„Aplinkos ministerijai kelia susirūpinimą, kad atliekų tvarkymas Šiaulių regiono gyventojams gali gerokai pabrangti. Labai tikėtina, kad taip atsitiks, jeigu regiono savivaldybių įsteigto atliekų tvarkymo centro (RATC) veiklą perims privati įmonė“, – sako aplinkos viceministras Almantas Petkus.
Be RATC‘o, nepavojingų atliekų rūšiavimo, apdorojimo ir paruošimo antriniam panaudojimui įrenginį Šiaulių regione siekia statyti AB „Specializuotas transportas“. Ši privati bendrovė praėjusią savaitę Šiaulių rajono savivaldybėje pristatė tokio įrenginio poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą, nors Šiaulių regiono aplinkos apsaugos departamentas dar pernai buvo pateikęs išvadą, kad regione statyti antrą atliekų perdirbimo įrenginį yra netikslinga.
Regiono savivaldybių vadovai, pasak Almanto Petkaus, turi kuo greičiau apsispręsti, kas gi užsiims atliekų perdirbimu – ar Šiaulių RATC, ar AB „Specializuotas transportas“. Nuo šio sprendimo priklausys ir atliekų tvarkymo kaina.
Šiaulių regionas dėl savo kaltės jau neteko mažiausiai 25 mln. litų ES paramos, skirtos biologiškai skaidžių atliekų tvarkymo sistemai sukurti. Šis finansavimas buvo nutrauktas, kai paaiškėjo, kad Šiaulių RATC nebesugebės laiku įgyvendinti ES remiamo 50 mln. litų vertės projekto. Deja, daugkartiniai Aplinkos ministerijos perspėjimai, raginimai ir nurodymai nebuvo išgirsti. Dabar RATC‘ui yra suteikta galimybė įgyvendinti naują ES remiamą projektą, tačiau jo vertė bus jau perpus mažesnė – 25 mln. litų. RATC baigia parengti paraišką šiai ES paramai gauti.
Vargu ar ES paramos gali tikėtis AB „Specializuotas transportas“ – tokiam tikslui privačioms įmonėms bent iki šiol ji nebuvo skiriama. Ši bendrovė nepavojingų atliekų perdirbimo liniją planuoja pastatyti už maždaug 66 mln. litų. Taigi visa finansinė našta užgultų atliekų turėtojų, t. y. gyventojų pečius – jie už atliekų tvarkymą turėtų mokėti gerokai daugiau.