
6. Britai ir piktai
I a. romėnų istorikas Publijus Kornelijus Tacitas kūrinyje „Germanija“ įrašė frazę, kiekvienam doram lietuviui žinomą jau nuo mokyklos suolo. „Dešiniajame krante Svebų jūra skalauja aisčių gentis, kurių papročiai ir apdarai yra tokie pat kaip svebų, tačiau kalba artimesnė britų kalbai“ (45 eilutė).
Artimų kaimynų – aisčių ir svebų – papročių panašumas nestebina: kultūrinė asimiliacija dažnai vyksta greičiau, nei genealoginė. Daug įdomesnis – kalbos akcentas: iš kur čia pasirodė britai?
Jei Tacitas norėjo pasakyti, jog aisčiai kalba keltiškai (apibendrinamoji keltų sąvoka – daug vėlesnė), kodėl pavyzdžiu pasirinkti tolimieji britai, o ne kur kas seniau ir geriau romėnams pažįstami galai? Žinoma, šią užuominą galima skaityti ir kitaip: „aisčių papročiai – panašūs į svebų, tačiau kalba labai skiriasi nuo bet kokios žinomos germanų tautos kalbos“. Šiuo atveju „britų“ kalba – tiesiog egzotiškos (tiems kraštams) kalbos pavyzdys.
Jei taip – kyla kitas klausimas: kodėl nepasirinkta romėnams geriau pažįstamos indoeuropiečių tautos kalba, tarkime – trakų, getų ar sarmatų, juolab kad vėlesnių tyrinėtojų požiūriais, šios kalbos – daug artimesnės baltų kalboms, nei keltų kalbos? Juk aisčiai šiandien jau beveik visuotinai pripažįstami baltais.
Jei Tacitas vis dėlto rašė tiesą, lieka viena iš dviejų: arba aisčiai nebuvo baltai, arba Britanijoje prieš romėnus gyveno ne vien keltai, kaip dabar galvojama. Žvilgtelkime, ką tas pats Tacitas rašo apie britus fizinės antropologijos požiūriu – kūrinyje „Agrikola“ (11 eilutė). Silūrų gentis siejama su iberais – senovės ispanais, dabartinių baskų protėviais, kurie iš tiesų gyveno Britų salose daugybę metų prieš keltus. Kaledonai lyginami su germanais. Pietryčių pakrančių gyventojai – su galais, taigi – iš tiesų keltais.
Silūrai – tamsūs ir garbanoti, kaledonai – rusvaplaukiai, stambių kaulų. Jeigu net fiziškai čia knibždėjo tokia įvairovė, kas dėjosi kalbų ir kultūrų lygmenimis? Šis „Agrikolos“ fragmentas rodo ir dar kai ką – didžiulį autoriaus dėmesį detalėms ir analitinius gebėjimus: iš fizinių duomenų daromos toli siekiančios ir gana pagrįstos išvados apie tautų giminystės ryšius. Toks atidus autorius vargiai galėjo šiaip sau supainioti britų ir aisčių kalbas.
I a. viduryje, Tacito vaikystės laikais, britų tautas laisvės kovai prieš romėnų okupantus sutelkė karalienė Baudikė (Boudicca, lotynizuotai – Boadicea). Nežinia, ar tai – prigimtinis, ar karo vardas, bet jei karo – teks labai pasistengti, norint išsisukti nuo lietuviškos jo reikšmės. Istorija liudija, jog Baudikė į kovą patraukė, vedina ne tik tautinio, bet ir asmeninio keršto: romėnai išniekinę jos dukteris. Jos gentis vadinosi icėnais (ikėnais?), o jų sostinė buvo Venta.
Yra ir keltiškas Baudikės vardo aiškinimas: teigiama, jog senąja keltų kalba žodis „bouda“ reiškęs pergalę. Jeigu taip ir yra, ši reikšmė – labai artima lietuviškajai: pergalė apima bausmę, ypač – šiuo istoriniu atveju. Deja, ši pergalė pasirodė trumpalaikė – apie 61 m. sukilimas žiauriai numalšintas, o pati Baudikė nubausta mirties bausme.
Dar įdomesnis šiaurinių britų kaimynų – piktų atvejis. Dėl jų kilmės ir tapatybės istorikai diskutuoja ligšiol: vienų požiūriu tai – keltai, kitų – senesnieji salos gyventojai iberai, treti juos įvardija sunkiai identifikuojama, paslaptingos, ligšiol neišaiškintos kilmės ir tapatybės tauta.
VIII a. anglosaksų istorikas Beda Garbingasis teigia juos atsikėlus Okeanu iš Skitijos. Antikos laikais ir ankstyvaisiais viduramžiais Okeanu vadinta hipotetinė upė, vėliau – jūra, juosianti visą pasaulį, Europą – iš šiaurės ir iš vakarų. Žinoma, jog iš etninės Skitijos – dabartinės Ukrainos – jokiu Okeanu piktai atplaukti negalėjo. Bedos laikais Skitija buvo suvokiama gerokai plačiau, įskaitant rytinį Baltijos pajūrį – prisiminkime Jordaną: anot jo, Vysla skyrusi Skitiją nuo Germanijos.
Jeigu Beda neklydo, ši istorija atskleidžia keletą įdomių detalių. Pirma – piktai nebuvo čiabuviai. Antra – jie atsikėlė iš Rytų, o ne iš Vakarų pusės. Bedos laikų istorikas, puikiai žinojęs Romos civilizacijos erdves, tikrai negalėjo supainioti Skitijos su Ispanija. Pagaliau, panašu, jog piktai neatsikraustė nei iš Germanijos, nei iš Skandinavijos. Šiuos kraštus anglosaksai taip pat gerai žinojo, iš Germanijos dar neseniai atsikraustė patys, o skandinavai buvo jų kaimynai. Įvardinta piktų tėvynė – gerokai toliau į rytus už Germaniją ar Skandinaviją.
Lieka du variantai: arba piktai į Britaniją atplaukė Ledjūriu, arba – nuo Baltijos jūros krantų. Baltijos jūra tais laikais taip pat dažnai laikyta Okeano dalimi: Skandinavija, skyrusi ją nuo vandenyno, laikyta ne pusiasaliu, o sala. Šiaurės vandenynu nelabai buvo kam atplaukti: ledinėse dykrose gyveno retos mongoloidų tautelės – jokie duomenys nerodo, jog piktų protėviai būtų mongoloidai. Lieka Baltijos jūra.
Dabartinėje vadovėlinėje istorijoje piktai laikomi šiaurinės Britanijos gyventojais nuo seniausių laikų – teigiama, jog būtent prieš juos pastatyti Adriano ir Antonino pylimai II a. Iš tiesų piktų vardas – gana vėlyvas: romėnų šaltiniuose jis pasirodė III–IV a. sandūroje, anoniminiame veikale „Visų provincijų pavadinimai“ („Nomina provinciarum omnium“).
Ligtol šiame krašte įvardijama kita tauta – jau minėtieji kaledonai, davę vardą visai šaliai: dabartinė Škotija, tiksliau – šiaurinė jos dalis, praminta Kaledonija, skiriant ją nuo romėnų užkariautos Britanijos. „Visų provincijų pavadinimai“ jau įvardija tris atskiras šiame krašte gyvenusias tautas – piktus, škotus, kaledonus. Atrodo, jog tik po to pasirodė veikalų, kuriuose kaledonai priskiriami piktams – gal autoriams susipainiojus, o gal – dėl to, kad kaledonai integravosi į piktų tautą.
Norinčius piktų vardą sieti su lietuvišku būdvardžiu „piktas“ teks skaudžiai nuvilti: tai – svetimvardis, lotyniškas žodis, reiškiantis „išsidažiusį“. Šio papročio laikėsi įvairios Britanijos gentys, gali būti, jog ateiviai piktai jį perėmė iš vietinių, tik išlaikė ilgiau, nei romanizuoti britai. Užtai kaimynų vartoti šios tautos vardai – dar įdomesni.
Romanizuoti britai piktus vadino – „priteni“. Lotyniškuose viduramžių šaltiniuose „prutheni“ vadinami prūsai. Raidės „u“ tikimybę pirminiame variante rodo airiškas piktų vardas – „cruithin“, vėliau – „cruithni“. Ar garsas „p“ galėjo virsti „k“ – palikime aiškintis kalbininkams.
Lenkų istorikas Ježis Stželčikas teigia, jog piktų kalboje įžvelgiama kalbinio substrato, kuris visai nebūdingas nei Britų salų keltams, nei keltams apskritai. Airių istorikas Mailsas Dilonas ir anglų istorikė Nora Čedvik rašo, jog senoji piktų kalba – nežinoma, o jų kultūros paminklai išveda tyrinėtoją už keltų pasaulio ribų. Jei taip – kas gi šie žmonės buvo?
Nuo pat istorijos pradžios iki pat pabaigos piktai gyveno keltų apsuptyje. Iš vienos pusės – britai. Jų keltiškumo grynumu galima abejoti, bet ilgainiui tikrai įsivyravo keltiškas substratas. Iš kitos pusės – gėlai, vėliau skilę į airius ir škotus. Pirmasis istorijos šaltinis, įvardijantis piktus, šalia jų įvardijo ir škotus – greičiausiai jau III a. persikėlusius per sąsiaurį į Britaniją.
Nenuostabu, jog istorinių piktų karalių vardai, o taip pat – viduramžių rašto šaltiniai – jau keltiški. Galima tik palyginti, jog škotų elitas paskutiniaisiais valstybingumo amžiais jau kalbėjo angliškai. Nežinomas net pirminis piktų savivardis, likęs mįsle, kaip ir jų raštas. Lotyniškais rašmenimis aprašytuose šaltiniuose jie jau vadinasi gėliškai. IX a. piktus galutinai užkariavo škotai ir čia piktų istorija baigiasi.
Valų šaltiniuose aprašytas Gododino karalius, viešpatavęs ankstyvaisiais viduramžiais, pačiame britų ir piktų pasienyje. Jo vardas rašomas: Mynyddawg, Mynydawc, Mynyddog. Asociacijas palikime skaitytojams.
Tarp Škotų ir Baltų kalbų daug bendro. Pavyzdžiui, bendri tokie žodžiai kaip UPĖ, VYRAS, RUDAS,… Labai įdomūs Romos imperijos laikų Britanijos vietovardžiai – beveik visi su 2-3 lietuviškomis priesagomis. Tacito laikais Sarmatų Britanijoje dar nebuvo. Tad, galbūt, Keltų ir Baltų kalbos buvo panašios. Na, tas Mynyddawg greičiausiai Sarmatų palikuonis, kaip ir Mingello.
T. y. Minghella. Artaras jau visuotinai laikomas Sarmatu.
Škotų kalba nėra keltų kalba.
Pateikti pavyzdžiai yra iš Škotų Gaelic kalbos. Wikipedia apie šią kalbą:
“Goidelic languages or Gaelic languages, a linguistic group that is one of the two branches of the Celtic languages; they include:
Irish language (Gaeilge)
Manx language (Gaelg or Gailck)
Scottish Gaelic (Gàidhlig).”
Dar keli Baltų – Škotų bendrų žodžių pavyzdžiai:
SENAS – SEAN,
SKELTI – SGOILTE,…
Problema tame, kad šiuo metu škotų kalba vadinamos dvi kalbos – senoji, keltų kalbų pogrupiui priklausanti, ir anglų kalbai artima kalba (ar tarmė), kurią irgi vadina škotų kalba.
Škotijoje yra trys kalbos: anglų, škotų gėlų ir škotų (Lowland Scots).
Beveik visi škotai kalba standartine anglų kalba.
Manoma, kad iki 30 % škotų taip pat moka škotų kalbą (taip pat žinoma kaip Lallands), kuri priklauso germanų kalbų grupei ir gerokai skiriasi nuo standartinės anglų kalbos.
Šiek tiek daugiau nei 1 % gyventojų kasdieninėje kalboje vartoja škotų gėlų kalbą, kuri yra panaši į airių kalbą (daugiausia šiaurinėje ir vakarinėje šalies dalyje).
Istoriškai, vėliausiai nuo XIV a. Škotijoje ėmė išsiskirti du kultūriniai regionai – daugiausia škotiškai, o vėliau angliškai kalbantys Lowlands (Žemutinė Škotija) ir daugiausia gėliškai kalbantys Highlands (Hailandas, Aukštutinė Škotija).
Žemutinė Škotija labiau buvo įtakojama Anglijos, ji buvo labiau pažeidžiama puolimo sausuma iš pietų atveju, be to labiau perėmė Anglijos įtaką dėl geografinio artumo ir prekybinių santykių su pietiniais kaimynais, nors Škotija turėjo stiprius prekybinius ryšius ir su kontinentine Europa.
Nepaisant to gėlų kalba atskirose Žemutinės Škotijos dalyse išliko gana ilgai, Galloway ir Carrick regionuose iki pat XVIII a. ar net XIX a. Yra užfiksuota, kad Dunblane ir Auchterarder regionuose gėlų kalba buvo šnekama dar ir po reformacijos.
Keltų pavadinimas yra kilęs nuo lietuviško žodžio -keltis. Tai buvo Rytų Europoje gyvenusios gentys, dėl klimato kaitos, VI-V-me a.pr.me. persikėlusios į Centrinę Europą. Todėl keltai ir kalbėjo baltų genčių kalbomis. Kiek tų baltų-arijų genčių tuo metų buvo ir kaip vyko šis persikėlimo procesas, puikiai aprašo Česlovas Gedgaudas knygoje “Mūsų praeities beieškant”.
Kiek vėliau ( IV-me a.pr.m.e.), kai kurioms keltų gentims pasitraukųs dar toliau Atlanto link (tuo metu jie ėjo tekančios Saulės link-į rytus!!!), jie daėjo iki žemės “galo”, ir pagimdė “galų” kultūrą.
Todėl dar ilgą laiko tarpą visų be išimties Vakarų Europos valdovų vardai buvo kildinami nuo baltiškojo-lietuvišojo žodžio “kar-as” (Kar-las, Kar-olis), arba nuo- “rikiuoti-rikis” (Genties rikis-G(H)en-rikas), nuo liaudies vytis-Liud-vikas ir kt.
Sarmatai gi Rytų Europoje atsirado tiktai erų sankirtoje.
Labiau tikėtina, kad keltų vardas yra iš skilti, skiltis, skelti, pagaliau kylys “tai daiktas, su kuriu yra skeliama, atplėšiama dalis nuo viso daikto”, beje kylio, pleišto pavidalu senovėje buvo surikiuojama kriuomenė mūšyje.
Be to, Lietuvoje skeltanagiais buvo vadinama Rusijos kariuomenė. Skeltais nagais yra jaučiai, taigi gali būti, kad keltai senovėje mūšiuose daugiau naudojo ne žirgus, o jaučius ir iš čia gavo keltų vardą, tai bylotų ir tas fatas, kad lietuviai (daugiau dzūkai) jautieną vadina keltuviena.
Marius Kundrotas:
“Dešiniajame krante Svebų jūra skalauja aisčių gentis, kurių…” – ar aisčių GENTYS nesudarė tautos?
“Silūrų gentis siejama su iberais – senovės ispanais, dabartinių baskų protėviais…” – kodėl GENTIS, o ne TAUTA?
“…britų tautas laisvės kovai prieš romėnų okupantus sutelkė karalienė Baudikė…” – kodėl TAUTAS, o ne TAUTĄ?
“…piktų atvejis. Dėl jų kilmės ir tapatybės istorikai diskutuoja ligšiol: vienų požiūriu tai – keltai, kitų – senesnieji salos gyventojai iberai, treti juos įvardija sunkiai identifikuojama, paslaptingos, ligšiol neišaiškintos kilmės ir tapatybės tauta.” – jei TAUTA, ar buvo sudaryta iš GENČIŲ?
“…ledinėse dykrose gyveno retos mongoloidų tautelės…” – TAUTELĖS ar GENTYS?
“Ligtol šiame krašte įvardijama kita tauta – jau minėtieji kaledonai…” – jei TAUTA, ar buvo sudaryta iš GENČIŲ?
“šiame krašte gyvenusias tautas – piktus, škotus, kaledonus…” – ar šios TAUTOS buvo sudarytos iš genčių?
“…o gal – dėl to, kad kaledonai integravosi į piktų tautą…” – tapo GENTIMI?
“Nenuostabu, jog istorinių piktų karalių varda…” – ar ‘piktai’ turėjo KARALIUS??? (karaliais karūnuodavo vyskupai)
Marius:
2012 07 11 19:29
“Šiais laikais tauta vadinama etninė bendruomenė, stipriai išsiskirianti kalba, kultūra ar kilme iš kitų giminingų bendruomenių.
Gentimi vadinama mažesnė etninė bendruomenė, kurios nariai gali susikalbėti ar net patys tapatinasi su kitų giminingų genčių – tos pačios tautos – atstovais.”
Marius:
2012 07 12 16:30
“Gentis priklauso didesniam junginiui – tautai 🙂 Dėl to estai – tauta, o štai kvenai – suomių gentis arba etninė grupė.”
https://alkas.lt/2012/07/10/m-kundrotas-baltu-sklaidos-teorijos-istoriosofijos-sviesoje-ii/
Mariuk, kur dingo ETNOSAI, ETNINĖS GRUPĖS, ETNINĖS BENDRUOMENĖS? Nesupratau kuo remiantis vartoti ‘moksliniai’ išsireiškimai: tauta ir gentis. Tiksliuose moksluose visas ‘darbas’ netenka prasmės, jei susipainiojama mato vienetuose…. 🙁
Prisiminiau, Marius Kundrotas dar dėstė savo išmintį apie ‘tautą’:
Marius:
2012 05 11 17:45
“Kita vertus, autorius pats šiandien nebe devyniolikmetis ir tautiškumą supranta plačiau: airiai, škotai ir žydai daugumoje nekalba savo tautinėmis kalbomis, bet išlieka tautomis. Taigi, šiandien “nėra kalbos – nėra tautos” jau vargiai bepasakyčiau.” – “autorius”, čia Marius save įvardina trečiuoju asmeniu 🙂
https://alkas.lt/2012/05/09/m-kundrotas-graikija-is-krizes-ves-tautininkai/#comments
Kažkaip nesiderina su ‘moksliniu’ apibrėžimu:
“Šiais laikais tauta vadinama etninė bendruomenė, stipriai išsiskirianti kalba, kultūra ar kilme iš kitų giminingų bendruomenių.”
“Nenuostabu, jog istorinių piktų karalių varda…” – ar ‘piktai’ turėjo KARALIUS??? (karaliais karūnuodavo vyskupai)
—————————————————————————-
Kembly, nepainiok terminologijos, neatsižvelgdamas į .konkretų laikmetį ir konkrečią teritoriją bei tautą
Dabartinėje lietuvių kalboje žodis “karalius” yra sinonimas žodžiui “valdovas”. Taip yra ir daugelyje kitų Europos tautų kalbų. Ir jis knygose bei straipsniuose dažnai vartojamas įvardijant visokius tikrai nekrikščioniškų tautų valdovus – hetitų karalius, zulusų karalius, khmerų karalius ir pan. 🙂
Tik kalbant apie viduramžių katalikiškas – plačiau žiūrint krikščioniškas – valstybes, jų valdovai pagal atitinkamus bažnytinius kanonus turėjo būti karūnuojami popiežiaus, arkivyskupo, metropolito ar katalikoso.
Valdovo titulas taip pat toli gražu ne visada ir visose kalbose buvo ir yra “karalius” (titulas kilęs iš Karolio Didžiojo vardo).
Pvz., pas anglus – germaniškos kilmės titulas king, pas vokiečius – kaizer (iš vardo Cezaris – Caesar), pas bulgarus ir rusus – carj (irgi iš Caesar), pas armėnus – dar kitas.
Taip pat įvairios tautos vartojo ir bendros indoeuropietiškos kilmės titulą – rex (lotynų kalba), rik (germanai, skandinavai), rikis (lietuviai, prūsai) ir pan.
Gentis – tai vieno tikro ar mitinio protėvio pagrindu susiformavusi žmonių grupė, paprastai sudaryta iš kelių artimai giminingų šeimų.
Senovėje visos tautos buvo organizuotos būtent gentiniu pagrindu – net ir mūšiuose kiekviena gentis išsirikiuodavo atskiru daliniu bendroje kovos rikiuotėje, o dalinio viduje vienos giminės nariai irgi stovėdavo greta. Taip žymiai efektyviau palaikydavo vieni kitus.
Ir dauguma dabartinių tautų taip pat susiformavo iš kelių, panašiomis tarmėmis kalbėjusių, genčių.
Pvz., dabartinė Lietuvių Tauta susiformavo iš daugelio senųjų baltų genčių ar jų grupių (junginių) – lietuvių, jotvingių, sėlių, kuršių, žiemgalių, prūsų, galindų.
Laikui bėgant ir tautos narių skaičiui augant bei žmonėms maišantis – ypač miestuose, senieji gentiniai giminystės ryšiai užmirštami ir nutrūksta.
Tačiau ir daugelyje šiuolaikinių tautų yra išsaugoti senieji gentiniai ryšiai – pvz., škotų klanai, atskiriami pagal pavardes; lygiai taip pat savus atpažįsta kinai (kaip nekeista, bet pas juos iš viso tik apie 100 pavardžių – senųjų genčių ir giminių palikimas) ir kt.
Daug tautų iki šiol yra išsaugojusios senąją gentinę struktūrą – dauguma kazachų, kirgizų, afganų, beludžių, kurdų ir kt. puikiai žino, kuriai genčiai jie priklauso, o taip pat ir savo giminę. Beje, čigonai irgi yra išlaikę šią informaciją.
Galima neabejoti, kad lietuviai taip pat ir dabar žinotų, kuriai genčiai priklausė jų protėvis, jei ne krikščionybė ir jos įtakoje lietuviams suteiktos pavardės.
Kalbant apie tautos sąvoką, tai jau esu ne kartą rašęs, jog egzistuoja tik vienas bendras – visoms visų laikų pasaulio tautoms – požymis – bendra tautinė savimonė.
Kaip tik todėl dabar sunku pasakyti ar, pvz., prūsai buvo viena tauta, ar grupė atskirų genčių, nes mes tiesiog nežinome ar visos tos gentys turėjo bendrą tautinę savimonę, nors ir kalbėjo faktiškai ta pačia kalba ir gyveno greta viena kitos. panašu, kad vis tik prūsai nebuvo dar tapę tauta, kadangi kiekviena gentis turėjo savo vadą, o kariavo taip pat kiekviena gentis atskirai, ir tik kai kada sudarydavo laikinas sąjungas su kitomis gentimis.
Ta pati problema ir su jotvingiais bei kuršiais. Apie sėlius apskritai mažai žinių.
Štai žiemgaliai, panašu, jog jau buvo bendra tauta, turinti bendrą tautinę savimonę, valdoma vieno bendro valdovo.
Beje, būtent žiemgaliai konkuravo su lietuviais vienijant baltų gentis (tautas) į bendrą valstybę. Ir tik Livonijos ordino invazija, sunaikinusi žiemgalių karinius pajėgumus, privertė žiemgalius atsisakyti savo didžiavalstybinių ambicijų ir prisijungti prie Lietuvos.
Žiemgaliai vargu ar turėjo didžiavalstybinių ambicijų – kaip jų neturėjo ir kitos giminingos gentys (Viestarto ginčas su Lietuva buvo kerštas už prieš tai lietuvių padarytus štibelius).
Tada ėjo klausimas apie tai kaip išgyventi – štai dėl ko gentys susimetė į sąjungą, po ko tik ir tetapo lietuviais, nes jokių lietuvių genties nebuvo. Kas kita, kad, gal, genčių sąjunga – lietuviai jau buvo, kada žiemgaliai dar turėjo savo valstybinį darinį ir valdovus (ne vienas buvo – du tikrai yra žinomi, o gal per tą laiką jų buvo ir daugiau – vienas žūdavo, tada būdavo kitas).
Keisčiausia tai, kad straipsnių autorius šiandienybės nuotraukose vis dar stovi mečečių fone ir taip baltams taryt linki “Gero jums Ramadano”.
Toliau nėra ką komentuoti.
Smagu skaityti Žygeivio ‘atsiliepimus’, kuriais eilinį kartą bando užlieti Mariuko mokslines nesąmones. Laaabai patiko SINONIMAS mokslinėje TERMINOLOGIJOJE 😀 😀 😀
Įsivaizduoju, kaip Žygeivis su Mariuku bare padavėjui aiškina, kad jie yra ETNOSAS, kilęs iš ‘besarmatų’ ir, jei jiems neatneš antro ‘kilogramo’ alaus, tai jie prabils slaviška ‘mato’ kalba, yk yk ‘kilogramas’ yra ‘litro alaus’ SINONIMAS 😀 😀 😀
Aš labiau mėgstu TAURO, o kokį Tu?
Nors šiaip, į alų žiūriu “skepsiškai”. Man atrodo, kad tai labiau būrų gėrimas.
Jam, panašu, labai patinka burliokinis. 🙂
Lietuviai savo etnosyje visai netoli “liaudiškojo” pusgirčio ir save susikrimtusio Rūpintojėlio mečetės įvaizdyje. Ir tai kažkaip žudo.
Kembly, akivaizdu, kad tu iki šiol nesuvoki, kuo skiriasi mokslinis straipsnis nuo pasvarstymų ir įvairių prielaidų, pateikiamų straipsnio, skirto visai ne tam tikros, gana siauros, srities specialistams, pavidalu. 🙂
Perskaityk straipsnio pavadinim1:
M.Kundrotas. Baltų sklaidos teorijos istoriosofijos šviesoje (IV)
Mokslininkai net pasvarstymuose nesipainioja ‘dimensijose’, paskaityk kok nors fiziko darb1…
Kembly, aš, pagal mano pagrindinį išsilavinimą, esu matematikas ir nemažai metų dirbau MA MKI moksliniu bendradarbiu. Taigi, kas tai yra moksliniai straipsniai ir kokie griežti reikalavimai jiems taikomi, žinau ne tik teoriškai. 🙂
Mariaus pateiktas straipsnių ciklas tikrai yra ne griežtai mokslinis, parašytas laikantis visų tokiems straipsniams keliamų reikalavimų (nepaisant jo skambaus pavadinimo), o skirtas plačiam skaitytojų ratui – istorinis apžvalginis ir pažintinis, kartu pateikiant įvairias prielaidas.
Rašei apie SINONIMUS M.Kundroto TERMINOLOGIJOJE, dabar jau “straipsnių ciklas tikrai yra ne griežtai mokslinis” – kas ten jus ‘rašliavotojus’ supaisys, tiek to.
Parašyk kaip suprasti M.Kundroto suveltą praeities visuomenės suvokimą. Rašyk kuo skiriasi Mariuko vartojami žodžiai: ETNOSAS, ETNINĖ GRUPĖ, ETNINĖ BENDRUOMENĖ, GENTIS, TAUTA, TAUTELĖ, TAUTŲ GRUPĖ.
Įdomiausia, kad Mariukas laaabai gerai žino kurį žodį vartoti, rašydamas apie seniai išmirusias gentis.
Baudikės vardas artimas latviškam žodžiui bauda – malonumas. Matyt karalienė po laimėtų mūšių pamalonindavo savo karius.
Nu ir nesamones Kundrotas rašinėja jau išvis nusivažiavo žmogelis, randa panašų žodį ir aiškina kad čia baltai 🙂 jau reikia skubios medicininės pagalbos. Su tokio lygio “moksliniais” atradimais tuoj paaiškės kad NSO atskraidino baltus iš kosmoso. Prie straipsnio sakyčiau labai tinkama autoriaus nuotrauka. Valio
Apie ką kalbate konkrečiai?
apie tokio lygio pletkų lygio straipsnius apie ką gi dar. Išvedinėjamos kažkokios teorijos kurioms jokio patvirtinimo nėra, o dar kas įdomiausia tai ir su logika pykstasi.
Ir vėl šnekate bele ką – nurodykite konkrečius teiginius, pabandykite įrodyti priešingai.
Kol to nepadarėte jūsų kalbos yra tuščios.
O kas pagal jus turi tą “antspaudą”, teorijoms patvirtinti. Gal galima būtų kreiptis dėl patvirtinimo, kad Baudikės vardas yra iš baltiškos kalbos žodžio.
Galima – tik brangiai kainuos. 🙂
Avijacijui 🙂
Šis straipsnių ciklas ir nėra kažkokių įrodytų mokslo tiesų pateikimas.
Autorius pateikia nemažai įvairių savo samprotavimų. Kiek jie diletantiški, o kiek – gal būt – ir gali pasirodyti esą tiesa, šiuo metu tikrai nėra aišku – nes jei taip būtų, tai ir nereikėtų rašyti. 🙂
Bėda ta, kad tiesiog net ir dabar dar per mažai turime tikslios informacijos ne tik apie baltų genčių ir tautų praeitį, bet ir apie daugelį kitų – slavų, keltų, ilyrų, netgi tų pačių germanų. Ką jau kalbėti apie piktus ir kaledonus.
Vis tik daugybė įvairių sričių duomenų jau parodė, jog baltų gentys Baltijos jūros pakrantėmis buvo nukeliavusios labai toli ir į šiaurę (bent jau iki dabartinės Pietų Suomijos, ką jau nustatė suomių tyrinėtojai), ir į vakarus – bent jau iki Riugeno salos, o rytuose ir pietryčiuose baltų gyvento arealo ribos siekė stepių zoną – dabartinio Kijevo ir Poltavos apylinkes, šiaurės rytuose galindai gyveno dabartinės Maskvos (galindų Mazgavos) apylinkėse ir piečiau.
Jei būtumėt atidžiau skaitęs pirmąją dalį – žinotumėt, kad rėmimasis vienu ar dviem panašiai skambančiais žodžiais šiame straipsnių cikle kaip tik ir atmetamas. Jei nesugebate komentuoti kultūringai ir kvalifikuotai – kyla klausimas, kam čia išties reiktų medikų pagalbos 🙂 Nes tokį komentarą parašytų bet kuris paauglys.
Nemanau ,kad vertėtu į tokius kreipti dėmesį. O straipsniai tikrai įdomus ir svarbiausia naudingi.Skatina mastyti .Esat vertas pagarbos už juos.
Dėkui už vertinimus, gerbiamas Lamatai. Gal Jūs ir teisus – neverta kreipti dėmesio. Vis gi nuvilia, jog gerbiamas Viktoras – ypač jei tai tas pats asmuo, su kuriuo kažkada bendravome vos ne šeimomis – gal ir tapęs puikiu lakūnu liko paviršutinišku ir siauru skaitytoju. Net neįskaitė, jog piktus iš greičiausiai baltiško krašto kildina anglosaksas Beda, o britų kalbą su greičiausiai baltų kalba lygina romėnas Tacitas. Tai juos, du nenaudėliu, reiktų karti, o ne šio straipsnio autorių 🙂
Nebent Viktoras mano, jog:
a) Aisčiai nebuvo baltai (tokių teorijų taip pat esama);
b) Eros pradžioje buvo galima Okeanu plaukti iš Ukrainos į Škotiją;
c) Piktai buvo kokie nors ugrofinai arba eskimai.
Būtų šaunu išvysti argumentus 🙂
Labai rizikinga leistis į “kelionę” po priešistoriją, neįvertinus tikrosios to meto fizinės situacijos Žemėje ir konkrečiame jos pusrutulyje ar regione. Nežinant III-jo geofizinio proceso ir jo vyksmo Žemėje technologijos, negalima orientuotis žemėlapyje ir pažinti konkrečių genčių ar konkrečių tautų kraustymosi priežastis bei kelius.
Sakysite, yra išlikę šaltiniai ir liudijimai! Tačiau, kas iš diskusijos dalyvių, įskaitant ir patį straipsnio autorių, naudojosi ORIGINALIAIS šaltiniais o ne perrašytais ar verstais? Manau, kad neapsiriksiu pasakęs, – nei vienas!
Versti ar perrašyti šaltiniai turi labai daug “povandeninių rifų”. Juose labai dažnai vertėjai ar perrašynėtojai savo nuožiūra pataisydavo (rytus į vakarus ar atvirkščiai) ir mūsų laikais pataiso, anų laikų autoriaus tekstus, pagal mūsų laikų Žemės fizinę padėtį bei joje esančią fizinę situaciją. O juk ir viena, ir kita periodiškai kinta! Tad norint dalyvauti diskusijoje, būtina rankose turėti šaltinį-originalą!
Vienaip ar kitaip be diskusijų nesužinosi ir tiesos! O ji gali atsiverti tiktai lietuviams! Juk be seniausios žemėje lietuvių kalbos neįmanoma įminti nei dar nežinomų Žemėje vykstančių fizinių procesų, nei praeities bei ateities!