Alfonso Eidinto, Alfredo Bumblausko, Antano Kulakausko ir Mindaugo Tamošaičio parašyta „Lietuvos istorija“, kurios leidimą ir vertimą į užsienio kalbas parėmė Lietuvos Užsienio reikalų ministerija, susilaukė labai prieštaringų vertinimų. Pateikiame straipsnio „Sutelktomis jėgomis prieš šapokinę Lietuvos istoriją“ antrąją dalį.
IV skyriuje „Lietuvos valstybės kūrimas“ šliaužiama paviršiumi, tarytum nenorint išsiskirti iš autorių kolektyvo neatskleidžiami giluminiai procesai, daug kur prasilenkiama su tiesa, įvykiai vertinami iš kitų valstybių pozicijų. Štai teigiama, kad kaizerinis „karinis kolonijinis režimas plėšė valstiečius – nusavindavo maistą, apkrovė dideliais mokesčiais ir prievolėmis, pramonės įmones išvežė į Vokietiją“ (p. 132). Istorikui A.Eidintui būtų privalu žinoti terminą „rekvizicija“, maistą skirti nuo maisto ir žemės ūkio produktų. Kaizerinis okupantas kasmet rekvizuodavo ne tik žemės ūkio produktus, bet ir visa kita, pradedant arkliais, galvijais, variniais indais, dviračiais ir baigiant šienu, šiaudais, šeriais. Pamiršo sunkią darbo prievolę, dirbusiųjų laikymą lagerių sąlygomis, patyčias, užkrautą archaišką pagalvės mokestį (jį turėjo mokėti ir senukai) ir šunų mokestį. Iš kur istorikas ištraukė vokiečių išvežtas pramonės įmones? Juk jos (net 160) 1915 m. vasarą buvo evakuotos į Rusiją.
Neramu 23-iaisiais Nepriklausomybės metais skaityti, kad 1918 m. „lietuvių bolševikai gruodžio 16 dienos manifestu deklaravo Sovietų Lietuvą. (…) lietuviams sovietai nesiasocijavo su tautine valstybe, todėl bolševikų jie neparėmė“ (p. 137). O kiek gi lietuvių buvo tarp 1918-ųjų gruodžio 16-osios manifesto signatarų?! „Pamiršo“, kad jį redagavo Stalinas. Ar tik lietuviams bolševikai nesiasocijavo su tautine valstybe? Lenkams kėlė kitas asociacijas? Ir kuo čia dėtas tautiškumas? Bolševikų kariuomenė plėšikavo, šaudė žmones, siekė pasmaugti Lietuvos Nepriklausomybę. Tai gerai suprato paprasti kaimiečiai ir ėmėsi ginklo. Tačiau istorikas apsimeta to nei žinąs, nei suprantąs.
Iš tekstų apie 1918–1940 m. Lietuvą sklinda nekompetencijos ir tendencingų vertinimų srautas. Čia, veikiau pagal lenkišką istoriografiją, Lietuva kaltinama, kad į 1920 m. liepos 12 d. Taikos sutartį su Sovietų Rusija bolševikai „įbruko slaptą papildymą“, kuriuo sutiko, kad karo su Lenkija metu Raudonosios armijos (RA) įžengimas į Lietuvos teritoriją nebus laikomas sutarties pažeidimu. Todėl esą Lenkijos ir Sovietų Rusijos kare Lietuva jau nebeatrodė neutrali, „(…) lenkams ji tapo bendro fronto prieš bolševikus išdavikė – tokią teko sumokėti kainą už Vilniaus pripažinimą“ (p. 142). Matyt, A.Eidintui svarbiausia, kaip įvykiai atrodė lenkams.
Čia pat nutylimi svarbūs faktai: Lietuva nevaldė jai Taikos sutartimi pripažintų rytinių žemių, jas buvo užėmusi Lenkijos kariuomenė. Antra, 1920 m. liepos 10 d. Antantės valstybės nurodė Lenkijai grąžinti Vilnių Lietuvai; Lenkija, spaudžiama RA, su tuo sutiko. Tačiau lenkų kariuomenė ties Maišiagala ir Vieviu pasipriešino lietuvių įžengimui į istorinę sostinę, liepos 14 d. ją užėmė RA, o mūsų kariai įėjo kitą dieną. Bolševikai rengė Lietuvoje sukilimą: atsiuntė apie 2 000 diversantų, gabeno ginklus, verbavo gyventojus. Todėl ir neperdavė Lietuvai Vilniaus, iki rugpjūčio pabaigos neįsileido lietuvių administracijos. Tai padarė tik, kai Lenkijos kariuomenė ėmė triuškinti RA. Toliau A.Eidintas moko: „Tik Raudonajai armijai laimėjus prie Varšuvos, bolševikai „sukilimą“ atšaukė. Taigi atsitiko stebuklas – Lietuva išliko“ (p. 143). Moralas perdėm aiškus – tik Lenkijai turime būti dėkingi už savo nepriklausomybę. Sąmoningai nutylima, kad Lietuva išliko be Vilniaus krašto. Tarsi laimėjus RA, būtų išlikusi nepriklausoma Lenkija, Vokietija ir t.t. Kad apkarpyta Lietuva išliko, turime būti dėkingi savo kariams, prie Giedraičių ir Širvintų sutriuškinusius Liucjano Želigovskio „sukilėlius“.
Grįžtelkime prie pradžios. Sovietiniai istorikai kritikavo Lietuvos valdžią už tai, kad nepaklausė bolševikinės Rusijos vyriausybės rekomendacijos nukreipti savo kariuomenę „prieš lenkų okupantus, kad išlaisvinus Vilnių ir Vilniaus kraštą.“ Lietuva bijojusi Antantės kaltinimo už susidėjimą su raudonaisiais. Buvome pratinami prie minties, kad sovietai išlaisvino Vilniaus kraštą ir jį perdavė Lietuvai. Danajų dovanos. Visų spalvų istorijos komisarams nerūpi Lietuvos pozicija. Tad susipažinkime su ja. 1920 m. birželio 30 d. buvo gauta iš Maskvos Lietuvos generalinio štabo pulk. Konstantino Kleščinskio telegrama su siūlymu Vileikos-Švenčionėlių ruože smogti lenkams. Telegrama buvo svarstoma mažojo ministrų kabineto posėdyje. Atsakymas buvo kategoriškas: „Ne. Sovietų ginče su Lenkija mes laikysimės griežto neutraliteto.“ Krašto apsaugos ministras Konstantinas Žukas atsiminimuose teigia, kad 1920 m. liepos 12 d. rusams puolant lenkus, kariuomenei buvo įsakyta į kovą nesivelti, budriai saugoti, kad nei lenkai, nei rusai neperžengtų mūsų sienų. Anot jo, bolševikų gundymų kartu su jais pulti lenkus buvo ir daugiau. Net apie rugsėjo 15–18 d. iš Minsko jam skambinęs gen. Michailas Tuchačevskis ilgai įkalbinėjęs bendrai veikti prieš lenkus. Ko gera, teisingiausią išvadą padarė B.Makauskas, kuris rašo: „nors Lietuva verčiama situacijos (RA veržimosi link Vilniaus – aut.) ir buvo iš dalies įtraukta į Sovietų Rusijos politikos orbitą, jos santykiai su Maskva netapo dviejų sąjungininkų kariniu ir politiniu bendradarbiavimu.“ Antraip nebūtų pasirašyta Taikos sutartis, pripažinta Lietuvos nepriklausomybė ir kt.
Tendencingumas, politinė alchemija kyšo iš poskyrio „Paskutinė federacijos su Lenkija galimybė“ antraštės. Jame spekuliuojama istorikams nebūdingu klausimu – kas būtų buvę, jei buvę… Taip galimai bandoma išprovokuoti diskusiją, ar nevertėjo jungtis su Lenkija. Tauta, Lietuvos suverenas, 1921 m. tvirtai ir griežtai buvo pasakiusi „ne“ federacijai, „ne“ Polio Himanso planui, deryboms su Lenkija Kopenhagoje, Lozanoje.
Nemokšiška rašyti, kad maždaug nuo 1920–1922 m. „Žemės ūkyje pradėtos naudoti organinės trąšos. Ūkininkai pradėjo kooperuotis.“ Ar iki tol ūkininkai mėšlą nuleisdavo į kanalizaciją?! O gal sugalvota pasityčioti iš kaimiečių? Lietuvoje kooperatyvai atsirado jau 1873 m., o Nepriklausomybės pradžioje prasidėjo masiškas jų steigimas. Beraštystė tvirtinti, jog 1920 m. rinkimus į Steigiamąjį Seimą laimėjo krikščionių demokratų blokas todėl, kad už jį balsavo tikinčios moterys. Tarsi vyrai nebuvo tikintys ir nebalsavo už šį bloką. Pagal sovietinę tradiciją, blokas vadinamas kunigų partija. Nusišnekama teigiant, kad litas buvo stabilus todėl, kad buvo pagrįstas vertybiniais popieriais ir sukauptomis 12 tonų aukso“, kad latviai ir lenkai savo pinigus įsivedė 1923 m. Įvedant litą, turėta apie 0,5 t aukso. Visąlaik jo atsargos kito. Latvija įvedė latą vienu kitu mėnesiu anksčiau nei Lietuva. Tvirtinama, kad iš emigracijos grįžę Bronius Kazys Balutis, Steponas Darius ir kt. steigė įmones, bankus. Jei buvo būtinybė juos minėti, reikėjo pirmiausiai įrašyti Julių Kaupą, Petrą Karužą, Joną Romaną, J.Cunių, J.Šimkų. Ar tai užsieniečiams svarbu, įdomu? Užsieniečiai, perskaitę tokią A.Eidinto „išmintį“: „JAV lietuvių siunčiami pinigai sudarė 1/10 Lietuvos valstybės biudžeto“, pamanys, kad anuomet mūsų šalis buvo bolševikinė, atimdavo giminėms iš užjūrio siųstus pinigus, arba buvo kažkoks nesusipratimas. Tokiu analfabetiškumu kompromituojama Lietuva. Nesugebama iš literatūros teisingai nusirašyti paprasčiausių dalykų. Anot A.Eidinto, Feliksas Vaitkus „sėkmingai atliko S. Dariaus ir S. Girėno sumanytą skrydį“. Nieko panašaus, jis buvo priverstas nusileisti D.Britanijoje. Skandalinga, kad istorikas net nežino, jog Lietuvos krepšininkės Europos čempionate Romoje iškovojo sidabro medalius 1938 m. ir klaidina: „1939 m. Kaune Lietuva antrą kartą laimėjo Europos čempionatą, o netrukus merginų rinktinė (…) – sidabro medalius“. „Chaltūra“!
Kitur paistoma: „Tik Augustinas Voldemaras šį kartą (po 1934 m. Petro Kubiliūno pučo – aut.) nubaustas ypač rimtai – iš (…) miestelio Zarasų ištremtas į Paryžių…“ (p. 164). Ir kam reikėjo taip nukreivalioti šį smulkų klausimą? Žinant, kad karo lauko teismas 6 pučo rengėjams buvo skyręs mirties bausmes, o A.Voldemarui – 12 m. kalėjimo, vėlesnis jo ištrėmimas į Paryžių atrodo kaip išsiuntimas į kurortą. Prašaunama pro šalį tvirtinant, kad premjero Juozo Tūbelio laikais pažangos buvo siekiama be jokios paramos iš užsienio. Gal norėta pasakyti – be užsienio paskolų. Ir tuomet būtų klaida, nes buvo gauta didelė degtukų monopolio paskola. Galima kalbėti tik apie nesiskolinimo užsienyje valstybės vardu principą, o verslas be skolinimosi neapsiėjo. Pavojinga pustiesė, kad 1935 m. „Pienocentras“ tris kartus sumažino supirkimo kainas, nes nepasakyta, kad taip pasielgti privertė keleriopas žemės ūkio produktų kainų kritimas užsienio rinkose. Potekstėje galima įžvelgti sovietinės propagandos klišę, kad ūkininkus smaugė savi kapitalistai, o ne pasaulinis žemės ūkio produktų atpigimas. Teiginys, kad „1934–1935 m. paaštrėjus Lietuvos ir Vokietijos santykiams dėl Klaipėdos nacių proceso, Vokietija faktiškai uždarė savo sieną Lietuvos žemės ūkio produktams, sustabdė tradicinį žąsų importą“ yra painus, dviprasmiškas. Skaitytojai gali suprasti, kad dėl šių santykių paaštrėjimo buvo vienodai kaltos ir Lietuva, ir Vokietija. Tik už 15 puslapių rašoma apie Klaipėdos nacių teismą. Iš kur skaitančiam, ypač užsieniečiui, žinoti, kaip Lietuvai priklausiusiame Klaipėdos krašte atsirado naciai, už ką jie buvo teisiami. Kiti istorikai Vokietijos prekybos su Lietuva politiką įvardija kaip ekonominį karą, kurį lydėjo karinga Vokietijos antilietuviška propaganda, karinės jėgos demonstravimas. Na, o žąsys nebuvo tradicinė ar svarbi Lietuvos eksporto prekė. Tais metais dėl Vokietijos lietuviškų prekių tranzito per jos teritoriją draudimo buvo neįmanoma į Čekoslovakiją nugabenti 15 tūkst. žąsų. Teigiant, kad 1) plėtojosi cukraus, tekstilės pramonė, 2) iš Danijos, Švedijos ir Vokietijos įvežus daug karvių, pakilo pieno išmilžiai, sumenkinamos ūkininkų, verslininkų, valdžios pastangos. Cukraus ir tekstilės pramonė ne plėtojosi, o buvo sukurta, iki Nepriklausomybės ji neegzistavo. Neužteko vien įsivežti produktyvių karvių. Reikėjo keisti pašarų bazę, sukultūrinti pievas, modernizuoti karvių laikymo sąlygas ir kt. Visa tai valstybė skatino lengvatinėmis paskolomis, mokėdama pašalpas, organizuodama agronomų konsultacijas, mokymo kursus.
Kandama: „Tačiau būta ir nesėkmių. Žemės ūkio ir pramonės augimas buvo nepakankamas greitam pragyvenimo lygio pakilimui, daugybė smulkių ūkių išvaržyti“ (p. 165). Juk šių žodžių autorius nurodo, kad Lietuvos pramonės gamyba išaugo keturis kartus, t.y. vidutiniškai kasmet po 20 proc. Kurioje šalyje taip spėriai didėjo pramonės gamyba?! Ir koks turėjo būti augimo tempas, kad užtikrintų greitą gyvenimo lygio kilimą? Nekvalifikuoti, neatsakingi plepalai, kad tik sumenkinus mūsų šalies pasiekimus.
Visaip bandoma prikibti prie Lietuvos valdžios politikos tautinių mažumų atžvilgiu, lietuvių santykių su jomis. Konstatuojant, kad 1922 m. Konstitucija įteisino mažumų kultūrinę autonomiją, pasisakė prieš jų niekinimą, daromi priekaištai: neteikė joms privilegijų, atskirai nepaminėjo žydų (p. 168), jiems liko neprieinama valstybės tarnyba, valdžia šnairavo į gausėjančias žydų komunistų gretas. Privilegijos nesuderinamos su tautų lygiateisiškumu, demokratija. Ne tik valdžia, bet ir žmonės „šnairavo“ į bet kurios tautybės komunistus. Ne valdžios kaltė, kad tarp komunistų ryškiai išsiskyrė žydai. Galop, ar tautinių mokyklų finansavimas nebuvo privilegija?
Surandamos ir „skriaudos“ Lietuvos lenkams – dėl valdžios kaltės mažėjo jų vaikų skaičius pradinėse mokyklose. Bet šio teiginio autoriaus duomenimis, lenkų mokyklų skaičius nemažėjo: 1923 m. ir 1935–1936 m. jų veikė apie 30. 1923 m. vidutiniškai kiekvienoje mokėsi po 95 moksleivius, o vėliau – vos po 20. Kokia papildoma finansinė našta išlaikyti liliputines mokyklas! Ignoruojama tapatybės paieška, nešovinistinių tėvų nenoras užsisklęsti lenkiškame gete, trukdyti vaikams siekti karjeros. Surandamos ir „skriaudos“ vokiečiams ir rusams, nes jie nesijautę lygūs su lietuviais, gaudavo „tik lietuvių padėjėjų vaidmenį“ (p. 170). Pagal A.Eidintą, Klaipėdos krašto naciai puldinėjo tik žydus. Iš tiesų fiziškai smurtavo ir prieš lietuvius, nužudė Jurgį Jasutį, kėsinosi nužudyti Vilhelmą Lopą. Tik pats A.Eidintas žino, kodėl nutylėjo šiuos faktus, nuteistų nacių skaičių sumažino nuo 87 iki 76. Skaitytojai klaidinami, kad Vokietija dėl teismo proceso darė didžiulį politinį ir ekonominį spaudimą. Minėtą ekonominį karą ji pradėjo anksčiau, Lietuvos valdžiai pradėjus tramdyti nacius. Gan atvirai atsakomybė už Klaipėdos krašto „neprilipimą“ prie Lietuvos suverčiama jos valdžiai. Nė užuominos apie Berlyno „ranką“. Kraštą „atlipino“ gausi Vokietijos finansinė parama vietos naciams, žemės ūkio produktų supirkinėjimas tik iš jų organizacijoms priklausiusių ar simpatizavusių ūkininkų ir kt. Šiame nutylėjime galima įžvelgti pastangas Vokietiją pavaizduoti nekaltu avinėliu. Nevykusiai šmaikštaujama: „Norint išlaikyti Klaipėdą, Lietuvai reikėjo šimtų milijonų litų investicijoms arba turėti tiek kariuomenės divizijų, kiek Vokietija, deja…“ (p. 181). Būtų užtekę Vokietijos nesikišimo, revanšo politikos atsisakymo. Kadangi ji turėjo daug divizijų, pinigų, su kaimynais galėjo elgtis kaip panorėjusi. Ar tokie pono Eidinto samprotavimai nėra galingesniųjų revanšistinės politikos pateisinimas? Lietuvos istorikas susirūpinęs SSRS „nekaltybės“ išsaugojimu, nes antraip neteigtų, kad Vilniaus kraštas buvo nualintas 1939 m. karo. Pirma, Lenkija šį kraštą laikė užkampiu, nesirūpino jo ūkio plėtra. Antra, jame nevyko didesnės kautynės su sovietų kariuomene. Gerai žinoma, kad Vilniją, prieš perduodant ją Lietuvai, smarkiai apiplėšė sovietai: išvežė įmones, įvairų turtą. Prekių atsargas išsekino ir daug atbėgėlių iš Lenkijos.
Išvedžiojama: „neutralumo įstatymu besiginantį Kauną sukrėtė naujiena apie nacių ir sovietų nepuolimo sutartį.“ Molotovo–Ribentropo paktas buvo lyg perkūnas iš giedro dangaus ne tik Kaunui, bet visiems Vokietijos ir SSRS kaimynams. Neutralumu „gynėsi“ daugybė Europos valstybių. Lietuva tarp jų nebuvo pirmoji. Šiurpina aiškinimas, kaip 1940 m. vasarą SSRS ruošėsi Lietuvos okupacijai: esą pasienyje įsteigė ligonines sužeistiesiems, lagerius būsimiems belaisviams, na, dar pavasarį permetė į Lietuvos miestus diversines ir žvalgybos grupes. O kur didžiulės kariuomenės, sunkiųjų ginklų sutelkimas prie Lietuvos sienos?! Toliau tarstelėjama, kad SSRS „įvedė“ 3-ąją ir 11-ąją armijas. Kas čia žino, kiek jose buvo kareivių. O ypač piktina nutylėjimas, kaip buvo paruošti lageriai būsimiems karo belaisviams – Lietuvos, Latvijos ir Estijos kariams. Iš skelbtų SSRS dokumentų žinoma, kad lenkų karininkų išžudymas Katynėje ir kitur buvo motyvuotas reikalingumu turėti lagerius Baltijos šalių karo belaisviams.
Tiesiog šokiruoja teiginys, jog 1940-ųjų birželio 15-osios naktį vykusiame Lietuvos vyriausybės posėdyje dėl SSRS ultimatumo priėmimo ginkluoto pasipriešinimo idėją stabdė baimė tokiu būdu įstoti į Anglijos ir Prancūzijos priešų bloką ir po karo būti skaudžiai nubaustai. Kitaip sakant, Lietuvos galimas pasipriešinimas SSRS – Vokietijos sąjungininkei – būtų tapsmas su pastarąja kovojusių prancūzų ir anglų priešu. Iki tol neteko aptikti panašaus nusišnekėjimo. Ir ko tuo siekiama?
Ir skyriuje „Lietuva: sovietų ir nacių okupacijos“ daug publicistinių tauškalų, antraeilės informacijos, bet maža svarbiausių įvykių glausto dėstymo, iškraipoma istorinė tiesa. Stalinizmo nežmoniškumas dangstomas dūmų uždanga: „(…) okupacinė valdžia dvasininkiją stengėsi sunaikinti fiziškai, ištremti, bažnyčias paversti sandėliais“ (p. 228). Jei tik „stengėsi“, logiškai išeina, kad nei žudė, nei kalino, nei uždarinėjo bažnyčių. Be to, tada logiškai kyla klausimas – kas sutrukdė siekiamybę įvykdyti. Ne mažiau svarbu buvo paminėti okupanto užmačią kurti tautinę bažnyčią. Samprotaujama, kad Lietuvos išlikimo „problema karštai kedenta ne tik kavinėse, bet ir prezidentūroje.“ Tik pažiūrėkite, koks menkutis prezidentas, jo komanda! Teiginio „Sovietų Sąjunga, pasinaudodama tarptautine padėtimi ir tuo, kad viso pasaulio dėmesys buvo skirtas vokiečių įsiveržimui į Paryžių, 1940 m. ne tik okupavo Lietuvą, Latviją ir Estiją (…)“ negalima vertinti kitaip kaip siekimą nuslėpti nusikalstamą Molotovo-Ribentropo paktą, galvažudžių Hitlerio ir Stalino suokalbį pasidalinti Rytų Europą.
Lietuvos ūkio sovietizavimas išdėstytas visiškai paviršutiniškai. Iš savininkų buvo atimtos ne vien stambios pramonės įmonės, bankai, bet ir prekybos, transporto, įvairias paslaugas teikusios įmonės, didesni namai ir kt. Netiesa, kad tik greta lito įvedus rublį, staiga pakilo kainos. Priešingai, prekių kainos buvo drastiškai du sykius padidintos iki įvedant rublį. Prekių stygius ir eilės atsirado jau pirmosiomis okupacijos dienomis. Pustiesei priklauso teiginys, kad NKVD „turėjo neleisti tokiems (suimtiesiems veikėjams – aut.) pabėgti į Vokietiją.“ Niekam nebuvo leidžiama pasitraukti į Vokietiją. Kita vertus, ir visi atbėgėliai į Lietuvą (pvz., prancūzai belaisviai) buvo teisiami ir uždaromi į lagerius. Rašoma, kad 1940–1941 m. NKVD suėmė 6 606 asmenis, kurių pusė buvusi išvežta į SSRS gilumą, bet „nukandama“, koks likimas ištiko išvežtuosius. 1941 m. birželį tremti ne tik elito atstovai, bet ir ūkininkai, darbininkai. M.Tamošaičio norisi paklausti, ką reiškia „elementariai nužudė“? Įmantrystė „naciai (…) mielai perėmė sovietų nacionalizuotą turtą“ (p. 197) rodo nekompetenciją ir plėšimų legitimavimą. Nutylėta, kad pirmomis karo dienomis SD operatyviniai būriai, vokiečių kareiviai žudė ne vien žydus komunistus, bet ir nekaltus civilius (Ablinga), sukilėlius (Alytus). Iš įmantrystės: „J.Stalinas pametėjo lietuviams ir saldainių – pirmą kartą lietuvių tautos istorijoje tuo pačiu metu Klaipėda ir Vilnius įjungti (…) į Lietuvos sudėtį“ (p. 206) kyšo moralas – būkime dėkingi už okupaciją. Bet juk saldainius sučiulpė „geradėjas“ Stalinas. Postringaujama: „Sovietų režimas nustebo, kad lietuviai vengia tarnybos Raudonojoje armijoje“ (p. 207). Ne nustebo, o įniršo ir griebėsi teroro. Vienpusiškai tik didžiausiais gyventojų trėmimais aiškinamas valstiečių masiškas stojimas į kolchozus. Ne mažesnę įtaką turėjo vis stiprėjantis smaugimas finansine kilpa (mokesčiais, prievolėmis), nepaliaujantis stribų ir aktyvistų smurtas. Nors toliau rašoma, kad 1948 m. kolchozų steigimas „sukėlė didelį pasipriešinimą“ (p. 214), bet čia pat susipainiojama teigiant, jog pasiturintiems valstiečiams iki 30 ha sumažinta palikta žemė, „buožėms“ padidinti mokesčiai ir pyliavos. Kiek čia klaidų!!! Valdomos žemės maksimumas nustatytas ne 1948 m., o 1944 m. rugpjūtį. Įvairiomis dingstimis žemės norma mažinta iki 20 ha ir net 5 ha. Mokesčiai ir prievolės buvo didinamos ir ne „buožėms“. Dviprasmiškas teiginys, jog po didžiųjų trėmimų „kaimo žmonių opozicija sovietų politikai ir pasipriešinimas buvo palaužti.“ Ar tuo nenorima pasakyti, kad kaimiečiai ėmė pritarti okupanto politikai, džiaugėsi kolchozine baudžiava? Antraip nerašytų, jog „kolūkietis (…) pragyveno iš 0,6 ha sodybinio žemės sklypo, gaudamas iš jo net ¾ pajamų“ (p. 215). Būtų kur kas aiškiau ir teisingiau pasakyti, kad kaimo žmonės buvo priversti savo egzistenciją palaikyti 0,6 ha išaugintais žemės ūkio produktais.
Tarp ginkluoto pasipriešinimo motyvų neįvardytas patriotizmas.
Lėkštas tvirtinimas: „Sovietų valdžia noriai statė ir investavo Lietuvoje ir dėl to, kad į Maskvą keliaudavo kyšiai (…), ir dėl to, jog čia nebūdavo „dolgostrojų“ (…), statybinės medžiagos nebūdavo visiškai išvagiamos (p. 219). Daug statyta siekiant rusinti, dar tvirtesniais ekonominiais saitais pririšti prie SSRS pramonės komplekso, o kitose respublikose stigo darbo jėgos, Lietuvoje buvo aukštesnė darbo kultūra ir kt.
Viską apvainikuoja M.Tamošaičio surastas sovietinės okupacijos naudingumas Lietuvai. Mat, anot jo, „visų pirma lietuviai neprastai išmoko rusų kalbą ir galėjo tiesiogiai naudotis rusų kultūros pasiekimais, keliais, autostrada, geležinkeliais“ (p. 249). Įrašius žodžius „didžios rusų tautos“, turėtume Stalino citatą. Pakaks paminėti Eglės Wittig-Marcinkevičiūtės konstatavimą, kad vokiečiui, išdrįsusiam viešai pagirti Hitlerį už nutiestas autostradas, tėvynėje nebūtų vietos. O Hitleris vis tik buvo saviškis. Taip pat šis istorikas primena, kad mes turime džiaugtis okupacija, nes „Unitarinė, unifikacinė SSRS politika gerokai nusmukdė Latvijos ir Estijos lygį (…), visais parametrais pasivijome kaimynus ir gaminome tiek, kiek latviai ir estai kartu sudėjus“. Visa tai iš juodojo humoro srities. Neabejotina, kad Kremliaus ideologai, propagandistai audringai plos, žinoma, ne tiek M.Tamošaičiui, kiek užsienio reikalų ministrui A.Ažubaliui. Džiaugsis, kad šis posovietinis opusas Kremliui nieko nekainavo, jo išleidimo išlaidas apmokėjo Lietuvos žmonės. Džiaugsis ir Varšuva. Neatsitiktinai A.Bumblauskas ne pirmi metai aršiai puola A.Šapoką už tai, kad jo pastangomis esą buvusi sukurta antilenkiška „Lietuvos istorija“. Pristatant ketveriukės „Lietuvos istoriją“, A.Bumblauskas atviravo: ši knyga šiek tiek atstato viską į vėžes. Rūpi ne objektyvumas, bet reikiamos (lenkiškos) vėžės. Visų „komunarų“ įsėsta ir į rusiškas vežėčias. Nesunku suprasti, ką A.Bumblauskas, M.Tamošaitis kalba auditorijose, kaip dvasiškai žaloja jaunimą.
Apskritai skaitydamas „Lietuvos istoriją“ pasigedau autorių meilės mūsų praeičiai, nejaučiau, kad ją rašė lietuviai. Kaip fiziką erzina dėstymo chaotiškumas, argumentų nepatikimumas, dviprasmybės, antilietuviškumas, paviršutiniškumas.
Kodėl nebuvo paskelbtas konkursas šiai knygai parašyti? Ar URM nepažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo? Kiek jos išleidimas įvairiomis kalbomis kainuos Lietuvos gyventojams?
Gėda, kad šitokiai „Lietuvos istorijai“ mūsų URM suteikė oficialų statusą ir ketina ją iškaišioti užsienio atstovybėms, diplomatams, švietimo centrams. Mat, pagal šios institucijos vadovą, knyga nedidelė, patogi, šviesi, lengvai skaitoma. Apie jos mokslinį turinį net neužsiminė. Matyt, tai menkniekis.
Jau nestebina, kad kiti istorikai, istorijos mokytojai, inteligentija tyli tarsi jiems būtų užsiūtos lūpos.
gerai vožtelėjo mažai žinomas istorikas (tikiuosi) mūsų įžymybėms faktais. Daug nežinomų faktų ir mums kartu atskleidė.
„lie tu vių bol še vi kai gruo džio 16 die nos ma ni fes tu dekla ra vo So vie tų Lie tu vą. (…) lie tu viams so vie tai ne sia so ci ja vo su tau ti ne vals ty be, to dėl bol še vi kų jie ne pa rė mė“ (p. 137). O kiek gi lie tu vių bu vo tarp 1918-ųjų gruo džio 16-osios ma ni fes to sig na ta rų?! „Pa mir šo“, kad jį re da ga vo Sta li nas. Ar tik lie tu viams bol še vi kai ne sia so ci ja vo su tau ti ne vals ty be? Len kams kė lė ki tas aso cia ci jas? Ir kuo čia dė tas tau tiš ku mas? Bol še vi kų ka riuo me nė plė ši ka vo, šau dė žmo nes, sie kė pa smaug ti Lie tu vos Ne prik lau so my bę. Tai ge rai su pra to pa pras ti kai mie čiai ir ėmė si gink lo. Ta čiau is to ri kas ap si me ta to nei ži nąs, nei su pran tąs.
Kiek pamenu, savanoriams buvo pažadėta dar ir žemės atrėžti iš pabėgusių dvarininkų valdų. Gal todėl ir kone 2000 vietinių žydų kovėsi už Lietuvos laisvę. Iki revoliucijos, berods, caro valdžia žydams net pirkti žemę buvo uždraudusi. Jei klystu, pataisykit, nes nepamenu tiksliai ar tik kažkuriuo laikotarpiu ar visada. Gal dėl to jie ir metėsi į prekybą amatus ir apsigyvendavo daugiausia ne kaimuose, bet miesteliuose, miestuos.
“Ki tur pa is to ma: „Tik Au gus ti nas Volde ma ras šį kar tą (po 1934 m. Pe tro Ku bi liū no pu čo – aut.) nu baus tas ypač rim tai – iš (…) mies te lio Za ra sų iš trem tas į Par yžių…“ (p. 164). Ir kam rei kė jo taip nu krei va lio ti šį smulkų klau si mą? Ži nant, kad ka ro lau ko teis mas 6 pu čo ren gė jams bu vo skyręs mir ties baus mes, o A.Vol de ma rui – 12 m. ka lė ji mo, vė les nis jo iš trė mimas į Par yžių at ro do kaip iš siun timas į ku ror tą..”
Gerai, kad mirties bausmė pagaliau uždrausta. Nes kova dėl valdžios lovio, kaip patogios vietos praturtėti, kaip tada, taip ir dabar vyksta žiauriai. Tik šiais laikais ji virto daugiau informacine kova.
Smetona, pats valžią susigrąžnęs puču, greičiausiai buvo išlaikęs savo rankose slaptasias tarnybas ir be jų pagalbos nebūtų nuvertęs Griniaus socdemų vyriausybės. O Tauragės pučas greičiausiai buvo provokacija, bandant “išryškinti” priešus. Labai gaila, bet tuomet tarp karo lauko teismo sušaudytų buvo ir Jonas Milkeraitis – vienas iš Klaipėdos sukilimo organizatorių, vėliau įstojęs į Socialdemokratų partiją. Dėl Smetonos įtarumo ir nepasitikėjimo klaipėdiškiais lietuvninkais nukentėjo ir nekalti žmonės.
Vyriausias kariuomenės vadas P.Kubiliūnas realiai neįvykdė pučo. Susiderėjo, kad Smetona pakeis Tubelį ir kad niekas nebus teisiamas, bet liko apgautas. Jį patį nuteisė sušaudymui (vėlau nuosprendį pakeitė iki gyvos galvos ) daugumą karininkų pažemino iki eilinių arba iš vis pašalino… kažkuom primena Stalino kariuomenės valymus prieš II pasaulinį. O Valdemaras išties keistas tipas. Belaikyčiau jo prisiminimų rimtu liudijimu.
“Nelaikyčiau” – paskutiniam sakiny turėjo būti. sorry.
Jei šį straipsnį parašė fizikas, tai galiu pasakyti tik vieną žodį – BRAVO. Ypač dėl šios frazės:
“Tei gi nio „So vie tų Są jun ga, pa si nau do da ma tarp tau ti ne pa dė ti mi ir tuo, kad vi so pa sau lio dė me sys bu vo skir tas vo kie čių įsi ver ži mui į Par yžių, 1940 m. ne tik oku pa vo Lie tu vą, Lat vi ją ir Es ti ją (…)“ ne ga li ma ver tin ti ki taip kaip sie ki mą nu slėp ti nu si kals ta mą Mo lo to vo-Ri ben tro po pa ktą, gal va žu džių Hit le rio ir Sta li no suo kal bį pa si da lin ti Ry tų Eu ro pą.”
Gaila tik, kad Alkas pavėluotai jį išspausdino. Jis parašytas prieš kokius du-tris metus, kai URM dar vadovo A,Ažubalis. Vienintelis priekaištas – straipsnį sunku skaityti dėl to, kad nėra ryškiau išskirtos citatos. Sunku atskirti autoriaus mintis nuo jo kritikuojamų autorių.
Tiesa, kas dėl Bumbliausko meilės Lenkijai, tai ji greičiusiai kyla iš jo paties asmeninės unijos su lenkaite:)
Va čia tai įdomu – prašyčiau plačiau, nes tuo reikės remtis, jį kritikuojant.
“Alkas” straipsnius perspausdino iš karto po publikacijos “Lietuvos žiniose” (yra nuoroda po pavadinimu). Prieš tris metus straipsnis negalėjo būti parašytas, nes knyga neseniai išėjo. Ažubalis buvo UR ministru iki pereito rudens Seimo rinkimų.
Tai ka dabar daryti su tais meslagalviais ala “istorikais”?
ar daugiau “dirbančių už pinigus” taip ir nebebus?:)
vienas draugas komunaras berods jau yra parašęs panašų "veikalą" (už JAV lietuvių aukas), aprašė trėmimus, ten pavaizdavo, kad trėmė lietuvius, ne po 100 žmonių smirdinčiuose gyvuliniuose vagonuose, bet kupė vagonuose, su vagonais restoranais, nes galimai draugas kpss "členas" tokiais važinėdavo į Maskva
Viską apvainikuoja M.Tamošaičio surastas sovietinės okupacijos naudingumas Lietuvai. Mat, anot jo, „visų pirma lietuviai neprastai išmoko rusų kalbą ir galėjo tiesiogiai naudotis rusų kultūros pasiekimais, keliais, autostrada, geležinkeliais“ (p. 249). Įrašius žodžius „didžios rusų tautos“, turėtume Stalino citatą. Pakaks paminėti Eglės Wittig-Marcinkevičiūtės konstatavimą, kad vokiečiui, išdrįsusiam viešai pagirti Hitlerį už nutiestas autostradas, tėvynėje nebūtų vietos. O Hitleris vis tik buvo saviškis. Taip pat šis istorikas primena, kad mes turime džiaugtis okupacija, nes „Unitarinė, unifikacinė SSRS politika gerokai nusmukdė Latvijos ir Estijos lygį (…), visais parametrais pasivijome kaimynus ir gaminome tiek, kiek latviai ir estai kartu sudėjus“.
———–
Čia straipsnio autorius ne visai teisus:
1. be jokios abejonės iš didelės šalies pasiėmėme daug naudingo patyrimo;
2. todėl tai pažymėti būtina, nes tai – objektyvus požiūris;
3. unifikacija estus su latviais nusmukdė tik dėl to, kad jiems vadovavo iš Maskvos atsiųsti estas su latviu, o pas mus A.Sniečkus, nesvarstant dabar jo kitų žingsnių, laikėsi politikos į Lietuvos svarbiausius postus kišti lietuvius, pramonę decentralizuoti – po visą Lietuvą išmėtyti, dėl ko Lietuvoje atvykėlių dirbti pramonėje procentas, lyginant su Estija ir Latvija, buvo palyginti menkas.
Dar pridėkim tai, kad A.Sniečkus dėl to, kad nelietuvių procentas Lietuvoje nepadidėtų bei Lietuvos ekonominė padėtis nepablogėtų, atsisakė paimti į Lietuvos sudėtį Karaliaučiaus sritį, kur buvo beveik vien atvykėliai iš rasiejinių sričių.
Šito, kas tikrai ir padėjo išvengti Lietuvos išlietuvinimo bei Lietuvos sugriovimo tarybmečiu, deja, nepaminėjo nei š istorikai, nei jų kritikas.
Tai, kaip suprantu, dar landsberginių politikos aidas?
O kur objektyvumas?
Jei jau kritikuojam kitus, tai patys būkime objektyvūs.
Pagrįsk dokumentais, kad Kremlius buvo nutaręs jungti Karaliaučių prie Lietuvos TSR, o Sniečkus tam pasipriešino, dabar tik bobutės pliurpalas yra. Akivaizdu, kad be parengtų atitinkamų popierių, tai negalėjo vykti.
1964 m. spalio mėn. plenumas Maskvoje turėjo patvirtinti Kaliningrado srities prijungimą prie Lietuvos, kaip Krymas buvo prijungtas prie Ukrainos, bet Nikita buvo nuverstas, pradėtas vykdyti LLŪT projektas žlugo.
LLŪT ne tas atvejis, apie kurį kalbama. Krymo prijungimas prie Ukrainos buvo anksčiau su LŪT įsteigimu nesusijęs. Pagal LŪT buvo atiduodamas tik ūkio valdymas, teritorija nebuvo jungiama.
LLŪT projektas buvo įvykdytas – Karaliaučiaus krašto liaudies ūkį Lietuva valdė gal pora metų. LLŪT produkcija pradėjo išsiskirti savo kokybe, tačiau ji keliavo ne į Maskvą, taigi buvo pažeistas pincipas kas geriausia – Maskvai. 1964 atėjęs Brežnevas visas LŪT panaikino.
Nuotraukoje su partizanais, Adolfas Ramanauskas-Vanagas trecias is kaires!
Išties gerb. straipsnio autorius sumaišė Užsienio reikalų ministrus, nes šiuo metu ministerijai vadovauja būtent Linas Linkevičius… O buvusįs ministras, gerb. Audronius Ažubalis tikrai , manau, būtų ir yra kitokios nuomonės apie šią knygą, jeigu ji , anot straipsnyje skelbiamų teiginių, yra tokia tendencinga, t.y. prolenkiška, prorusiška, joje "keistai" interpretuojami istoriniai faktai ir etc.!!! 🙂
kai padalino religija kunigams o mokslininkams mokslo pasiekimus, gavosi issigimimas gamtos suvokimo. Kaip gali dvasios ubagai rasyti apie SVENTUS dalykus, praeity.. kai buvo gamtos istatymas zemeje, nevalas ismesdavo is bendruomenes, prisikaupe parazitu ir pashlo nuo silko kelio uzgrobimo Persijoj iki zemaiciu ir Pugaciovo pasipriesinimo isvalymo.. kam taip ziauriai isrinktoji tauta Jus elgiates paklausus, atsakymas butu logiskai kaip ir ju uosles- mastykit, akis turit matykit, ausis girdekit… ACIU straipsnio autoriui, baigsis ir ta knyga kaip baigesi musu penkiaknyge ir kitos vatikane gulincios ir atseit sudegintos.. sitas zaidimas yra geras jeigu netikim talmudais, biblijom ir kitais taisykliu vergams rastais, o pasiimam tarp eiluciu palikta suvokima.. nebutu bamblausko ir kitu, butu zyniai kurie kreiptu musu jegas be melo, artume su kuprom savo.. dabar technika kita, todel astriai ziureti privalome i parazitu valdzia..