Seimas pritarė Teismų įstatymo pataisoms ir lydimiesiems teisės aktams, kuriais keičiamas atrankų į teisėjus organizavimo modelis, įgyvendinama specializuotų apygardos administracinių teismų pertvarka. Įstatymuose įtvirtinta galimybė reikšmingą teisinę patirtį valstybės tarnyboje turintiems asmenims pretenduoti į specializuotą pirmosios instancijos apygardos administracinį teismą.
Teismų įstatyme įtvirtintos nuolatinės teisėjų atrankos į apylinkių ir apygardų teismų lygmenis, o ne konkrečius teismus ar jų rūmus. Tokių atrankų metu bus sudaromas pretendentų sąrašas, iš kurio bus galima gerokai operatyviau atrinkti kandidatą į konkretų teismą vos tik teisėjo vieta atsilaisvins.
Toks sąrašas kiekvieno pretendento atžvilgiu galios vienus metus. Įstatymo projektu paliekamos ad hoc, tai yra prireikus, atrankos į aukštesnius teismus ir vadovaujamas pareigas, nes šios atrankos vyksta palyginti retai. Įstatymo projektu siūloma atsisakyti kaip perteklinio reikalavimo teisėjui dalyvauti atrankoje, jeigu jis siekia persikelti iš vieno tos pačios pakopos teismo į kitą bei iš vienų rūmų į kitus, tai yra to paties teismo viduje.
Priimtais pakeitimais reglamentuota specializuotų apygardos administracinių teismų pertvarka. Vietoje Apygardų administracinių teismų įkuriamas Regionų administracinį teismas, veikiantis visoje Lietuvos teritorijoje. Kartu yra atsisakoma išimtinio administracinių ginčų teismingumo Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Ginčų nagrinėjimas bus skiriamas tose teismo patalpose, rūmuose, kurie yra arčiausiai pareiškėjo gyvenamosios vietos ar buveinės vietos.
„Nebeliks išimtinės Vilniaus apygardos administracinio teismo kompetencijos ir visi administraciniai pirmos instancijos teismai bus vadinami Regionų administraciniais teismais. Taip bus lengviau paskirstoma kompetencija. Iki šiol, jeigu, pavyzdžiui, būdavo skundžiamas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos sprendimas, o pareiškėjas gyvena Klaipėdoje, Mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos įgaliodavo Klaipėdos inspekciją atstovauti jai, tačiau teismas turėdavo vykti Vilniuje. Šiuo atveju, reorganizuodami administracinius teismus, mes pasiekiame, kad byla gali būti išnagrinėta Klaipėdoje. Žinoma, jeigu byla nėra nagrinėjama nuotoliniu būdu“, − Seimo kanceliarijos Spaudos biurui sakė Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras.
Tokie pakeitimai teisingumo vykdymo procese yra menkniekis. Be to, turėtų būti nustatyti atvejai kuomet Pretendentų sąrašo galiojimas gali būti pratęstas, pvz., jeigu jame dar likę 2/3 patvirtinto sąrašo pretendentų.
Be to, jau seniai buvo būtina reikšmingą teisinę patirtį valstybės tarnyboje turintiems asmenims be egzaminų, nebūtinai turintiems aukšrąjį teisinį išsilavinimą asmenims tapti laisvu, neasocijuotu advokatu.
Apskritai konkurencija teikiant advokatines paslaugas turi tapti tikra, o ne tariama tarp sovietiškai – valstybiškai į organizaciją asocijuotų advokatų.
Saulius Arlauskas. Nėra jokių tarptautinių įsipareigojimų įteisinti vienalytes šeimas
– pozicija.org/ne-mes-vieni-nenorime-pasiduoti-socialiniams-eksperimentams-su-seima-ar-lytimi/
– propatria.lt/2022/11/saulius-arlauskas-nera-jokiu.html