Penktadienis, 27 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

V. Mačiekus: Gy­ve­ni­mas kraš­to­ty­ros eks­pe­di­ci­jų rit­mu

Daiva Červokienė, www.satenai.lt
2012-11-24 10:15:59
1
V. Mačiekus: Gy­ve­ni­mas kraš­to­ty­ros eks­pe­di­ci­jų rit­mu
Venantas Mačiekus | D.Červokienės nuotr.
Venantas Mačiekus | D.Červokienės nuotr.

Vals­ty­bi­nės Jo­no Ba­sa­na­vi­čiaus pre­mi­jos lau­re­a­tas Ve­nan­tas Ma­čie­kus gy­ve­ni­mo ne­įsi­vaiz­duo­ja be kraš­to­ty­ros eks­pe­di­ci­jų – joms per atos­to­gas ran­da lai­ko jau be­veik pus­šim­tį me­tų. Pa­sak šio Ro­kiš­kio kraš­to gar­bės pi­lie­čio, jos lei­džia pa­žin­ti kraš­to dva­sią, tik­rą­ją is­to­ri­ją, kar­tu su se­nai­siais žmo­nė­mis ją emo­ciš­kai iš­gy­ven­ti. Žy­mu­sis kraš­to­ty­ri­nin­kas jau yra su­da­ręs ir pa­ren­gęs de­v­y­nias se­ri­jos „Lie­tu­vos vals­čiai“ mo­no­gra­fi­jas, pa­sa­ko­jan­čias apie Sin­tau­tus ir Žvirgž­dai­čius, Pa­ne­mu­nė­lį (du to­mai), Ža­ga­rę, Obe­lius ir Kriau­nas, Pla­te­lius, Tau­rag­nus, Žio­biš­kį, Šir­vin­tas, Vep­rius, ir dar ren­gia sep­ty­nias mo­nog­ra­fi­jas. Šie­met, kaip ir kas­met, da­ly­va­vo eks­pe­di­ci­jo­se, be to, va­do­va­vo eks­pe­di­ci­jai po Pa­ne­mu­nį gim­ta­ja­me Ro­kiš­kio ra­jo­ne.

Apie kraš­to­ty­rą, lo­ka­li­nius Lie­tu­vos ty­ri­mus ir žmo­gaus gy­ve­ni­mo pras­mę su 25 me­tus Vil­niaus uni­ver­si­te­to kraš­to­ty­ros klu­bui „Ra­mu­va“ va­do­va­vu­siu VU lek­to­riu­mi eko­no­mis­tu Venantu Mačiekumi kal­ba­si Dai­va Čer­vo­kie­nė.

– Kaip ta­po­te kraš­to­ty­ri­nin­ku? Ko­kios nuo­sta­tos Jus vei­kė ir ska­ti­no im­tis šio ne­leng­vo dar­bo?

– 1959 m. ru­de­nį į Vil­niaus uni­ver­si­te­tą at­va­žia­vau stu­di­juo­ti eko­no­mi­kos. Stu­di­jas bai­giau 1964 m. Stu­di­juo­da­mas pra­dė­jau dirb­ti „Sig­mos“ su­si­vie­ni­ji­me, val­dy­mo sis­te­mų pro­jek­ta­vi­mo ir kon­stra­vi­mo biu­re. Pla­na­vi­mo, ap­skai­tos sis­te­mas ban­dė­me au­to­ma­ti­zuo­ti pa­nau­do­da­mi elek­tro­ni­nę tech­ni­ką. Bu­vau ta­pęs sek­to­riaus vir­ši­nin­ku, bet no­rė­jo­si pla­tes­nių aki­ra­čių, ne tik pro­jek­ta­vi­mo dar­bo, dėl to 1968 m. per­ėjau dirb­ti į VU. Ta­da, pa­veik­tas iš­ki­lių tau­tos vy­rų Vin­co Ku­dir­kos, Jo­no Ba­sa­na­vi­čiaus, sau su­for­mu­la­vau nuo­sta­tą, kad in­te­li­gen­tu ga­li bū­ti lai­ko­mas tik žmo­gus, ku­ris, be pa­grin­di­nio dar­bo, dar dar­buo­ja­si ir sa­vo kraš­to kul­tū­rai. Iš pra­džių ne­ži­no­jau, nuo ko pra­dė­ti. Ta­da kū­rė­si VU kraš­to­ty­ri­nin­kų „Ra­mu­va“, nuo sto­ja­mo­jo ge­o­gra­fi­jos eg­za­mi­no bu­vau pa­žįs­ta­mas su do­cen­tu, vė­liau pro­fe­so­riu­mi Čes­lo­vu Ku­da­ba. Ge­og­ra­fi­ją la­bai mė­gau, daug ži­no­jau, jis net ap­gai­les­ta­vo, kad sto­jau stu­di­juo­ti eko­no­mi­kos, o ne ge­og­ra­fi­jos. Č. Ku­da­ba pa­siū­lė Eko­no­mi­kos fa­kul­te­te įkur­ti kraš­to­ty­ros bū­re­lį.

Pa­ka­bi­nau skel­bi­mą, pro­de­ka­nas vi­za­vo, į pir­mą su­si­rin­ki­mą at­ėjo be­ne 13 stu­den­tų. Ta­da sti­go di­plo­ma­ti­nio pa­ty­ri­mo, bū­re­lį pa­va­di­no­me pa­go­niš­ko die­vo Pa­trim­po var­du. Su tuo bū­re­liu 1971 m. da­ly­va­vau ant­ro­je VU kraš­to­ty­ri­nin­kų „Ra­mu­vos“ eks­pe­di­ci­jo­je Tve­re­čiu­je, jai ofi­cia­liai va­do­va­vo ta­da dok­to­ran­tu bu­vęs Ar­vy­das Šlio­ge­ris. Taip tas mū­sų bū­re­lis na­tū­ra­liai įsi­lie­jo į VU „Ra­mu­vą“. Eks­pe­di­ci­jo­je pa­ma­čiau, kad nė­ra mag­ne­to­fo­nų, ga­li­me už­ra­šy­ti tik liau­dies dai­nų teks­tus be me­lo­di­jų, pa­vy­ko per ūkis­kai­ti­nę su­tar­tį nu­pirk­ti du ne­šio­ja­muo­sius mag­ne­to­fo­nus. 1972 m. pa­va­sa­rį „Ra­mu­vos“ kū­rė­jas Jo­nas Trin­kū­nas pa­pra­šė ma­nęs va­do­vau­ti va­sa­ros eks­pe­di­ci­jai –  juo do­mė­jo­si KGB ir jis bai­mi­no­si, kad dėl to ne­bū­tų su­žlug­dy­tas ir „Ra­mu­vos“ ju­dė­ji­mas. Tre­čia­jai „Ra­mu­vos“ eks­pe­di­ci­jai Sa­riuo­se (Šven­čio­nių r.) va­do­va­vau aš, J. Trin­kū­nas tik da­ly­va­vo. 1972 m. rug­sė­jį į na­mus at­ėjo J. Trin­kū­nas su da­bar ži­no­mu po­etu Vla­du Bra­ziū­nu ir pa­pra­šė ofi­cia­liai va­do­vau­ti „Ra­mu­vai“.

Venantas Mačiekus ekspedicijoje | grokiskis.lt, D.Zibolienės nuotr.
Venantas Mačiekus ekspedicijoje | grokiskis.lt, D.Zibolienės nuotr.

– Va­do­vau­jant VU kraš­to­ty­ros klu­bui tur­būt iš­kil­da­vo daug įvai­rių sun­ku­mų? Juk so­vie­ti­nių me­tų ide­o­lo­gi­ja šiai veik­lai ne­bu­vo pa­lan­ki.

– Pra­dė­jęs va­do­vau­ti „Ra­mu­vai“ su­pra­tau, kad rei­kia pa­lai­ky­ti kon­tak­tus su Lie­tu­vos TSR pa­min­klų ap­sau­gos ir kraš­to­ty­ros drau­gi­ja, at­si­žvelg­ti į jos re­ko­men­da­ci­jas ir taip ap­sau­go­ti klu­bą. Tais lai­kais juo­kau­da­vo­me: kuo dau­giau at­sa­kin­gų, tuo links­miau. Ta­da gal­vo­jau, kad Kraš­to­ty­ros drau­gi­ja yra tar­si sky­das, ap­sau­gan­tis nuo tie­sio­gi­nių KGB ant­puo­lių. Jei­gu bū­tų kas nors įvy­kę, KGB bū­tų pa­tei­kęs in­for­ma­ci­ją drau­gi­jai, VU, ir at­sa­ko­my­bė bū­tų bu­vu­si pa­si­da­ly­ta. Ga­liu dė­ko­ti Die­vui, kad tie­sio­gi­nių kal­ti­ni­mų dėl kraš­to­ty­ros dar­bo ne­pa­ty­riau, nors ne­tie­sio­giai at­ski­rais mo­men­tais bu­vo ne­ma­žo spau­di­mo. Pa­vyz­džiui, 1982 m. tik ket­vir­ta­me ra­jo­ne pa­vy­ko įsi­pra­šy­ti or­ga­ni­zuo­ti eks­pe­di­ci­ją: at­sa­kė Bir­žai, Pa­sva­lys, Tau­ra­gė bu­vo su­ti­ku­si, bet vė­liau at­si­sa­kė, tik per Vil­niaus m. sky­riaus kraš­to­ty­ros dar­buo­to­jos Lai­mos Va­sil­je­vos as­me­ni­nę pa­žin­tį su apy­lin­kės pir­mi­nin­ke pa­vy­ko su­reng­ti eks­pe­di­ci­ją Pa­švi­ti­ny­je, Pa­kruo­jo r. At­sa­ky­da­vo nu­ro­dy­da­mi ta­ria­mas prie­žas­tis: pa­vyz­džiui, Bir­žų r. va­do­vai sa­kė, kad tuo me­tu Ne­mu­nė­lio Rad­vi­liš­ky­je bū­sian­ti pio­nie­rių sto­vyk­la, nors iš mo­ky­to­jų su­ži­no­jau, kad ji tuo me­tu jau bus pa­si­bai­gu­si, Tau­ra­gės r. va­do­vai pra­ne­šė, kad Skaud­vi­lės vi­du­ri­nė mo­kyk­la, ku­rio­je bu­vo­me su­ta­rę ap­gy­ven­din­ti eks­pe­di­ci­jos da­ly­vius, bus re­mon­tuo­ja­ma, nors tą va­sa­rą re­mon­to ne­bu­vo. Tai bu­vo įpras­tas so­vie­ti­nis me­to­das – ne­leis­ti ne­nu­ro­dant tik­ro­sios ide­o­lo­gi­nės prie­žas­ties, tik ta­ria­mą, tech­ni­nę.

Reng­ti eks­pe­di­ci­ją 1979 m. Ro­kiš­kio r. Pa­ne­mu­nė­ly­je, o ki­tais me­tais Obe­liuo­se pa­ska­ti­no ir tai, kad nuo ma­no dar­bo Žio­biš­ky­je bu­vo pra­ėję tik 20 me­tų. Ti­kė­jau­si, kad kas nors iš ra­jo­no va­do­vų ma­ne pri­si­mins ir leng­viau pri­ims. Be to, dir­bo pa­žįs­ta­ma Ro­kiš­kio r. par­ti­jos tre­čio­ji sek­re­to­rė, at­sa­kin­ga už ide­o­lo­gi­ją. Šie veiks­niai pa­dė­jo. Svar­biau­sia tais lai­kais bu­vo, kad spren­di­mus pri­iman­tys ra­jo­no va­do­vai ne­bi­jo­tų, jog eks­pe­di­ci­jos da­ly­viai pa­da­rys tų lai­kų ideo­lo­gi­jai ne­tin­ka­mų veiks­mų. Jei­gu taip bū­tų at­si­ti­kę, lei­du­sie­ji bū­tų bu­vę kal­ti. O kas ne­no­rė­jo da­ry­ti kar­je­ros, bū­ti gi­ria­mas dar­be?

– Kas lė­mė, kad ta­ry­bi­niais me­tais Vil­niaus uni­ver­si­te­te ir ki­to­se aukš­to­sio­se mo­kyk­lo­se bei įvai­rio­se or­ga­ni­za­ci­jo­se vei­kė ne­ma­ža kraš­to­ty­ros bū­re­lių, o Lie­tu­vai vėl ta­pus ne­pri­klau­so­mai jų veik­la kaž­ko­dėl pri­ge­so?

– Aukš­to­sio­se ir vi­du­ri­nė­se mo­kyk­lo­se, dau­ge­ly­je ūki­nių or­ga­ni­za­ci­jų vei­kė iš es­mės for­ma­lūs Pa­min­klų ap­sau­gos ir kraš­to­ty­ros drau­gi­jos pir­mi­niai pa­da­li­niai. Vie­nur jie ap­si­ri­bo­jo tik na­rio mo­kes­čio su­rin­ki­mu, ki­tur dau­giau ar ma­žiau dir­bo kraš­to­ty­ros dar­bą. To­kių kom­plek­si­nių eks­pe­di­ci­jų kaip „Ra­mu­va“ ne­or­ga­ni­za­vo nė vie­nos aukš­to­sios mo­kyk­los kraš­to­ty­ri­nin­kai. Ge­rai ži­no­mas bu­vo ir „Al­ko“ klu­bas Vil­niaus skai­čia­vi­mo ma­ši­nų ga­myk­lo­je, daug dė­me­sio sky­ręs kul­tū­ros pa­min­klų glo­bai, ypač Kris­ti­jo­no Do­ne­lai­čio Tol­min­kie­miui. Ma­nau, teig­ti, kad so­viet­me­čiu kraš­to­ty­ra kles­tė­jo, yra ne­tei­sin­ga. Tie­sa, vei­kė or­ga­ni­za­ci­nė struk­tū­ra, bu­vo va­di­na­mie­ji ko­lek­ty­vi­niai na­riai (įmo­nės, ko­lū­kiai), ku­rie drau­gi­ją rė­mė fi­nan­siš­kai. Bet kar­tu eg­zis­ta­vo ir ide­o­lo­gi­niai ap­ri­bo­ji­mai, prie ku­rių rei­kė­jo tai­ky­tis, ne­bu­vo ga­li­ma jų ig­no­ruo­ti. Tie, ku­rie ry­žo­si rim­tai veik­lai, ga­lė­jo ne­ma­žai su­rink­ti ir li­tu­a­nis­ti­nės me­džia­gos. Ki­ta ver­tus, bu­vo cen­zū­ra, ku­ri la­bai do­za­vo ar vi­sai ne­lei­do to­kios me­džia­gos skelb­ti.

At­ga­vus ne­pri­klau­so­my­bę at­si­ra­do ide­o­lo­gi­nė lais­vė, bet ne­li­ko kryp­tin­go kraš­to­ty­ros ju­dė­ji­mo fi­nan­sa­vi­mo, be­veik vi­sai nu­ny­ko drau­gi­jos or­ga­ni­za­to­rių eta­tai ra­jo­nuo­se ir mies­tuo­se. Re­gio­nuo­se, kur to­kie veik­los ju­din­to­jai iš­li­ko, ir kraš­to­ty­ros dar­bas iš­lai­kė tęs­ti­nu­mą, ne­bu­vo nu­trū­kęs. Ge­riau­sias to pa­vyz­dys yra Šiau­lių ra­jo­nas, ku­ria­me ir at­ga­vus ne­pri­klau­so­my­bę bu­vo ren­gia­mos kom­plek­si­nės kraš­to­ty­ros eks­pe­di­ci­jos, su­rink­ta me­džia­ga skel­bia­ma mo­nog­ra­fi­jo­se. Šiam dar­bui su­ma­niai va­do­va­vo Kraš­to­ty­ros drau­gi­jos pir­mi­nin­kė Ire­na Se­liu­kai­tė. Bet daug kur ne­su­pras­ta, kad tau­ti­nę kul­tū­rą rei­kia pa­lai­ky­ti. Juk ide­o­lo­giš­kai kos­mo­po­li­tiz­mas yra tas pats in­ter­na­cio­na­liz­mas, tik „di­džio­jo bro­lio“ kal­bą pa­kei­tė an­glų kal­ba. Šiuo me­tu Lie­tu­vo­je dar yra pa­vie­nių ar­ba re­gio­ni­nė­se or­ga­ni­za­ci­jo­se su­si­bū­ru­sių kraš­to­ty­ri­nin­kų, jie tę­sia dar­bą ir skel­bia su­rink­tą me­džia­gą. Juos sten­gia­si su­telk­ti da­bar­ti­nis Kraš­to­ty­ros drau­gi­jos pir­mi­nin­kas prof. Li­ber­tas Klim­ka. At­si­ran­da ir ver­sli­nin­kų, tik­rų sa­vo­jo kraš­to pa­trio­tų. Ma­nau, kad „Vers­mės“ lei­dyk­los sa­vi­nin­kas Pet­ras Jo­nu­šas yra dau­giau­siai kraš­to­ty­rą Lie­tu­vo­je re­mian­tis ver­sli­nin­kas. „Ver­smės“ lei­dyk­la or­ga­ni­zuo­ja kom­plek­si­nes eks­pe­di­ci­jas, kau­pia ver­tin­gą is­to­ri­nę ir kul­tū­ri­nę me­džia­gą, ren­gia ir lei­džia ana­lo­gų ki­to­se ša­ly­se ne­tu­rin­čią „Lie­tu­vos vals­čių“ se­ri­ją. Jau iš­leis­tos 22 di­de­lės ap­im­ties kny­gos (kai ku­rios – dvie­jų to­mų), ren­gia­ma dar apie aš­tuo­nias­de­šimt mo­nog­ra­fi­jų.

– Daug me­tų ren­ka­te me­džia­gą apie pa­pro­čių tei­sę. Kaip ir ka­da tuo su­si­do­mė­jo­te?

– Kiek­vie­nos tau­tos tra­di­ci­nė­je kul­tū­ro­je ga­na reikš­min­gą vie­tą už­ima pa­pro­čių tei­sė, ku­ri yra su­si­for­ma­vu­si per šimt­me­čius ir va­do­vau­ja­si tik tei­sin­gu­mo kri­te­ri­ju­mi. So­viet­me­čiu bu­vo ne­ma­žai ne­tei­sin­gu­mo, pa­si­tai­ko jo ir da­bar. No­rė­jo­si su­pras­ti, kaip vie­ni ar ki­ti įvy­kiai bū­tų trak­tuo­ja­mi tra­di­ci­nės pa­pro­čių tei­sės po­žiū­riu. Be to, man, kaip eko­no­mis­tui, tei­si­niai da­ly­kai bu­vo ar­ti­mes­ni, nes tei­sė pa­pras­tai nag­ri­nė­ja tur­ti­nius nuo­sa­vy­bės san­ty­kius. Eks­pe­di­ci­jo­se rei­kė­jo rink­ti tam tik­rą me­džia­gą, kad kil­tų ma­no, kaip kraš­to­ty­ri­nin­ko, kva­li­fi­ka­ci­ja, kad ge­riau su­pras­čiau ka­len­do­ri­nius, dar­bo pa­pro­čius ir ap­skri­tai vi­są tra­di­ci­nę kul­tū­rą. Ji yra kom­plek­sas, vis­kas gra­žiai su­sty­guo­ta, vie­ni da­ly­kai la­bai su­si­ję su ki­tais, iš­trauk­ti iš kon­teks­to at­ro­do ki­taip. Rink­da­mas me­džia­gą apie pa­pro­čių tei­sę pa­ma­žu įgi­jau et­no­gra­fo kva­li­fi­ka­ci­ją. Džiau­giuo­si, kad pa­ly­gin­ti daž­nai et­no­gra­fai ci­tuo­ja ma­no straips­nius, tuo pa­ro­dy­da­mi, kad ma­no su­rink­ta me­džia­ga yra svar­bi mū­sų tra­di­ci­nei kul­tū­rai.

– Ar dar gy­vi pa­pro­čių tei­sės pėd­sa­kai tau­tie­čių są­mo­nė­je? Kaip ir ka­da pa­pro­čių tei­sė gy­vuo­ja? Gal ga­li­te tai de­ta­li­zuo­ti pa­vyz­džiais?

– Da­bar pa­pro­čių tei­sė jau ma­žai gy­va, nors Ci­vi­li­nia­me ko­dek­se yra nu­ma­ty­ta, kad at­ski­rais at­ve­jais ga­li­ma tai­ky­ti jos nor­mas. Per daug pa­si­kei­tęs gy­ve­ni­mo bū­das, bet vy­res­nio am­žiaus žmo­nės, ver­tin­da­mi ko­kias nors nu­si­kals­ta­mas vei­kas, teis­mų dar­bą, vis dėl­to pa­pras­tai va­do­vau­ja­si tei­sin­gu­mo kri­te­ri­ju­mi, ku­ris žmo­nių pa­są­mo­nė­je yra iš­li­kęs.

Tra­di­ci­nę do­ro­vę, ku­ri yra glau­džiai su­si­ju­si su pa­pro­čių tei­se, la­bai pa­vei­kė ko­lek­ty­vi­za­ci­ja. Iki jos vi­siems bu­vo aiš­ku, kad nuo­sa­vy­bė yra šven­ta, kad sa­va­va­liš­kai į sve­ti­mą tur­tą pa­si­kė­si­nęs as­muo yra smur­tau­to­jas ar va­gis. Ko­lū­ki­niu lai­ko­tar­piu vi­sa tai su­si­mai­šė. Kol ne­bu­vo su­tvar­ky­tas ap­mo­kė­ji­mas už dar­bą, daug kur žmo­nės dir­bo vel­tui, jiems sti­go duo­nos. Ta­da De­ka­lo­go įsa­ky­mas „Ne­vok“ im­tas trak­tuo­ti ki­taip. Ka­dan­gi ko­lū­kio nuo­sa­vy­bė bu­vo kaip ir ben­dra, už ne­ap­mo­ka­mą dar­bą kiek­vie­nas tu­rė­jo mo­ra­li­nę tei­sę pa­si­im­ti at­ly­gi­ni­mą. Daž­nai ku­liant da­lis grū­dų, ka­sant bul­ves da­lis der­liaus bu­vo nu­sle­pia­ma, vė­liau pa­si­da­li­ja­ma. Iš pra­džių žmo­nės dar ban­dė kreip­tis į ku­ni­gus ir iš­si­aiš­kin­ti, ar tai nuo­dė­mė. Kiek žmo­nės pa­sa­ko­jo, dau­gu­ma ku­ni­gų sa­ky­da­vo, kad tai ne nuo­dė­mė: jei na­muo­se al­ka­na šei­ma, žmo­nės dir­ba be at­ly­gi­ni­mo, ne nuo­dė­mė slap­ta pa­si­im­ti grū­dų, bul­vių, kad iš­gy­ven­tum.

– Su­da­rė­te de­vy­nias „Lie­tu­vos vals­čių“ se­ri­jos mo­no­gra­fi­jas, jų ap­im­tis – dau­giau kaip de­šimt tūks­tan­čių pus­la­pių. Kaip ry­žo­tės šiam dar­bui? Kaip spė­jo­te tiek nu­veik­ti?

– Dau­gu­ma šių mo­nog­ra­fi­jų („Pa­ne­mu­nė­lis“, „Ža­ga­rė“, „Obe­liai. Kriau­nos“, „Pla­te­liai“, „Tau­rag­nai“, „Žio­biš­kis“) pa­reng­tos iš da­lies re­mian­tis VU kraš­to­ty­ros klu­bo „Ra­mu­va“ kom­plek­si­nė­se eks­pe­di­ci­jo­se su­rink­ta me­džia­ga. Jau ta­da sva­jo­jo­me, kad eks­pe­di­ci­jo­se su­rink­ta me­džia­ga bū­tų iš­leis­ta at­ski­ro­mis kny­go­mis. Pa­vyz­džiui, Pa­ne­mu­nė­lio apy­lin­kes „Ra­mu­va“ ty­ri­nė­jo 1979 m., pa­si­se­kė už­ra­šy­ti per 4000 tau­to­sa­kos kū­ri­nių, dau­giau­sia iš vi­sų „Ra­mu­vos“ eks­pe­di­ci­jų, su­rin­ko­me daug et­no­gra­fi­nės me­džia­gos. Tie­sa, ob­jek­ty­vių at­si­mi­ni­mų ta­da ne­ga­lė­jo­me rink­ti, nes trem­ti­nius klau­si­nė­ti apie trem­tį, po­li­ti­nius ka­li­nius – apie ka­lė­ji­mus, par­ti­za­ni­nį ju­dė­ji­mą tuo­met bu­vo ta­bu. To­dėl su­si­kū­rus „Ver­smės“ lei­dyk­lai eks­pe­di­ci­jas ten­ka pa­kar­to­ti. Į jas įsi­trau­kia moks­li­nin­kai, vie­ti­niai kraš­to­ty­ri­nin­kai, žur­na­lis­tai ir ki­ti, anks­čiau ir da­bar su­rink­ta me­džia­ga iš­lei­džia­ma so­li­džia mo­nog­ra­fi­ja. Kraš­to­ty­ros dar­bas man mie­las nuo jau­nys­tės.

– Šie­met ren­gė­te eks­pe­di­ci­ją Pa­ne­mu­ny­je, gim­ta­ja­me Ro­kiš­kio ra­jo­ne. Kuo ji iš­si­sky­rė?

– Pa­ne­mu­nio kraš­to is­to­ri­ja la­bai tur­tin­ga. Prie Če­da­sų eže­ro bu­vo pa­sta­ty­ta ak­me­ni­nė pi­lis – pra­si­dė­jus ka­rams su šve­dais ji tu­rė­jo gin­ti nuo prie­šų pa­sie­nio ruo­žą nuo Daug­pi­lio iki Bir­žų. Tos pi­lies vie­ta yra eže­ro pu­sia­sa­ly­je, ji ir da­bar aiš­kiai ma­ty­ti.

1863 m. Su­vai­niš­kio ku­ni­gas An­ta­nas Mac­ke­vi­čius (ne­pai­nio­ki­me su gar­siuo­ju su­ki­lė­lių va­du) kar­tu su Rat­kū­nų dva­ro sa­vi­nin­ku Ko­mo­rov­skiu, to­li­mu da­bar­ti­nio Len­ki­jos pre­zi­den­to gi­mi­nai­čiu, suor­ga­ni­za­vo su­ki­lė­lių bū­rį, jis nar­siai ko­vė­si su ca­ro ka­riuo­me­ne Bir­žų gi­rio­je. Šis kraš­tas da­vė daug sa­va­no­rių Lie­tu­vos ka­riuo­me­nei. Pa­vyz­džiui, gin­ti Lie­tu­vos iš­ėjo trys bro­liai Ika­mai. Vie­no jų, Pet­ro Ika­mo, sū­nus Vy­tau­tas da­ly­va­vo eks­pe­di­ci­jo­je ir rin­ko me­džia­gą apie par­ti­za­nus. Ko­vi­nes kraš­to tra­di­ci­jas gra­žiai pra­tę­sė par­ti­za­nai, po­ka­rio me­tais Pa­ne­mu­ny­je ke­lis mė­ne­sius iš es­mės ne­bu­vo so­vie­tų val­džios, kraš­tas bu­vo pa­val­dus va­di­na­ma­jai Kal­po­ko ar­mi­jai. Mo­ky­to­jas Ka­zi­mie­ras Kal­po­kas, vo­kie­čių oku­pa­ci­jos me­tais or­ga­ni­za­vęs sa­vi­sau­gos bū­rius nuo rau­do­nų­jų par­ti­za­nų, 1944 m. gruo­džio vi­du­ry­je su su­bur­tais ko­vo­to­jais bu­vo už­ėmęs Pa­ne­mu­nio mies­te­lį, ar­šiau­sius ko­la­bo­ran­tus nu­bau­dęs mir­ties baus­me, o ki­tus stri­bus iš­vai­kęs… Kiek­vie­na eks­pe­di­ci­ja duo­da ko­kių nors at­ra­di­mų.

– Dar, re­gis, bro­liai An­ta­nas ir Jo­nas Juš­kos XIX a. sa­kė, kad po 10 ar 20 me­tų ga­li ne­lik­ti ko už­ra­ši­nė­ti – se­ni žmo­nės mirš­ta ir ne­bū­tin nu­si­ne­ša daug ver­tin­gų ži­nių. Ką ma­no­te šiuo klau­si­mu?

– Kaip ma­to­me, pras­mė rink­ti iš­li­ko. Bet man as­me­niš­kai jau bū­tų ne­įdo­mu to­se eks­pe­di­ci­jo­se, ku­rios vyks po 10–20 me­tų – ta­da se­nų­jų re­lik­tų ne­bus, ga­lės bū­ti at­lie­ka­mi tik eko­no­mi­niai ty­ri­mai, so­cio­lo­gi­nės ap­klau­sos apie ūki­nin­ka­vi­mą, kai­mo tu­riz­mo so­dy­bų eko­no­mi­nius, kul­tū­ri­nius as­pek­tus, gal ir tra­di­ci­nės kul­tū­ros ele­men­tų pri­tai­ky­mą, bet tai bus ki­ti da­ly­kai, man jau ne­įdo­mūs. O la­bai svar­bu, kad žmo­gui bū­tų įdo­mu tai, ką jis da­ro.

– Ar daug ski­ria­si dar­bas su­da­rant mo­nog­ra­fi­ją apie gim­tą­jį ar gre­ti­mus ir to­li­mes­nius, ki­tų et­no­gra­fi­nių re­gio­nų vals­čius?

– Kny­gų apie gim­tą­ją ir jai ar­ti­mas pa­ra­pi­jas ren­gi­mas ski­ria­si tuo, kad ren­gė­jas tu­ri daug iš­anks­ti­nės in­for­ma­ci­jos, ge­riau su­vo­kia vi­su­mą, to­dėl ma­žiau ti­kė­ti­na, kad kas nors bus pra­leis­ta, ne­pa­ste­bė­ta. O už­megz­ti kon­tak­tą, ko ge­ro, sun­kiau­sia su že­mai­čiais. Dzū­ki­jo­je žmo­nės no­ri kal­bė­ti apie vis­ką, bet daž­nai ne apie tai, ko klau­sia­mi.

– Pa­pa­sa­ko­ki­te apie sa­vo šei­mą ir gim­tą­jį kai­mą. Ko­kias tra­di­ci­jas pa­ty­rė­te tė­vų na­muo­se, kas Jus ly­di gy­ve­ni­me kaip prie­sa­kai?

– Ma­no tė­viš­kė – Mo­čie­kų kai­mas (pa­var­dė­je li­ko tar­mi­nė for­ma, o kai­mo pa­va­di­ni­mas – nor­mi­nis) pie­ti­nė­je Žio­biš­kio pa­ra­pi­jos da­ly­je. Į pie­tus nuo mū­sų kai­mo že­mių iki XIX a. ant­rosios pu­sės drie­kė­si ke­tu­rių ki­lo­met­rų plo­čio pel­kė­tų miš­kų juos­ta, upe­lių aukš­tu­piuo­se pe­rė­da­vo an­tys, bu­vo daug bar­su­kų, ki­tų lau­ki­nių žvė­re­lių. Pa­nai­ki­nus bau­džia­vą dva­ri­nin­kai iš­par­da­vė miš­kus, li­ko kir­ti­mai, juos pir­ko pi­ni­gų su­si­tau­pę vals­tie­čiai ir kū­rė vien­kie­mius. Kiek­vie­na so­dy­ba tu­rė­jo pa­va­di­ni­mą: Ku­bi­liš­kis (ten gy­ve­nęs žmo­gus dirb­da­vo ku­bi­lus), Obe­liš­kis, Stir­niš­kis, Lie­pa­va (ten au­go daug obe­lų, lie­pų, bu­vo stir­nų), Griež­ba­lė (taip vie­to­vę pa­va­di­no ma­ti­nin­kas, ku­riam ma­tuo­jant skly­pą gre­ta šau­kė griež­lė). Mū­sų kai­mo žmo­nės tų vien­kie­mių gy­ven­to­jus va­di­no miš­ki­niais, gy­ve­nan­čiais bu­vu­sios gi­rios vie­to­je.

Tė­vai ūki­nin­ka­vo, tu­rė­jo 16 ha že­mės. Šei­mo­je už­au­go­me pen­kie­se: 3 bro­liai ir 2 se­se­rys, jau­niau­sia se­su­tė mi­rė dėl ne­lai­min­go at­si­ti­ki­mo. Bu­vau vy­riau­sias šei­mo­je ir kai­me tarp pus­bro­lių, tad daž­niau­siai su­gal­vo­davau įvai­rių už­si­ė­mi­mų, žai­di­mų. Gal ta­da ir su­si­for­ma­vo tam tik­ri dar­bo ir va­do­va­vi­mo įgū­džiai, nes kaip vy­riau­sias jau­čiau­si at­sa­kin­gas už ki­tus. Jie pra­ver­čia ir dės­tant Vil­niaus uni­ver­si­te­te, ir kraš­to­ty­ros dar­be.

Tė­vai, be ūki­nin­ka­vi­mo, im­da­vo­si ir ki­tų už­si­ė­mi­mų: tė­ve­lis iš se­ne­lio bu­vo iš­mo­kęs sta­liaus ir kal­vio ama­tų, o iš kai­my­no nu­si­žiū­rė­jo bat­siu­vys­tės gud­ry­bių, ma­ma Pa­ne­mu­nė­lio ge­le­žin­ke­lio sto­ties gy­ven­vie­tė­je mo­kė­si siu­vė­jos ama­to ir vė­liau apy­lin­kė­je bu­vo ži­no­ma kaip ge­ra siu­vė­ja. Ma­no bro­liai ėjo tė­ve­lių pė­do­mis, o aš vai­kys­tė­je įki­šau no­sį į kny­gas ir da­bar ne­iš­trau­kiu. Tė­ve­lio de­vi­zas „Ga­li­ma vis­ką pa­da­ry­ti, tik rei­kia da­ry­ti“, ma­tyt, glū­di pa­są­mo­nė­je, nes ma­no do­mė­ji­mo­si sri­tis yra ga­nė­ti­nai pla­ti: nuo ma­te­ma­ti­kos per eko­no­mi­ką, ge­og­ra­fi­ją, is­to­ri­ją, tei­sę iki me­nų.

Kaip tė­vų na­mų prie­sa­kai ly­di tra­di­ci­nės ka­ta­li­kiš­kos do­ro­vės nuo­sta­tos, pa­gar­ba ki­tam žmo­gui. Tė­ve­lis nie­ka­da ne­smer­kė ki­to žmo­gaus vie­no­kių ar ki­to­kių po­el­gių, sten­gė­si juos pa­tei­sin­ti: „Gal jam ki­taip ne­iš­ėjo.“

– Kaip ge­riau­siai pail­si­te, ką da­ro­te svei­ka­tos la­bui – juk Jū­sų ener­gin­gu­mo, kai po 3–7 ki­lo­met­rus nu­ei­na­te iš vie­no kai­mo į ki­tą, darbš­tu­mo, kai kas­dien dir­ba­te dau­giau ne­gu po 8 va­lan­das, ga­li pa­vy­dė­ti ir daug jau­nes­ni žmo­nės?

– Ma­no gy­ve­ni­mo tai­syk­lė – kuo dau­giau ju­dė­ti ir ne­si­ner­vin­ti. Nuo 15 me­tų ry­tais re­gu­lia­riai mankš­ti­nuo­si. Kol bu­vau stu­den­tas ir gy­ve­nau Tau­ro ben­dra­bu­ty­je, ry­tais bėg­da­vo­me mankš­tin­tis į Vin­gio par­ką. Jau­nys­tė­je te­ko dirb­ti daug fi­zi­nio dar­bo su grio­via­ka­siais ar ko­lū­ky­je, o tam rei­kė­jo svei­ka­tos. Stu­di­juo­da­mi su drau­gais su­si­bur­da­vo­me į kom­pa­ni­ją ir ei­da­vo­me krau­ti va­go­nų. Vė­liau te­ko dirb­ti bro­lių, se­se­rų so­duo­se. O ju­dė­ji­mas ma­ži­na ir ner­vi­nę įtam­pą. La­bai svar­bu yra su­ta­ri­mas šei­mo­je. Jei­gu vy­ras ir žmo­na yra ben­dra­min­čiai, ne­bū­na ne­rei­ka­lin­gos įtam­pos, ner­vi­ni­mo­si – žmo­gus ne­si­nai­ki­na pats. O mes su Mar­ga­ri­ta la­bai gra­žiai su­ta­ria­me, esame ben­dra­min­čiai, ji man daug pa­de­da ren­giant mo­nog­ra­fi­jas, nes yra li­tu­a­nis­tė, ga­li pa­kon­sul­tuo­ti.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. J. Trinkūnas. Eugenija Šimkūnaitė: Kai pasaulis atsiduria kritinėje būsenoje, laikas pasižiūrėti kur mūsų šaknys
  2. M.Nargėlaitė. Senosios Ilgės Labanoro girioje. Arba Vėlinių šventė protėvių dvasią prisimenant
  3. V. Rutkūnas. Studentų ramuva kelia Lietuvą
  4. Atkuriama VU kraštotyrininkų ramuva
  5. Rasos šventė Kernavėje
  6. Prisiminkime 2000-ųjų Kernavės Rasos šventę (video)
  7. J. Trinkūnas. Romo Kalantos žygdarbis ir jaunimo judėjimas (video)
  8. Ramuva kviečia kurti darną

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. ANTANAS says:
    10 metų ago

    Kai knyga jau nebegali konkuruoti su Internetu!pvz.Pastatyti k/filmai,,Nematomas frontas”,,,Partizanų vadas Albinas
    Tindžiulis-Dėdė”,kurį pastatė kupiškėnai[Jie parašė ,,Kupiškėnų enciklopediją] bei ūkininko K.Krisiūno sūnaus Justino,,Emigrantai”,kurio senelis PARTIZANAS K.K žuvo] apie Rok.raj.žmones,reikia atsvaros-knygos
    ,,Pandėlys”? Kur ji užstrigo,kai mano klasiokė Staskonių Bronė parašė himną Pandėliui? Gerb.p.Venantai,pvz.
    Metraštininko V.Liolio archyve-gyva Sipelių kaimo encil\klopedija!Reikia dirbti drauge?,tačiau,kai lankėsi Pandėlyje
    ger.N.Baužyte,,Mūsų miesteliai” ji to nedarė!Kodėl?Bijo konkurencijos?,kai sužinojo,kad aš buv.vilnietis ir dirbau
    S.Konarskio 49.P.S.Žiūrėjau JAUNESNIOJO Landsbergio k/f,,Trispalvis”,kur jis l.pigiai parodo pokarį,kas man l.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Policija
Lietuvoje

Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui

2025 06 27
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus

2025 06 27
Smūgio slopintuvas
Lietuvoje

Didesniam saugumui keliuose – mobilūs smūgio slopintuvai

2025 06 27
Šuo, katė
Gamta ir žmogus

EP žengia į priekį užtikrinant naminių gyvūnų gerovę

2025 06 27
Vilniaus senamiestis
Lietuvoje

Patvirtintas Vilniaus istorinio centro valdymo planas

2025 06 27
Automobilis, kelionės
Gamta ir žmogus

GPS trikdžiai kelia nerimą keliaujant, bet ne bendraujant

2025 06 27
Troleibusas
Lietuvoje

Nuo liepos 1 d. Vilniuje – nauji kelionių bilietai

2025 06 27
Atgimimo aikšte Klaipėdoje | klaipeda.lt nuotr.
Lietuvoje

Klaipėdos Atgimimo aikštė ruošiama išminavimo darbams

2025 06 27

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Ar juos atras? apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Rimvydas apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje
  • Rimvydas apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
  • +++ apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui
  • Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus
  • Vaikystė – tai metas, kai fantazija neturi ribų, o svajonės virsta nuotykiais!
  • Ieškote žaislo, kuris lavintų jūsų vaiko kūrybiškumą, motorinius įgūdžius ir loginį mąstymą?

Kiti Straipsniai

Algirdas Svidinskas

Mirė garsus etninės kultūros puoselėtojas Algirdas Svidinskas

2025 06 19
Planeta 55 Cancri e. NASA nuotr.

Panaudoję ypatingą būdą, VU astronomai su užsienio partneriais aptiko išskirtinę naują planetą

2025 06 17
Prasidedant priėmimui į aukštąsias mokyklas, Vilniaus universitetas siekia gerinti aukštojo mokslo prieinamumą ir siūlo individualiąsias studijas | VU nuotr.

Prasidedant priėmimui į aukštąsias mokyklas, VU siekia gerinti aukštojo mokslo prieinamumą ir siūlo individualiąsias studijas

2025 06 02
Vilniaus universitetas | vu.lt nuotr.

VU pernai išdalijo rekordinį skaičių specialių stipendijų – kviečia teikti paraiškas ir šiais metais

2025 05 30
Darbo atmosfera | unsplash.com nuotr.

Vis daugiau pradedančiųjų verslininkų renkasi regionus

2025 05 28
Vilniuje pristatomas mokslinis tyrimas apie Dainų šventės poveikį žmogaus savijautai | K. Polubinskos nuotr.

Vilniuje pristatomas išskirtinis mokslinis tyrimas apie Dainų šventės poveikį psichinei ir fizinei žmogaus savijautai

2025 05 28
„Tegyvuoja teatras“ šventė pagerbs ryškiausius Dainų šventės Teatro dienos kūrėjus | Rengėjų nuotr.

VU vyks Dainų šventės tyrimo pristatymas, tarp dalyvių – garsi JAV neuromokslininkė prof. I. Viskontas

2025 05 23
VU vizualas | VU nuotr.

Naujojo VU Chemijos ir geomokslų fakulteto laiko kapsulėje – kreipimasis į ateities kartas

2025 05 22
Darius Kuolys

D. Kuolys. Kaip sugriauti Respubliką? Kaip nuginkluoti ir pavergti laisvą tautą?

2025 05 21
Ieškoma bendro sutarimo etiškam neurotechnologijų panaudojimui | unesco.lt nuotr.

Ieškoma bendro sutarimo etiškam neurotechnologijų panaudojimui

2025 05 15

Skaitytojų nuomonės:

  • Ar juos atras? apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Rimvydas apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje
  • Rimvydas apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
  • +++ apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje
  • +++ apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Kolekcinėje monetoje pavaizduotas balinis vėžlys

Kolekcinėje monetoje pavaizduotas balinis vėžlys

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai