuvių kultūra” 1913 m.
Skundas šventajam Tėvui buvo rašytas 1409 m., t. y. prieš pat Žalgirio mūšį. Nei ką atimti, nei ką pridėti. Tuo metu planetoje gyveno 425 milijonai gyventojų (WORLD ATLAS, Kingfisher, London/2003, “Istorija pareinant į Lietuvą”, p. 83-84). Dabar, kai planetoje gyvena 9 milijardai žmonių (p. 84), tokius skundus ukrainiečiai rašo ne šventajam Tėvui, o Jungtinių tautų organizacijai (JTO). Ir vėl: nei ką atimti, nei ką pridėti.
Nėra pasakyta, kaipgi tame skunde žemaičių bajorų pavadinimas ar bajorų vardai ne lietuviškai užrašyta, todėl nėra galimybių tapatinti iš kur ir kas jie galėjo būti. Tai didelis trūkumas istoriografijoje.
Ir vienu, ir kitu atveju mums svarbiausia – išlikti. Prigimtinai, kas yra savaime aišku, kartu vykdant 10 Vienatinio dievo, kuris visiems yra vienas (LDK Gediminas, kultūros istorikė Rasa Ambraziejienė – kn. “Rasties versmė”) įsakymus. Dėkoju.