Penktadienis, 8 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

V.K. Apie bekultūrius multikultūralizmo profanus

V.K., www.patriotai.lt
2011-12-05 09:01:08
10
V.K. Apie bekultūrius multikultūralizmo profanus

„Sedit savo lietuviskoi būdoj, pasualio nematot, kulturū nepažystat“ – panašiai formuluojamų ir pateikiamų minčių per visą informacinio puslapio Patriotai.lt egzistavimo laiką komentaruose radome ne vieną. Bet ką ten šis Patriotai.lt, kuomet panašių stilistinės bei gramatinės minties perlų gausu delfiuose, lietryčiuose bei kituose stambesnio kalibro žinių portaluose?

Tiesa, būtų ne visai garbinga viską suversti vien tik beraščiams „kultūrologams“, kadangi šioje srityje absoliučiai pirmauja „kultūrinės įvairovės“ veliavnešiai, priskiriantys save „aukštesnei lygai“. Pastarieji komentarų gal ir nerašo – užtat pila vieną po kito rašinius, kurių kokybė retai telenkia „kultūrologų-mėgėjų“ internete paliktus nešvarumus. Gal tik gramatinių klaidų kur kas mažiau, o ir rašytinė kalba kiek vaizdingesnė.

Virtualios ir ne tik virtualios žiniasklaidos puslapiuose jau ilgą laiką tenka stebėti stereotipinio modelio, kuriame vaidina du pagrindiniai personažai, formavimą. Pirmas iš jų – bukagalvis „kaimietiško mąstymo“ nacionalistas, o antrasis – neabejotinai apsišvietusi, „laisva nuo prietarų“ (pastarieji žodžiai tikriausia rašomi/tariami su ypatingu patosu), „progresyvi kosmopolitiška asmenybė“. Girdi, tūlas nacionalistas toliau savo vienkiemio nieko nemato: multikultūriniai lobynai jam nepasiekiami, svetimas kultūras jis niekina ir iš principo vertina priešiškai, o arogantiškas kvailumas užtveria kelią bet kokiai asmenybės pažangai bei kultūrinio akiračio plėtrai. Ir dažniausiai tuojau pat pirmajam, niekingam ir neigiamam tipažui priešpastatomas antrasis – „pasaulio pilietis“. Pastarojo dorybėms išvardinti nepakaktų nei laiko, nei vietos. Jis ragavęs visų kultūrų, apie kurias neabejotinai daug išmano, jis asmeniškai pažįsta pusės pasaulio tautų atstovų, jis atviras visiems, viskam ir visaip. Jis – tai naujas žmogus, progresyvusis pasaulio supermenas, tačiau kaip  „grynas lietuvis (-ė)“ (tai irgi dažnai pabrėžiama) nuoširdžiai liūdintis dėl tėvynainių užsisklendimo savame trumparegiškumo kiaute.

Brėžiamas modelis pakankamai aiškus. Vienoje jo pusėje – bukaprotis barbaras, kitoje – apsišvietęs multikultūrinis mesijas, nelyginant koks pasakų riteris pašauktas nešti šviesą pasiklydusiems tamsoje. Viskas būtų lyg ir aišku, jei tasai multikultūrinis pranašas pasirodytų šio to vertas. Tačiau dažniausiai būna visiškai atvirkščiai, „kaip visada“… Neretai „kitų kultūrų pažinimas“ reiškia ne ką daugiau už pasivoliojimą Kipro paplūdimyje, pasistumdymą multikultūrinio Londono gatvėse ar pasisėdėjimą turkiškoje Berlyno užkandinėje. Kartais pavyksta pamatyti Egipto piramidę, pabučiuoti berbero kupranugarį ar netgi aplankyti vietos istorijos ar kraštotyros muziejų, tačiau čia jau aukštas pilotažas.

Tiesiog nuostabu stebėti panašių „atvirų asmenybių“, per kelias dienas „pasinėrusių į įvairiausių vietos kultūrų bei tradicijų glėbį“, apreiškimus, kuriuos mėgsta išpūstai pristatyti mūsų žiniasklaida. Būtų pusė velnio, jei panaši persona neužsikrautų ant savęs misijos mokyti ne tokių mobilių tautiečių: „Nemažai laiko praleidau su juodaodžiais, buvau sužavėta jų kultūros. Ką jus, prasčiokai, išmanote apie juos?“. Arba kitas, ne ką mažiau stereotipiškas šablonas: „Niujorkas užbūrė savo daugiakultūriškumu, spalvomis, judesiu. O mūsų Lietuvoj visko to trūksta“.

Nežinau kaip ten Niujorke, tačiau mano giminaitis grįžo iš ten paniuręs. Nesužavėjo jo nei spalvos, nei margaspalvis multi-kulti glėbys. Į kultūras pasinėręs bei giliai jas perpratęs irgi nesigyrė.

Visuomet maniau, kad pasinerti kultūrinėn gelmėn reiškia ką kita. Žinoma, tai nesusiję su kebabo suvalgymu ar apsilankymu užjūrio suvenyrų parduotuvėje. Šių eilučių autoriui teko kurį laiką pagyventi Olandijoje. Paskutiniuosius porą mėnesių praleidau nedideliame Vakarų Frizijos regione – Nyderlandų mastais beveik etniškai gryname krašte, su kuriuo turėjau garbės laisvalaikiu susipažinti. Pažintį su kraštu pradėjau nuo bendrų jo istorijos bruožų, domėjausi istorine landšafto kaita, aplinkui esančiais kaimais bei nedideliais miesteliais, namo parsivežiau šimtus regioninės senosios frizų bei viduramžių architektūros, heraldikos pavyzdžių, gamtos nuotraukų – yra planų ateityje visa tai pateikti su lietuvišku aprašymu.

Nepaisant to, priešingai multikultūralizmo apsėstiems svieto  perėjūnams, nelaikau savęs nei olandiškos kultūros žinovu, nei ypatingai „pasinėrusiu“ ar „praregėjusiu“. Juolab, pripažįstant, kad kraštas man paliko didelį įspūdį, niekuomet nekilo net minties skiepyti dalelę jo savitumo čia, Lietuvoje.

Friziška/olandiška kultūra puikiai dera ten, kur jos šaknys bei dvasia. Mechaniškai perkelta į kitas erdves ji taps apgailėtinu surogatu, menkaverčiu pakaitalu, nustojusiu būti vakarų germanišku, bet taip ir netapusiu lietuviška. Panašiai ir su mūsų multikultūriniais pranašais… Daugumoje atvejų jie, iš visų pasaulio kampų prisirankioję margiausių paviršinių pseudokultūrinių surogatų (ypač tai liestų arabiškos „kultūros“ pamokas austriškoje Vienoje!) manosi kažką atradę. Tie žmonės nesibodi skelbti apie kultūrų jungtį, nors dažniausiai pasirodo, kad jie visiškai neišmano net savo tautos kultūros, nekalbant jau apie kokybiškesnį ir nuoseklesnį svetimųjų pažinimą. Panašūs tipai tarytum kybo ore tarp visų pasaulinių kultūrų, nepriklausydami nei vienai iš jų, todėl geriausiai juos apibūdintų žodžiai „bekultūriai profanai“, o ne kultūros nešėjai, kaip jie linkę apie save manyti. Ko gi gali išmokyti bekultūris profanas? Ogi nieko.

Dabar pats laikas būtų pereiti prie „buko nacionalisto“ įvaizdžio, į kurį multikultūralizmo apsėsti bepročiai kreipia savo panieką.

Žinoma, kvaila būtų sakyti, kad pats nacionalisto vardas jau savaime garantuoja neregėtas intelekto ar kultūrinio pažinimo aukštumas. Skirtingi ir susidomėjimo gimtąja kultūra lygmenys. Visgi, manau, kiekvienas save įvardijantis nacionalistu sutiks, kad tautiškai mastantis žmogus turi išmanyti bent elementariausius baltiškos/lietuviškos istorijos, kultūros pagrindus. Ar taip visuomet yra realybėje – kitas klausimas, tačiau prigimtinės kultūros žinių gilumas yra tik sveikintinas, lygiai kaip ir bendra pasaulinė erudicija.

Kultūromis reikia ir verta domėtis, kultūras reikia lyginti, nes tik per palyginimą pilniau suvoksime savo kultūros svarbą, jos ypatumus bei vietą pasaulyje. Jeigu bekultūriai profanai siūlo mums kultūrinį susimaišymą, tautiškai orientuotas žmogus turėtų siūlyti pagarbą atskirčiai bei kultūriniam savo paties savitumui. Nesyk stebėjau „bukagalvius nacionalistus“ dainuojant liaudies dainas, diskutuojant mitologinėmis temomis, narpliojant sudėtingiausius tautos kilmės klausimus, lankant piliakalnius, pagerbiant lietuvybei nusipelniusius asmenis. Pažįstu žmonių neblogai besigaudančių kai kuriuose svetimų kultūrų niuansuose, tačiau tai jiems nei kiek netrukdo gilintis savojoje kultūroje ar būti nacionalistais.

Ar bekultūris, beraštis Londono pakampių profanas gali tai įsivaizduoti? Ar gali tai įsivaizduoti multikultūrinio kairuoliško mandrumo užsienio universitetuose prisisėmęs rašeiva, savo pažintį su egzotiškomis kultūromis tęsiantis kur nors indų kvartalo užkandinėje? Tenka labai tuo abejoti.

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 10

  1. suomis says:
    14 metų ago

    Multikulturizmo profanus anksčiau vadindavo “homo savietikais”. Tai taiklesnis apibūdinimas.

    Atsakyti
  2. Jonas says:
    14 metų ago

    Maža garbė svetimom kalbom kalbėti, bet didelė gėda savosios nemokėti – tinka ir kultūros suvokimui. Puikus straipsnis.

    Atsakyti
  3. Jorė says:
    14 metų ago

    Įvairiakultūrinius (vietoj multi) ablavukus (vietoj profanas) labiau tinka vadinti “homosovietikais”, nes tai rodo jų prigimtį ir tęstinumą.
    Man iš arabų kultūros patinka tik pilvo šokis, na, kartais malonu klausytis rytų muzikinių opusų.

    Atsakyti
  4. Iš miškų says:
    14 metų ago

    Kandžiai, taikliai ir teisingai.

    Atsakyti
  5. megenis says:
    14 metų ago

    Teisingai aprasyta.

    Atsakyti
  6. lamatas says:
    14 metų ago

    Teisingas ir reikalingas straipsnis.Pačiam teko pastebėti ,kad žmonės žeminantis savo tautiškumą ,kaip taisyklė atrodo apgailėtinai .O kai tokie bando “atstovauti” ,jų manymu aukštesnei kultūrai,tai atrodo ir apgailėtinai ,ir kvailai.

    Atsakyti
  7. ckant says:
    14 metų ago

    Toks kiek suprimityvintas požiūris, juoda-balta pozicija nieko gero neduoda, nes aplink iškart sumažėja draugų ir atsiranda labai daug priešų. Panašu, kad tu tų priešų turi pakankamai, ir nori, kad ir kiti tokie būtų. Taip ir įsivaizduoju, kaip slankioja nacionalistai gatvėmis ir dairosi degančiom akim, ieškodami tų kosmopolitų ir multikultūrininkų. Brrr… Tau patinka lietuviška kultūra- puiku. Kitam patinka kitos kultūros- irgi nieko baisaus nematau. Žinok, ne tik pasaulis, bet ir Lietuva marga. Taikos ir ramybės.

    Atsakyti
    • Pikc says:
      14 metų ago

      Na, kokie gi iš tų tuščiavidurių menkystų priešai? Juos labai teisingai komentatorius lamatas apibūdino. Tokie nebent patys sau priešai… 🙂 O dėl tamstelės fantazijų apie nacionalistus – kažkokios išvirkščios jos: realybėje būtent multi-kulti-tolerastikai “degančiom akim” ieško “naciū-fašiū-raCistū-hamafuobū” – žiū, kokią pensininkę bobutę ir randa. 🙂 Bet čia jau atskira tema.

      Atsakyti
  8. mimi says:
    13 metų ago

    dieve kokie jūs žmonės pikti ir priešiskai nusiteikę.na aš save laikau patriote, bet pripažįstu, kad gyvenam globaliam pasaulyje. Jūs, toks vaizdas, dangstotės tuo savo patriotiškumu kad pamaištautumet ir pasipriešintumėt nežinia kam, gyvenimas tikrai nėra tik balta ir juoda, kokį matot jūs. šitą straipsnį užtikau rašydmam rašto darbą universitetui, ir pakraupau – kažkoks hitleriškas fanatizmas, visur vien priešus tematot

    Atsakyti
    • zemaiciu zydas says:
      13 metų ago

      Jiems taip patogiau;)

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kadras iš filmo „Nugalėtoja“
Kultūra

Lietuvos prodiuserių filmai bus pristatyti Lokarno kino varžytuvinėse programose

2025 08 08
Oro taršos duomenys
Gamta ir ekologija

Švieslentėje – duomenys apie į orą išmetamų teršalų kaitą

2025 08 07
Kelias Vilnius–Panevėžys
Lietuvoje

Baigti ginčai dėl elektroninės kelių rinkliavos projekto

2025 08 07
Vilniaus maudyklos
Gamta ir žmogus

Vilnius atveria duomenis apie vandens kokybę maudyklose

2025 08 07
Krašto gynyba
Lietuvoje

Valstybės kontrolierė: ką reiškia finansuoti gynybą protingai?

2025 08 07
Ar saugus šulinių ir gręžinių vanduo?
Gamta ir žmogus

Asmeninių gręžinių vanduo: kada susirūpinti jo kokybe?

2025 08 07
Geležinkelis
Lietuvoje

Ministerija susirūpino geležinkelių saugumu

2025 08 07
Kombainas
Gamta ir žmogus

Prasidėjus javapjūtei – ugniagesių įspėjimas

2025 08 07

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • +++ apie Artėjant Žolinių šventei Klaipėdos pilies muziejuje – meninės virsmų interpretacijos
  • juras apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kas, ką, kodėl? apie Į Ministro Pirmininko pareigas socialdemokratai siūlo I. Ruginienę

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Lietuvos prodiuserių filmai bus pristatyti Lokarno kino varžytuvinėse programose
  • I. Vėgėlė. Apie karštą politinę vasarą
  • Švieslentėje – duomenys apie į orą išmetamų teršalų kaitą
  • Baigti ginčai dėl elektroninės kelių rinkliavos projekto

Kiti Straipsniai

Kultūros ir kūrybinių industrijų sektorius kviečiamas pasinaudoti beveik 16 mln. eurų investicijomis

Kultūros ir kūrybinių industrijų sektorius kviečiamas pasinaudoti beveik 16 mln. eurų investicijomis

2025 07 24
Šarūnas Birutis ir Gitanas Nausėda

Prezidentas aktualijas aptarė su kultūros ministru

2025 07 08
XVIII PLB Seias Vilniuje

Vilniuje – XVIII Pasaulio lietuvių bendruomenės Seimas

2025 07 07
Prūsai valstiečiai (raižinys iš Ch. Hartknocho Senoji ir naujoji Prūsija, arba dvi Prūsijos istorijos dalys, 1684 m. | Mikołajaus Koperniko universiteto bibliotekos nuotr.

M. Purvinas. Prūsijos kunigaikštystės nuopelnai lietuvybei

2025 07 01
LATGA 35-asis gimtadienis: apdovanojimai ir uždegantys pasirodymai | latga.lt nuotr.

LATGA 35-asis gimtadienis: apdovanojimai ir uždegantys pasirodymai

2025 06 18
Kretingalės tiltas

10 įspūdingų Lietuvos tiltų, kuriuos keliautojams verta pamatyti šią vasarą

2025 06 16
Varėnoje nuaidėjo vasaros laiko atidarymo šventė: dvi dienos kupinos kultūros, skonių ir nuotykių | G. ir V. Skaraičių nuotr.

Varėnoje nuaidėjo vasaros pradžios atidarymo šventė

2025 06 11
Kazimieras Garšva | voruta.lt nuotr.

21-oji S. Rapolionio premija – habil. dr. Kazimierui Garšvai už kovą dėl lietuvybės

2025 06 06
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
Petras Gaučas 1999 m.

N. Tuomienė. Paminėtas lietuvybės puoselėtojo, kartografo P. Gaučo atminimas

2025 05 03

Skaitytojų nuomonės:

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • +++ apie Artėjant Žolinių šventei Klaipėdos pilies muziejuje – meninės virsmų interpretacijos
  • juras apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kas, ką, kodėl? apie Į Ministro Pirmininko pareigas socialdemokratai siūlo I. Ruginienę
  • Apytikriai taip: apie V. Sinica. Kviečiu į protestą dėl Cichanaouskiams suteiktų privilegijų panaikinimo
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Baltų kultūros ir religijos mokykla (video) (I)

Baltų kultūros ir religijos mokykla (video) (I)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai