Kas penktas gyventojas kalėdinėms dovanoms šiais metais išleis didesnes nei 200 eurų sumas, rodo „Swedbank“ užsakymu atlikta šalies gyventojų apklausa. Lyginant su 2015 m., tokio dydžio biudžetą numačiusių gyventojų dalis išaugo net 5 kartus. Išaugusias išlaidas kalėdinėms dovanoms didele dalimi lėmė pakilusios kainos, visgi, per pastarąjį dešimtmetį gyventojų pajamos šalyje taip pat esmingai padidėjo.
„Išaugusiu dovanų biudžetu per daug stebėtis nevertėtų – per minimą laikotarpį matėme gana stipriai išaugusias gyventojų pajamas. Vidutinis atlyginimas po mokesčių nuo euro įvedimo Lietuvoje padidėjo beveik du su puse karto – 2015 m. pradžioje buvo 544 eurai, tuo metu šių metų trečiąjį ketvirtį pasiekė 1377 eurus. Taigi, šis pokytis yra labai didelis“, – sako „Swedbank“ vyresnioji ekonomistė Greta Ilekytė.
Visgi ekonomistė pastebi ir gana spartų kainų augimą.
„Per dešimtmetį matėme ir gana sparčiai – 50 proc. – kilusias prekių bei paslaugų kainas. Taigi, viena vertus, gyventojai dovanoms gali išleisti daugiau dėl išaugusių pajamų, kita vertus, už tą pačią pinigų sumą galime įpirkti mažiau prekių. Visgi, šioje vietoje labiau veikia pirmasis veiksnys – net ir įvertinus infliaciją, gyventojų perkamoji galia stipriai išaugo“ – pažymi G. Ilekytė.
Kaip rodo tyrimas, iki 60 eurų visoms kalėdinėms dovanoms šįmet planuoja išleisti 18 proc. respondentų, nuo 66 eurų iki 200 eurų dovanų biudžetą šįmet nusimatė 43 proc. gyventojų. Išleisiančių daugiau nei 200 eurų gyventojų dalis siekia 21 proc.
Lyginant su praėjusiais metais, šiemet kalėdinių dovanų biudžetas žada būti kiek didesnis. Kaip rodo tyrimas, per metus 6 proc. punktais sumažėjo planuojančių išleisti mažiausias – iki 60 eurų – sumas, tuo metu 5 proc. punktais padaugėjo planuojančių didžiausias – daugiau nei 200 eurų siekiančias sumas.
Dažniausiai po egle slėpsime kosmetiką
Paklausti, kiek vidutiniškai gyventojai šįmet planuoja sumokėti už vieną dovaną artimiesiems, dažniausiai (23 proc.) jie nurodo 21–40 eurų sumą. Tačiau, kaip rodo tyrimas, didžioji dalis su draugais ar artimaisiais dėl dovanų vertės nesitaria – tai sako darantys tik 20 proc. respondentų.
„Aiškaus biudžeto nustatymas užtikrina, kad niekas nesijaus spaudžiamas per daug išlaidauti, o tai – itin aktualu laikotarpiu, kuomet mūsų išlaidos ir taip yra didesnės dėl išaugusių sąskaitų už šildymą ir elektrą. Susėdus apsitarti dėl dovanų vertės neretai gali paaiškėti, kad bendrai priimtina suma bus mažesnė, nei būtume stengęsi skirti patys“, – kalba J. Bagdanavičiūtė.
Kaip rodo tyrimas, didesnioji dalis gyventojų – 64 proc. – artimiesiems ir draugams siekia dovanoti praktiškus dalykus. Tad tokios dovanos, kaip kosmetika ar kvepalai, pinigai ar parduotuvių dovanų čekiai rikiuojasi pirmose planuojamų dovanų vietose. Po egle taip pat planuojame slėpti bilietus į renginius, knygas bei drabužius ar papuošalus.
Tuo metu „Swedbank“ mokėjimo kortelių duomenys rodo, kad gyventojai nevengia save bei artimuosius lepinti ir brangesnėmis dovanomis. „Prabangos prekių pardavimai gruodžio mėnesiais išauga daugiau nei du kartus. Pastebimai padidėja ir atsiskaitymai elektronikos prekių parduotuvėse.“ – banko kortelių duomenis komentuoja ekonomistė G. Ilekytė.
Išskirtinėms išlaidoms pernelyg netaupome
Gyventojų išlaidos gruodį, kaip rodo „Swedbank“ duomenys, išauga maždaug dešimtadaliu. Tačiau iš anksto didesnėms išlaidoms reikšminga dalis gyventojų nesiruošia.
Daugiau nei pusė – 54 proc. – gyventojų šįmet nurodo iš anksto kalėdinėms dovanoms netaupantys. Tai – beveik tokia pat dalis, kaip ir 2015 m., kai iš anksto netaupantys teigė 52 proc. respondentų. Taupantys likus mėnesiui iki švenčių nurodo vos dešimtadalis gyventojų – 7 proc. punktais mažiau nei prieš dešimtmetį. Pradedančių taupyti likus 2 mėnesiams ar daugiau dalis sumažėjo 2 proc. punktais ir šįmet sudaro 14 proc.
„Nepaisant gaunamų pajamų dydžio ar kainų skirtumų, padėtis šiandieną ir prieš dešimtmetį yra panaši – maždaug pusė gyventojų iš anksto kalėdiniam išlaidų padidėjimui ruoštis nėra linkę. Tai rodo, kad pasirinkimas taupyti arba to nedaryti neretai yra ne pajamų ir kainų, o tiesiog finansinių įpročių klausimas“, – pažymi J. Bagdanavičiūtė.
Tiesa, kaip pastebi „Swedbank“ Finansų instituto ekspertė, palyginus su 2015 m., šiemet 7 proc. punktais padaugėjo dovanas perkančių iš anksto. Tai, pasak jos, puiki strategija – įsigydami dovanas iš anksto, paskirstome išlaidas per ilgesnį laikotarpį, išvengiame neapgalvotų paskutinės minutės pirkinių, susikuriame galimybę norimus daiktus įsigyti už palankiausią kainą.