Kovo 24 d., ketvirtadienį, 18 val. Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje atidaroma paroda „Nematomi. Istoriniai baldai iš šiuolaikinio dizaino perspektyvos“.
Parodos kuratoriai dizaineriai Vytautas Gečas, Marija Puipaitė ir kuratorė Monika Lipšic kviečia naujai pažvelgti į Lietuvos muziejų rinkiniuose saugomus baldus – skirtingiems laikotarpiams priklausančius baldus ir interjero dalis, pateiktus daugiabalsiame pokalbyje su šiuolaikinių dizainerių bei menininkų kūriniais.
Pavadinime baldai įvardijami „nematomais“, nes tūno saugyklose ir neretai kartu su už jų slypinčiomis istorijomis yra prieinami tik saugotojams / -oms, istorikams / -ėms ir restauratoriams / -ėms.
Kuriant šią parodą saugykla pati savaime tapo įkvėpimo šaltiniu.
Greta reprezentatyvių istorinių baldų muziejų saugyklose taip pat atsiduria „užmiršti“ daiktai, kurie niekada nebūtų rodomi ar restauruojami, nes yra per daug sunykę ar laikomi nepakankamai vertingais.
Parodos kuratoriai siūlo į daiktų vertės klausimą žvelgti kaip į Lietuvos istorijos refleksiją.
Dažnai baldus muziejų saugyklose lydėjo aprašymų trūkumas, todėl kartu su istorike dr. Egle Bagušinskaite ir restauratoriais kuratoriai ieškojo įvairių istorinių faktų bei sąsajų, o šie, atrasti ir sujungti laiko, medžiagų bei technologijų perspektyvoje, leido pažvelgti į baldus ir jų kontekstus subjektyviai.
Atliktas tyrimas papildo muziejų saugyklų istorijas. Parodos tikslas – pristatyti šių „tyliųjų“ daiktų, įvairių laikotarpių kasdienybės dalyvių potencialą ir supažindinti žiūrovus su senosiomis baldų gamybos technologijomis bei restauravimo ypatybėmis, Lietuvos istorinio interjero kultūra.
Parodą „Nematomi“ lydi ir senų baldų pokalbius pertraukia šiuolaikinių kūrėjų dizaino ir meno kūriniai.
Specialiai šiai parodai sukurtus kūrinius pristato dizainerė Kotryna Butautytė, medžio studija „Natyvai“, šviesos menininkė Rūta Palionytė ir architektė Ieva Baranauskaitė, tarpdisciplininio meno kūrėja dr. Gora Parasit, fotografas Darius Petrulaitis, „Autotelic Objects“ kūrėjas Justas Silkauskas, menininkė Eglė Pilkauskaitė, architektūros studija „Išora x Lozuraitytė“, menininkas Vladas Suncovas bei užsienio dizainerės Audrė Largė (Audrey Large) (Prancūzija), Delfinė Lejaunė (Delphine Lejeune) (Belgija), Klara Švyrs (Clara Schweers) (Vokietija) ir Kurina Sona (Kurina Sohn) (Pietų Korėja).
Šie menininkai interpretuoja Lietuvos muziejų saugyklų eksponatus kurdami šiuolaikinius dizaino kūrinius.
Dizainas kaip kūrinio formavimas prasitęsia kaip mąstymo būdas ir tampa priemone vertinant istorinius daiktus, atkreipiant dėmesį į mūsų santykį su baldais, aplinka bei daiktais šiandien.
Greta eksponatų iš muziejų saugyklų ir šiuolaikinių kūrėjų specialiai parodai sukurtų dizaino darbų čia pristatomi Lietuvos ir užsienio dizainerių bei prekinių ženklų – Dirko van der Kojaus (Kooi) (Nyderlandai), „Moustache“ (Prancūzija), Tadeušo Podrackio (Tadeáš Podracký) (Čekija), Inesos Sistiagos (Ines Sistiaga) ir Luko Munozo (Luco Muñozo) (Ispanija), Tuomo Markunpoikos (Suomija), Manto Lesausko (Lietuva), „Jotjot“ (Lietuva), „Emko“ (Lietuva), Leo Maherio (Jungtinė Karalystė), Karolinos Sardalos Jerhovos (Carolin Sardal Jerhov) (Švedija), Bendžamino Motoko (Benjamin Motoc) (Prancūzija), Luko van Larhoveno (Luuk van Laarhoven) studijos (Nyderlandai) – anksčiau sukurti arba tiražuojami dizaino darbai.
Šie kūriniai ir toliau papildo bei komentuoja iš Lietuvos muziejų saugyklų kuratorių atrinktus baldus.
Parodos architektūra, sukurta kartu su „IMPLMNT architects“ komanda, tampa dar vienu – didžiausiu – parodos baldu, kurtu interpretuojant ir dekonstruojant stelažo sumanymą.
Juk būtent stelažuose stovi dauguma žiūrovams paprastai „nematomų“ muziejų saugyklų baldų.
Atsivėrus salės erdvei, stelažo struktūromis siūlomos įvairios judėjimo erdvėje trajektorijos ir istoriškai nelinijinės perspektyvos – seni baldai iš muziejų kolekcijų pristatomi iš šiuolaikinio dizaino perspektyvos.
Paroda veiks iki 2022 m. gruodžio 31 d.
Kuratoriai: Vytautas Gečas, Monika Lipšic, Marija Puipaitė;
Istorinio tyrimo autorė dr. Eglė Bagušinskaitė;
Parodoje pristatomi baldai iš Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus, Šiaulių „Aušros“ muziejaus, Lietuvos nacionalinio muziejaus ir Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus;
Koordinatorė Jūratė Meilūnienė;
Parodos architektūra – „IMPLMNT architects“;
Grafikos dizainerė Jonė Miškinytė;
Fotografė Monika Jagusinskytė;
Redaktorė Ilona Klimienė;
Vertėja ir redaktorė Aleksandra Bondareva (Alexandra Bondarev).