Vis daugiau lietuvių planuodami atostogas Lietuvos pajūriu neapsiriboja ir nusprendžia ryžtis kelionei automobiliu po Europą. Šiandien net ir keli tūkstančiai kilometrų norintiems pasiekti žavingus Italijos miestelius ar šiltus Viduržemio jūros krantus nebeatrodo kliūtimi. Visgi prieš išsiruošiant į tokią kelionę draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius pataria atlikti namų darbus, kurie gali padėti išvengti nemalonumų.
Dažniausiai sprogsta padangos
Anot R. Pociaus, nors gali atrodyti, kad prieš kelionę užsienyje užtenka susiplanuoti važiavimo maršrutą ir pasirūpinti patikima navigacijos sistema ar navigacijos programėle mobiliajame telefone, tačiau tai nėra pakankama. Ilga kelionė gali tapti iššūkiu ne tik vairuotojui, bet ir automobiliui. Jo teigimu, viena dažniausių problemų, su kuria susiduriama užsienio šalių keliuose, yra pradurtos ar sprogusios padangos.
„Pakaitinė padanga ar jos remonto komplektas turėtų būti vienas pirmųjų dalykų, apie kurį pagalvojama prieš išsiruošiant į bet kurią ilgesnę kelionę. Vidury Lenkijos ar atokiame Kroatijos kampelyje sprogusi padanga gali tapti labai nemaloniu rūpesčiu – ypač, jei temsta.
Toks incidentas gali ne tik gerokai sugadinti atostogų nuotaiką, bet ir lemti papildomas išlaidas, nes teks naudotis pagalbos kelyje tarnybų paslaugomis arba kliautis vietos gyventojų supratingumu. Taip pat gali prireikti ieškoti kitos, nei buvo suplanuota, nakvynės ar tekti atšaukti turimas viešbučių rezervacijas“, – pažymi ERGO atstovas.
Jis akcentuoja, kad vykstant į tolimesnę kelionę automobilyje reikėtų turėti ne tik pakaitinę padangą, bet ir visus sprogusiai padangai pakeisti reikiamus įrankius. Negana to, būtina patikrinti, ar pakaitinė padanga tinkamai pripūsta – neretai pasitaiko atvejų, kuomet pakaitinės padangos oro slėgis nepakankamas. Kelyje ruošiantis praleisti nemažai laiko, taip pat vertėtų pasirūpinti ir variklio aušinimo bei stabdžių skysčio, tepalo atsargomis – tam atvejui, jei gedimai užkluptų atokesnėje vietovėje.
Svarbu užbėgti netikėtumams už akių
Anot eksperto, prieš išsiruošiant į tolimą kelią būtina atlikti profilaktinį automobilio techninės būklės patikrinimą. Jo metu turėtų būti įvertinta ne tik padangų, bet ir variklio, pakabos, stabdžių būklė. Jei prieš akis laukia šimtai ar tūkstančiai kilometrų, guolių, dirželių ir kitų svarbiausių automobilio komponentų būklė turėtų būti puiki.
„Prieš kelionę vertėtų atidžiau stebėti automobilio veikimą – atkreipti dėmesį į bet kokius neįprastus garsus, vibracijas, prietaisų skydelyje užsižiebiančius pranešimus ir perspėjimus. Tokių ženklų tikrai nereikėtų ignoruoti. Apie juos svarbu pasakyti automobilių priežiūros specialistams, kurie išsiaiškintų galimas problemas ir jų priežastis.
Net jei apžiūros metu rimtų nesklandumų neaptinkama, vertėtų pasikeisti tepalus ir detales, kurios artėja prie savo tarnavimo laiko pabaigos. Pavyzdžiui, jei stabdžių kaladėlės yra pusėtinos būklės, dėl saugumo prieš ilgą kelionę jas vis tiek siūloma pasikeisti – ypač vykstant į kalnuotas vietoves“, – sako R. Pocius.
Draudikų atstovas pažymi, kad svarbu nepamiršti net ir tokių, atrodytų, smulkmenų kaip tinkamas valytuvų, oro kondicionieriaus, žibintų veikimas, galinio vaizdo veidrodėlių sureguliavimas. Anot jo, ilgoje kelionėje gali išryškėti ir tie automobilio trūkumai, kurie važiuojant trumpesnius atstumus galbūt nebūdavo tokie pastebimi – pavyzdžiui, sunkiau besisukantis vairas ar prastai veikiantys rūko žibintai.
Nepasidomėjus eismo specifika gali kilti nesusipratimų
Ne mažiau svarbu nei užtikrinti gerą automobilio techninę būklę, anot R. Pociaus, yra pasidomėti kelių eismo taisyklėmis ir specifika šalyse, į kurias planuojama vykti. Nors ES šalyse galioja panašios taisyklės, tačiau pasitaiko ir tam tikrų niuansų, kurie gali būti susiję su kelių mokesčiais, statymu ar aplinkosaugos reikalavimais.
Pavyzdžiui, visa centrinė Paryžiaus dalis yra paskelbta mažų emisijų zona ir į ją įvažiuoti gali tik automobiliai su specialiu lipduku. Jo neturinčių transporto priemonių vairuotojai yra baudžiami.
„Su dar daugiau įvairių niuansų ir lietuviams mažiau įprastų taisyklių galima susidurti vairuojant ne ES šalyse – o ką jau kalbėti apie vairavimo kultūros skirtumus, kurie gali būti išties labai ryškūs. Prie jų neprisitaikius vairuoti gali būti ne tik gerokai sudėtingiau, bet ir mažiau saugu. Ir galiausiai, prieš pradedant kelionę reikėtų pasitikrinti, ar tikrai su savimi turite visus reikiamus dokumentus – galiojanti asmens tapatybės kortelė ar pasas, vairuotojo pažymėjimas, transporto priemonės registracijos ir techninės apžiūros dokumentai, privalomojo draudimo polisas – vadinamoji ES „Žalioji kortelė“. Be jų gali kilti problemų kurioje nors šalyje sustabdžius policijos ar migracijos pareigūnams“, – pataria R. Pocius.