Lietuvos valstybės šimtmečio išvakarėse Rusų dramos teatre didingai atgimė Justino Marcinkevičiaus drama „Mindaugas“. Režisierė Marija Simona Šimulynaitė istorinę poemą pavertė moderniu šokio ir vaizdo spektakliu.
Lietuvą vienijanti drama
Spektaklio kūrėja pabrėžia, kad šimtmetį švenčiančiai Lietuvai kaip niekad reikia vienytis, skatinti jaunąją kartą domėtis lietuvių istorine dramaturgija ir savo tautos praeities galia. Modernų rūbą spektakliui suteikusi M. S. Šimulynaitė stengėsi laikytis J. Marcinkevičiaus beveik prieš 50 metų parašytos poemos kontūrų. Todėl žiūrovai išvydo pilną kūrinį, kurio tematika aktuali ir šiomis dienomis.
„Tais laikais, kada Marcinkevičius parašė „Mindaugą”, Lietuvos vardas turėjo visai kitą prasmę. Taigi, mūsų sprendimas labai tinkamas pateikti šią dramą dabartiniam laikmečiui. Tik nuo mūsų kartos priklauso, ar Lietuvos idėja bus tik mojavimas vėliavėlėmis, ar kažkas daugiau“, – sakė M. S. Šimulynaitė.
Režisierė po premjeros akcentuoja, kad istoriniai herojai, veikiantys poemoje kaip Mindaugas, beveik 800 metų išliko gyvais mūsų tautos atmintyje, jų nesunaikino nei totorių antpuoliai, nei caro ar TSRS puolimai. „Jie nemirtingi, tarsi dankanai maklaudai iš serialo „Kalnietis“. Jie mūsų istorija, atgijusi XXI a. kontekste ir skambanti dabarties tonacija“, – neabejoja režisierė.
Kurti vaidmenį garbė
Šviesios atminties poetas Justinas Marcinkevičius yra prisipažinęs, kad karalius Mindaugas buvo vienas mėgstamiausių jo veikėjų. Režisierė neslepia, kad sukurti garsaus monarcho paveikslą nebuvo paprasta. J. Marcinkevičiaus poemos herojai – brandūs 50–60 metų vyrai. Tačiau režisierė nusprendė suburti jauną artistų komandą. Iš viso spektaklyje vaidmenis kuria 1 moteris ir 12 jaunų vyrų, iš kurių penki – profesionalūs Baltijos baleto teatro šokėjai, 8 profesionalūs aktoriai. Mindaugo vaidmuo patikėtas Juozo Miltinio dramos teatro aktoriui Jonui Čepului.
„Kurti tokį vaidmenį man didžiulė garbė. Jaučiu didžiulę atsakomybę, man tai labai svarbu. Manau, kad bet kuris aktorius, kuriam tektų suvaidinti Mindaugą, jaustųsi taip pat. Būtų neatsakinga neįsijautus į tai, ką karaliui teko išgyventi. Šis personažas yra labai sudėtingas, daugiaprasmis“, – atviras J. Čepulis.
Jaunosios kartos aktorius žavisi režisierės M. S. Šimulynaitės pasirinkimu kelių šimtų metų senumo istoriją papasakoti modernia ir jaunimui suprantama kalba.
„Režisierė sugeba išsaugoti teksto svorį, tačiau pateikia jį žiūrovui priimtinesne forma. „Mindaugas“ suskamba naujai. Keičiasi tik jo forma, bet tai, kas užrašyta, yra klasika. To neišbrauksi. Poemoje pasakojama apie žmogų ir tai, kas išliks amžiams. Visais laikais buvo ir bus kalbama apie meilę, išdavystę, garbę ir turtus. Ši pjesė bus aktuali ir dar po kelių šimtų metų“, – neabejoja Mindaugo vaidmenį J. Marcinkevičiaus dramoje kuriantis aktorius.
Modernus rūbas
Spektaklio kūrėjai šimtmečio išvakarėse užkariavo publikos dėmesį įspūdingu reginiu, kuriame šokis persipynė su siurrealistinėmis vizualizacijomis ir unikaliu vargonų skambesiu.
Video menininkas Rimas Sakalauskas moderniam „Mindaugui“ sukūrė kvapą gniaužiančias monumentalias 3D vaizdo projekcijas, kurios šiuolaikinio spektaklio pastatyme naudojamos vietoje scenografijos.
Kompozitoriaus Mykolas Natalevičiaus muzika spektakliui suteikė ypatingos didybės ir jėgos – didžioji dalis muzikos sukurta naudojant vargonus. Kuriant muziką kompozitorius naudojo ne sintezuotą vargonų garsą, o realiose bažnyčiose įrašytas garsų bibliotekas, kurios leidžia pasiekti aukštą kokybę. Spektaklyje girdimi vargonų garsai iš įvairių Europos bažnyčių suteikė sakralumo.
Kad taip per TV tautai parodytų, ar jų tūbe… Žinoma, tai gyvo vaizdo nepakeis, bet bent įsivaizduoti galėtume…