Sekmadienis, 1 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

L. Šopauskas. Vienos politologinės konferencijos analizė, arba Už Lietuvos pinigus – valstybės griovimas (II)

Laisvūnas Šopauskas, www.alkas.lt
2018-10-14 23:35:57
9
Laisvūnas Šopauskas | Asmeninė nuotr.

Laisvūnas Šopauskas | Asmeninė nuotr.

Laisvūnas Šopauskas | Asmeninė nuotr.
Laisvūnas Šopauskas | Asmeninė nuotr.

Nuo A. Kubiliaus pasisakymo pereikime prie pranešimų, pretenduojančių į mokslinius.

Filosofė, Vilniaus universiteto senatorė, VU TSPMI docentė Nerija Putinaitė perskaitė pranešimą „Europietiškumas ir nacionalumas: ar tikrai nesuderinami“, kuris yra, kaip pristatė prelegentė,  sutrumpinta intelektualų forume Nidoje perskaityto pranešimo „Ar tikrai europietiškumas trukdo nacionalumui? Europa kaip tarpusavio kolonizacija“ versija.

Klausimas pranešimo pavadinime, be abejo, retorinis: prelegentės tikslas yra parodyti, kad „europietiškumas“ netrukdo „nacionalumui“, kad jie tarpusavyje dera. Pažiūrėkime, kaip N. Putinaitė šitą tikslą pasiekia. Pirmuoju žingsniu prelegentė suformuluoja temą:

Kalbėsiu apie tautiškumo ir europietiškumo santykį.

Antruoju žingsniu ji nusako, kokie aspektai bus ir kokie – nebus aptariami:

Neliesiu nacionalinio politinio suverenumo klausimų. Labiau susitelksiu į kultūrinę nacionalumo ir europietiškumo sampratą.

Trečiuoju žingsniu TSPMI docentė pateikia tokį argumentą:

Tautinė tapatybė yra stipri. […] Iki šiol tautinė tapatybė (net jei joje pilietinių elementų ne mažiau nei kultūrinių) išlieka kaip stipriausia kolektyvinė tapatybė.

Ketvirtuoju žingsniu prelegentė pateikia tokį argumentą:

Europos kultūrinė tapatybė, kuri praktiškai vienytų Europą kaip bendriją, yra labai silpna ir beveik neturi jokio rimtesnio konsoliduojančio poveikio. […] pastangos ją sustiprinti konstruojant tam tikrą bendrą pasakojimą nedavė rezultatų. Vienintelis iš tiesų Europą kultūriškai vienijantis pagrindas yra krikščioniškumas, kuris turi labai mažai galimybių tapti Europos stiprios kultūrinės tapatybės pagrindu. Europos kultūrinė tapatybė tik ir tesiremia nacionalinėmis tapatybėmis.

Penktuoju žingsniu N. Putinaitė pateikia tokį argumentą:

Jei kas ir „kėsinasi“ į tautinę kultūrinę tapatybę ir tam tikras jos apibrėžtis, yra ne europietiškumas, o globalumas. […] Pati Europa yra labai stipriai veikiama globalizacijos, ir pagrindinės jos kultūrinės atramos yra skirtingų Europos tautų kultūra.

Išgirdusiam šiuos argumentus klausytojui belieka nusistebėti, iš kur atsiranda tokių idiotų, įžvelgiančių kažkokius pavojus, kuriuos europietiškumas kelia nacionalumui.

Deja, visa šita TSPMI docentės pranešimo ašinė konstrukcija yra gryniausia sofistika, kuri subyra kaip kortų namelis vos tik pabandome patikslinti vartojamų terminų prasmę. Prelegentė neišaiškina, ką reiškia jos vartojami išsireiškimai „nacionalumas“, „europietiškumas“ ir apie kokį jų „santykį“ kalba. Pranešime N. Putinaitė tik pamini, kad „reikšminga Lietuvoje yra tapusi europietiškumo ir tautiškumo santykio problema“, pamini „[d]abartinį europietiškumo ir nacionalumo supriešinim[ą], kurio tam tikrus atgarsius girdime ir Lietuvoje“, bet niekur nepaaiškina, kokia tai problema, kas tokie supriešina europietiškumą ir nacionalumą, ir ką jie sako apie europietiškumo ir nacionalumo antagonizmą. Toks miglotas temos pristatymas, be abejo, nėra atsitiktinis. Miglotai pristačiusi temą N. Putinaitė tikisi, kad neatidus klausytojas nepastebės sofistinio triuko, kuris slypi antrajame žingsnyje.

Antrajame žingsnyje TSPMI docentė atlieka neteisėtą abstakciją nuo politinio aspekto – nuo to, į ką, jei ketintų atlikti sąžiningą tyrimą ir temą pristatytų tikslia kalba, turėtų kreipti pagrindinį dėmesį. Abstrakcija nuo politinio aspekto negalima todėl, kad nacionalumas, tiek kultūrinis, tiek politinis, gali visavertiškai skleistis tik nacionalinėje valstybėje, o Europos Sąjungos politinio ir administracinio elito politinis projektas (politinis „europietiškumas“) – federacinės Europos valstybės įsteigimas – reiškia nacionalinio suvereniteto netekimą, kas savo ruožtu reiškia, jog nebegalima visavertė tautų politinė ir kultūrinė raida. Politinio aspekto vengimas yra sąmoningai pasirinkta strategija siekiant nuslėpti, kad „europietiškumą“ konstituoja ne kultūrinis, bet politinis-ideologinis turinys, kuriuo mėginama pakeisti nesamą kultūrinį turinį. Iš tikrųjų „europietiškumui“ apibūdinti tinka modifikuota sovietinė formulė: „europinė kultūra“ yra liberalkomunistinė savo turiniu, tautinė – forma. T.y. „europietis“ yra liberalkomunistas (toji ideologinė pasaulėžiūra sudaro jo „europietiškumo“ esmę), įsivilkęs į  skirtingų etnografinių dekoracijų rūbą. Kadangi antrasis N. Putinaitės samprotavimo žingsnis yra neteisėtas, likusių žingsnių argumentacija, paremta antrajame žingsnyje atlikta abstrakcija, yra bevertė ir nieko nepagrindžia.

Dėmesio nusipelno  ketvirtajame žingsnyje formuluojama pozicija, jog kultūrinė „europietiška“ tapatybė yra silpna. N. Putinaitės šnekos apie bendrą europietišką naratyvą išduoda visišką diletantizmą, nes net šio utopinio projekto sumanytojai niekada nepuoselėjo vilčų, kad jis gali  sukurti bendrą europinę kultūrinę tapatybę – tik bendrą istorinę atmintį, kuri net sėkmės atveju tebūtų menka kultūrinės tapatybės dalis. Prelegentė net nekelia klausimo, kokie dar elementai galėtų ją sudaryti ir juo labiau iš kur juos paimti. Bendrojo europietiško naratyvo iniciatyva iš tikrųjų yra labai svarbi, nes puikiai atskleidžia du aspektus: „europietiškumo“ dirbtinumą ir ideologinį pobūdį. Kitaip tariant „europietiškumas“ konstruojamas ne kažkokios kultūros, bet apibrėžtos ideologijos pagrindu, o „europietiškosios“ tapatybės atstovas yra ne kas nors kitas, o eurofederalistinės liberalkomunistinės ideologijos adeptas. 

Tai išsiaiškinus galima teigti, kad TSPMI docentės migloti teiginiai apie „europietiškos“ tapatybės silpnumą ir menką konsoliduojančią galią slepia išties fundamentalų dalyką: tai, kad Europos tautos atmeta ideologiją, kurią joms bando įpiršti ES politinis, biurokratinis ir administracinis elitas. Svarbu pažymėti dar vieną aspektą, kuris tiesiog krenta į akis ir kurio N. Putinaitė neva nepastebi: politologiniu požiūriu „europietiškos“ tapatybės konstravimas yra lygiai tokio paties pobūdžio reiškinys kaip „sovietinio žmogaus“ konstravimas. Sovietžmogio tapatybės konstravimas taip pat buvo dirbtinis ir turėjo ideologinį pobūdį. Sovietžmogio tapatybė taip pat buvo silpna ir neturėjo konsoliduojančios galios, nes sovietžmogiui lipdyti taip pat nebuvo jokio kultūrinio pagrindo, jo tapatumo branduoliu turėjo būti sovietinė komunistinė ideologija: tautos ją atmetė, o sovietžmogio tapatybė nunyko vos tik baigėsi komunizmo eksperimentas ir žlugo sovietinė imperija. „Europietiškosios“ ir sovietžmogio tapatybių panašumas, be abejo, verčia kelti esminį klausimą, kurio sofistinėmis gudrybėmis bando išvengti TSPMI docentė: ar euražmogio kūrimo projektas nesibaigs lygiai taip pat, kaip pasibaigė sovietžmogio kūrimo projektas?

Ketvirtajame žingsnyje N. Putinaitė taip pat formuluoja vertą dėmesio patikslinimą:

Iki šiol tautinė tapatybė (net jei joje pilietinių elementų ne mažiau nei kultūrinių) išlieka kaip stipriausia kolektyvinė tapatybė.

Frazė „net jei…“ implikuoja kažkokį „pilietinių ir kultūrinių“ elementų konfliktą – dar vienas „išradimas“, nes modernios tautinės valstybės radosi kaip tų elementų lydiniai, tad „konfliktą“ galima įžvelgti nebent tuo atveju, jei „pilietiškumas“ suprantamas tik kaip kosmopolitinis kantiškasis betaučio „pasaulinės pilietijos atstovo“ pilietiškumas.

Dėmesio taip pat nusipelno filosofės penktajame žingsnyje išsakyta pozicija, jog „kėsinasi“ į tautinę tapatybę „ne europietiškumas, o globalumas“. Klausytojas šioje vietoje gali pagalvoti, kad prelegentė turi omenyje globalizacijos procesus. Tačiau N. Putinaitė nekalba apie globalizacijos procesą, o vartoja – panašu, sąmoningai – apskritai tuščią ir beprasmę „globalumo“ sąvoką, nes vartojant tikslias sąvokas akivaizdžiai atsiskleistų mėginimo tautinio tapatumo nykimą aiškinti globalizacijos procesu nepagrįstumas ir absurdiškumas: kinai, indai, net rusai yra aktyvūs globalizacijos dalyviai, kurie net neketina išsižadėti savo tautinio tapatumo. Į tautinę tapatybę kėsinasi ne mistiškas ir niekaip neapibrėžiamas „globalumas“, bet tą tautiškumą į etnokosmopolitinį („eurotautinį“ – pasak V. Landsbergio) tautiškumą siekianti perdirbti liberalkomunistinė ideologija. TSPMI docentė neva nepastebi akivaizdaus dalyko: globalizacijos poveikis valstybėms ir tautoms yra labai nevienodas. Taikos metu lietuvių tauta nyksta, Lietuvos valstybė baigia prarasti suverenumo likučius, o štai iš visų pusių priešų apsuptas Izraelis kažkodėl klesti ir globalizacija nei valstybei, nei tautai, nei izraelietiškajai tapatybei kažkodėl nekenkia. Ar ne todėl, kad valstybės, tautos ir tapatybės būklę lemia visai ne globalizacija, o režimo pobūdis ir vyriausybės vykdoma politika?

Sofistikos kūrimo baruose N. Putinaitė, turbūt, nesijaučia labai pajėgi, nes nuolat griebiasi pačio primityviausio, nuvalkioto ir visiems puikiai žinomo triuko. Toks triukas yra kalbėjimas apie Europos Sąjungą tarsi tai būtų tiesiog „Europa“ ir kalbėjimas apie kritiškumą ES atžvilgiu kaip apie „antieuropietiškumą“. Štai pora prelegentės pasažų:

Mes matom, kad Lietuvoje nemažą dalį bendruomenės sumobilizavo tokios sakykim ne visai atvirai antieuropinės nuostatos, bet iš dalies antieuropinės nuostatos […]. […] su kuo mes susiduriame čia, susiduriame su tuo antieuropietiškumu, kurį mėginama įdėti į mūsų tautinę, nacionalinę savivoką.

Minėtas sofistinis triukas TSPMI docentei yra tapęs tiek įprasta kalbos maniera, jog ji savo kolegą iš TSPMI prof. Alvydą Jokubaitį pavadina… Europos kritiku:

Mėgiamas ir veikiausiai pagrindinis Europos kritiko Alvydo Jokubaičio argumentas („Europos Sąjunga kaip sausas vynas“) būtent ir remiasi jo prielaida, kad europietiškas „demos“ turi funkcionuoti beveik taip kaip esencialistiškai suvoktas tautinis „ethnos“.

Pastebėtina, kad prelegentė, naudodama minėtą sofistinį triuką, kalba apie neva lietuviams būdingą antieuropietiškumą. Diskusijoje TSPMI docentė mintį apie lietuvių antieuropietiškumą išplėtojo taip:

Mes turim savo priešą, tai mus dar tas gelbsti. Bet jei mes neturėtume Rusijos, tai mes jau turbūt seniai būtume surenge referendumą ir seniai jau būtume iš tos ES išėję. Ir jeigu Rusija taptų normalia demokratine šalimi, tai gal būt irgi, mes tuoj pat susidėtume su Baltarusija, Rusija ir Ukraina ir tuoj pat irgi atsiskirtume [nuo ES] ir sakytume „čia mūsų specifinis regionas“. Mes tą lengvai galime įsivaizduoti, tame yra tam tikra problema. Mums ta Europa tokiame masių lygyje, tokiam įprasto diskurso lygyje, populistinių triukų lygyje, jinai nėra dar visiškai sava.   

Kokie duomenys leidžia TSPMI docentei kalbėti apie kone visuotinį lietuvių norą pasitraukti iš ES ir įsijungti į Rusijos, Baltarusijos ir Ukrainos „specifinį regioną“? Duomenų, be abejo, nėra. Čia N. Putinaitė paprasčiausiai kartoja savo jau ne sykį išsakytą mintį, neva lietuviams būdingas kažkoks kone „genetiškai“ įgimtas antieuropietiškumas, esantis beveik prigimtinio azijietiškumo išraiška. Tai  galima vadinti įžūliu ideologiniu melu ir net šmeižikišku lietuvių tautos žeminimu.

N. Putinaitės pasisakymo bėdos tik prasideda ką tik aptarta sofistika ir išsigalvojimais apie lietuvių antieuropietiškumą. Kita esminė bėda yra nuolatinis neapibrėžtų terminų, miglotų ir nemokslinių išsireiškimų vartojimas. Jau aptarėme terminų „europietiškumas“, „nacionalumas“, „nacionalumo-europietiškumo santykis“ ir „globalumas“ miglotumą, įgalinantį konstruoti sofistinį samprotavimą. Paminėsime dar keletą. Ką galėtų reikšti „kraujo nacionalizmas“? Ar terminas „kultūrinis nacionalizmas“ yra pleonastinis ar reikėtų suprasti, kad taip pat egzistuoja kažkoks „nekultūrinis nacionalizmas“? Ką galėtų reikšti toks prelegentės teiginys:

Europos sąjungos „branduolio“ santykis su pakraščių valstybėmis iš tiesų buvo ir išlieka „imperinis“, net jei ir ne imperialistinis.

Visi keturi sakinio terminai – ES „branduolys“, pakraščių valstybės, „imperinis“ santykis, imperialistinis santykis – skendi miglose. Kodėl „imperinis“ rašoma su kabutėmis, jei tai labai svarbi ir reikalaujanti tikslaus politologinio apibrėžimo sąvoka, ypač kai ji vartojame keistai formuluojamos sąsajos su tokio pat tikslaus apibrėžimo reikalinga „imperializmo“ sąvoka kontekste?

Ką reiškia toks TSPMI docentės teiginys:

Imperinis ES modelis galėjo atrodyti, ir, kaip matyti, bent jau Lenkijoje ir Vengrijoje atrodo kaip neįtraukiantis politinės patirties ir juo labiau – neatliepiantis savitų nacionalistinių lūkesčių.

Kas galėtų būti tas „politinės patirties įtraukimas“, „savitų nacionalistinių lūkesčių atliepimas“, kurių „imperiniame ES modelyje“ pasigedo lenkai ir vengrai?

O ką galėtų reikšti toks teiginys:

Jei būtume labai radikalūs, sakytume, kad Europą labiausiai vienija didelių ir mažų tautų imperiniai lūkesčiai likusių tautų atžvilgiu. Jie supina savitą lūkesčių ir naudos tinklą, kuris laiko Europą kaip vieną darinį.

Kas galėtų būti „didelių ir mažų tautų imperiniai lūkesčiai“? Kaip iš viso maža tauta gali turėti „imperinius lūkesčius“? Iš imperijos apibrėžimo išplaukia, kad imperinei politikai vykdyti reikalingi didžiuliai resursai, kurių maža valstybė negali turėti; maža valstybė išskirtiniu atveju gali tapti didele ir galinga, bet kol tokia netapo apie kokį nors imperiškumą negali būti jokios kalbos.

Bet net ir tai nėra N. Putinaitės pasisakymo bėdų pabaiga. Pasisakyme randame tokių nelogiškumų, kurie net patyrusį sofizmų ir paralogizmų ekspertą gali palikti be žado.  Prelegentė teigia:

Šios kovos [dėl ES raidos krypties] ir kritika Europos Sąjungai pirmiausia ir turi būti suprasta kaip atstovų valstybių, kurios turi susikūrusias ir veikiančias politines sistemas, pastangas, kad europinis politinis ar net kultūrinis modelis kuo mažiau skirtųsi nuo jų nacionalinio politinio ir kultūrinio modelio, ir supratimo, kas svarbu politinei bendruomenei. Vaizdžiai kalbant, Europos šalys yra kolonizavusios viena kitą.

Kas pirmą citatos sakinį sieja su antruoju? Ir ką reiškia antrasis sakinys? Pagrindinis jos terminas pateko net į pradinės pranešimo versijos pavadinimą – „Europa kaip tarpusavio kolonizacija“. Kas galėtų būti kelių šalių „viena kitos kolonizacija“? TSPMI docentė sukonstruodama tokį originalų terminą daro contradictio in adjecto loginę klaidą. Reikalas tas, kad žodis „tarpusavio“ parodo, kad aptariamas terminas reprezentuoja simetrišką santykį, o žodis „kolonizacija“ reprezentuoja asimetrišką santykį (kolonizacija gali būti aiškinama kaip tam tikras dviejų nelygiaverčių politinių darinių – metropolijos ir kolonijos – santykis, pasireiškiantis, tarkim, tuo, kad metropolija kuria kolonijoje nausėdijas ir siunčia į jas kolonistus). Tai reiškia, kad N. Putinaitė sukonstravo terminą, kuris iš karto reprezentuoja ir simetrišką, ir asimetrišką santykį.

Kitas gluminantis TSPMI docentės teiginys:

Lietuva, jei remsimės Gintaro Beresnevičiaus „Imperijos darymu“ ir Zenono Norkaus „Nepasiskelbusioji imperija“ taip pat turi savo į imperines panašių ambicijų, taip pat ir Europoje.

N. Putinaitei kažkodėl atrodo, kad darant išvadas apie valstybės ambicijas galima kaip argumentus pateikti nuorodas į rašytojo ir istoriko tekstus. Rašytojai ir istorikai savo tekstais nulemia politinius sprendimus? Tai yra ne kas kita, kaip itin šiurkšti nerelevantiškos argumentacijos klaida.

Pabaigai pridursime, kad TSPMI docentei be keistenybių nepavyko net suformuluoti savo politinių preferencijų. N. Putinaitė pasakė:

Kaip politinė tapatybė europietiškumas kol kas nerealus, nes žmonių bendruomeninė politinė tapatybė yra nacionalinė tapatybė iki šiol. Man labai sunku įsivaizduoti Habermaso Europos piliečio idėją, kaip jinai galėtų būti praktikoje realizuojama. Tai yra labai gera idėja link kurios mes turime eiti, bet kaip jinai realizuojama praktikoje, visiškai neįsivaizduojama. 

Reikia nepaprasto teorinio ir praktinio aklumo (arba neregėto ideologinio ir propagandinio įžūlumo) išdrįsti „labai gera“ paskelbti ir net paraginti „eiti link“ idėjos, kurios praktinis įgyvendinimas, kaip pripažįstama, „visiškai neįsivaizduojamas“. Čia jau kopiama link orveliškojo pasaulio mąstymo viršūnės – vadinamosios „juodbaltės“, arba meno be jokių intelektualinių trikdžių ar sąžinės skrupulų partijai paliepus juoda vadinti balta – ir atvirkščiai.

Be to, kodėl klausytojas turėtų sutikti, kad „europietiškumas kol kas nerealus kaip politinė tapatybė“? Ar Lietuvoje ir kitose šalyse neveikia eurofederalistų politinė organizacija? Ar jos kolega iš TSPMI prof. G. Vitkus nedalyvavo tos organizacijos Lietuvos skyriaus steigime? Ar eurofederalistinėmis idėjomis nesivadovauja ES politinis ir administracinis elitas? Galų gale ji pati, pasisakydama už ES pilietybę vietoje nacionalinės pilietybės ar neįsipareigoja ES labiau negu Lietuvai? Na ir dėl ES pilietybės, pakeisiančios nacionalinę, realizavimo: ar siekis bet kokiomis priemonėmis prastumti daugybinę pilietybę kaip normą nėra žingsnis į nacionalinės pilietybės sumenkinimą ir kartu žingsnis link ES pilietybės?

Nerija Putinaitė | Alkas.lt nuotr.
Nerija Putinaitė | Alkas.lt nuotr.

Apibendrinsime N. Putinaitės pasisakymo analizę. Šis pasisakymas netenkina net bakalauranto referatui keliamų reikalavimų. Tai yra ne kas kita, kaip įžūlaus šarlatanizmo ir po pseudomoksliškumo šydu paslėpto antivalstybinio propagandinio diskurso apraiška. Pastebėtina, kad VU senatorės pseudomokslinis pranešimas nėra kokia nors išimtis. Trys jos knygos, publikuotos kaip mokslo darbai, taip pat yra įžūlus šarlatanizmas.

Rašant šias pastabas ne kartą buvo prieita riba, kai kai darosi teisėta  kelti klausimą, ar apskritai įmanoma tęsti akademinę-kritinę N. Putinaitės teksto analizę. Mat tai, ką teigia autorė, daugelyje vietų buvo vargiai įmanoma laikyti moksliniais teiginiais arba net vertu analizuoti tekstu. Tenka be užuolankų pasakyti, kad tokius teiginius sunku laikyti net klaidingais, nes juos derėtų vadinti nerišliais ir beprasmiškais net minimalių akademinių kompetencijų ir elementarių mąstymo kultūros pagrindų neturinčio asmens paistalais. Ne kartą kilo noras atidėti šią analizę į šalį ir kuo greičiau pamiršti docentės N. Putinaitės pranešimą. Tačiau teko pabaigti šį darbą prisiminus, kad analizuojamas pranešimas – mokesčių mokėtojų pinigais finansuojamo „mokslinio projekto“ dalis, o jo autorė darbuojasi VU TSPMI ir tokios „išminties“ moko studentus.

Šioje vietoje verta aptarti VDU profesoriaus Daliaus Jonkaus repliką, kuria jis reagavo prelegentės pateiktą nacionalinės ir europietiškos tapatybės traktuotę. Filosofijos ir socialinės kritikos katedros profesoriaus požiūriu, pranešimo prielaidose slypi supaprastintas tapatybės supratimas:

Grįšiu šiek tiek prie Nerijos Putinaitės pasisakymo ir Kubiliaus, kad ta priešstata arba suvedimas į grynai realpolitik, čia mes dabar Europoje, labai pragmatiškai kaip nors išsisuksim, Europa tokia silpna tapatybė, bet tai jos teigiama pusė. Aš manau, kad už viso to slypi toks supaprastintas supratimas apie mūsų pačių tapatybę. Tarsi Europos tapatybė mums nelabai aiški ir jinai silpna, bet mūsų tapatybė, tai mums jinai jau savaime aišku, kas mes esame. Tai man, kaip filosofui iš tikrųjų tai mažiausiai aišku. Aš nežinau, kas aš esu ir nežinau, kas mano tėvynė. Šia prasme man artimesnis koks Milošo tėvynės ieškojimas, o ne konstatavimas, kad mano tėvynė – tai jau čia, šita geografinė arba etninė Lietuva ir tokiu būdu aš čia galiu taip sakant būti užtikrintas ta savo tapatybe.

Pasažas tikrai vertas dėmesio. Jis įdomus bent dviem aspektais. Pirmas aspektas yra loginis. Prof. D. Jonkui kažkodėl atrodo, jog tai, ką jis mano apie save, bei jo požiūris, kad žmonių saviprata esanti nefilosofiška ir nekritiška, turi kažkokią reikšmę politologijai. Ką D. Jonkus mano apie save politologijai neturi jokios reikšmės, nes D. Jonkaus asmenybė nėra politologijos tyrimo objektas; tai, kad žmonių saviprata yra nefilosofiška ir nekritiška taip pat neturi politologijai reikšmės, nes politologijai reikšmingas žmonių savipratos turinys, o ne jo intelektualinė kokybė.

Antra, pasažas parodo, kad VDU Filosofijos ir socialinės kritikos katedroje yra praktikuojama tokia radikali kritika, jog profesorius nebesusigaudo, kas jis yra ir kas jo tėvynė. Tuo stebėtis nereikėtų, nes išvertus į tikslią filosofinę kalbą katedros pavadinime figūruojanti frazė „socialinė kritika“ reiškia ne ką nors kitą, o neomarksizmą. Nereikėtų manyti, kad D. Jonkaus ir panašiai mąstančių jo kolegų nuostatos neturi praktinių padarinių. Juk jie perduoda savo „kritiškumą“ studentams, kurie, reikia manyti, taps tokie pat kritiški kaip jų mokytojai ir taip pat nežinos, kas esą ir kas yra jų tėvynė.

Taigi jie net nežinos, ar turi ką ginti ir ar verta tai daryti. Todėl galbūt nesąmoningai D. Jonkus ir jo bendraminčiai daro savo darbą: ruošia žmones, kurie net nesupras, kas čia blogo, jeigu jiems – nežinantiems, kas yra jų tėvynė – V. Putinas paaiškins, kad jų tėvynė – plačioji motina Rusija.

Bus daugiau

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. L. Šopauskas. Vienos politologinės konferencijos analizė, arba Už Lietuvos pinigus – valstybės griovimas (I)
  2. L. Šopauskas. Simuliakrinė, arba neoliberalioji, Vytauto Ališausko krikščionybė (II)
  3. L. Šopauskas. Simuliakrinė, arba neoliberalioji, Vytauto Ališausko krikščionybė (III)
  4. L. Šopauskas. Ledkalnio viršūnė, arba Rūtos Vanagaitės ir viešųjų intelektualų dvasinė giminystė (IV) (video)
  5. L.Šopauskas. Sofistika?
  6. L. Šopauskas. Ar viešieji intelektualai turi ką pasakyti Lietuvai?
  7. L. Šopauskas. Mero R. Šimašiaus kitakalbių lentelių politinė prasmė
  8. L. Šopauskas. Atsakymas D. Pusliui. Kam patinka gyventi Europos Sovietinių Socialistinių Respublikų Sąjungoje? (II)
  9. L. Šopauskas. Atsakymas D. Pusliui. Kam patinka gyventi Europos Sovietinių Socialistinių Respublikų Sąjungoje? (IV)
  10. Lietuvos piliečiai, kurie atsisakė tarnauti sovietinėje kariuomenėje, raginami nevykti į ne ES ar NATO valstybes
  11. Dėl tautos ir valstybės atsisakymo
  12. G. Jakavonis. Kada turėsime trečią valstybės atkūrimo datą?
  13. Lenkijos prezidento patarėjas A. Zybertovičius: Bendros vertybės yra būtinos valstybės išlikimui
  14. A.Vyžintas. Tas negeras tautiškumas, arba kai politologai virsta politrukais
  15. N. Mačiulis. Rusijos sankcijos – nemalonios, bet Lietuvos ekonomikos neparklupdys

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 9

  1. Martynas says:
    7 metai ago

    Nesuprantu, ko jums taip viskas kliūna? Nacionalizmas atsiduoda naftalinu, o ne modernia perspektyva.

    Atsakyti
    • jurgis says:
      7 metai ago

      Tautiškumas tau “naftalinas”? Globalizmas – tai ateitis? Dar kiek pabręsk…

      Atsakyti
  2. Genys says:
    7 metai ago

    Tai kad ta tavo “moderni perspektyva” atsiduoda š.

    Atsakyti
  3. Absurdo teatras says:
    7 metai ago

    Kaip gali tokia Putinaitė dėstyti studentams? Net nebaigusiam flosofijos studijų aiškūs Putinaitės kliedesiai, TSPM instituto direktoriui iki šiol neaišku ką pasakoja studentams ir ką iš viso išmano ši ponia? Ką veikia Senato nariai ir Rektorius? Gėda ir tiek.
    Ačiū autoriui už kantrybę.

    Atsakyti
  4. Rimgaudas says:
    7 metai ago

    Iš panašių, kaip gerb. L. Šopausko, darbų supratau, kad per egzistencijos teorijas ir praktikas filosofai ieško darnaus sambūvio tarp tautų (pirmiausia, indoeuropiečių) problemos sprendimo būdų. Tai – nieko nauja ir tęsiasi amžiais. Tinkamam sprendimui, manyčiau, reikalinga kokybiškai nauja, įskaitant kosmosą, darnos gamtoje, darnos tarpe žmonių ir darnos tarpe tautų pažinimo logika.

    Atsakyti
  5. Prašalietis says:
    7 metai ago

    L. Šopauskas:…”Putinaitės šnekos apie bendrą europietišką naratyvą išduoda visišką diletantizmą”… Įdomu kaip L.Šopauskas pats apibendrintai “filosofiškai” pavadintų savo N.Putinaitės kritikoje panaudoti Putinaitės filosofinių žingsnių terminus ir jo šiandieninio”tautos egzistensijos ieškojimo įsivaizduojamose tautinėse dausose”. Istorija rodo, kad kiek ir kur”tautiniai ieškotojai beieškotų egzistensinių perspektyvų” jų pastangos nieko nedavė ir vargu ar beduos. Tokios tautelės kaip lietuvių išlieka jei jų išgyvenimui būna palankios istorinės sąlygos. Suomiai neslepia džiaugsmo, kad savo laiku Rusija juos atkariavo iš Švedijos, kas jiems leido išlikti kaip tautai. Na o tautoms pakliuvusioms po civilizuotų vakarų padu kaip Prūsai,Amerikos indėnai, Australijos aborigenai, vakarų europoje Baskai, Katalonai ir t.t. faktiškai liko tik pavadinimai. Būtų pasisekę Vokietijai 2 pasauliniame kare nugalėti Rusiją centrinės, rytinės europos ir Rusiją sudarančių tautų klausimas būtų jau seniai pamirštas, nes jų pagal Hitlerio rasių teoriją paprasčiausiai nebūtų likę.. Šiandiena įsiprašiusiai į vakarų šalių kompaniją Lietuvai civilizuoti vakarai leidžia jai išsivaikščioti pačiai ir “tautinės dausos ir tautiniai filosofiniai egzistensijos šaukliai”, kaip ir senovėje kūrenta krivių su vaidilutėmis amžina ugnis vargu ar besustabdys šios skurde egzistuojančios teritorijos gyventojų išsivaikščiojimą ir išmirimą….” Svarbiausia tautai yra”,kol ji galutinai neišsivaikščiojo ir neišmirė, paguldyti į tautinį panteoną “Lietuvai parnešusį nepriklausomybę,laisvę ir visa kita kuom gali pasigirti šiandieninė Lietuva”V.Lansbergį…..

    Atsakyti
  6. Rimgaudas says:
    7 metai ago

    Prašalietis yra prašalietis.

    Atsakyti
  7. Dronas says:
    7 metai ago

    Nieko stebėtino, tie patys “saulės” nešėjai. Na, bet jeigu žiūrėt iš istorinės perspektyvos, taip buvo nuo seno. visokie sulenkėje šlėktos, kuriems buvo gėda lietuviu pasiskelbt, o jau viešumoje kalbėt lietuviškai… Toliau, visokie kapsukai, cvirkos ir kitie. Na, dabar, nauja jaunuolių-komjaunuolių karta. Vis galvojau ką tai primena, na ir kažkaip taip gavosi, jo išmasčiau, jog jie savo esme labai panašūs į tokį reiškinį, kuris vadinasi cuckold. Iškart įspėju jautrius ir nepatyrusius interneto reikaluose žmonės, domėjimasis tokiu dalyku gali morališkai traumuoti. Tyrinėt reiškinį tik užsivilkus pilną bio ir radiacinę apsaugą. Po darbo plauti rankas. Jūs buvot įspėti. 🙂

    Atsakyti
  8. ŽEMAITIS says:
    7 metai ago

    Ai, tiek to. Tingiu, šitų nusišnekėjimų net nekomentuosiu 🙂

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Saulės elektrinė | statybunaujienos.lt nuotr.
Energetika

Saulės elektrinių bumas Lietuvoje neslopsta – ar sugebėsime sutvarkyti jų atliekas?

2025 06 01
Bernadetos gobelenas | valdovurumai.lt nuotr.
Kultūra

Restauruotas karališkas gobelenas pristatomas lankytojams

2025 06 01
Gedimino pilies bokštas | J. Butrimaitės nuotr.
Architektūra

Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?

2025 06 01
Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Globalistas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • jo apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • KUR, KADA ir KAIP??? apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • +++ apie Didžiulė vėliava ant TV bokšto atidarė šaltibarščių šventę

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Saulės elektrinių bumas Lietuvoje neslopsta – ar sugebėsime sutvarkyti jų atliekas?
  • Cukrus – ne tik baltos smulkios granulės
  • Restauruotas karališkas gobelenas pristatomas lankytojams
  • Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?

Kiti Straipsniai

V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Andrius Kubilius ir Gitanas Nausėda

Prezidentas su EK nariu A. Kubiliumi aptarė gynybos stiprinimą

2025 05 30
„Sodra“

Persikėlus į Europos valstybę, pensija bus mokama be pertraukų

2025 05 30
Turkija imasi tarpininkavimo tarp Maskvos ir Kijevo

Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?

2025 05 29
Rustemas Umerovas

Ukrainos gynybos ministras paragino Maskvą perduoti Kijevui jos pažadėtą memorandumą iki kito delegacijų susitikimo

2025 05 29
Trampas Ukrainos griuvėsiuose

Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?

2025 05 28
Transporto ministrų susitikimas

Vilniuje – įsipareigojimas stiprinti karinio mobilumo jungtis

2025 05 28
Putinas, Trampas, karas | Alkas.lt koliažas

D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?

2025 05 28
Užsienio reikalų ministerija

Rusijai įteikta nota dėl atakų prieš Ukrainos gyventojus

2025 05 27
„Rail Baltica“ | sumin.lrv.lt nuotr.

Sutarta siekti didesnių investicijų „Rail Balticos“ projektui

2025 05 27

Skaitytojų nuomonės:

  • Globalistas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • jo apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • KUR, KADA ir KAIP??? apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • +++ apie Didžiulė vėliava ant TV bokšto atidarė šaltibarščių šventę
  • +++ apie „Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Martynas Katelynas | Propatria.lt nuotr.

M. Katelynas. Bavarijos rinkimai – nuosprendis Angelai Merkel?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai