Šeštadienis, 31 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

Linksmosios Užgavėnės

Onutė Drobelienė, www.alkas.lt
2012-02-20 20:26:15
0
Linksmosios Užgavėnės
O.Drobelienės nuotr.
O.Drobelienės nuotr.

Laikotarpis po saulės sugrįžimo, dar tikra žiema. Bet saulė kopia vis aukščiau ir aukščiau. Pokalėdinis mėsiedo laikotarpis trunka iki Užgavėnių, slenksčio į vis ryškėjantį pavasarį. Mėsiedas liaudies kalendoriuje – piršlybų, vestuvių metas, nes su Užgavėnėmis visos linksmybės iki pat Velykų baigiasi. Po Velykų jau pavasaris, ne už kalnų ir naujų darbų metas.

Mėsiedo metu pats svarbiausias moterų darbas – audimas. Merginos skubėjo drobes austi, kraičius krauti. „Per visų mėsiedų buvau prieg staklių primazgyta: kap sėdu prieg muštuvų, tai acskeliu cik išrietus dzvi drobeles, dymelį ir milalį Gal nuog dzvylikos metelių jau buvau mokoma ausc“. (drobelės – audeklo rietimai po keliolika metrų, „dimelis” – toks pat rietimas rankšluosčių, „milalis“ – (vilnonis audinys drabužiams). Užgavėnės – ne šventė, o tik išskirtinė metų diena. Pokalėdinio mėsiedo linksmybės. Rytojaus dieną po jų – jau priešvelykinio pasninko diena.

Pelenų diena. Pirmoji diena po Užgavėnių. Šią dieną bažnyčiose būdavo šventinami pelenai, gauti sudeginus praėjusių metų verbas. Pelenai barstomi žmonėms ant galvų primenant krikščionišką tiesą: „iš dulkės gimei, dulke ir pavirsi“. Pelenų paprastai tikintieji parnešdavo ir namo – namiškiams ant galvų pabarstyti. Ši diena laikoma ir pirmąja pavasario diena, nes Užgavėnių metu  išvaroma žiema.

Pastovios datos Užgavėnės neturi. Jos priklauso nuo kilnojamos Velykų šventės dienos, todėl, kaip ir Velykos, kasmet vis kitu laiku Šiais metais Šv. Velykos bus švenčiamos balandžio 8–9 d. Užgavėnės – vasario 21 d. Liaudiškuose Užgavėnių papročiuose persipina krikščioniškosios ir senosios baltiškos tradicijos. Rytų ir Pietryčių Lietuvoje dar mūsų amžiaus pradžioje žmonės savitai pažymėdavo tris paskutiniąsias mėsiedo dienas – sekmadienį, pirmadienį ir antradienį (įprastąją Užgavėnių dieną).

Visi kalendorinių švenčių (ne tik Užgavėnių) papročiai ir tradicijos yra susiję su žemdirbyste ir valstiečio ūkiu ir visi jie turi bendrą prasmę ir tikslą – pirmoje eilėje užtikrinti gerą derlių, gyvulių produktyvumą ir gerą prieauglį, gerą sveikatą, šeimos pagausėjimą, sėkmingas vedybas, santarvę ir sėkmę kasdieniuose darbuose. Lietuviai išsaugojo labiausiai archaišką paprotį – metus skirstyti į 2 dalis: žiema – vasara, pavasaris – ruduo. Išskiriami ne metų laikai, o tik pereinamieji metų laikotarpiai. Šis supratimas liudija, kas ypač svarbu, kad šis metų suskirstymas kilęs ne iš žemdirbystės, o kur kas senesnio – gyvulių augintojų laikotarpio: vasaros pradžia – gyvulių išvarymas į ganyklas, prasidėjus žiemai – jie parvaromi namo. Tai ne paprasčiausias metų laikų pasikeitimas, o metų suskirstymas pagal žemės ūkio darbų cikliškumą.

Taigi, pavasario – vasaros ciklas yra skirtas pasiruošimui žemės dirbimui, sėjai, pasėlių apsaugai ir derliaus nuėmimui (rudens ciklas). Lietuvoje netgi ankstyvos Užgavėnės buvo laikomos pavasario pradžia ir įvairiais veiksmais, ypač per Užgavėnių karnavalą – išvaryti žiemą. Javo dygimui reikia šilumos ir drėgmės. Todėl ir stebėta, koks Užgavėnių oras: jei sausas – būsiąs sausas pavasaris. Jeigu per Užgavėnes oras drėgnas, manyta, kad bet kur pasėti javai gerai užderės. Klestint senajam natūraliniam ūkiui, o vėliau didelei linų pluošto ir sėmenų paklausai Europos rinkoje, labai svarbūs buvo linai. XIX amžiuje linininkyste ypač garsėjo Rokiškio, Kupiškio ir kitų Lietuvos šiaurinių rajonai. Linai valstietį rengė ir maitino. Neveltui tiek daug dėmesio liaudies papročiuose skirta atspėti geriausius sėmenų sėjos terminus.

Dzūkės merginos leisdavosi nuo kalnelio atsisėdusios ant verpstės ar prieverpstės. Tą dieną kinkydavo arklius į roges ar dideles šlajas ir vėžindavo vaikus. Suvalkiečiai dažniausiai per Užgavėnes jaunus kumelius prikinkę prie rambesnio arklio pirmąkart pravažinėdavo. Tikėta, kad šitaip darant ne tik linai didesni užaugsią, bet ir arkliai tais metais būsią sveiki. Aukštaitijoje būdavo  vežiojamos po kaimą „bitės“ – kubilan susodinti vaikai ar merginos. „Bitės“, uždengtos drobule, kubile erzėjo, dūzgė, o jas vežiojantys tyčia šaukdavo: „Vandens, vandens“.

Kiekvienos sodybos tarpuvartėje pravežamų „bičių“ laukdavo su pilnu kibiru vandens. Reikėdavo jas aplieti, tada ir bitės vasarą gausiai medaus prineš,  pasėliams pakaks lietaus. Aukštaitės per Užgavėnes šeriniu šepečiu šukuodamos išblizgindavo pluoštą linų , tikėdamos, kad tais metais linų pasėliai būsią švarūs, vadinasi, o rauti linus būsią lengviau. Kad linuose būtų mažiau žolių, buvo įprasta Užgavėnėse bent nedidelį žlugtą išskalbti. Jeigu baltiniai baltai išsiskalbs, tai ir linų pluoštas būsiąs baltas.

Per Užgavėnes tradicinis verpimo laikas jau lyg ir pasibaigęs, o drobės audžiamos.  Dusetų merginos manė, kad  tą dieną reikia bent šiek tiek paverpėti, tikintis greičiau piršlių sulaukti. Suvalkijoje galiojo nerašyta taisyklė, pagal kurią visus audimui reikalingus verpalus reikėdavo susiverpti iki Užgavėnių. Tai dienai pirkioje turi nelikti nei linų, nei pakulų, nei vilnų kuodelio. Ratelis išvakarėse taip pat turėdavo būti išneštas ant pirkios aukšto, nes pirkioje radęs nebaigtą verpti kuodelį Užgavėnių „diedas“ priteršiąs. Jau nebe laikas verpti. Reikia baigti austi, reikia galvoti apie daržovių sėklų sodinimą, drobių balinimą. Lietuvoje žinomas prietaras, kad per Užgavėnes verpiamų siūlų audeklai rūdys, juos pelės kapos, be to, tądien verpiant mėsa kirmys, vištos daržus iškapstys, vasarą vėjas namų stogus nuplėšys. Daugelis draudimų buvo tiktai tikėjimai, kad tam tikras elgesys sukelia atitinkamas pasekmes.

Per Užgavėnes vengta lopyti drabužius, kad gimę ėriukai nebūtų „margai sulopyti“. Nevaikomi ir paukščiai, nemalama girnomis, kad vasarą nekiltų viesulų, audrų su perkūnija. Tą dieną vengta šukuotis plaukus, kad pavasarį ir vasarą vištos Daržovių rasodos, o mergaitėms gėlių darželių neiškapstytų. Vengta taip pat adata siūti, kad vasaros metu mėsa nesukirmytų. Pas dzūkus tikėta, kad per Užgavėnes sutrypus kojomis kepurę, baravykai augs kaip kepurės. Kai kur Užgavėnių rytmetį šeimininkas vandeniu apšlakstydavo bičių avilius, tikėdamos, kad vasarą bitės neišleis nepastebėto spiečiaus. Anksčiau už kaimynes tos dienos rytmetį krosnį užkūrusi šeimininkė tikėjosi greičiau už kitus laukų darbus nudirbti,  derlių nuimti, rugius nukirsti. Jeigu visus metus nešiosiesi užantyje Užgavėnių valgių likučių mazgelyje pasirišusi, tai vištos bus dėslios ir net raganos nepakenks.

Tikėta stebuklinga Užgavėnių valgių puotos likučių galia. „Nor kiek mėsukės palikus – pelės rūbų nekapos“. Kitur Lietuvoje manyta, kad nuo Užgavėnių valgių likusiais riebalais prieš pavasarinį arimą reikia patepti žagrės noragus. Suartoje dirvoje usnys nežels. Dzūkai manė, kad tokiais riebalais ištepus kojas, rankas ir nenusiplovus iki pat pelenų dienos ryto, tais metais gyvatė tikrai neįkąs. Pagrindiniai lietuvių naudoti tais laikais riebalai – kiaulienos taukai, lašiniai, o kiaulė – vaisingumo, gero derliaus simbolis. Mitologija liudija, glaudų kiaulės ryšį su mirusiųjų pasauliu, vadinasi, ir jų paramą gyvųjų darbams. Noragų ištepimas – transformuota aukojimo žemei forma.

Triukšmingai išvarykime žiemą, garsiai sušukdami – „žiema, žiema, bėk iš kiemo!“ Sočiai privalgykime blynų, šiupinio ir laukime gražiausios pavasario šventės – Velykų.

Onutė Drobelienė, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos vyriausioji specialistė

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį
Pilietinė visuomenė

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Andrius Kubilius ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas su EK nariu A. Kubiliumi aptarė gynybos stiprinimą

2025 05 30
Prezidentas apdovanojo tėvus ir globėjus
Lietuvoje

Prezidentas apdovanojo nusipelniusius tėvus ir globėjus

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie „Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“
  • LTV pranešė apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Rimvydas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Kita tema apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Lietuvos banko rūmai Kaune kviečia į nemokamas ekskursijas ir šeštadieniais
  • D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • Už kiek šiemet galima pailsėti Palangoje, Turkijoje ir Ispanijoje?
  • Augalai daugiabučiuose: svarbu ne tik grožis, bet ir saugumas

Kiti Straipsniai

Margučiai

Marginti kiaušiniai – Velykų simbolis ir gyvi mūsų tautos papročiai

2025 04 20
Margučių ridenimas

S. Birgelis. Apie Velykų pramogas, margučių karalienę ir lalavimą

2025 04 20
„Pagulbio šeimų šventė“ kviečia nuotaikingai pažinti paveldą, muziką ir protėvių papročius | pagulbis.lt nuotr.

„Pagulbio šeimų šventė“ kviečia nuotaikingai pažinti paveldą, muziką ir protėvių papročius

2025 04 15
Vilniaus Verbos

Vilniaus krašto verbos ir trijų šalių Kūčios – šias tradicijas pristatančios paraiškos pateiktos UNESCO

2025 04 14
Vilniaus rotušėje pagerbti paveldo vertybių saugotojai: papročiai gyvi tol, kol juos puoselėjame | lnkc.lt nuotr.

Vilniaus rotušėje pagerbti paveldo vertybių saugotojai: papročiai gyvi tol, kol juos puoselėjame

2025 03 21
rengėjų nuotr.

V. Tumėno monografijos ,,Erotinė lietuvių tekstilės ornamento semantika: vietiniai ir tarpkultūriniai kontekstai“ sutiktuvės Vilniaus literatų namuose

2025 03 07
Kaziuko mugė Vidiškėse skaičiuoja jau trečią dešimtmetį | ignalina.lt nuotr.

Kaziuko mugė Vidiškėse skaičiuoja jau trečią dešimtmetį

2025 03 06
Išleista išsami studija apie tradicinius drabužius, atskleidžianti mūsų protėvių gyvenimo būdą

Išleista išsami studija apie tradicinius drabužius, atskleidžianti mūsų protėvių gyvenimo būdą

2025 03 06
Spurgos | pixabay.com nuotr.

Užgavėnėms – purios varškės spurgos

2025 03 03
Kleboniškių muziejaus klojime ir languose Užgavėnių laukia kaukės | daugyvenesmuziejus.lt nuotr.

Kleboniškių muziejaus klojime ir languose Užgavėnių laukia kaukės

2025 03 03

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie „Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“
  • LTV pranešė apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Rimvydas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Kita tema apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • Rimgaudas apie Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Saulės paviršiuje susiformavo Žemės dydžio „tornadas“ (video)

Saulės paviršiuje susiformavo Žemės dydžio „tornadas“ (video)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai