Žiema – sunkus laikas daugumai automobilio dalių, bet neabejotinai sunkiausias akumuliatoriui, todėl vairuotojams šaltasis metų laikas gali būti labai varginantis. Laukia ne tik sunkumai keliuose, bet dar prisideda ir techninės problemos, kurios gali apsunkinti naudojimąsi automobiliu arba net visiškai jį apriboti.
Kodėl akumuliatorius nuo šalčio kenčia labiausiai?
Žema temperatūra itin neigiamai veikia kiekvieną automobilį, nepriklausomai nuo to, koks jo variklis. Dėl šalčio užšąla langų plovimo skystis ir plovimo purkštukai. Gali sprogti plastikinis skysčio bakelis, jei jis pilnas ir jame yra vasarinis plovimo skystis. Dėl šalčio sutirštėja eksploataciniai skysčiai, pavyzdžiui, variklinė alyva ir pavarų dėžės transmisinė alyva.
Tačiau, pasak „Inter Cars Lietuva“ Akumuliatorių žinovo Pauliaus Vitkausko, akumuliatorius nuo šalčio nukenčia labiausiai. Jau esant 0 °C temperatūrai, jis praranda apie 10 % savo galios, esant –10°C temperatūrai, nuostoliai viršija 30 %, o esant –20 °C – jau beveik 50 % galios.
„Duomenys atspindi iki galo įkrauto, gerai veikiančio akumuliatoriaus nuostolius. O jei automobilis keletą dienų stovi, jo akumuliatorius susidėvėjęs arba automobilis naudojamas važiuojant trumpus nuotolius net paspaudus lengvam šaltukui akumuliatorius gali visiškai išsikrauti“, – sako P. Vitkauskas.
Keli patikimi būdai apsaugoti akumuliatorių nuo šalčio
Dažnas važiavimas ilgais nuotoliais – tai geriausias būdas atlaikyti šalčius. Jei automobilis naudojamas retai, verta išimti akumuliatorių kas keletą dienų ir namie įkrauti jį iki galo (pavyzdžiui, per visą naktį) įkrovikliu.
„Akumuliatoriaus išėmimas prieš šaltas naktis ir jo laikymas namie – šiek tiek vargina, bet tai labai veiksminga, tačiau to neįmanoma padaryti „Premium“ klasės automobiliuose. Šiek tiek gali padėti specialus akumuliatoriaus užvalkalas. Jį reikia parinkti pagal akumuliatoriaus matmenis. Toks užvalkalas suteikia galimybę palaikyti akumuliatoriaus temperatūrą, keliais laipsniais aukštesnę nei oro temperatūra“, – aiškina P. Vitkauskas.
Pasak „Inter Cars Lietuva“ Akumuliatorių žinovo, patogesnė padėtis savininkų, kurie prie nuosavų namų turi šildomus garažus, arba savininkų, kurie turi tokius garažus po daugiabučiais namais. Automobilis, laikomas vietoje, kurioje nuolat yra teigiama temperatūra, be abejo, neturės problemų dėl akumuliatoriaus. Nebent automobilis bus nenaudojamas ilgą laiką.
„Lengvi, metaliniai garažai menkai apsaugo nuo stipraus šalčio, bet jie apsaugo nuo šerkšno. Galima naudoti laikinus sprendimus ir uždengti akumuliatorių stora antklode, bet reikšmingo rezultato tikėtis neverta. Tikrai neverta šiltinti akumuliatoriaus putplasčiu arba akmens vata. Tai neveikia. Akumuliatorius – ne namas, tik prišiukšlinsite variklio kameroje“, – teigia P. Vitkauskas.
Kuo gali padėti mechanikas?
Lietuvos autoservisus vienijančios platformos „Motointegrator.com“ atstovas Mindaugas Šerėjus pastebi, kad nuo akumuliatoriaus būklės priklauso labai daug. Niekas nenori atsidurti padėtyje, kai automobiliui trūksta galios paleisti variklį. Todėl visuomet verta atlikti akumuliatoriaus būklės patikrą autoservise.
„Mechanikas patikrins akumuliatoriaus polių būklę – juos gali reikėti nuvalyti, gnybtų būklę, masės laidų ir jų kontaktų būklę, nes jie gali būti surūdiję, ir tai kels variklio paleidimo sutrikimus. Taip pat jis patikrins, kaip akumuliatoriaus pritvirtintas. Jo tvirtinimas turi būti stabilus, kitaip gali jis būti rimtai pažeistas“, – pabrėžia M. Šerėjus.
Senojo tipo akumuliatoriuose būtina patikrinti elektrolito lygį. Jis turi būti toks, kad vidinės akumuliatoriaus plokštelės būtų visiškai apsemtos. Jei lygis yra per žemas, mechanikas turi papildyti distiliuoto vandens. Areometru taip pat patikrinamas elektrolito tankis.
„Šiuo metu paklausiausiuose priežiūros nereikalaujančiuose akumuliatoriuose mechanikai tikrina ramybės būsenos įtampą (idealu 12,6 V). Taip pat tikrinama įkrovimo įtampa. Ji turi būti 13,9–14,5 V. Jei ji žemesnė, vadinasi, yra generatoriaus problemų“, – teigia M. Šerėjus.
Pasak jo, mechanikas taip pat gali patikrinti srovės sąnaudas išjungus variklį. Srovę naudoja nemažai imtuvų: kompiuterių ir valdymo blokų atmintis, automobilio signalizacija, radijo imtuvas ir daugelis kitų. Jei ši srovė didesnė nei 0,1 A, žiemą akumuliatorius išsikraus daug greičiau.
„Negalima pamiršti, kad akumuliatorius – tai eksploatacinė dalis, kurios tarnavimo laikas ribotas. Galima sakyti, kad tai 5 metai. Jei mechanikas nustatys, kad akumuliatorius jau stipriai susidėvėjęs, jį verta keisti nauju, geriausiai priežiūros nereikalaujančiu. Mechanikas padės pasirinkti tinkamą gaminį pagal automobilio gamintojo patarimus“, – dėmesį atkreipia Lietuvos autoservisus vienijančios platformos „Motointegrator.com“ atstovas.