Sekmadienis, 24 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Mokslas

Matematikos mokymo iššūkiai: kaip juos siūlo įveikti VU mokslininkai?

www.alkas.lt
2022-12-15 09:00:14
1
Matematika | dialogas.lt nuotr.

Matematika | dialogas.lt nuotr.

Kol vieni skaičiuoja, kiek centimetrų sniegas užklojo gatves, kiti – dienas iki Kalėdų, matematikos mokytojai ir būsimi abiturientai skaičiuoja likusį laiką iki egzaminų.

Vilniaus universiteto (VU) Matematikos ir informatikos fakulteto (MIF) mokslininkai atkreipia dėmesį į didžiausius iššūkius, su kuriais susiduria mokytojai ir mokiniai, ir dalijasi patarimais, kaip juos įveikti jau šiandien.

Tam, kad suprastume iššūkius, su kuriais susiduria mokytojai, svarbu su jais bendrauti.

VU MIF mokslininkas dr. Dainius Dzindzalieta dažnai važinėja po Lietuvos mokyklas, o praėjusią savaitę kartu su prof. Rimu Norvaiša skaitė pranešimus VU MIF matematikos mokytojams rengtame seminare „Matematika kaip mąstymo būdas. Patarimai ir idėjos mokytojams“.

Mokslininkai išskiria tris didžiausius iššūkius.

Prastos mokinių žinios vienuoliktoje klasėje

Pirmasis – prastos mokinių žinios vienuoliktoje klasėje.

„Nors 11–12 klasėse mokiniai turi išmokti pačias sunkiausias temas, bet vyresnių klasių mokytojai yra priversti labai daug laiko skirti mokinių spragoms taisyti.

Per kelerius metus neįmanoma silpno mokinio išmokyti, jei jo spragos atsirado dar pradinėse klasėse. Tokiu atveju belieka tik „gesinti gaisrą“, – sako dr. D. Dzindzalieta.

Jam antrina ir prof. R. Norvaiša teigdamas, kad šiuo atveju mokytojams nieko kito nelieka, tik mokyti gesinant gaisrus.

Dr. D. Dzindzalieta pataria skaidyti klasę į kelias dalis, kad silpnesni negaištų laiko mokydamiesi to, ko jie nebus pajėgūs suprasti dėl per didelio spragų kiekio, net jei visi mokiniai klasėje yra pasirinkę A lygio pamokas.

Kokybiškų vadovėlių trūkumas

Antrasis iššūkis – kokybiškų vadovėlių trūkumas.

Pasak dr. D. Dzindzalietos, vyresnių klasių mokytojai skundžiasi, kad dabartiniai vadovėliai yra labai prastos kokybės, mokiniui neįmanoma savarankiškai su jais dirbti.

„Norėdami, kad dauguma mokinių nepasimestų susidūrę su nepažįstama matematine užduotimi, turime juos tam nuosekliai nuo pirmos klasės rengti.

Tai reiškia – mokyti rasti problemos sprendimą, o ne mokyti taikyti konkrečius būdus ir procedūras. Tokiam matematikos mokymui nepakanka parašyti tinkamą programą.

Tam reikalinga iš esmės visa turinio kaita, kuri apima ir mokytojo žinias, ir matematikos vadovėlius, ir pasiekimų vertinimo sistemą“, – pritaria prof. R. Norvaiša.

Kaip mokytojams elgtis šioje padėtyje? „Vadovėlis yra tik pagalbinė priemonė. Naudokite įvairias mokymosi priemones.

Mano žiniomis, kai kurios labai stiprios gimnazijos vis dar naudoja senuosius „mėlynus“ vadovėlius ir uždavinynus (dr. Viliaus Stakėno rengti vadovėliai „Matematika“ – aut. past.)“, – pataria dr. D. Dzindzalieta.

Matematika | pixabay.com nuotr.
Matematika | pixabay.com nuotr.

Atnaujintos bendrojo ugdymo programos

Nors mokytojai turėtų būti pagrindinė ašis, aplink kurią sukasi programų atnaujinimai, deja, dar vienas iššūkis, kuris jiems tenka – atnaujintos bendrojo ugdymo programos.

Dr. D. Dzindzalieta iš mokytojų girdi, kad tai gana opi problema:

„Šiemet buvo patvirtintos naujos bendrojo ugdymo programos. Mokytojai skundžiasi, kad jie nežino, kaip reikės pagal jas mokytis.“

Šių metų vasario 28 d. buvo atlikta atnaujinamos matematikos programos projekto recenzija.

Programos atžvilgiu prof. R. Norvaiša skeptiškas:

„Recenzijos vertinimu, teigiamų pokyčių mokant matematikos tikėtis negalima.

Nagrinėjant matematikos vadovėlius pastebima pastarųjų dešimtmečių tendencija prastinti matematikos mokymą atsisakant matematikai būdingų savybių, pavyzdžiui, sąvokų apibrėžimų, sudaromos sąlygos mokiniams „atrasti taisykles“ patiems.“

Dėstytojų liudijimu, mokyklą baigusių ir į universitetą studijuoti ateinančių mokinių matematikos žinios nuosekliai prastėja jau daugelį metų.

Pirmakursius pirmiausia reikia išmokyti to, ką jie pagal programą turėtų jau mokėti, o tik po to dėstyti numatytus dalykus.

Pasak profesoriaus, esant tokiai padėčiai, veikla aiški – mokytojų gebėjimų ir matematikos turinio gilinimas.

Dr. D. Dzindzalieta mokytojus skatina nelaukti, kol kas nors pasikeis, o patiems imtis sumanymų:

„Mokytojams patariu prašyti kokybiškų kvalifikacijos kėlimo kursų, kuriuose jiems būtų paaiškinta apie pokyčius, naudojant konkrečius pavyzdžius.“

Mokytojų gebėjimų tobulinimu rūpinasi ir VU MIF. Kasmet rengiami du seminarai, skirti matematikos mokytojams, kuriuose savo patirtimi dalijasi VU MIF mokslininkai.

Pirmasis seminaras vyksta gruodžio mėnesį Vilniuje, antrasis – kiekvieną pavasarį Palangoje.

Pandemija – priežastis ar papildomas veiksnys?

Pasak prof. R. Norvaišos, pandemija yra tik papildomas prastų rezultatų veiksnys:

„Jeigu mano diagnozė – seklus matematikos turinys – teisinga, tai priežastys – kelių dešimtmečių tokio mokymo padarinys.“

Jam pritaria ir dr. D. Dzindzalieta:

„Mūsų švietimo būdas yra toks, kad mokytojas atlieka ne tik mokytojo, bet ir prižiūrėtojo vaidmenį, todėl pandemijos laikotarpiu dalį mokinių buvo sunkiau suvaldyti.

Ypač sunku buvo išmokyti tuos, kurie per pirmus 10–12 mokymosi mokykloje metų nesuprato, kad jiems patiems bus reikalingos teikiamos žinios.

Vis dėlto didelės dalies mūsų mokinių prasti matematikos gebėjimai buvo nulemti ne pandemijos, o prasto jų mokymo ir mokymosi prieš pandemiją.“

Matematika ir technologijos

Technologijų plėtra taip pat daro įtaką matematikos mokymui.

„Kaip rodo Estijos, Suomijos ir kitų švietimo sistemų pavyzdžiai, technologijos gali turėti milžinišką įtaką matematikos mokymui ir mokymuisi.

Jų mokiniai net per egzaminus naudoja profesionalias matematikos programas“, – apie kitų šalių taikomus būdus pasakoja dr. D. Dzindzalieta.

Lietuvoje kol kas mokiniai daugiausia laiko sugaišta mokydamiesi atlikti tuos veiksmus, kuriuos galima atlikti naudojantis paprastais skaičiuotuvais.

Dr. D. Dzindzalieta įsitikinęs, kad požiūris į matematiką mokykloje turi keistis – tam, kad mokiniai turėtų daugiau motyvacijos mokytis, turi būti panaudojamos visos naujausios technologijos priemonės, daugiau dėmesio skiriama klausimui, kodėl reikia atlikti tam tikrus veiksmus, kaip pagrįsti teiginius.

Prof. R. Norvaišos manymu, technologijų plėtra rodo, kad supaprastintas standartinių užduočių sprendimo mokymas nemotyvuoja moksleivių:

„Jie nemato prasmės mokytis to, ką skaičiavimo priemonės gali padaryti geriau. Išeitis – matematikos kaip mąstymo būdo mokymas.“

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Kokias karjeros galimybes atveria išlaikytas matematikos egzaminas?
  2. Lietuvoje pirmą kartą vyksta Vidurio Europos matematikos olimpiada
  3. Vilniaus universitete darbą pradeda mokslininkai iš Ukrainos
  4. Paaiškėjo VU fondo papildomą finansavimą laimėję jaunieji mokslininkai
  5. VU Kultūros centro meno kolektyvai siūlo pagalbą paramos Ukrainai renginių rengėjams (video)
  6. Gabus vaikas klasėje – kaip mokytojui jį ugdyti?
  7. Kaip Lietuvos visuomenė atrodys 2050-aisiais?
  8. Vilniaus universitetas atveria vartus į LDK istoriją
  9. VU mokslininkų tyrimas rodo skirtingą švietimo kokybės supratimą, patarimus pateikė ir ministerijai
  10. Prezidentų vardinių stipendijų laimėtojai
  11. Istorikas A. Kulakauskas: Be lietuviško universiteto nebūtume tapę visaverte civilizuota tauta
  12. Mokytojų trūksta, nes jaunuoliai renkasi lengvesnį būdą gyventi ir pragyventi
  13. Didžiausi magistrantūros studijų privalumai, kurie pravers ateityje
  14. Fizikos prof. M. Kaku. Fizikos mokslas artėja prie krizės…
  15. Į Vilniaus universitetą atvyksta V. D. Filipsas

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. nemanau says:
    3 metai ago

    kad matematika svarbus mokslas. Daug daug kartų svarbiau pasakų ir padavimų (ypač tolimiausių egzotinių kraštų) begaliniai vartymai, sapnų, įskaitant seniausias būtas ir išgalvotas istorijas, aiškinimai ir t.t., ir pan. Kam mokytis daugybos lentelę, geriau apsimoka dirbti kokiu nors rašinėtoju. Jei reikės ką paskaičiuoti, prekybos centro kasininkė paskaičiuos už bemokslius spalvotų burbulų putėjus, kurie kepa prisvilusius blynus, užvadindami juos straipsniais.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Mokiniai | smsm.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Išsaugotos 42 miestelių gimnazijos, kurioms grėsė pertvarka dėl per mažo mokinių skaičiaus

2025 08 23
Žemės ūkis
Lietuvoje

Ministerija ramina ūkinkus dėl galimo įsipareigojimų nevykdymo

2025 08 22
Piniginė
Lietuvoje

Ką svarbu žinoti skolininkui, susidūrusiam su sunkumais?

2025 08 22
Vaistinė
Gamta ir žmogus

Atnaujinama vaistų išrašymo ir išdavimo tvarka

2025 08 22
J. Basanavičiaus gatvė
Lietuvoje

Dėl archeologinių tyrimų keičiasi eismas J. Basanavičiaus gatvėje

2025 08 22
Klaipėdos daugiabučiai
Lietuvoje

Klaipėdoje toliau didinamas statymo vietų skaičius

2025 08 22
„Vytis“
Lietuvoje

Steigiamas gynybos ir saugumo inovacijų kūrimo centras

2025 08 22
Telefonas
Lietuvoje

„Sodra“ įspėja apie sukčių skambučius

2025 08 22

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Tomas Jakutis apie Z. Vaišvila, E. Čibirauskas, G.Ustinavičius. Kodėl VRK neregistravo referendumo, kad valstybė nefinansuotų politinių partijų?
  • to+++ apie Z. Vaišvila, E. Čibirauskas, G.Ustinavičius. Kodėl VRK neregistravo referendumo, kad valstybė nefinansuotų politinių partijų?
  • Varlinas apie M. Kundrotas. Buvusio politikėlio išpažintis
  • jo apie T. Labutienė. Tomaševskis grįžta su LVŽS pagalba?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ruošiant uogas užšaldymui, svarbu tai padaryti tinkamai
  • „Google Maps“ diegia naujas DI funkcijas
  • Kad terasos netaptų čiuožykla
  • Trys paprastos taisyklės, nepamirštamam patiekalui

Kiti Straipsniai

Grįžta tradicinė kuprinių svėrimo akcija

4 kineziterapeuto patarimai, kaip išsirinkti tinkamą kuprinę

2025 08 23
Ąžuolyno biblioteka kviečia į kino ir teksto dialogą

Ąžuolyno biblioteka kviečia į kino ir teksto dialogą

2025 08 23
Mokiniai | smsm.lrv.lt nuotr.

Išsaugotos 42 miestelių gimnazijos, kurioms grėsė pertvarka dėl per mažo mokinių skaičiaus

2025 08 23
Baltojo gandro jauniklis

Gandrų išskridimo diena: ką rodo naujausi tyrimai apie baltuosius gandrus?

2025 08 23
Ką svarbu žinoti prieš pasirašant būsto nuomos sutartį

Ką svarbu žinoti prieš pasirašant būsto nuomos sutartį

2025 08 23
Istorinis vienos dienos M. K. Čiurlionio sugrįžimas į pertvarkytą „Čiurlionies galeriją“

Istorinis vienos dienos M. K. Čiurlionio sugrįžimas į pertvarkytą „Čiurlionies galeriją“

2025 08 22
Lietuvos nacionalinis dramos teatras Vilniuje

Ką dabar gali pasiūlyti teatras? Kaip sugyventi nevengiant susidūrimų, tačiau ir nekurstant pykčio vienas kitam?

2025 08 22
Kaip genetikai padeda Lietuvos miškams

Kaip genetikai padeda Lietuvos miškams

2025 08 22
Patvirtinta Medijų rėmimo fondo finansuojamų projektų teikimo taisyklių pakeitimai

Patvirtinti Medijų rėmimo fondo finansuojamų projektų teikimo taisyklių pakeitimai

2025 08 22
Kovos mašinos

Lietuva tariasi dėl pėstininkų kovos mašinų surinkimo galimybių

2025 08 21

Skaitytojų nuomonės:

  • Tomas Jakutis apie Z. Vaišvila, E. Čibirauskas, G.Ustinavičius. Kodėl VRK neregistravo referendumo, kad valstybė nefinansuotų politinių partijų?
  • to+++ apie Z. Vaišvila, E. Čibirauskas, G.Ustinavičius. Kodėl VRK neregistravo referendumo, kad valstybė nefinansuotų politinių partijų?
  • Varlinas apie M. Kundrotas. Buvusio politikėlio išpažintis
  • jo apie T. Labutienė. Tomaševskis grįžta su LVŽS pagalba?
  • +++ apie Z. Vaišvila, E. Čibirauskas, G.Ustinavičius. Kodėl VRK neregistravo referendumo, kad valstybė nefinansuotų politinių partijų?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Šeimos kortelė: ką reikia žinoti? | lrt.lt nuotr.

Šeimos kortelė: ką reikia žinoti?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai