Konstitucinis Teismas (KT) šiandien, spalio 26 dieną, paskelbė išvadą, kad Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) negaliojusiais pripažindama vienmandatės Zarasų-Visagino apygardos rinkimų rezultatus Seimo rinkimų įstatymo nepažeidė.
„Vyriausiosios rinkimų komisijos spalio 21 dienos sprendimu dėl Zarasų-Visagino vienmandatės apygardos rinkimų pripažinimo negaliojančiais Seimo rinkimų įstatymas nebuvo pažeistas“, – išvadą perskaitė KT pirmininkas Romualdas Kęstutis Urbaitis.
Konstitucinis Teismas savo išvadoje įvertino minėtus Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimus ir nustatė, kad jie buvo priimti pagrįstai ir teisėtai. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai yra grindžiami Seimo rinkimų įstatymo 91 straipsnio 1 dalimi, kurioje įtvirtinti Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimai pripažinti rinkimų rezultatus negaliojančiais, jeigu nustatomi šiurkštūs Seimo rinkimų įstatymo 5-1 straipsnio 1 dalies (draudimo papirkti rinkėjus ir rinkimų teisę turinčius asmenis) pažeidimai, nėra jokių aplinkybių, paneigiančių, kad tokie pažeidimai turėjo esminę reikšmę rinkimų rezultatams, ir nėra jokių kitų veiksmingų priemonių užtikrinti, kad tikroji rinkėjų valia nebūtų iškreipta. Konstitucinis Teismas nustatė, kad Zarasų-Visagino rinkimų apygardoje Nr. 52 padaryti masiniai ir sisteminiai draudimo papirkti rinkėjus ir rinkimų teisę turinčius asmenis pažeidimai tiek rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu, tiek išankstinio balsavimo laikotarpiu ir balsavimo dieną Vyriausiosios rinkimų komisijos pagrįstai įvertinti kaip šiurkštūs Seimo rinkimų įstatymo 5-1 straipsnio 1 dalies pažeidimai. Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, jog nebuvo jokių aplinkybių, paneigiančių, kad šie pažeidimai turėjo esminę reikšmę rinkimų rezultatams ir kad Vyriausioji rinkimų komisija neturėjo jokių kitų veiksmingų priemonių užtikrinti, kad tikroji rinkėjų valia nebūtų iškreipta, kaip tik rinkimų rezultatus pripažinti negaliojančiais.
Konstitucinis Teismas išvadoje pažymėjo, kad masinis ir (arba) sisteminis rinkėjų ar rinkimų teisę turinčių asmenų papirkimas, inter alia dovanomis ar kitokiu atlyginimu skatinant dalyvauti arba nedalyvauti rinkimuose ir (arba) balsuoti už arba prieš vieną ar kitą kandidatą, vykstant rinkimų procesui (taip pat ir rinkimų agitacijos kampanijos, balsavimo laikotarpiu) laikytinas šiurkščiu demokratiškų, laisvų ir teisingų rinkimų, be kita ko, rinkimų proceso sąžiningumo ir skaidrumo, principų pažeidimu. Masiniu rinkėjų ar rinkimų teisę turinčių asmenų papirkimu laikytinas ir vienkartinis prekių, pinigų ar kitokių dovanų dalijimas ir (arba) neatlygintinis paslaugų teikimas daugeliui rinkėjų per susirinkimus ar kitokius visuomenei ar tam tikrai jos daliai skirtus renginius vykstant rinkimų procesui,taip skatinant dalyvauti arba nedalyvauti rinkimuose ir (arba) balsuoti už arba prieš vieną ar kitą kandidatą. Šioje Konstitucinio Teismo išvadoje pažymėta, kad kai kurios Seimo rinkimų įstatymo nuostatos, kuriomis draudžiama papirkti rinkėjus ir rinkimų teisę turinčius asmenis, taip pat kuriomis nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos ir apygardų rinkimų komisijų įgaliojimai užkirsti kelią rinkėjų ir rinkimų teisę turinčių asmenų papirkimui, nėra pakankamai veiksmingos. Konstitucinis Teismas konstatavo, kad įstatymų leidėjas turi nustatyti tokį rinkimų proceso teisinį reguliavimą, pagal kurį Vyriausioji rinkimų komisija ir teritorinės rinkimų organizavimo institucijos turėtų įgaliojimus veikti taip, kad būtų veiksmingai užtikrintas minėtų rinkimų principų laikymasis, būtų užkirstas kelias šių principų pažeidimams, jie būtų ištirti ir būtų taikomos sankcijos atsakingiems už šiuos pažeidimus rinkimų proceso dalyviams ir kitiems asmenims.
Konstitucinis Teismas konstatavo ir tai, kad Zarasų-Visagino apygardos Nr. 52 rinkimų komisija nepasinaudojo Seimo rinkimų įstatymu suteiktais įgaliojimais laiku ir veiksmingai užkirsti kelią rinkėjų ir rinkimų teisę turinčių asmenų papirkimui šioje apygardoje.
Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė, vertindama Konstitucinio Teismo išvadą dėl precedento neturinčio Seimo rinkimų atvejo Zarasų – Visagino vienmandatėje rinkimų apygardoje, teigia, kad sąžiningi rinkimai – pamatinė demokratijos sąlyga, todėl būtina imtis neatidėliotinų priemonių rinkimų skaidrumui užtikrinti.
„Konstitucinio Teismo išaiškinimai, išryškinę Seimo rinkimų įstatymo ydas, yra labai svarbūs tolesniam demokratinės visuomenės ir teisinės valstybės kūrimui. Būtina nedelsiant teisinėmis priemonėmis užkirsti kelią įžūliam rinkėjų papirkinėjimui ir apginti sąžiningus rinkimų dalyvius. Rinkimų pažeidimams, kovai su politine korupcija negali būti jokių išlygų ar pakantumo“, – teigia Prezidentė.
Konstitucinis Teismas, Prezidentės prašymu išnagrinėjęs beprecedentį atvejį, pripažino, kad Vyriausioji rinkimų komisija, dėl rinkėjų papirkinėjimo anuliuodama rinkimų rezultatus Zarasų-Visagino vienmandatėje rinkimų apygardoje pasielgė teisėtai. Teismas taip pat atskleidė Seimo rinkimų įstatymo spragas, kuriomis piktnaudžiauja nesąžiningi politikai.
Politinės sistemos skaidrinimas – vienas Prezidentės veiklos prioritetų, nes nuo to priklauso žmonių pasitikėjimas valstybe. Todėl atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo išvadą būtina griežtinti atsakomybę už rinkimų pažeidimus bei užtikrinti sąžiningą politikų konkurenciją.
Konstitucinio teismo 2012-10-26 išvada dėl Seimo rinkimų rezultatų vienmandatėje apygardoje pripažinimo negaliojančiais (doc)
O kur teisiniai argumentai, kuriais KT grindžia tokią išvadą.
Kodėl informacijoje jie nepateikti. Panašu į sovietinių laikų TASS’o pranešimą.