Nuo liepos 1 d., pirmadienio, visoje Lietuvoje pradedama teikti ligonių pavėžėjimo paslauga. Pavėžėjimo kriterijus atitikę ligoniai galės užsisakyti pavėžėjimo paslaugą telefonu 1808 iš namų į gydymo įstaigą ir atgal.
Šios paslaugos plėtra priartins gydymo paslaugas prie ligonių ir taip padės labiausiai pažeidžiamiems gyventojams (dėl sveikatos, neturto, amžiaus). Priemonės tikslas yra užtikrinti, kad amžius, dalyvumo lygis, sveikatos būklė ar kiti veiksniai nebūtų kliūtis gauti reikalingas sveikatos priežiūros paslaugas.
Bandomasis ligonių pavėžėjimas startavo praėjusių metų rugpjūčio mėnesį dalyje šalies savivaldybių. Nuo šių metų liepos 1 d. paslauga plečiama į visą Lietuvą ir bus teikiama visose 60-yje savivaldybių.
Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys panrėžia, kad Lietuvoje žmonės gali laisvai rinktis tiek gydymo įstaigą, tiek gydantį mediką. Kartu su ligonių pavėžėjimo plėtra į visą Lietuvą padidinamas pacientų mobilumas, taip užtikrinant pacientų galimybę gauti aktualiausias planines sveikatos paslaugas.
„Bandomojo pavėžėjimo rezultatai parodė, kad pavėžėjimo paslauga yra aktuali, sprendžianti tiek gydymo paslaugų prieinamumo, tiek socialinius klausimus. Ja jau pasinaudojo tūkstančiai ligonių. Kartu su pavėžėjimo paslaugos plėtra į visą Lietuvą naikinamas dar vienas barjeras ir užtikrinama teisė rinktis gydymo įstaigą bei gauti savalaikę medicininę paslaugą. Pagirtinas bendras valstybės ir savivaldybių veikimas, vardan ligonių gerovės“, – sako ministras.
Anot pavėžėjimo paslaugą koordinuosiančios Greitosios medicinos pagalbos tarnybos vadovo Nerijaus Mikelionio, didžiąją dalį pavėžėjimo paslaugų vykdys ne GMP brigados, o viešuosius konkursus laimėjusios, tokias paslaugas teikiančios įmonės. „Įvertinus pilotinio projekto rezultatus, paaiškėjo, jog tokie pavėžėjimai sudaro 90 procentų visų paslaugų. Žinoma, jeigu asmeniui pavėžėjimo metu reikės sveikatos priežiūros paslaugų – tai jau GMP darbas“, – sako N. Mikelionis.
Kam skirta pavėžėjimo paslauga?
Pavėžėjimo paslauga yra skirta gyventojams, kuriems:
- nustatytas 55 procentų ar mažesnis dalyvumo lygis, ir kurie turi teisę į priemokas už kompensuojamuosius vaistus dėl nepakankamų pajamų;
- nustatytas neįgalumo lygis, ir kurie turi teisę į priemokas už kompensuojamuosius vaistus dėl nepakankamų pajamų.
- 75 metų bei vyresniems asmenims, kurie turi teisę į priemokas už kompensuojamuosius vaistus dėl nepakankamų pajamų;
- asmenims, kuriems pavėžėjimo paslauga yra reikalinga dėl sveikatos būklės.
Pavėžėjimas skirstomas į dvi rūšis: nespecializuotą ir specializuotą. Pastarojo pavėžėjimo metu dalyvauja medicininį išsilavinimą turintis asmuo. Tai reiškia, kad pavėžėjimo paslauga teikiama greitosios medicinos pagalbos automobiliu, jo metu yra stebima paciento būklė. Nespecializuoto pavėžėjimo metu medikas ligonio nelydi.
Kaip užsisakyti pavėžėjimą?
Pavėžėjimo paslaugą galima užsisakyti paskambinus į Karštąją liniją trumpuoju telefono numeriu 1808.
Linijos operatorius, patikrinęs, ar pacientas turi teisę gauti paslaugą, skiria jo poreikius atitinkančią transporto priemonę, suderina pavėžėjimo laiką. Pavėžėjimo paslauga yra planinė, ją užsakyti patariama ne anksčiau kaip prieš mėnesį ir ne vėliau nei prieš dvi darbo dienas.
Užsakyti pavėžėjimo paslaugą gali ne tik pats pacientas, bet ir jį lydintis asmuo, socialinis darbuotojas, šeimos narys, sveikatos priežiūros specialistas ar kitas žmogus. Kartu su ligoniu užsakytu transportu gali vykti ir jį lydintis asmuo ar net šuo vedlys.