Garliavoje gyvenanti mokytoja, visuomenės veikėja bei istorijos puoselėtoja Rita Pauliukaitienė gerai žinoma Lietuvos ir mūsų krašto gyventojams. Ji yra knygos „Jurgis Krikščiūnas-Rimvydas ir jo artimieji“ sudarytoja bei daugelio straipsnių, skelbtų portale punskas.pl, autorė arba bendraautorė.
Šiuo metu Punsko „Aušros“ leidykla leidžia antrą jos knygą apie partizanus – „Dainavos apygardos vadas Vincas Daunoras-Kelmas, Ungurys ir jo artimieji“.
Neseniai Rita Pauliukaitienė padovanojo mūsų krašto lietuviams Jurgio Ramanausko atsiminimus „1918–1920 metai Seinų krašte“. Knyga išleista 1940 metais Kaune, „Spindulio“ bendrovės spaustuvėje. Už puikią dovaną nuoširdžiai dėkojame.
J. Ramanausko atsiminimai yra žinomi mūsų praeities puoselėtojams. (Jie buvo skelbti „Karo archyvo“ XII t.) Knygoje pateikta daug žinių apie šio krašto Lietuvos savanorius, lietuvių-lenkų kovas 1918–1920 metais ir kt.
Apie mūsų krašto Lietuvos savanorius žinome palyginti nedaug. Daug dešimtmečių nebuvo galima apie juos prabilti. Žinios apie šiuos žmones nutrūko, nes jie arba žuvo kovose, arba sugrįžo į savo gimtinę ir buvo lenkų persekiojami, arba pasiliko gyventi Lietuvoje.
Šiandien šie savanoriai retai kada minimi, nėra nei vienos jiems skirtos atminimo lentos. Tačiau neturi jie visam laikui pranykti iš kolektyvinės šio krašto žmonių atminties.
„Vidugirių“ monografijoje, kurią 2019 m. išleido Punsko „Aušros“ leidykla, skaitome: „Archyvuose nėra daug duomenų apie Vidugirių savanorius, tačiau yra žinių apie brolius Joną ir Vincą Kuosius. Be jų yra žinoma, kad savanoriams priklausė Juozas Liaukevičius ir Jonas Puniškis.
Prie Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo bei lietuvybės puoselėjimo šiame krašte prisidėjo dar du vidugiriečiai, tai mokytojas Petras Mockevičius ir Antanas Pečiulis“.
Tik tiek monografijoje yra žinių apie Antaną Pečiulį. Nemažai žinių apie jį surasime Jurgio Ramanausko atsiminimuose.
Antanas Pečiulis gimė Vidugirių kaime. Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui įstojo į savanorių gretas. Buvo Seinų apskrities organizacinio komiteto narys bei partizanų rengėjas, vėliau pirmasis Seinų skyriaus (rinktinės) šaulių pirmininkas.
Pečiulis gerai išmanė vietos reikalus ir žmonės juo pasitikėjo. Karo metu, Lietuvą užėmus vokiečiams, Seinuose jis turėjo lietuvišką knygyną, kuris buvo lietuvių užeiga ir pasitarimų vieta. Joje buvo aptariami lietuvių kultūros, švietimo ir politikos klausimai.
Jurgis Ramanauskas savo prisiminimuose rašo: „Pečiulio pastogė nebuvo ir man svetima, nes okupacijos laikais teko pasidarbuoti, kad Burbiškių ir Vieštartų kaimuose būtų įsteigtos lietuvių pradinės mokyklos. Šiose mokyklose ir aš mokytojavau, tad su Pečiuliu turėdavau net ir komercinių reikalų, pirkdamas vadovėlius ir rašomąją medžiagą. Be to, kai tik tekdavo atvykti į Seinus, ir šiaip Pečiulį aplankydavau.
Tapęs savanoriu, Pečiulį lankydavau senu papratimu, nes jis į puikybę nesikėlė ir buvome geri bičiuliai, nors aš buvau tik eilinis kareivis. Pas jį atsilankydavo žymesni tų laikų veikėjai, tad visada buvo galima išgirsti ką nors naujo. Kartais besiginčijant ir besitariant, ir aš savo žodį pridėdavau. Tada mes visi vieningai sutarėme.
Nebūdavo skirtumo tarp apskrities komiteto nario ir eilinio kareivio. Jei kuris nusimanė Lietuvos atstatymo ir apsaugos reikalais, visada galėjo pasakyti savąją nuomonę, nes Pečiulis visus mus vienijo.
Kartą kilo kalba apie padidėjusį lenkų veikimą ir vis didėjantį dėl to pavojų. Su Pečiuliu svarstėme, kaip atsispirti prieš lenkų akciją, išgelbėti Seinus ir visą šį kraštą.
Mums besitariant, atėjo Vaišnora ir apskrities komiteto narys, kurio pavardės dabar neatsimenu. Pečiulis pasiūlė mums arbatos ir ta tema toliau kalbėjome. Vienas iš svečių nupasakojo, kad apie steigiamąsias lenkų mokyklas buriasi visas jų veikimas. Esą žinių, kad miškuose lenkai daro karinius pratimus ir jų štabas esąs Sumavo kaime.
Mes irgi turėtumėm pradėti panašiai veikti, nes iš kitur paramos vargu ar gausime. Geriausiai esą apsaugoti tik patys Seinai, apie kuriuos puikiai bujoja lenkų veikimas ir organizacijos. Po tų žodžių Pečiulis, į mane rodydamas, tarė, kad aš esu kareivis ir buvęs mokytojas, tat galėčiau padėti veikti už miesto ribų.
Nors ir mieste mums buvo reikalingas kiekvienas kareivis, tačiau negalime palikti ir apylinkių, kad jose laisvai veiktų lenkai. Apylinkėse būtų galima rengti kaimo savanorius (taip tada vadino kaimo miliciją, partizanus) ir drauge mokytojauti. O jei savanoriams pavyktų gauti ginklų, tada mes būtumėm tikri šio krašto šeimininkai.
Svečiams Pečiulio pasiūlymas labai patiko ir jie net delnais paplojo pritardami. Aš tylėjau, nes svajojau važiuoti į Karo mokyklą. Jei būčiau nemanęs tapti kariu, būčiau visai nepertraukęs mokslo, kaip ir kiti seiniškiai mano draugai.
Toliau ėjo kaip iš pypkės. Visi trys mane įtikino, kad svarbiau yra išvažiuoti negu pasilikti kareiviu, nes pavojus didėja ir visiems dzūkams reikia iki vieno stoti ginti savo sodybas. Sutikau, jei mane atleis mano viršininkas. Tuo reikalu patarė man nesirūpinti, nes jie patys viską atliksią.“
1939 – isiais MANO PIRMASIS GIMTADIENIS. Gyvenome Klaipėdoje. MAMA dirbo Klaipėdos Centriniame pašte. TĖVELIS – LIETUVOS SAUGUMO TARNYBOJE. Tais metais į Klaipėdą, KARINIU LAIVU, atvyko HITLERIS su gausia palyda. TĖVELIUI, UŽ ĮVYKDYTĄ PASIPRIEŠINIMĄ, buvo DUOTAS TERMINAS- laike dviejų dienų, su šeima ( su MAMA IR SU BROLIU) privalėjome įšvykti iš Klaipėdos. Apsigyvenome – Šiauliuose. Mama dirbo Pašte. TĖVELIS 1940 metais Šiauliuose dirbo policijoje. JO PADĖJĖJU BUVO ŽYDAS.
1941 m. MAMA TELEGRAFU iš KAUNO GAVO NURODYMĄ – DĖMĖSIO, DĖMESIO – 1941 metais
RAUDONOJI ARMIJA PEREIS LIETUVOS VALSTYBINĘ SIENĄ! PRAŠOME NESIPRIEŠINTI
IR ŠTAI RUSŲ TANKAS, Į ŠIAULIŲ CENTRINIO PAŠTO LANGUS, ATGRĘŽĖ PATRANKĄ.
ANOT MAMYTĖS, RUSU DEKANOZOVAS, SU PALYDĄ, DUODAMAS KOMANDAS, PERĖJO PER VISĄ CENTRINĮ PAŠTĄ. Mamytei buvo liepta apleisti paštą.
TĖVELIUI BUVO LIEPTA PAREIGAS PERDUOTI ŽYDUI IR APLEISTI PATALPAS.
NUO TO LAIKO, NEI MAMYTĖ, NEI KITI MANO GIMINAIČIAI, MANO TĖVELIO NEMATĖ. JO
ARCHYVINĖJE KGB BYLOJE NURODYTA – SUŠAUDYTAS NOVOSIBIRSKO KALĖJIMĘ! UŽ KĄ?
! U+ 1
.
Gerbiamas pone Sigitai Birgeli, mano saknys yra palei Punska – Ozkiniuose ir Scypliskese o mano tevai ir seneliai pagal Stalino&Hitlerio suokalbi 1941 ziema kartu su daugybe Suvalku krasto zmoniu buvo buvo isvezti i Stalino uzgrobta Lietuva ir apgyvendinti Sakiu apskrityje, vokieciu ukiuose. Taciau ju “ukininkavimas ” Lietuvoje truko neilgai kadangi 1941 birzeli sugryze (o is tiesu jie net nebuvo toli pasitrauke) vokieciai lietuvius isvare lauk ir anie tapo klajokliais-benamiais per prievarta….
Teko garbe artimai pazinti 2 is Punsko krasto 1918 metu savanoriu – tai Petras Rabikauskas is Ozkiniu, mano mociutes brolis ir Jurgis Murinas is Agurkiu. P.Rabikauskas iki 1930 tarnavo Lietuvos pasienio policijoje, lenku buvo sunkiai suzeistas bet isgyveno. Buvo vedes Galvanauskaite is Strumbagalves ir su grazia seima – 2 dukros ir 3 sunus, gyveno Mockavoje kur buvo nusipirkes nedideli ukeli. Rabikausku seimos ypac tragiskas likimas , artimai susijes su to krasto Lietuvos pokario partizanais kuriuos as irgi gana gerai pamenu.
J.Murinas gyveno Mocku kaime, buvo vedes Roze Balkute is Valinciu kaimo ir uzaugino 3 sunus ir 3 dukras.
Abu sie svanoriai yra mire ir palaidoti Budviecio kapinese.
1918 vietiniu Lietuvos Savanoriu is pasienio su Lenkija buvo ir daugiau. Gaila kad jau daugelis to meto liudininku iskeliave Anapilin. Jauciu pareiga perduoti ateinancioms kartoms bent tai ka pamenu ir zinau.
Turiu kai ka perduoti ir Punsko krastotyrininkams taciau pernai pandemija sutrukde. Taciau turiu vilti tai padaryti artimiausiu laiku lankysiuosi Lietuvoje. Jei nesudetinga, bukite malonus ir parasykit man i el. pasta Julia1947@btinternet.com
Dekoju
P.S su dideliu idomumu peskaiciau jusu rasinius ir apie emigracija 19-20 amziuje. Kadangi to paties Petro Rabikausko, tai yra ir mano mociutes 3 seserys ir 3 broliai tuo metu emigravo i JAV, as meginau susirasti palikuoniu ir kai ka uztikau – Amerikoje gyvenusio Andriaus Rabikausko pro-pro anuke yra Tamara Hartman gana zymi visuomenes veikeja kuri pazystama su Hillary Clinton ir yra buvusi vyriausiaja leidinio Chicago Tribune vyr redaktore
Ačiū močiute,buvo įdomu skaityti nes mano AtA tėvai iš to krašto.
Jurgis Ramanauskas prisimena: “Geriausiai esą apsaugoti tik patys Seinai. . Su Pečiuliu svarstėme, kaip atsispirti prieš lenkų akciją, išgelbėti Seinus ir visą kraštą. Vienas iš svečių nupasakojo, kad apie steigiamąsias lenkų mokyklas buriasi visas jų veikimas. Esą žinių, kad miškuose lenkai daro karinius pratimus ir jų štabas esąs Sumavos kaime”. Dėkoju, gerb. Sigitai, už p. Ritos Pauliukaitienės dovanos 1918-1920 METAI SEINŲ KRAŠTE pagarsinimą, iš kurios matosi, kad daugelis prisiminimų tinka ir šių dienų Lietuvai.
Neprisimenu, kelintais metais tai galėjo būti – ko gero, kažkada jau po 1960, kai ne tik Laisvosios Europos (ar Amerikos), bet ir pačios Varšuvos radijas pranešė, kad per savaitgalio šokius lietuviškoje parapijoje, ar kaime buvo nužudyta keliasdešimt lietuvių vaikinų. Juos išžudė iš kažkur į šokius atėję lenkų vyrukų pulkelis. Tai buvo ne pirmas kartas, kai iš kažkur toliau ,,į šokius” vaikščiojusi banda žudė lietuvius. Ateidavo kažkuo apsiginklavę. (Šokiuose patogiau – visi vienoje krūvoje, nereikia po vieną gaudyti?.. O ir tarnauja kaip veiksminga auklėjamoji priemonė – kad žinotų lietuviai, kas ten dabar šeimininkas?)
Pasak to meto prie informacijos arčiau buvusių, ateiviai specialiai ir atkakliai provokuodavo muštynes. Įdomu tai, kad tai buvo įprastas ,,ritualas”, bet valdžia to ,,nepastebėdavo”, tad anksčiau PL radijas pranešimuose apie nusikaltimus apie tokius nepranešdavo. Apie šį buvo priversta pranešti, nes kažkuri tarpt. org-ja (gal JT?) įpareigojo valstybių vyriausybes oficialiai ją ir savo piliečius informuoti, jei dėl kokių nors priežasčių žūva ar nužudoma daugiau negu ?40 žmonių…
Tai va koks klausimas kyla: o tie ,,kavalierių” išpuoliai negalėjo būti kažkieno organizuojamos ,,valymo” operacijos? Tik griežtai laikytasi tvarkos, neperžengti ,,leistino” lavonų skaičiaus? Tačiau tą kartą nepavyko neperžengti leisto (ar nurodyto) nužudyti skaičiaus.
Dar turėtų būti gyvų, kas tokius ,,šokius” ir ,,kavalierius” jei ne pats prisimena, tai gal giminės ką pasakojo? Gal kas galėtų pasidomėti?
Punske ir jo apylinkese dauguma gyventoju iki siol yra lietuviai todel lenkams nelabai iseina demonstruoti savo jega taciau kitur Lenkijoje brutalus lenku ispuoliai ir lietuviu zeminimas tebera kasdienybe…. Londone musu rajono centrineje gatveje kirpyklos savininke yra lietuve Onute is Lenkijos, kiek atokiau i pietus nuo Seinu ir ji pasakoja kad iki siolei mustynes tarp lenku ir lietuviu vyksta ne tik per atlaidus prie baznyciu bet lenku chuliganai ateina i lietuviu susiburimus, sventes ir pan. o lenku valdzios atstovai, zinoma, visuomet apkaltina ir baudzia tik lietuvius kurie priversti gintis…
Niekada nepamirsiu paskojimu moteru kurios pasipuose savadarbiais tautiniais rubais is Lenkijos gilumos keliave par nakti i Punska, Zolines atlaidus kad pasiklausyti lietuviskos snektos ir ,kaip jos sake, pasijusti zmonemis tarp savu kadangi savo gyvenamose vietose yra lenku zeminamos ir niekinamos uz tai kad stengiasi islaikyti musu kalba ir paprocius. Ilgokai po pamaldu snekuciavomes,kartu paverkem – klausant ju paskojimu susilaikyti nebuvo imanoma. ….
Beje, lenku kovos su ukrainieciais kuriu zemes WW2 pabaigoje Stalinas padovanojo Lenkijai, yra dar baisesnes. Stalinas lenkams padovanojo dali WW2 uzgrobtu vokieciu zemiu ir i jas is Vakaru Ukrainos perkele daugybe i ukrainieciu kurie buvo isvaryti is savo namu o po cccp zlugimo siekia sugryzti i savo gimtine ir atsiimti turetas zemes ir kita turta Vakaru Ukrainoje. Ukrainos pokario laisves kovotojai kovesi ne tik su sovietu Rusijos armija bet ir su lenkais
Bet nei ukrainiečių, nei baltrusių jie nelaiko TM, jokių išimčių jiems netaiko. Kiek prisimenu, ,,prisisiūtose” teritorijose mokyklų UA nei BY kalbomis nėra. Nežiūrint, kad jų tautai pradžią davė lemkų šnekta kalbėję Priekarpatės ukrainiečiai, pajudėję Pietų ir Baltijos link, pakeliui sau iš dešinės UA ir BY, o paskui iš priekio bei iš dešinės ir LT žemes užgrobdami (o gal būtent dėl to – juk įprasta negarbingus praeities faktus naikinti? Žodžiu, tęsė baltų genčių žemių grobimą, dar ir tarpusavyje grobio nepasidalindami. – Okupuosi, nutautinsi ir tapsi ,,autochtonu”, pasak jų vado V.T.). Dėl to UA ir PL kalbos tokios panašios, kad, vieną jų mokėdamas, kitą be žodyno suprasi.