Pasaulėžiūrų santykiuose viena pusė dažnai kuria stereotipus, prietarus apie kitą. Ilgainiui žmonės jais patiki ir pradeda kovoti su savo vaizdiniais, užuot siekę pažinti autentišką kitos pasaulėžiūros variantą.
Šįsyk pateiksime vieną iš galimų atsakymų sąrašų iš konservatyviosios pusės, diskutuojant su leftistais.
-
Ar Jums trukdo kitos tautos arba rasės žmonės?
Jei toks žmogus gyvena savo šalyje, visiškai netrukdo. Netrukdo ir atvykęs į svečius. Tegul pamato, koks gražus mūsų kraštas, gal grįžęs papasakos ir kitiems. Bet jei toks žmogus pamiršta, kur jo namai, ar juo labiau – pradeda pas mus įvedinėti savo tvarką, taip – jis gali trukdyti.
Ypač jei tai tampa masiniu reiškiniu. Pasaulis turtingas sava įvairove. Tegul Europa lieka europietiška, Afrika – afrikietiška, Azija – azijietiška. Kiekviena šalis gražiausia, kai lieka savita.
-
Kodėl taip nekenčiate homoseksualų?
Pirmiausiai reikia skirti žmogų nuo jo savybės. Vertinti žmogų galima tik pagal jo savybių visumą. Homoseksualizmas kaip reiškinys yra blogis, nes iškreipia žmogaus prigimtį ir tvirkina sielą. O štai homoseksualių žmonių yra labai įvairių. Vieni rašo geras knygas, kiti kuria gražią muziką.
O treti gyvena iš to, kad yra tokie, ir dar bando savo ydą primesti kitiems. Tokie vargu, ar nusipelno pagarbos.
-
Ar Jus baugina religinė įvairovė?
Jokiu būdu. Religija – tai žmogaus kelias pas Dievą ir tai – tik jų tarpusavio reikalas. Kiekvienas tą kelią turi atrasti pats. Jei renkasi klaidingai, atsakys tiktai Dievui.
Bet kuri religija, ugdanti teisingumą, artimo meilę, atjautą, pagarbą aplinkai, santūrumą ir sveiką protą, yra gerbtina.
Bet būna religinių atšakų, kurios skatina smurtą, ištvirkavimą ar sukčiavimą. Kodėl tokias reikėtų gerbti?
-
Ar tai, kad aukštinate tradiciją, nerodo, kad Jūsų pasaulėžiūra – praeities pasaulėžiūra?
Nei tradicija, nei modernybė nėra savaiminis gėris ar savaiminis blogis. Viso ko matai – dorybė ir sveikas protas. Konservatizmas akcentuoja ne tai, kas sena ar nauja, o tai, kas nusipelno būti amžina, iš praeities perduodant dabarčiai, o iš dabarties – ateičiai.
Nuolat papildant tai sava kūryba. Tokios tradicijos kaip moterų apipjaustymas, korida ar kanibalizmas tikrai nėra vertos saugoti. Kita vertus tokie modernūs išradimai kaip vienos lyties santuokos taip pat vargu, ar veda į kilnesnę visuomenę.
-
Kodėl autoritetas Jums svarbesnis už savarankišką mąstymą?
Autoritetas – tai asmuo, iš kurio galime pasimokyti dorybių ir išminties. Beveik bet kuri pasaulėžiūra turi savų autoritetų. Mes tiesiog tai pripažįstame.
Bet autoritetas – tai kritiškai sektinas pavyzdys. Praradus kritiškumą jis taptų stabu, o bet koks stabas įkalina mąstymą.
Taigi, savarankiškas mąstymas yra svarbesnis už autoritetą, bet pastarasis, teisingai jį vertinant, mus lavina, o ne skurdina.
-
Kodėl Jūsų stovykla taip atsainiai vertina gamtosaugą?
Daugelis konservatorių yra tikintys žmonės, o kas gerbia Kūrėją, gerbs ir jo kūriniją.
Galimos įvairios nuomonės dėl žmogaus poveikio gamtai ir jo mastų, tarkime, dėl pasaulinio atšilimo. Bet beatodairiškas gamtos išnaudojimas, ją niokojant, nėra konservatorių bruožas, tai veikiau liberalų savybė.
-
Ar Jūsų pasaulėžiūra suderinama su gyvūnų teisėmis?
Pati gyvūnų teisių sąvoka – kiek problemiška. Teisės paprastai eina kartu su pareigomis, o tam reikia aukštesnės sąmonės. Bet konservatizmas puikiai dera su pagarba gyvybei. Ar tai būtų kūdikis motinos įsčiose, ar kita gyva būtybė.
Naikinti kitą gyvybę galima tik išskirtiniais atvejais, pavyzdžiui – tada, kai tam yra gyvybinis poreikis.
Žinoma, yra kultūrų su žiauriais papročiais, kaip minėta korida, halal ir košer skerdimo būdai, bet tai – jau tų kultūrų, o ne paties konservatizmo problema.
Kiekvienos šalies konservatorius turi galimybę rinktis, ar palaikyti tradicijas, žeidžiančias žmogaus taurumą.
-
Ar Jūsų pasaulėžiūroje yra vietos socialiniam teisingumui?
Skirtingai, nei liberalizmas, konservatizmas mato žmogų bendruomenėje, bet skirtingai, nei socializmui, jam asmuo yra šis tas daugiau, nei sudėtinė visuomenės dalis.
Tarp pačių konservatorių asmens ir bendruomenės santykiai suvokiami gan skirtingai, bet socialinis konservatizmas, ko gero, nuoseklesnis už liberalųjį konservatizmą, nes teisingumą, kuris yra dorybė, kelia aukščiau savanaudiškų interesų.
Vis dėlto konservatorius labiau pasitiki bendruomene, ypač – religine, nei valstybės aparatu.
-
Ar Jūsų nešokiruoja, kad vis daugiau jaunimo renkasi liberalias ar net kairiąsias vertybes?
Nė kiek. Tai – dėsninga. Jaunimas dažniau, nei brandūs žmonės, nekritiškai renkasi madas. Juolab jaunimui būdingas siekis nuo kažko išsilaisvinti – nuo tėvų, nuo religijos, nuo bendruomenės.
Artėjant brandai dažnai randasi ir brandesnis požiūris, ieškoma gyvenimo prasmės, o prasmė visada nukreipta į kažką kita, nei savasis „aš“. Tiesa, kai kurie žmonės subręsta dar jaunystėje ir tai – ypač džiugina.
-
Vienos pasaulėžiūros ateina, kitos – išeina. Ar nebijote, kad ir Jūsiškei ateis galas?
Nėra tokio reiškinio, kaip vienakryptė idėjinė evoliucija. Pasaulėžiūrų kova – amžina, kol gyvuos šis pasaulis. Krikščionybė jau laidota XIX amžiuje, nacionalizmas – XX amžiuje, bet abi šios pasaulėžiūros dar ir dabar pakankamai gyvybingos.
Žinoma, kad XXI amžiaus konservatizmas bus šiek tiek kitoks, nei XVIII amžiuje, bet bazinės vertybės išliks.
O jei kas nors iš laikančių save konservatoriais sumanys jas keisti, atsiras naujos konservatyvios jėgos, užimsiančios senųjų užleistą nišą.
Konservatizmui kaip dorybių ir sveiko proto filosofijai yra objektyvus poreikis ir jis išliks amžinai.
Autorius yra politologas
Puikiai surašyta! Aš net nežinojau, kad esu konservatorius! Jei labai pasistengtų – “leftistai” surašytų irgi panašiai ir gal net geriau… Taigi – Lietuva! “Tinka visi variantai”…
Pradžiai – žodžio gay vertimas
– 1) linksmas, 2) ryškus, 3) nerimtas, 4) gėjų, 5) įžūlus, 6) gėjus.
– linksmas, smagus, guvus, žvalus, ryškus, giedras, džiugus, šventiškas, homoseksualistų, homoseksualus, lytiškai iškrypęs, homoseksualistas, homoseksualinis, nerimtas, gėjų, įžūlus, gėjus.
– 1) linksmas (to have a gay time = linksmintis; 2) nedoras, ištvirkęs; 3) ryškus, margas (1992 m. Anglų – lietuvių k. žodynas [2-tomis])
Žodžio reikšmių grandinėlė paaiškina ne tik reikšmes, kuriomis jis naudojamas jo gimtinėje, bet ir jo reikšmių raidą, ilgainiui ,,priaugintas” naujas reikšmes, kartais ir turint tikslą, prisigretinus prie smagaus žodžio, sušvelninti, nuslėpti tikrąją ko prasmę, ar ir specialiai pateikti ką visai atvirkščia prasme.
2.Kodėl taip nekenčiate homoseksualų ?
Niekada nepasisakiau prieš HoS. Puikiai su jais sugyvenau tiek darbe, tiek kaimynystėje, draugijoje – visi jie gerbė galiojusias visiems vienodas elgesio viešumoje taisykles. ir nelaikė to kažkokia priespauda, diskriminacija. Jie – lygiaverčiai bendruomenės nariai, vadinasi ir jiems galioja BENDROS taisyklės. Tie, kam jokios taisyklės negaliojo, jos negaliojo ir negalioja nepriklausimai nuo jų intymių skirtumų
Pasisakiau prieš tuos, kas HoS vardu prisidengęs prievartauja bei tvirkina vaikus, tuo nuo vaikystės pažeisdami jų psichikos raidą, įtraukia paauglius, pakreipdami dalies jų likimą sau reikalinga linkme, kas pažeidžia viešojo elgesio taisykles, kas įtraukia jaunimą į žaidimą be taisyklių, be kitų, pvz., savo verslo tikslų, turėdami tikslą ir tai panaudoti valstybėms iš vidaus silpninti, supriešinant visuomenes, atitraukti jų dėmesį nuo kitų, lygiagrečiai kažkieno vykdomų ar planuojamų veiksmų.
3. Ar Jus baugina religinė įvairovė? ?
Mane – ne, kol ji gerbia valstybių ir tautų ribas, nenaudoja nei klastos, nei jėgos kitus savaip perauklėdama, kol elgiasi, kaip dera gerai išauklėtam svečiui, nesistengdama ir vietos žmones, o ypač vaikus, jaunimą verbuoti.
Esu tikra, jog tikėjimų įvairovė Kūrėjo Valia atsirado, kaip ir šis pasaulis – kiekvienai tautai, kiekvienam žemės lopinėliui savitas santykis su Kūrėju, savitas žvilgsnis į Jo galimybių neišsemiamumą. Kiekvienas tikėjimas, kaip ir visas tautos kultūrinis paveldas, jos kalba – tai vis kitas raktas žmogui į gilesnį Jo Kūrinijos pažinimą. Bet kurio rakto praradimas, jų skaičiaus mažėjimas – tai dalies takų į Pažinimą praradimas, neatitaisoma žala ne tik konkrečiai tautai, bet ir žmonijai, pasaulio mokslui, sunkinantis ar ir iškraipantis pasaulio ir žmonijos pažinimo raidą, klaidinantis žmoniją, atitolinantis ją nuo tiesos.
O konservatoriais bei liberalais save skelbiančius – ar juos baido Ramovė ČIA, kur yra BALTŲ ir JŲ TIKĖJIMO ETNINĖ ŽEMĖ?
7. Ar Jūsų pasaulėžiūra suderinama su gyvūnų teisėmis ?
Manau, jog neturime jaustis aukščiau Tvarkos, Gamtos nustatytos kiekvienam, kas gyvas, neturime arogantiškai šokinėti aukščiau bambos, juokingai bandant įrodyti, jog mes gudresni ir galingesni. Jau buvo, kas rengėsi pagal save viską ,,perstumdyti”…
9. Ar Jūsų nešokiruoja, kad vis daugiau jaunimo renkasi liberalias ar net kairiąsias vertybes ?
Tai bausmė mums, kad per ilgai pasitikėjome savo stambiausiomis partijomis, leidome veikti nekontroliuojamai. Užuot ėję M. Lukšienės ir kitų dorų bei išmintingų asmenybių mums rodytu keliu, lyg bevaliai leidome kitiems perimti jaunimo švietimą ir aukštąjį mokslą. Nuo čia prasidėjo dar spartesnė Sąjūdžio idėjų bei tikslų griūtis – neišauginome dvasiškai tvirtos, toliaregės kartos, kuri perimtų šį darbą, Sąjūdžio tikslus. O visų pirma išlikti siekianti tauta turi jaunosios kartos ugdymu rūpintis. (Juk ne šiaip nuo darželio vaikai genderizmo ir pan. dvasia ugdomi – stengiamasi nepavėluoti, kad neišsprūstų iš rankų?)
Žinojau, kad GAY – tai bernas. O “BERNAS” apie 1975 buvo populiarus žodis pavadinti vaikiną. Turbūt visos mūsų klasės MERGOS taip vadino klasiokus. Angliškai girdimas SEKSI mums atrodė SĖKMINGAS. Kas supaisys tuos kalbų niuansus…