Sekmadienis, 7 rugsėjo, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Kalba

Palėpė: Lietuvos miestų vardai – Kaunas

Beatričė Rastenytė, „Saulės arkliukai“, www.alkas.lt
2019-06-28 17:40:55
3
Palėpė: Lietuvos miestų vardai – Kaunas

D. Rastenienės nuotr.

       
D. Rastenienės nuotr.
D. Rastenienės nuotr.

Mes ir vėl grįžtame prie Aleksandro Vanago knygos „Lietuvos miestų vardai“.  Šį kartą apie antrą didžiausią Lietuvos miestą Kauną. Pažiūrėkime, ką mokslininkas rašo apie Kauno vardo kilmę.

Antras pagal didumą Lietuvos miestų kartu yra ir vienas seniausių Lietuvoje. Esama nuomonės, kad pirmą kartą jį paminėjo arabų geografas al Idrisijus 1140 m. Šio keliautojo raštuose spėjamas Kauno vardas rašomas įvairiai – Qaynu, Qanys, Kabnu. Jeigu tai tiesa, tada Kauno vardas istorijos dokumentuose būtų paminėtas 183 metais anksčiau už Vilnių (1323). Tačiau dėl šio arabų keliautojo raštuose aptinkamo neva Kauno vardo kyla įvairių abejonių, todėl kol kas tai laikytina tik neįrodyta prielaida. Pirmą kartą tikrai Kaunas minimas 1361 m.

Dokumentuose vardas Kaunas ypač dažnas Kawen 1361 m. (28: II 530), Cawen 1361 m. (ten pat, 532), Kawen 1362 m. (ten pat, 531), Kauen, Cauen, Cawen 1362 m. (ten pat, 538), Cawna 1362 m. (28: III 12), Caudepil, Kauwenpille, czu Kawin 1362 m., (ten pat, 81), Nowum Cawen 1363 m., (28: II 545) New-Cawen 1364 m. (ten pat, 547), Kauen 1363 m. (28: II 543), Cayne, Coyna 1367 m. (ten pat, 559), castrum Nowum Kawen 1368 m. (28: III 88), infra Kawen 1378 m. (28: II 595), vor Kaun 1375 m. (ten pat, 580), bey Alten Kaun 1385 m. (ten pat, 627), vor Alde Cauen 1385 m/(ten pat, 632), vor Ald Cauen 1390 m. (ten pat, 643), propre Antiquum Cawen, czu Kawin, ken Cawen 1391 m. (28: III 172), by Aldin-Kawin 1404 m. (ten pat 272), Caune 1414 m. (ten pat, 449).

Ordinų kronikose, kituose dokumentuose Kaũnas – vienas populiariausių miestų vardų. Dažnai jį mini ir Rusios metraščiai, Lietuvos metrika: вышши Ковна XVI a. (94: 146), выше Ковна XVI a. (ten pat, 159), вышеи Ковна XVI a. (ten pat, 196), Cawno XVI a. (ten pat, 223), у Ковне 1457 m. (8: 46), въ Ковне 1450 m. (ten pat, 61), у Ковне 1466 m. (ten pat, 74), У Ковне 1442 m. (ten pat, 118), въ Ковне,  въ месте Ковенскомъ XV a. (ten pat, 179), въ Ковъне, въ Ковне 1487–1489 (ten pat, 247), въ Ковне 1488 m. (ten pat, 287), въ Ковне 1488 m. (ten pat, 463), въ Ковне 1494 m. (ten pat, 593), Ковенъ 1500 m. (ten pat, 826), въ Ковне 1516 m. (99: 907), въ Ковъне 1554 m., Ковна 1567 m. (ten pat, 432), въ Ковне 1568 m. (ten pat, 478) ir pan. Ir kituose dokumentuose vardas Kau᷉nas aptinkamas daug kartų, pvz., Cawno 1492 m. (67: 451), Cawno 1530 m. (ten pat, 658), у Ковне 1533 m. (57: 30), Ковенского 1562 m. (ten pat, 151), до Ковна 1563 m. (ten pat, 155), до Ковна 1597 m. (ten pat, 450), do Kowna 1597 m. (ten pat, 464), съ Ковна 1578 m., до Ковна 1581 m., 1584 m., съ Ковна 1584 m. (35:  139),  do Kowna 1650 m. (70: 168), do Kowna 1653 m.(ten pat, 182), s Kowna 1655 m. (ten pat, 253), do Kowna 1667 m. (ten pat, 268), do Kowna 1670 m. (ten pat, 280), do Kowna 1673 m. (ten pat, 305), do …. Kowna 1689 m. (ten pat, 362), do Kowna 1694 m. (ten pat, 391) ir t. t.

Dėl vardo Kau᷉nas kilmės pareikšta įvairių nuomonių. Dar 1952 m. A. Senas iškėlė mintį, kad miesto vardas gali būti kilęs iš asmenvardžio (dabar pavardės) Kau᷉nas. Šią nuomonę palaikė P. Skardžius, P. Jonikas ir kt. Tačiau gangreit radosi ir šios hipotezės priešininkų. Vienas jų – tai vokiečių kalbininkas G. Študerus. Jis įrodinėjo, jog Kau᷉no pirminė reikšmė buvo „gilus, žemas“. Šaknis kaun-, jo nuomone, kilusi iš indoeuropiečių kau-, „gilus, žemas“. Lietuvių kalboje aiškesnių šios šaknies žodžių nėra, todėl šiam autoriui teko pasitelkti kitų kalbų duomenis – latvių kauns „gėda“, gotų hauneins „pažeminimas, nusižeminimas“, senovės vokiečių aukštaičių hona „pašaipa, pajuoka“ ir pan. Kadangi visiems žinoma, jog Kau᷉nas įsikūręs žemumoje, slėnyje, Neries ir Nemuno santakoje, tai daug kam ši G. Študeraus etimologija pasirodė labai viliojanti. Jos šalininkų pasiliko ir mūsų dienomis.

Tačiau šiuo metu vis labiau linkstama manyti, kad Kau᷉nas yra asmenvardinis vietovardis, kilęs iš seno lietuviško vardo, vėliau pavardės, Kau᷉nas. Pavardę Kau᷉nas Lietuvoje turi per šimtą šeimų. Ji paplitusi dviejuose plotuose – šiaurvakariniame Lietuvos kampe ir keturkampyje Jurbarkas, Jonava, Alytus, Vilkaviškis. Kaip matome, Kauno miestas įeina į pavardės Kau᷉nas paplitimo sritį.

Vietovardžių, kilusių iš pavardžių ar kitų asmenvardžių, Lietuvoje yra daug ir įvairių. Dauguma jų – priesagų vediniai: Jõniškis – iš Jõnas, Endriejãvas – iš Endriejus, Adomỹnė – Adõmas bei kitaip sudaryti. Kas kita – miesto vardas Kau᷉nas, jis visiškai sutampa su asmenvardžiu Kau᷉nas. Ar gali asmenvardis be jokių žodžių darybos priemonių (priesagų, priešdėlių ar pan.) virsti gyvenamosios vietos vardu?

Pasirodo – gali. Tokių atvejų nėra labai daug, bet vis dėlto pasitaiko: Skuõdas – iš asmenvardžio Skuõdas, Sudárgas – iš Sudárgas, Saũseris k. Telšių r. – iš Saũseris, Musteiká k. Varėnos r. – iš Musteiká, Kavárskas – iš Kavárskas ir t. t. Taigi kaip asmenvardžiai  Skuõdas, Kavárskas, Sudárgas virto vietovardžiais Skuõdas, Kavárskas, Sudárgas, taip ir asmenvardis Kau᷉nas – miesto vardu Kau᷉nas. Kitaip tariant, galbūt būta pilies ar šiaip įtvirtintos gyvenvietės valdovo Kau᷉no, kurio vardas vėliau buvo perkeltas gyvenvietei pavadinti.

Šaltiniai:

  1. Scriptores rerum Prussicarum. Leipzig, 1861–1874.T. 1–5.
  2. Полное собранie русскиxъ летописей. T. 17: западнорусскiя летописи. СПб., 1970.
  3. Литоская Метрика. Ч. 1: Книги записей. СПб., 1910.T. 1.
  4. Литоская Метрика. СПб., 1930. T. 1.
  5. Codex diplomaticus ecclesiae cathedralis necnon dioeceseos Vilnensis / Kodeks dyplomatyczny katedry i diecezji Wileńskiej. 1387–1468. Krako̒w, 1932.
  6. Istorijos archyvas. T. 1: XVI a. Lietuvos inventoriai / Surinko K. Jablonskis. K., 1934.
  7. Спрогис И. Географический словаръ древней Жомойтиской земли XVI столетiя, 1888.
  8. Lietuvos inventoriai. XVII a. / Sudarė K. Jablonskis ir M. Jučas. V., 1962.

Parengta pagal knygą „Lietuvos miestų vardai“. (Aleksandras Vanagas „Lietuvos miestų vardai“. Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1996, 322 p.)

Parengė Beatričė Rastenytė

logo_srtrf (1)

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Palėpė: moterų įvardijimas XVI–XVIII a.
  2. K. Garšva. Nuo Tarmių metų iki Regionų metų
  3. A. Paulauskienė. Lietuvių kalbos išdavystė tebevyksta
  4. Lietuvių kalbos institutas kviečia į kalbininkui A. Vanagui skirtą parodą
  5. A. Pupkis. Iš pupkininkų gyvenimo istorijų

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 3

  1. Saulės Vilna says:
    6 metai ago

    Čia regis yra visiškas kalbotyros bejėgiškumas. Gryniausia sovietinė, pozityvistinė metodologija. Yra, – gal net daugiau pagrindo manyti, kad didžioji pavardžių dalis radosi iš vietų pavadinimų, o ne atvirkščiai. Kauno pavadinimas gali būti iš ilgalaikės (daugiskaitinės) paskirties vyksmo prasmės, pvz. kaip pavadinimai kapinės, kapai. Lygiagrečiai pavadinimui Kaunas yra galimas ir pavadinimas Kavunos /Kavunia iš tarm. kavoti – “laidoti”. Pirmu atveju dėl priegaidės priebalsis „v“, o priesagoje „-un-“ balsis „u“ tapo išstumtas ir Kavunos/Kavunuo> Kaunas/Kovno. Taigi pradinis Kauno pavadimas galėjo reikšti – “laidojimo vieta”. Toks pavadinimas gali būti susijęs ir su Nemuno upės pavadinimo prasme. Juk senovėje buvo laidojama upėse, taigi kaip laidojimo vieta galėjo būti suprantama ir pati upė. Beje, dzūk. “užniemti” (šaknis niem-) reiškia apmirti, tapti negyvu. Be to, Nemunas įteka į Kuršių mares, mar- šaknis taip pat sietina su žodžio mirti šaknimi. Taigi Kauno pavadinimas, kaip laidojimo vieta, sietinas su mitiniais laikais. Beje, supratimas galėjo kisti ir nuo laidojimo upėje palaipsniui pereita prie laidojimo ne pačioje upėje (į tekantį vandenį), o prie jos pakrantėje. Dėl to tada ir galėjo rastis Kauno kaip laidojimo vietos pavadinimas.

    Atsakyti
    • A says:
      6 metai ago

      “(…) iš tarm. kavoti – “laidoti.”
      Atkreipkite dėmesį, jog tarmėse “kavoti” turi daugiau reikšmių. Sakoma: “Vaikai, einam kavonių / kavotis” / “Kur tą peilį pakavojai?” / “Dzimus (šuo) kaulą pakavojo”,- čia nėr kalbos apie kapines ar laidojimą.

      “(…) Kuršių mares, mar- šaknis taip pat sietina su žodžio mirti šaknimi.”
      O įvairiose kalbose plačiai paplitęs jūros pavadinimas taip pat?

      Atsakyti
      • Saulės Vilna says:
        6 metai ago

        Tos pačios kav- šaknies žodžių kavotis, kavonės – “slėptis, slėpynės” reikšmės yra žinomos, tačiau tarmėse yra likusi ir tos pačios šaknies žodžių – kavoti, pakavoti reikšmė – “laidoti, palaidoti”. Seni žmonės, klausiant kada laidosite, – sakydavo “kada kavosite”, o palaidojus, – “tai jau Onulę (pvz.) pakavojom”… Čia dar nurodytinas artimos šaknies slavų po-koinik – “mirusysis”, kas be abejonės gali reikšti, kaip tapęs kavotinu, laidotinu. Beje, tarp kitko, čia gali būti giminiuotas ir liet. žodis “kuinas”. Toks kontekstas rodytų galimą Kauno/ Kowno< Kavunos kaip laidojimo vietos pavadinimo radimąsi, menantį mito-poetinės kalbos laikus.

        Kas dėl marių žodžio, tai tiek jų, tiek jūros vanduo yra netekantis- stovintis, tad pagal senąją baltų pasaulėžiūrą galėjo būti suprantamas, kaip tuo metu esantis mirusiojo padėtyje, tai rodytų ir slavų more "jūra". Tačiau kitose kalbose jūra pavadinimą galėjo gauti ir pagal kitus jos požymius – fizinius, praktinio naudojimo, kitus.

        Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

„Vilniaus dienos“
Šventės

„Vilniaus dienos“ sostinės centrą pavertė atvira scena (nuotraukos)

2025 09 05
Dviračių takas
Lietuvoje

Šiauliai ruošiasi susigrąžinti dviračių sostinės vardą

2025 09 05
Simonas Gentvilas
Lietuvoje

Aplinkos apsaugos komitetas kviečia kandidatus į ministrus

2025 09 05
Pratybos
Lietuvoje

Prasideda JAV kariuomenės pratybos „Geležinis kumštis“

2025 09 05
Sukurtas bepiločių orlaivių naudotojams skirtas filmas (video)
Lietuvoje

Po orlaivių eismą sutrikdžiusio bepiločio – imtasi veiksmų

2025 09 05
Treniruoklis BAT
Lietuvoje

KOP Aviacijos bazėje pristatytas naujas treniruoklis

2025 09 05
Dirbtinis intelektas
Gamta ir žmogus

Sukčiai prabyla artimųjų balsais: DI jau „išmoko“ lietuvių kalbą

2025 09 05
Gitanas Nausėda ir Karolis Narvockis
Lietuvoje

Į Lietuvą atvyksta Lenkijos Prezidentas

2025 09 05

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Jei nepainioju, apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?
  • Dr. Robert Epstein apie Sukčiai prabyla artimųjų balsais: DI jau „išmoko“ lietuvių kalbą
  • Būtent... - apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?
  • Taip, tas apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kodėl katės sąnariais būtina rūpintis nuolat?
  • Naršymas internete atskleidė naujas keliavimo kryptis
  • Ar dabar – palankus metas įsigyti automobilį lizingu?
  • Kaip sukurti jaukią erdvę, kurioje tilptų visas gyvenimas

Kiti Straipsniai

Dirbtinis intelektas | freepik.com nuotr.

DI dvyniai: ar jūsų kopija galės dirbti už jus?

2025 08 30
PakarklytA

R. Jezukevičienė. Du įmanomi būdai pavardėms susidaryti

2025 05 19
Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

2025 05 10
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
LT Konferencija 2025 m.

Rengiama konferencija „Lietuvių kalba ir tapatybė“

2025 05 04
Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą ketvirtį patikrino 12 įmonių, įstaigų | vki.lrv.lt nuotr.

Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą ketvirtį patikrino 12 įmonių, įstaigų

2025 04 17
Šiauliai - Sansiti taunas

S. Tumėnas. Kai iš didelio rašto išeinama iš krašto

2025 04 10
Habil. dr. Kazimieras Garšva

K. Garšva apie Rytų Lietuvos vardyną ir jo rašybą

2025 04 06
Diakritiniai ženklai

A. Judžentis. Šis tas apie raidžių diakritinius ženklus

2025 03 18
Lietuvių kalba | lietuviukalbosmokytojas.lt nuotr.

E. Drungytė. Sustabdykim mintis, išgirskim prigimtinę kalbą, atsiribokim nuo storžieviško ir primityvaus turinio…

2025 03 12

Skaitytojų nuomonės:

  • Jei nepainioju, apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?
  • Dr. Robert Epstein apie Sukčiai prabyla artimųjų balsais: DI jau „išmoko“ lietuvių kalbą
  • Būtent... - apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?
  • Taip, tas apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?
  • +++ apie J. Vaiškūnas. Ar neeilinis NS suvažiavimas sustabdys autofagiją?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
1941 m. birželio sukilimo minėjimas Kaune | A.Kulikausko nuotr.

A. Kulikauskas. Ką reiškia Lietuvių nacionalistų partijos vėliava? (nuotraukos)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai