Nacionalinės koncertų salės ant Tauro kalno projekte – svarbus postūmis. Baigtas testuoti salės akustinis modelis. Tai iki 10 kartų sumažinta pastato replika, skirta tinkamai įvertinti statomos salės akustiką. Ši technologija naudojama projektuojant aukščiausios klasės koncertų sales. Modeliu rūpinosi už akustikos sprendimus projekte atsakinga pasaulinio lygio garso japonų kompanija „Nagata Acoustics“.
Vilniaus miesto mero Valdo Benkunsko teigimu: „Nacionalinė koncertų salė būtent dėl akustinių sprendinių užpildys spragą kultūros sektoriuje ir sostinę įrašys į konkurencingiausių Europos kultūros erdvių žemėlapį“.
„Nacionalinės koncertų salės projektas turi visas sąlygas sėkmingai tęsti pradėtą procesą ir sklandžiai pasiekti finišą. Projekto finansavimas yra numatytas Pažangos programos lėšomis: tai reiškia, kad ir 2025 m. pasibaigus Valstybės investicijų programai niekam neturės kilti klausimų, kaip toliau šis projektas bus finansuojamas. Telieka palinkėti sėkmės Vilniaus miesto savivaldybei, kad ir prasidėsiantys rangos darbai vyktų sklandžiai ir operatyviai“, – teigia kultūros ministras Simonas Kairys.
Dėmesys kokybei
Projektavimo stadijoje būtinas kruopštus akustinio modelio rengimas ir testavimas, nes šiame etape priimami sprendimai, kurie ir lems patalpų akustiką. Modeliuojant tiriami garso atspindžiai, garso sugeriamumas, atsispindėjusių garsų įtaka kalbai, muzikai ir kt.
„Nacionalinės koncertų salės projektas yra išskirtinis fokusu į kokybinius parametrus, todėl projektavimo etape skyrėme labai daug dėmesio sprendinių testavimui ir medžiagų parinkimui. Dabar, kai projektavimo darbai ir testavimas užbaigtas, pereisime į kitą projekto įgyvendinimo etapą – per šaltąjį sezoną užbaigsime koncertų salės rangos konkursą ir pirmąjį kitų metų pusmetį pasirašysime sutartį. Tuomet nedelsiant prasidės rangos darbai“, – teigia Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.
Akustinis modelis – technologija, iki šių dienų naudojama japonų akustikos specialistų, kurie projektuoja aukščiausios klasės koncertų sales. Šia technologija praktiškai išbandomi teoriniai skaičiavimai.
Akustinio modelio ilgis siekia 6 m, plotis – 4 m, o aukštis – 4 m. Testų metu, pasitelkiant įvairius garsus išbandoma salės akustika, aidas. Modelis pagamintas iš medžio, jame naudojami garsą sugeriantys paviršiai. Akustinis modelis turi būti sandarus, nes per bandymus užpildomas azoto dujomis, kad garso dažnis būtų proporcingai pritaikytas modelio masteliui – sumažinamas dešimt kartų. Viena bandymo sesija trunka apie tris valandas.
Akustinį modelį testavusi japonų bendrovė „Nagata Acoustics“ daugiau nei 50 metų projektuoja aukščiausio lygio koncertų salių skambesį. Įspūdingosios Hamburgo „Elbphilharmonie and Laeiszhalle“ salės, Los Andželo Volto Disnėjaus koncertų salės, Kioto, Šanhajaus koncertų salių, Tokijo koncertų salės „Suntory Hall“ ir daugelio kitų garsių aukščiausio lygio salių garso projektavimu rūpinosi „Nagata Acoustics“.
Baigus testuoti modelį specialistams, netrukus jį apžiūrėti galės ir sostinės gyventojai ar svečiai.
Įgyvendinamas bendradarbiavimo principu
Dėl Nacionalinės koncertų salės statybos projekto įgyvendinimo šių metų rugsėjo mėnesį pasirašytas bendradarbiavimo susitarimas tarp Vilniaus miesto savivaldybės ir Kultūros ministerijos. Nacionalinei koncertų salei iš viso numatyta 121 mln. eurų, šiame etape perkamai rangai numatyta iki 103,48 mln. eurų.
Pirmieji projekto etapai įgyvendinami Kultūros ministerijos ir Vilniaus miesto savivaldybės pastangomis – bendradarbiaujant tarpinstituciškai sutelktos finansinės jėgos, abiem pusėms numatant 2024-2025 m. skirti po 22,5 mln. Eur (iš viso – 45 mln. Eur).
Daugiafunkcis meno centras bus statomas pagal tarptautinį architektūros konkursą laimėjusios ispanų architektų studijos „Arquivio architects“ projektą. Statybas planuojama baigti iki 2030 metų.