Pirmadienis, 19 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

V. Lukšas. Helovino tradicijos grąžina gyvybę mūsiškėms

Vytautas Lukšas, www.alkas.lt
2010-10-30 20:38:26
22
Helovynas

Helovino kilmė

Dažnai girdime nuogąstavimus, neva vakarų komercinės kultūros brukamas Helovinas griauna mūsų tradicijas, tačiau kaipgi yra iš tiesų?  

Senovės keltai, germanai slavai ir baltai senovėje sudarė vientisą religinį ir kultūrinį tęsinį šiaurės Europoje nulemtą bendrų protėvių, mainų ir gamtinės aplinkos.  

Helovino šventė siejama su senovine keltų švente Samhain, kurios metu įvykdavo didysis metų virsmas: tamsusis laikas nusverdavo šviesųjį. Tai buvo vasaros ir žemdirbystės darbų pabaigos šventė, taip pat derliaus nuėmimas. Pasauliui perėjus į tamsųjį laiką išnyksta ribos tarp gyvųjų (šviesos) ir mirusiųjų (tamsos) pasaulio, dėl to šiuo laiku buvo prisimenami ir gerbiami mirusieji.   

Pagrindiniai Helovino šventės atributai: išskobti moliūgai-žibintai su gąsdinančių dvasių veidais, persirengėliai vaizduojantys įvairius pirmapradės nesukultūrintos gamtos gaivalus: velnius, fėjas, taip pat visas tuntas nelabųjų tamsos padarų: kraugerių, vilkolakių, numirėlių, netgi naujausių mitologijos veikėjų: zombių ir kitokių būtybių. Persirengėliai keliauja po namus besilinksmindami ir pokštaudami, rinkdami dovanas – ypatingai Helovino progai kepamus skanėstus… Jaunimas su kaukėmis linksminasi, šoka, pasakoja baisius pasakojimus.   

Senosios Linaminio vakarų ir Vėlinių tradicijos 

Esame įpratę, jog Vėlinės ir visas šis šaltas ir tamsus laikotarpis yra niūraus susikaupimo, liūdesio metas, tačiau iš tiesų tai visiškai naujas požiūris. Mūsų papročiai dar buvę labai gajūs prieš 50 metų kaime nė kiek nesiskiria nuo keltiškųjų.   

Rudens lygiadienio metu tamsusis paros laikas tampąs ilgesniu už šviesųjį, šis virsmas buvo puikus atskaitos taškas žemdirbių derliaus nuėmimui, būtent dėl to tiek keltai, tiek mes skobiame daržovių žibintus. Surinkus derlių prasidėdavo Linaminio vakarai, kurių metu jaunimas visai kaip per Užgavėnes vaikščiodavo persirengėliais, vaizduodami tokius pačius numirėlius, pavojingus miško žvėris, pirmapradės gamtos būtybes bei tarpininkus. Šie vaikštynių ritualai – pagarbos žmogui svetimo pasaulio jėgoms išraiška: žaidžiant ir vaidinant trumpam tampama šiomis būtybėmis, žmogus apleidžia savo šviesųjį namų, žmogiškos kultūros pasaulį pasinerdamas už jo ribų: į tamsos, mirusiųjų, marių dugno, miškų ir požemių misterijas. Linaminio vakarus praturtindavo siaubo pasakojimai: sakmės apie vaiduoklius, iš ežerų ar balų sugrįžtančius mirusiuosius ir bandančius pas save prisivilioti gyvuosius.   

Vėlinių metu kapinėse buvo ne tik uždegamos žvakės, žibintai, reiškiantis amžiną gyvybę keliaujančią tarp dviejų pasaulių ir laikų: tarp tamsaus ir šviesaus, laukinės gamtos ir kultūros, tarp mirusiųjų ir gyvųjų, tarp žiemos ir vasaros. Kapinėse buvo susirenkama linksmai puotauti, dainuoti ir valgyti drauge su mirusiaisiais, jiems buvo paliekama maisto, kurį suvalgydavo laukiniai gyvūnai ar paukščiai – mirusieji tautosakoje (mituose) vaizduojami būtent simboliniais paukščių ar gyvūnų pavidalais. Puotos kapinėse neapsieidavo be šokių, dainų, didžiulių laužų, sukuriamų iš senų nuvirtusių antkapinių stulpų, krikštų, stogastulpių, kryžių ir mirusiųjų ar krikščioniškų šventųjų statulėlių.   

Vėlinės ir Helovinas šiandien 

Helovinas mums sugražina senąsias tradicijas nauju pavidalu: kartu besilinksmindami su kaukėmis atkarojame protėvių veiksmus, žiūrėdami paslaptingus siaubo filmus ar besiklausydami pasakojimų apmąstome savo susidūrimo su anuo pasauliu akimirką.

Baigę linksmąją dalį surimtėjame ir susitinkame su giminėmis pagerbti mirusiųjų: taip uždarome darnų dūkimo ir rimties ratą.

Belieka kalbos komisijai Helovina pervadinti Linaminio vardu.

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pasirinkite kategoriją

    Pastabos 22

    1. ašei says:
      15 metų ago

      “kartu besilinksmindami su kaukėmis atkarojame protėvių veiksmus, žiūrėdami paslaptingus siaubo filmus ar besiklausydami pasakojimų apmąstome savo susidūrimo su anuo pasauliu akimirką. Baigę linksmąją dalį surimtėjame ir susitinkame su giminėmis pagerbti mirusiųjų: taip uždarome darnų dūkimo ir rimties ratą.”
      aha, jaunimas besilinksminantis su “supermenų” ir “playboy” triušiukų kostiumais, kaip ir kiekvieno pasilinksminimo metu prisiliuobiantis, ir ryte nebeprisimenantis ką veikė, tikrai atkartoja protėvių veiksmus. :/
      Apmaudu, kad alkas tokius dalykus propaguoja (netiesigiai.tačiau skatinti švęsti Helovyną..)

      Atsakyti
      • Jonas Vaiškūnas says:
        15 metų ago

        Mielas “ašei” – alkas tikrai nepropoguoja Helovino. Čia tik autoriaus nuomonė. O mes ją skelbiame tikėdamiesi, kad kils pasipriešinimas tokiai nuomonei ir atsiras kitokių rašinių. Dėkui už Jūsų pastabas.

        Atsakyti
    2. Vilmantas Rutkauskas 8 696 5O838 says:
      15 metų ago

      Importinės kultūros pavelde autorius rado panašumų su mūsų protėvių paveldu ir, aną priderinęs ,bando padaryti savu. Beje, panašiai atsitiko ir su žydkrikščionybe, kuri jau įvardijama beveik kaip sava .Tačiau labiausiai gaila, kad tie įžvalgūs derintojai – patys lietuviai.

      Atsakyti
    3. Kirvis says:
      15 metų ago

      Paskaičius susidaro įspūdis, kad prie Smetonos lietuviai dar linksmai Vėlines šventė 🙂 O kuo remiantis tai teigiama? galima šaltinius sužinoti?
      Ir taiklus komentatoriaus pastebėjimas, tie kurie dabar apsinarkašinę Heloviną švenčia apie nieką daugiau ir negalvoja tik apie baltų ir keltų bendras tradicijas. 🙂
      P.S. Suprantu, kad portalas tik atsidaręs, bet gal neleiskit bet kokiems diletantams reikštis?

      Sėkmes

      Atsakyti
      • Jonas Vaiškūnas says:
        15 metų ago

        Gerbiamas Kirvi, čia diskusinis straipsnis, portalo nuomonė tikrai nesutaps su visų autorių nuomone. Ginčykimės. Rašykime.

        Atsakyti
    4. Autorius says:
      15 metų ago

      Duokit pasireikšti profesionalui Kirviui 😀

      Atsakyti
    5. komentaras says:
      15 metų ago

      keistas straipsnis. perskaičius atrodo, kad autorius tiek nori surasti panašumų tarp vėlinių ir helovyno, kad net pats įtiki, kad tos tradicijos tapačios.
      taip – helovynas kilo iš keltiškos samhaino šventės kai airių emigrantai amerikoje pabandė paviršutiniškai prisiminti senas savo derliaus šventės tradicijas. bet tik tiek ir tesukūrė helovynas – adaptuotą derliaus šventės karnavalą kitame žemyne. helovyno šventėje neliko nei protėvių atminimo, nei prisiminimo apie savo žemės ir tautos didvyrius. o toks helovynas, koks šnenčiamas nuo dvidešimto amžiaus antros pusės neturi nieko bendro nei su samhaino švente, nei tuo labiau su helovynu. lygiai taip pat kaip kalėdinis “šopingas” neturi nieko bendro su žiemos saulėgrįža. tik laikas tas pats.
      autorius matyti neblogai apsiskaitęs apie įvairias tradicijas, bet jas per laisvai interpretuoja savo vizijai ir norams patenkinti. taip linaminio laikotarpiu sunkiai dirbant klojimuose per nakti jaunimas mokėjo pasilinksminti, jaunesniuosius gal šiurpiomis istorijomis pagasdinti, vyresnieji tuo metu panas mergino. bet tai darbymečiuo pramogos nesusijusios su vėlinėmis, su kapais, pilkapiais ir protėviais.
      helovyno persirengėliai, jų keliamas triukšmas ir linksmybės apskritai nesuderinama su vėlinėmis, mūsų seneliai, proseneliai ir visa iš amžių ateinanti tradicija tokius veiksmus paprasčiausiai laikytų pasityčiojimu iš mirties ir vėlių. mūsų kultūra ir tradicijos nėra balių ir festivalių kultūra. net ir senoji keltų samhaino šventė yra panašesnė į lietuviškas senąsias vėlines ir ilges nei į helovyno karnavalą.
      kitas aspektas dėl persirengėlių – yra tekę aptikti ne lietuvių pamąstymą, kad persirengėliai per vėlines senojoje europos kultūroje nebuvo masinis reiškinys. ritualuose jie tarsi apsimesdavo mirusiaisiais, kad būtų įleisti į mirusiųjų pasaulį. ir tai buvo atliekama tik naujų bendruomenės narių iniciacijos į dvasinį kelią per susitikimą su mirusiais protėviais metu. žinoma mes tokių liudijimų ir aprašymų neturime, bet jie ir negalėjo išlikti – žyniai savo paslaptis išsinešė su savimi amžiams. ir nebent stebuklinėse pasakose galime rasti atspindžių.
      gražus autoriaus noras bandyti susieti senas tradicijas su šiandienos pramogų industrija. deja, deja visi statomi tiltai tarp šių švenčių yra tik spalvotas sapnas.

      Atsakyti
    6. Luotinykas says:
      15 metų ago

      Komentarui galima būtų paprieštarauti, kad vis dėlto tai buvo bendruomenės (o kaži kokios dar gali būti?) šventė, ir ne itin tyli. Apie tai rašo Dlugošas, Strijkovkis. Senovės žmogus matyt nesuprastų kas čia tokios per šventės, kai tupime namie ir kiekvienas atskirai aplankome savus kapus. Bet aišku, šventėje minimi protėviai ir tai daroma atitinkamose vietose, o ne smuklėse su moliūgais. Kam čia reikalingas tas helovynas, tai bala žino.

      Atsakyti
    7. Rokas Sinkevičius says:
      15 metų ago

      Galima pažiūrėti ir kitu kampu: senųjų keltų tradicijos turbūt artimesnės Vėlinėms, nei amerikonizuotam nupopsintam helouvynui. Apskritai, reikia diegti žmonėse pagarbą tradicinėms kultūros formoms kaip atsvarą materializmui (tiek helouvyno tūsams, tiek supermarketiniam vėlinių bizniui). Bet tai reikia daryti gerai apgalvojus ir perpratus senųjų pasaulėžiūrų kaitos įtaką papročiams ir išrinkti prasmingiausius elementus kaip visumą, kad nesigautų eilinis margaspalvis kičas.

      Atsakyti
    8. Autorius says:
      15 metų ago

      Komentarų gudrumas ir taktiškumas neišpasakytas, bet niekas nesigilina į tai kokia informacija perteikiama straipsnyje. Helovyno papročiai susiję su lygiadienio ir derliaus nuėmimo papročiais bei visiškai identiški Linaminio papročiams, Vėlinės, kaip mirusiųjų minėjimas iš dalies atskira šventė, tačiau ir viena ir kita ne svetima mūsų kultūrai.

      Materializmo nereikia painioti su kapitalizmu ir vartojimo kultu. Kitavertus gyva yra tai, kas yra vartojama. Tai kas vienam atrodo kičas kitam gali turėti prasmę.

      Playbojaus zuikių kostiumus irgi galima interpretuoti archajinės kultūros rėmuose: persirengėlių vaikštynių tikslas iš esmės yra apeiginis “chaoso” atkūrimas, o nesutramdytas erotinis pradas būdingas chaosui. Nesutramdyto erotinio prado, paleistuvystės tema vyrauja ne tik vakarietiškame ar populiariosios kultūros helovyne, bet ir užgavėnių ritualuose. Jeigu tarp kaimo persirengėlių vaikšto vengrai, čigonai, galų gale brazauskai ar medikai, tai gali vaikščioti ir playbojaus personažai – tai yra gyvos ir aktualios kultūros ypatumas

      Atsakyti
    9. komentaras says:
      15 metų ago

      po galais, autorius rūko tikrai kažką ypatingo, jei tokie sapnai sapnuojasi 😀

      Atsakyti
    10. Ina says:
      15 metų ago

      Dekui uz straipsni, man idomi Jusu mintis.Toks supratimas, manau, butu priimtinas ir dabartiniam jaunimui, kuriam labai truksta ziniu apie etnine musu religija ir kuriu gauti, deja, beveik nera is kur.O paprociu palyginimas inesa aiskumo.

      Atsakyti
    11. Rokas Sinkevičius says:
      15 metų ago

      “Helovyno papročiai susiję su lygiadienio ir derliaus nuėmimo papročiais bei VISIŠKAI IDENTIŠKI Linaminio papročiams” – nekvestionuotina išvada 🙂

      Kas gi yra tas tikrasis chaosas ir “nesutramdytas erotinis pradas”? Matomai viešos biseksualių svingerių orgijos būtų tobula fantazinė to išraiška? Apie vėlyvus šventės elementus, kai aukščiau visko buvo iškelta pasilinksminimo funkcija, rašoma kaip apie “archajinės kultūros rėmus”! Siūlau susipažinti su A. Vaicekausko nuodugniais tyrimais, prieš kitąsyk rašant apie Užgavėnes ir persirengėlių ritualus.

      Dar apie faktus. Tai vis dėlto, kada būdavo persirenginėjama, per visą linamynį, ar daugiau per jo pabaigtuves, ir kurį mėnesį pastarosios paprastai išpuldavo? Kokios chronologinės ribos?

      Atsakyti
    12. Autorius says:
      15 metų ago

      Taip, nekvestionuotina, nes tai bet kuriam pasidomėjusiam etnografija akivaizdus dalykas.

      Persirengėlių vaidinimuose dažnai eskaluojamas velnių pasileidimas ir raganų ištvirkavimas, tai iš dalies susiję tiek su senovės mitologija, tiek su 18-19 a. istorinių įvykių atgarsiais ir tautosaka. Playboy zuikis yra šių laiku aktualija ir simbolis, dėl to nematau priežasties, kodėl gyvoje kultūroje ir persirengėlių žaidimuose tokio negaletų būti.

      Svingeriai, seksualumas jau atskira tema, ne labai ką bendro turinti su “chaosu” ir persirengėlių eitynemis, nors Brazilijos karnavaluose manau galima būtų pamatyti ir tokią, o šiuolaikinės Linaminio pramogos gali vykti ir svingerių klube (ne tik kaimo kultūrcentryje). Kitavertus tokia tema folklore, bent jau dainuojamajame egzistuoja.

      Straipsnio tikslas buvo sudominti idėja, jog atkeliaujantys vakarietiški papročiai seniau buvo ir pas mus, linų šiandien niekas nebemina, todėl visiškai nėra jokio skirtumo kada daryti Linaminio talkas ir persirenginėti, gyvi papročiai ir kultūra prisitaiko prie naujų aplinkybių, taigi linaminio pasilinksminimus galima daryti ir prieš Vėlines, chronologija šiandien neturi jokios prasmės. Tas pats, kas ir su gyvulių aukojimu: nėra jokio tikslo dievams aukoti ožių, jei neesi gyvulių augintojas ir negyveni kaime, nors kitavertus apdorodamas karpį iš maximos gali su juo atsisveikinti ir pašvęsti jį dievybei.

      Pagoniškos apeigos turi ne tik savo apeiginę funkciją, bet gali turėti ir pasilinksminimo funkciją. Didžioji dalis šiuolaikinės kultūros yra kilusi iš religinių kultų: pradedant muzika, baigiant teatru ar sporto žaidynėmis.

      Atsakyti
    13. Rūta L. says:
      15 metų ago

      O man patiko autoriaus mintis ir ji tuo labiau yra svarbi etninė kultūros gerbėjų gretose, kur vyrauja stereotipas peikti visa, kas nauja ir užsienietiška. O vis dėlto, kaip gyvuoja šiuolaikinis folkloras (sutinkamas sms žinutėse ir pan.), šiuolaikinė mitologija (ir jau praktiškai šiuolaikiniu mitiniu herojum tapęs Kedys – manau, VDU jau gali imtis “lauko tyrimų”), taip yra ir šiuolaikinės jaunimo pamėgtos, bet senimo smerkiamos šventės, kurias po šimto metų tyrinės tokie patys etnologai, kaip seną, bet jau su naujesniais laikais į Lietuvą atkeliavusį paprotį.
      Pagal lyginimo su Linamyniu logiką, šiuolaikinės lietuviškos Vėlinės su laiku prarado siautulingąją šventės dalį, kuri vis dėlto visuomenės psichikai pasirodė reikalinga ir prigijo Helovino pavidalu (įdomu, kad ne visos vakarietiškos, amerikietiškos šventės mūsuose prigija). Lietuviams tai tapo tarsi ne tuo metų laiku vykstančios antrosios Užgavėnės (kuomet visi puošiasi ne tik velniais, bet ir Playboy zuikučiais, kas, tikrai sutinku, yra puikus nevaržomo seksualumo, kaip chaoso atstovo, pavyzdys). Svarbu, kad Vėlinės, kaip, beje, LLTI konferencijoje pastebėjo ir G. Kadžytė, išlieka viena iš pamatinių metų švenčių (su Kalėdom ir Velykom), ir paprotys švęsti Vėlines yra dar ir kaip gajus, kuom galime pasidžiaugti. Net ne taip svarbu, ar “skoningi” tautiečiai apkaišo savo senolių kapus plastikiniais žiedais, ar tyliai tamsoje sukuria dvasingą laužą – svarbu, kad ši tradicija gyva, o gyva yra tai, kas kinta. Kitaip tariant – senosios Vėlinių prasmės neišvengiamai “išverčiamos” į šiuolaikinę kalbą, archaiškas “kodas” pasikeičia moderniu, bet užkoduota perkeltinė prasmė išlieka ta pati. Tai gyvųjų ir mirusiųjų šventė. Būtent šventė. O Helovynas viso labo užpildė apsitrynusių etninių tradicijų vietoje atsiradusią tuštumą. Nes poreikis pašėlti ir papokštauti, pagąsdinti bičiulius kraupiomis numirėlių istorijomis ir išlaisvinti Playboy zuikučio nevaldomą juoką – išliko.
      Autorius net, sakyčiau, pasufleravo labai parankią senųjų, autentiškų, “savų” tradicijų populiarinimo ir grąžinimo taktiką – įsivaizduokit, jei kokia mokytoja burnoja, kam moksleiviai švenčia Holivudinę niekinę šventę, tai mokinukai pasukioja jai už akių prištą prie smilkinio ir sau švenčia kaip išmano. Bet štai žinia, kad lietuviai prieš Vėlines taip pat pašėliodavo būtų daug labiau intriguojanti. Kaip ir idėja į Helovyno programą įtraukti kur kas intymesnį už Holivudo siaubekus – lietuviškų šiurpių pasakojimą – ar tai nebūtų teigiamas poslinkis?

      Atsakyti
    14. Rokas Sinkevičius says:
      15 metų ago

      Autoriui: papročių chronologija ir lokalizacija nesvarbu, kaukių istoriškumas nesvarbu, dorovinis aspektas nesvarbu… Tai kam išvis ieškoti savo pleibojų zuikučiams ir moliūgams kažkokio istorinio pagrindimo? Svarbu, “aš noriu šventę švęst”!

      Atsakyti
    15. Argi says:
      15 metų ago

      Helovynas – vieno iš velnių vardas. Ta diena – jo diena, jo vardadienis. Tas pats būtų švęsti šėtono vardadienį ir kalbėti apie liaudišką tradicijų kilmę.

      Atsakyti
    16. Autorius says:
      15 metų ago

      Rūta L., dėkoju už išmintingą komentarą ir palaikymą 🙂

      Rokai Sinkevičiau, moralė kaip tokia ir Tamstos propaguojama krikščioniška moralė yra visiškai skirtingi dalykai. Aš esu už universalią, prigimtinę/pagonišką moralę ir kategoriškai prieš krikščionišką moralę ir jos požiūrį į daugelį dalykų: gamtą, žmogaus kūną, seksualumą, instinktus, požiūrio fundamentalumą, patriarchatą, žinojimą, antgamtiškumą, autoritariškumą, religijos, šventybės ir dievybės supratimą ir tt… Dėl to man visiškai neįdomios tokio pobūdžio diskusijos

      Atsakyti
      • Jonas Vaiškūnas says:
        15 metų ago

        Autoriau, atrodo, nesupratai Roko komentaro. tad ir kaltinimai jam ne visai į temą.

        Atsakyti
    17. Kirvis says:
      15 metų ago

      Autorius viską supranta, tai mes – aplink jį esantis esame akli ir nieko nesuprantantis… 😀

      Atsakyti
      • Jonas Vaiškūnas says:
        15 metų ago

        Supratau.

        Atsakyti
    18. Karolina Vaskyte says:
      13 metų ago

      GRAZU

      Atsakyti

    Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Naujienos

    Andžejus Duda ir Gitanas Nausėda
    Lietuvoje

    Prezidentas lankosi Lenkijoje

    2025 05 19
    Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui | vkpk.lt nuotr.
    Kultūra

    Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui

    2025 05 19
    Vasara artėja: rinkitės atsakingai – pirkite keliones tik iš leidimą turinčių įmonių | vvtat.lrv.lt nuotr.
    Gamta ir žmogus

    Vasara artėja: rinkitės atsakingai – pirkite keliones tik iš teisėtai dirbančių įmonių

    2025 05 19
    Rusijosinvazija. Karas Ukrainoje | Alkas.lt nuotr.
    Ukrainos balsas

    Ir žodis tapo ginklu

    2025 05 18
    Elektra | enmin.lrv.lt nuotr.
    Lietuvoje

    Elektros tiekimo planą ir tiekėją galima keisti bet kada

    2025 05 18
    Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos | vvtat.lrv.lt nuotr.
    Gamta ir žmogus

    Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos

    2025 05 17
    Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“
    Kultūra

    Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“

    2025 05 17
    Diskusija apie muziejų ateitį | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
    Istorija

    Kodėl šiandien reikalingi muziejai? Misija, iššūkiai ir ateitis

    2025 05 17

    SKAITYTOJŲ PASTABOS

    • >skt apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • skt. apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • fantazijų pasaulyje? apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

    NAUJAUSI STRAIPSNIAI

    • Prezidentas lankosi Lenkijoje
    • Čiurlionio kūryba miestų erdvėse – 9 LP EXPRESS paštomatai pasipuošė legendinio menininko darbais
    • Minėsime pasieniečio Gintaro Žagunio 34-asias žūties metines
    • Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui
    Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

    Kiti Straipsniai

    Vėlinės | V. Daraškevičiaus nuotr.

    Etninės kultūros globos taryba nepritaria siūlymui paskelbti Sausio 13-ąją švenčių diena Vėlinių sąskaita

    2025 03 12
    Vėlinas. R. Petrausko kolekcija | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

    A. Gudelis. Vėlinas ir Vilniaus kosmogonija (I)

    2025 01 15
    Pomirtinio gyvenimo įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais

    M. Alseikaitė-Gimbutienė. Pomirtinis gyvenimas ir jo įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais

    2024 11 02
    Laidojimo apeigos

    M. Alseikaitė-Gimbutienė. Pagoniškosios laidojimo apeigos Lietuvoje

    2024 11 01
    Policija, pareigūnai | policija.lrv.lt nuotr.

    Pareigūnai stiprina patruliavimą ir ragina būti atidžiais

    2024 10 31
    Vėlinės | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.

    J. Vaiškūnas. Vėlinės prieš Heloviną: ar atsispirsime siaubo komercijai?

    2024 10 31
    Atskleidė naujausias kapų tvarkymo kryptis: kokių klaidų daro artimieji? | adverum.lt nuotr.

    Atskleidė naujausias kapų tvarkymo kryptis: kokių klaidų daro artimieji?

    2024 10 30
    Žvakes degti ant kapų pradėta tik XIX amžiaus pab. | „Integrity PR“ nuotr.

    G. Kadžytė: „Paprotys lankyti ne tik kapus, bet ir giminaičius – išliko“

    2024 10 28
    Ilgių šventimas Romuvos kaime Dvarciškiuose | D. Greičiūno nuotr.

    D. Greičiūnas. Ilgių šventimas Romuvos kaime Dvarciškiuose

    2024 10 27
    Atliekų rūšiavimas | vdu.lt nuotr.

    Prieš Vėlines atliekų kiekis išauga dvigubai: mokslininkė atsakė, kaip tai sumažinti

    2024 10 24

    Skaitytojų nuomonės:

    • >skt apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • skt. apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • fantazijų pasaulyje? apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • T.Jakutis -> +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
     
     
     
     
     
    Kitas straipsnis
    Prie Aukuro | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

    J. Vaiškūnas. Vėlinių dvasia

    Sekite mus Feisbuke

    Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
    Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
    Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
     Pradžia

    Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

    Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

     fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

     

    © 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

    • Saulės arkliukai
    • Renginiai
    • Reklama
    • Turinys
    • Apie Alkas.lt
    • Paremkite Alką
    No Result
    View All Result
    • Naujienos
      • Lietuvoje
      • Baltų žemėse
      • Užsienyje
    • Nuomonių ratas
      • Lietuvos kelias
      • Lietuvos kūrėjai
      • Sekmadienio sakmė
      • Akiračiai
      • Lietuvos repolonizacijai – ne!
      • Moksleivių mintys
    • Kultūra
      • Etninė kultūra
      • Mes baltai
      • Kalba
      • Religija
      • Istorija
      • Kultūros paveldas
      • Menas
      • Architektūra
      • Literatūra
      • Kultūros politika
      • Šventės
    • Visuomenė
      • Pilietinė visuomenė
      • Politika ir ekonomika
      • Švietimas
      • Žmonės
      • Užsienio lietuviai
      • Ukrainos balsas
      • Žiniasklaida
      • Laiškai Alkui
      • Pareiškimai
    • Gamta ir žmogus
      • Gamta ir ekologija
      • Šventvietės
      • Energetika
      • Sveikata
      • Psichologija
      • Kelionės
      • Kylam
      • Įvairenybės
    • Mokslas
      • Mokslo naujienos
      • Technika ir technologijos
      • Astronomija ir kosmonautika
      • Mokslo darbai
    • Skaitiniai
      • Žinyčia
      • Lituanistikos klasika
      • Prieškario skaitiniai
      • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
      • Grožinė kūryba
    • Visi rašiniai