Penktadienis, 1 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

Istorijos svarbos menkėjimas dėl „čia ir dabar“ dominavimo

Daiva Griškevičienė, www.voruta.lt, www.alkas.lt
2024-10-26 08:00:00
1
Su kolegomis iš Erasmus programos. Daiva Griškevičienė – ketvirta iš kairės | voruta.lt nuotr.

Su kolegomis iš Erasmus programos. Daiva Griškevičienė – ketvirta iš kairės | voruta.lt nuotr.

Šiuolaikinis pasaulis yra pilnas iššūkių, kurie tiesiogiai veikia istorijos mokytojų darbą.

Mokydami mokinius, jie susiduria su įvairiomis problemomis, nuo visuomenės susitelkimo į „čia ir dabar“ principą iki nuolat besikeičiančių istorijos mokymo programų.

Nepaisant to, kad istorija yra viena iš pagrindinių pilietinės tapatybės ir visuomenės raidos supratimo sričių, daugelis mokinių sunkiai suvokia jos svarbą dabartiniame pasaulyje, kur individualizmas ir greiti sprendimai tampa vyraujančiais.

Viena iš pagrindinių problemų, su kuria susiduria istorijos mokytojai, yra šiuolaikinio pasaulio polinkis į fragmentiškumą ir žinių gausa.

Gyvenimas šiandien tampa labiau nukreiptas į dabartinius įvykius, o istoriniai procesai atrodo tolimi ir nesvarbūs.

Dėl to mokiniams sunku suvokti, kodėl praeities analizė yra svarbi jų dabartiniam gyvenimui ir sprendimų priėmimui.

Mokytojų užduotis tampa ne tik perteikti istorines žinias, bet ir parodyti, kaip šie procesai susiję su šiuolaikinėmis problemomis, tokiomis kaip demokratijos krizės, karai, dezinformacija ir kiti visuomenės iššūkiai.

Naujos programos: nuo chronologijos prie probleminių temų

Nauja istorijos mokymo programa kelia rimtų iššūkių. Tradicinė chronologinė istorijos dėstymo sistema, kuri buvo naudojama daugelį metų, leidžia mokiniams aiškiai suprasti įvykių seką ir jų tarpusavio ryšius.

Tačiau šiuolaikinės programos siekia pabrėžti probleminį istorijos supratimą, kai dėmesys sutelkiamas į konkrečias problemas, tokias kaip karyba, nacionalinis saugumas, pilietinis pasipriešinimas, o ne į chronologinį pasakojimą.

Šiandieniniame pasaulyje trūksta mokslinių analizių, kurios padėtų mokiniams suvokti įvykių priežastis ir pasekmes.

Ši nauja kryptis sukuria iššūkį mokytojams, kurie turi pritaikyti naujas mokymo strategijas ir integruoti diskusijas apie sudėtingus istorinius klausimus.

Pavyzdžiui, Rusijos karas prieš Ukrainą, Krymo aneksija ir karo nusikaltimai reikalauja subtilaus požiūrio ir gebėjimo diskutuoti su mokiniais apie aktualias geopolitines ir moralines problemas.

Daiva Griškevičienė (centre) su moksleiviais Europos Parlamente | voruta.lt nuotr.
Daiva Griškevičienė (centre) su moksleiviais Europos Parlamente | voruta.lt nuotr.

Istoriniai šaltiniai ir jų analizės sunkumai

Istorijos mokymosi procesas neapsiriboja tik faktų perdavimu – svarbu mokyti mokinius dirbti su istoriniais šaltiniais, tačiau tai yra viena iš sudėtingiausių mokymo dalių.

Mokiniai dažnai sunkiai supranta, kaip analizuoti pirminius istorinius šaltinius ir vertinti jų patikimumą.

Mokytojams tenka didelė atsakomybė išmokyti mokinius ne tik skaityti šaltinius, bet ir suprasti kontekstą, išvengti šališkumo ir atpažinti manipuliacijas.

Tai yra kritinio mąstymo ugdymas, kurį reikia įgyvendinti, tačiau trūksta aiškių metodikų ir įrankių, kaip tai padaryti veiksmingai.

Globalizacijos ir nacionalinės istorijos suderinimas

Globalizacijos eroje istorijos mokymas neapsiriboja vien tik nacionaline istorija – svarbu mokyti mokinius pasaulinės istorijos konteksto.

Tačiau čia kyla dilema: kaip suderinti globalios ir nacionalinės istorijos dėstymą?

Daugelis mokyklų programų linkusios susitelkti į vietinius ar regioninius įvykius, tačiau mokiniai dažnai praranda platesnį supratimą apie pasaulinius procesus, kurie daro įtaką jų pačių visuomenei.

Tai sukuria iššūkį mokytojams – kaip subalansuoti vietinės ir globalios istorijos dėstymą taip, kad mokiniai suprastų tiek savo šaknis, tiek pasaulio raidą.

Nesuderinti mokymo tikslai ir gebėjimai

Dar viena problema, kuri kyla dėl naujų programų, yra nesuderinti mokymo tikslai ir mokinių gebėjimai.

Dabartinės programos dažnai formuluoja rimtus tikslus, tačiau praktikoje mokytojai neturi tinkamų įrankių ir medžiagos šiems tikslams pasiekti.

Šis teorinis ir praktinis atotrūkis reiškia, kad dauguma istorijos mokytojų yra priversti remtis savo išradingumu ir improvizuoti, kad mokiniai gautų prasmingą ir įtraukiantį mokymą.

Mokytojų pastangos dažnai priklauso nuo jų gebėjimo susieti istorinius įvykius su šiandienos problemomis ir pritaikyti mokymo metodikas.

Daiva Griškevičienė | Asmeninė nuotr.
Daiva Griškevičienė | Asmeninė nuotr.

Medijų raštingumo ir dezinformacijos iššūkiai

Vienas didžiausių iššūkių mokant istorijos šiandien yra medijų raštingumo ir dezinformacijos problema.

Daug mokinių gauna žinių iš socialinių tinklų ir kitų nepatikimų šaltinių, kurie dažnai iškraipo istorinius faktus ar pateikia juos šališkai.

Todėl mokytojams svarbu ugdyti kritinį mąstymą ir mokyti mokinius atskirti patikimus istorinius šaltinius nuo manipuliacijų.

Tai ypač svarbu po 2014 m. Krymo aneksijos ir vėlesnio karo Ukrainoje, kai dezinformacija ir istorinė propaganda tapo pagrindiniais žinių karų įrankiais.

Politinis ir pilietinis istorijos mokymo kontekstas

Be teorinių ir praktinių iššūkių, istorijos mokytojai susiduria su problema, kaip ugdyti mokinių pilietinį sąmoningumą ir tapatybę.

Mokymo programose dažnai nėra aiškaus teorinio pagrindo, kuris padėtų mokiniams suprasti valstybingumo, kultūros ar socialinių sistemų raidą.

Tai apsunkina mokytojų darbą, nes jie turi rasti būdų, kaip įdomiai ir prasmingai integruoti šias temas, kurios dažnai būna abstrakčios ir sudėtingos.

Politinė valia reformuoti istorijos programas taip pat vaidina svarbų vaidmenį.

Istorijos mokymas nėra tik faktų perdavimas; jis taip pat turi ugdyti kritinį mąstymą, pilietinę atsakomybę ir gebėjimą analizuoti bei vertinti sudėtingas padėtis.

Dabartinė istorijos programa neturi vieningos šerdies, kuri sujungtų visus istorinius įvykius į prasmingą visumą.

Reikalingas naujas požiūris į istorijos mokymą, kuris ne tik pateiktų faktus, bet ir formuotų pilietiškai atsakingus ir kritiškai mąstančius jaunus žmones.

Pabaigai noriu pažymėti, kad istorijos mokytojų darbas tampa vis sudėtingesnis dėl šiuolaikinio pasaulio iššūkių.

Naujos mokymo programos, visuomenės polinkis į fragmentiškumą, dezinformacija ir politiniai iššūkiai verčia mokytojus ieškoti naujų būdų, kaip įtraukti mokinius ir suteikti jiems gilų supratimą apie istorijos reikšmę.

Mano manymu, istorijos mokytojams įveikti straipsnyje įvardytus iššūkius padeda įvairių tarptautinių projektų įgyvendinimas mokyklose.

Projektinė veikla skatina mokinių kultūrų ir istorinių procesų suvokimą platesniame kontekste.

Dalyvavimas tarptautiniuose projektuose leidžia susipažinti su kitų šalių istoriniais pasakojimais, kurie gali skirtis nuo mokinių gimtosios šalies naratyvų.

Tai padeda suprasti, kad istorija nėra vienalytė ar vienos tautos dominuojama – tai sudėtingas ir daugiasluoksnis procesas, kurį formuoja daugelio tautų ir kultūrų indėlis.

Tarptautiniai projektai skatina mokinius aktyviai tyrinėti, diskutuoti ir vertinti skirtingus istorinius įvykius ir šaltinius.

Tarptautinė aplinka ir bendradarbiavimas su kitų šalių bendraamžiais dažnai skatina diskusijas apie praeities įvykių interpretacijas.

Tokia dinamika skatina kritinį mąstymą ir istorijos supratimą kaip interpretacinį procesą, kur įvairūs šaltiniai gali pateikti skirtingas įvykių versijas.

Tai svarbi pamoka mokiniams, kurie turi išmokti vertinti istorinius faktus plačiame kontekste.

Tik su aiškiais mokymo tikslais, atitinkančiomis mokymo priemonėmis ir stipriu pilietiniu ugdymu galima užtikrinti, kad mokiniai ne tik suprastų praeitį, bet ir būtų pasiruošę susidoroti su dabarties ir ateities iššūkiais.

Autorė yra Vilniaus miesto savivaldybės Grigiškių gimnazijos istorijos, pilietiškumo ir teisės mokytoja

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Savo pomėgį darbe pritaikantis mokytojas: „Istorijos pamokos gali atrodyti kitaip“
  2. Rengiamas nuotolinis pokalbis „Tarp eilučių“
  3. Bavarijos princas papasakojo apie giminystės ryšius su Lietuva: vokiečių ir lietuvių valdovus siejo daugiau, nei manote
  4. Baltijos šalių ir Lenkijos Prezidentai priėmė bendrą pareiškimą dėl „Memorialo“ naikinimo
  5. Knygų mugėje – knygos apie legendinį Lietuvos karo vadą pristatymas
  6. Ministrė: įtampa pasienyje išlieka dėl melagienų
  7. Kibernernetinio saugumo žinovas: lietuviai yra mažiau atsparūs melagienoms, nei vidutinis ES gyventojas
  8. A. Armonaitė siūlo „Google“ perkelti atstovybę iš Maskvos į Vilnių
  9. Kaip patikrinti naujienas ir jų kanalus?
  10. Jaunimas susiduria su melagingomis žiniomis
  11. Metas Europai pripažinti komunizmo nusikaltimus
  12. Z. Tamakauskas. Mūsų Trispalvės vėliavos Šviesa nugalėjo tamsą
  13. Kaip pasiekti sėkmę matematikos pamokose?
  14. Tyrimas: tėvų baimė dėl vaikų seksualinio išnaudojimo internete auga
  15. Rektorius D. Misiūnas apie mokymąsi DI eroje: įgūdžiai tampa svarbesni nei žinios, sunkiausia bus „vidutiniokams“

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. Rimgaudas says:
    9 mėnesiai ago

    Dabartinė istorijos mokymo programa įgaus vieningą, chronologiškai jungiančią istorinius įvykius į vieningą šerdį tuomet, jeigu ji bus mokoma pagal nepolitinės knygos “Istorija pareinant į Lietuvą” (Klaipėdos universiteto leidykla/2023, gruodis) su laiko preambule “Prieš pareinant reikėjo išeiti” nuo ledyno, griūvančio mums ant galvų, pagrindais. Dėkoju.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Studentai
Lietuvoje

Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka

2025 08 01
Kultūros ministerija
Lietuvoje

Kultūros ministerija ir KAM stiprina bendradarbiavimą

2025 08 01
Priešiškas dronas nukrito Lietuvos kariniame poligone Gaižiūnuose
Lietuvoje

Lietuvą atakavęs dronas sudužo Lietuvos kariniame poligone…

2025 08 01
Greičio matuoklis
Lietuvoje

Greičio matuokliai keliaus į pavojingiausius eismo ruožus

2025 08 01
Mokykla, telefonas
Lietuvoje

Švietimo įstaigos turės pasitvirtinti tvarkas dėl telefonų naudojimo

2025 08 01
JAV pasiuntinys bėga Kremliun
Užsienyje

Pareiškęs ultimatumą, Trampas piktinasi Rusijos veiksmais, bet… siunčia pasiuntinuką į Maskvą

2025 08 01
Žaidimų erdvė
Gamta ir žmogus

Vilniaus oro uoste atidaryta žaidimų ir pažinimo erdvė vaikams

2025 08 01
Futbolas
Gamta ir žmogus

„Aukštaitijos“ stadione – legendinio „Ekrano“ sugrįžimas

2025 08 01

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Taisyk žodžiui kelią ! apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • 3 sumanymai, kaip surengti tobulą žaidimų vakarą
  • Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka
  • Kultūros ministerija ir KAM stiprina bendradarbiavimą
  • Žemės paslaugos – greičiau ir patogiau

Kiti Straipsniai

JAV pasiuntinys bėga Kremliun

Pareiškęs ultimatumą, Trampas piktinasi Rusijos veiksmais, bet… siunčia pasiuntinuką į Maskvą

2025 08 01
Trampas - Lukašenka - Putinas

Č. Iškauskas. Paskui aktualiją: Ar ultimatumas nebus iškeistas?

2025 08 01
Scena virš Vilniaus: netradicinėje kultūros paveldo erdvėje kyla jauni talentai

Scena virš Vilniaus: netradicinėje kultūros paveldo erdvėje kyla jauni talentai

2025 08 01
KTU žinovės atskleidė, kodėl kultūros paveldas svarbus bendruomenių vienybei

KTU žinovės atskleidė, kodėl kultūros paveldas svarbus bendruomenių vienybei

2025 08 01
Apdovanojimų iškilmės

Klaipėda ruošiasi švęsti 773-iąjį gimtadienį!

2025 08 01
Lietuvos nacionalinio muziejaus istorikė dr. Milda Kvizikevičiūtė

Kaip tekėjo XVI amžiaus didikės ir karalaitės: nuo Bonos Sforcos iki Barboros Radvilaitės

2025 08 01
Amatai, Alina ir Algimantas

Jūros šventėje pristatyti tradiciniai Kuršėnų krašto amatai

2025 08 01
Medininkų žudynių minėjimas

Prezidentas pagerbė Medininkų žudynių aukas

2025 07 31
FNTT | fntt.lrv.lt nuotr.

G. Palucko brolienės įmonėje atliktos kratos, sulaikytas jos direktorius

2025 07 31
Šlovės takas | neringa.lt nuotr.

Neringos Šlovės takas pasipildys naujais vardais

2025 07 31

Skaitytojų nuomonės:

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Taisyk žodžiui kelią ! apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lietuvių kalba | ua-lt.com nuotr.

A. Kavaliauskas. Lietuvių kalba: siūlymas siūlymui nelygu

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai