Ketvirtadienis, 29 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

E. Vidmantas. Rytų Lietuvos lenkinimas per bažnyčias (I)

Edvardas Vidmantas, www.alkas.lt
2023-08-13 10:19:51
14
Alkas.lt koliažas

Alkas.lt koliažas

Lietuvos didžiajai Kunigaikštystei ir Lenkijos Karalystei 1385 m. sudarius Krėvos sutartį bei 1387 m. įvedus krikščionybę Lietuvoje, prasidėjo lietuvių polonizacija. Lietuviai dažniausiai buvo lenkinami lenkų politiniais tikslais, bet iš dalies ir dėl Lietuvos privilegijuotojo luomo ekonominių bei teisinių išskaičiavimų.

Ilgą laiką polonizacija nepalietė žemesniojo visuomenės sluoksnio – valstiečių, kurie konservatyviai laikėsi senoviškų lietuviškų papročių, tradicijų ir gimtosios kalbos.

Tik Lietuvos ir Lenkijos valstybės žlugimas, rusifikacijos ir stačiatikinimo pavojus paspartino polonizaciją, ir ji prasiskverbė į konservatyvųjį visuomenės sluoksnį – lietuvių kalbos saugotojus valstiečius.

Lietuvių lenkinimo politines istorines sąlygas ir svetimos tautinės kultūros ekspansijos į Lietuvą priežastis, remdamasis pačių lenkų paskelbtais dokumentais, pirmasis mėgino apibendrinti kanauninkas kun. K. Prapuolenis (Kazimieras Prapuolenis, – Alkas.lt)

Autorius šalia kitų Lietuvos lenkinimo veiksnių svarbiausiu veiksniu laikė Katalikų Bažnyčią.

Katalikų dvasininkija, autoriaus žodžiais tariant, amžių amžiais platindama „pagoniškai tautai“ krikščionybę Lietuvoje, iš tiesų tarnavo „lenkų karalystei“.

Rytų Lietuvos lietuvių lenkinimo klausimą tyrė A. Budreckis (Algirdas Martynas Budreckis, – Alkas.lt), nagrinėdamas šio krašto demografines problemas. Jis pastebėjo, kad gyventojų tautybių statistiniai duomenys būdavo sąmoningai iškraipomi ne tik lenkų šovinistų sumetimais, bet ir vien tikybos tikslais, kad kraštas būtų apsaugotas nuo stačiatikybės plitimo.

Autorius Katalikų Bažnyčios hierarchijos veikloje įžvelgė nuolatinį šio krašto lenkinimą, kuris turėjo politinių ir religinių tikslų.

XIX a. antroji pusė ir XX a. pradžia buvo naujas lenkinimo etapas, susijęs su naujomis istorinėmis sąlygomis.

***

Po 1863 m. sukilimo sustiprėjo lietuvių ir lenkų tautų priespauda. Lietuvoje ilgą laiką veikė nepaprastoji krašto padėtis, kuri leido caro valdžios administracijai neribotai savivaliauti ir imtis represijų prieš gyventojus. Taip pat priespaudą bei suvaržymus patyrė ir katalikų dvasininkija.

1866 m. Vilniaus guberinjoje buvo uždaryta 18 bažnyčių, 4 filijos, 8 koplyčios, iš jų 11 paversta stačiatikių cerkvėmis. Baigtos statyti naujos 6 cerkvės, baigiamos 14 ir pradėtos 6 cerkvės. Gyventojai katalikai buvo verčiami pereiti į stačiatikių tikėjimą.

Vilniaus gubernijoje prievarta į stačiatikių tikėjimą 1865 m. perėjo 2543, o 1866 m. – 13810 žmonių. Spartesniam gyventojų surusinimui ir sustačiatikinimui valdžia steigė valdžios, o prie stačiatikių maldos namų – cerkvės mokyklas.

Visose mokyklose įvedė rusų kalbą, pašalino lenkų tautybės mokytojus, iš įstaigų – tarnautojus. Valdžios įstaigose galėjo dirbti [tik] rusų tautybės žmonės.

Ypač nepalankios lietuvių tautai sąlygos buvo uždraudus spaudą lotyniškomis raidėmis.

Dvarininkija ir katalikų dvasininkija išoriškai rodė santūrumą caro valdžiai, [bet] iš tiesų buvo priešiška jai.

Dvaras ir Bažnyčia formavo viešąją nuomonę, ugdė gyventojų, daugiausia lenkų, tautinę savimonę, puoselėjo jų kultūra. Katalikų dvasininkija buvo apsišvietusi, gerai orientavosi įvairiais gyvenimo klausimais, turėjo gyventojų pasitikėjimą ir buvo tikintiesiems autoritetas.

Lenkišką orientaciją Lietuvoje sustiprino 1831 ir 1863 m. sukilimai. Visuomeniniai ir ekonominiai santykiai į lenkų tautinį sąjūdį įtraukė ir žemesniuosius visuomenės sluoksnius – miestiečius ir valstiečius.

Lenkų patriotizmas, lenkų tautinė ideologija pamažu skverbėsi į miestus ir kaimus, niveliuodama lietuvių tautinius jausmus. Tai vyko tarsi savaime, siekiant atremti gresiantį rusifikacijos ir stačiatikinimo pavojų.

Iš tikrųjų tai buvo lenkų tautinis religinis sąjūdis, kurio vadovai dažnai buvo ir sulenkėję lietuviai. Jie save laikė lietuviškos kilmės, bet sutapusiais su lenkų tauta piliečiais.

Lietuvos bajorų vartojamas posakis gente sum Lituanus natione Polonus (esu lietuvių kilmės lenkas) nerodė lietuviško tautiškumo, o tik geografinę kilimo vietą.

Tuo metu bajorai į Lietuvos valstiečius, išlaikiusius lietuvišką dvasią, žiūrėjo ne tik kaip į žemesnio luomo atstovus, bet ir kaip į pagoniškos, jiems svetimos kultūros nešėjus ir saugotojus.

Dvarininkai ir dvasininkai formavo tikinčiųjų nuomonę, kad katalikų tikėjimą galima išgelbėti susitelkus katalikams, laikantis lenkiško tautiškumo, puoselėjant jų kultūrą ir kalbą.

Katalikų Bažnyčia uoliai saugojo dar XVIII a. pabaigoje įvestą tradiciją – lenkų kalbą Vilniaus vyskupijos bažnyčiose.

1787 m. liepos 16 d. dekretu Vilniaus vyskupas I. Masalskis parapijų ir vienuolynų bažnyčiose įvedė naują tvarką: melstis lenkiškai, ta kalba giedoti suplikacijas ir psalmes. Ši tvarka skatino lenkinti visą pastoracinį darbą.

Todėl XIX a. antrojoje pusėje šio krašto gyventojams lenkų kalba buvo diegiama, pirma, remiantis tradicija, antra, lenkų kultūros pranašumu, trečia, rusifikacijos ir stačiatikinimo pavojumi.

Taigi XIX a. 6–8 dešimtmečiuose, kai Rytų Lietuvoje lietuvių tautinė savimonė dar nebuvo ryški, miestuose ir miesteliuose įsigalėjo lenkų nacionalinė savimonė, ir ši tautinė orientacija šiose vietose tapo beveik visuotinė.

Pirmajame polonizacijos etape, t. y. iki XVII a. pabaigos, sulenkėjo Lietuvos bajorai, o antrajame, maždaug iki XIX a. 9-ojo dešimtmečio pradžios – miestiečiai.

Šiame etape Rytų Lietuvos miestuose ir miesteliuose susidarė lenkų klultūros židiniai, kuriuose daugiausia veikė prieš carą nusistetę lenkai, nepripažįstantys tolerancijos ir kompromisų kitoms tautoms.

Tuo metu lenkinimas per bažnyčias palengva skverbėsi į lietuvių kaimus. Vilniaus vyskupijos bažnyčiose pridėtinės pamaldos (t. y. suplikacijos, psalmės, rožančius, litanijos bei giesmės) daugiausia buvo atliekamos lenkų kalba.

Ta kalba vaikai buvo mokomi katekizmo, poterių. Lenkiškais pamokslais, giesmėmis parapijos tikintieji buvo pratinami išmokti lenkiškai, nors tos kalbos dauguma gyventojų nemokėjo ir nesuprato maldos prasmės.

***************

Sutrumpinti pirmas ir antras skyreliai iš Edvardo Vidmanto straipsnio „Rytų Lietuvos lietuvių lenkinimas per bažnyčias XIX a. antrojoje pusėje ir XX a. pradžioje“ (Rytų Lietuva: Istorija, kultūra, kalba. Redakcinės komisijos pirmininkas Vacys Milius. Vilnius: Mokslas, 1992, p. 30–33).

Parengė Dainius Razauskas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Misius. Dieveniškių krašto gyvenviečių lenkinimas
  2. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Misius. Dieveniškių krašto lenkinimas
  3. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos. Z. Zinkevičius. Lietuvių asmenvardžių slavinimas ir lenkinimas
  4. B. Kuzmickas. Lietuvos lenkinimas
  5. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: R. Žepkaitė. Rytų Lietuvos užgrobimas ir naikinimas XX a.
  6. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: M. Baužytė-Motiejūnienė. Dubiniai ir dubiniškiai
  7. Iš Rytų Lietuvos naikinimo istorijos: A. Tyla, V. Martinkėnas, K. Misius, S. Buchaveckas. Švietimas Dieveniškių krašte
  8. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Misius. Neapykanta Lietuvai Lydos apskrities bažnyčiose XX a. pradžioje
  9. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos. Z. Zinkevičius. Šalčininkų ir Vilniaus rajonų senųjų vietos gyventojų pavardės
  10. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: A. Griška. Armoniškių Dainava
  11. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: Lydos krašto etnolingvistinė praeitis
  12. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: P. Kalnius. Dieveniškių apylinkės tautinė padėtis Nepriklausomybės pradžioje
  13. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: J. Radziulis. Mano gyvenimo kronikos
  14. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: Dieveniškių krašto tautinės sudėties raida XIX–XX a.
  15. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: N. Vaišnytė. Balatnos (Varanavo) apylinkių istorija

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 14

  1. Pastebėjimas says:
    2 metai ago

    Manau, teigti, kad iki XVIII amžiaus pabaigoje sulenkėjo Lietuvos bajorai, manau, yra netikslu – rašytojas Vladislovas Sirokomlė (laikė save lietuviu -litwin, o ne polak ar rusin), savo 1857 m. išleistoje knygoje ‘ Iškylos iš Vilniaus po Lietuvą’ rašė, kad Stakliškių bajorai noriai kalba savo senąja kalba- lietuvių.

    Atsakyti
    • ? says:
      2 metai ago

      Tai sakote Stakliškės yra rytų Lietuvoje. Iš ties labai naujas, gal net „modernus“ požiūris į geografiją.
      Leisiu sau pacituoti Seneką „Prieš pasakydamas ką nors kitiems, pasakyk tai pačiam sau“.

      Atsakyti
      • >? says:
        2 metai ago

        Straipsnio citata “..iki XVII a. pabaigos, sulenkėjo Lietuvos bajorai…” Leisiu sau perfrazuoti Seneką- prieš komentuodamas kitų komentarus, pats atidžiai perskaityk straipsnį.

        Atsakyti
  2. Tik neaiškinkite, prašau, says:
    2 metai ago

    kad tikrovėje nėra valstybinės religijos, kad tikrovėje bažnyčia atskirta nuo valstybės.

    Atsakyti
    • Tadas says:
      2 metai ago

      Briedus rasai, atskyrimo nera, tik kompetenciju atskirumas.

      Atsakyti
      • Tadui says:
        2 metai ago

        O ką reiškia “briedus” ? Gal tarmiškai “briedis”?

        Atsakyti
      • Tadui says:
        2 metai ago

        vajetau, vajetau, iš kur išlindai, ką 🙂

        Atsakyti
        • Tadas says:
          2 metai ago

          Teises daktaras , o tu muzikas esi grynas!

          Atsakyti
          • teisės daktarui says:
            2 metai ago

            Oho, net teisės daktaras, čia tokio dar nepasitaikė! Tai gydai teisę? Taip, aš muzikas, groju bažnyčioj vargonais, o ką?

          • Žemyna says:
            2 metai ago

            Teisės daktaras? Charmant – koks žodynas, koks raštingumas!.. Kaip ir atsidėkoti, kad mums, kad šiai mužikų seklyčiai savo neįkainojamą laiką skiriate? Gal kuratoriumi esate paskirtas?

          • Tadas says:
            2 metai ago

            Tai tu dar ir chamas, trolis. Gerai moka?

  3. Tadui says:
    2 metai ago

    Tai iš kur rašai, ką? Pagal žodyną ir gramatines klaidas galima lengvai atspėti, iš kur. Šioje svetainėje rašoma lietuviškai, mandagiai ir bent jau be grubių klaidų. Ar jau palaistei pomidorus? Dar ne?

    Atsakyti
    • Tadas says:
      2 metai ago

      Kuo pats kvepi tuo ir kitus tepi trololo..

      Atsakyti
  4. Kažin says:
    2 metai ago

    Tai už ką Vilniaus vysk.I Masalskis buvo 1794 m. T. Kosciuškos Varšuvoje pakartas, jeigu įvedė naują tvarką bažnyčiose melstis lenkiškai? Tai teigiant, dėl jo asmenybės būtini platesni paaiškinimai. Akivaizdu, kad iki tol buvo meldžiamasi lotyniškai. Tokiu atveju, tapo logiška, kad jeigu galima lenkiškai, tai galima ir lietuviškai melstis. Regis dėl to Švietimo reformojoje I. Masalskis siūlė bažnyčių mokyklose mokyti ir lietuviškai. Dėl šių aplinkybių vargu, ar būtų teisinga be išimčių jį priskirti prie lenkintojų per bažnyčias

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Parodos vizualizacija 2025 m. | dail. J. Zovės darbas
Lietuvoje

Kviečia virtuali paroda, skirta prof. Zigmui Zinkevičiui

2025 05 29
R. Tumino kūrybai įprasminti atidengta skulptūrinė kompozicija | D. Matvejev nuotr.
Kultūra

R. Tumino kūrybai įprasminti atidengta skulptūrinė kompozicija

2025 05 29
Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“
Etninė kultūra

Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

2025 05 29
Rustemas Umerovas
Ukrainos balsas

Ukrainos gynybos ministras paragino Maskvą perduoti Kijevui jos pažadėtą memorandumą iki kito delegacijų susitikimo

2025 05 29
Trampas Ukrainos griuvėsiuose
Ukrainos balsas

Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?

2025 05 28
Sveikata
Lietuvoje

Ministrų kabinetas pritarė siūlymui atsisakyti priemokų už gydymą

2025 05 28
Kibernetinis saugumas | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Kibernetinių įvykių skaičius pernai išaugo 63 proc.

2025 05 28
Kelias Vilnius–Utena | „Via Lietuva“ nuotr.
Lietuvoje

Vyriausybė pritarė Kelių fondo steigimui

2025 05 28

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Naivus klausimas apie D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?
  • GINTARAS apie D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?
  • Michailas Velleris apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
  • Andriejus Karčaginas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kviečia virtuali paroda, skirta prof. Zigmui Zinkevičiui
  • R. Tumino kūrybai įprasminti atidengta skulptūrinė kompozicija
  • Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“
  • V. Jencius-Butautas. Jogalinos dvaras prie Napoleono kepurės piliakalnio

Kiti Straipsniai

Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

2025 05 29
Audrius Valotka

Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas

2025 05 29
Rustemas Umerovas

Ukrainos gynybos ministras paragino Maskvą perduoti Kijevui jos pažadėtą memorandumą iki kito delegacijų susitikimo

2025 05 29
Trampas Ukrainos griuvėsiuose

Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?

2025 05 28
Vilniuje pristatomas mokslinis tyrimas apie Dainų šventės poveikį žmogaus savijautai | K. Polubinskos nuotr.

Vilniuje pristatomas išskirtinis mokslinis tyrimas apie Dainų šventės poveikį psichinei ir fizinei žmogaus savijautai

2025 05 28
Putinas, Trampas, karas | Alkas.lt koliažas

D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?

2025 05 28
Užsienio reikalų ministerija

Rusijai įteikta nota dėl atakų prieš Ukrainos gyventojus

2025 05 27
Gitanas Nausėda | lrp.lt nuotr.

Iš Eduardo Vaitkaus atimtas Gedimino ordino Karininko kryžius

2025 05 27
Remigijus Baltrėnas

Pratybose „Perkūno tvirtovė 2025“ patikrintas Lietuvos gynybos planas

2025 05 27
Daugiabučiai | am.lrv.lt nuotr.

Seimo komitetas laukia pasiūlymų dėl NT mokesčio

2025 05 26

Skaitytojų nuomonės:

  • Naivus klausimas apie D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?
  • GINTARAS apie D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?
  • Michailas Velleris apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
  • Andriejus Karčaginas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
  • Niokoja piliakalnį apie Veršvų piliakalnyje atšvęsta lietuvių meilės deivės Mildos diena
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Alkas.lt ir pixabay.com koliažas

Rusija ruošiasi susidūrimams su NATO?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai