Sekmadienis, 20 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Naujienos Lietuvoje

Iš Azijos plūsta neaiškios kilmės degalai – verslas skelbia pavojų

www.alkas.lt
2025-02-20 14:50:00
0
Degalinė | pixabay.com nuotr.

Degalinė | pixabay.com nuotr.

Europos Sąjungos (ES) šalys jau kurį laiką bando spręsti neaiškios kilmės atsinaujinančių degalų iš Kinijos ir kitų Azijos šalių problemą, kuri pasiekė ir Lietuvą. Mūsų šalies bendrovės baiminasi, kad galimoms klastotėms neužkirtus kelio bus ne tik sužlugdyti vietos atsinaujinančių degalų gamintojai, bet ir sustabdyta biometano bei elektra varomo transporto plėtra.

Lietuvos verslui nerimą kelia išaugusios importuojamų atsinaujinančių degalų apimtys. Šie „pažangiaisiais“ vadinami degalai gaminami iš alyvpalmių aliejaus nuoplovų (POME). Taip pat neramina ir panaudoto kepimui aliejaus (UCO) importas.

Pastaruoju metu šių importuojamų degalų importas į ES gerokai išaugo. Įtariama, kad didžioji dalis tokių degalų į Europą patenka su suklastotais tvarumo sertifikatais – dokumentuose šie degalai įvardijami kaip pagaminti iš atliekų, o realybėje tai ES šalyse draudžiamas alyvpalmių aliejus.

Klastojimo schemas įžvelgiančios šalys jau ėmėsi riboti tokį importą. Airija, Belgija ir Vokietija inicijavo procedūras, siekdamos užkirsti kelią neaiškios kilmės pažangiųjų  atsinaujinančių degalų importui iš trečiųjų šalių. Vokietija siūlo atlikti išsamią analizę ir įsitikinus atsinaujinančių degalų klastojimu iš viso išbraukti POME iš patvirtintų pažangiųjų atsinaujinančių degalų žaliavų sąrašo. Į problemą sureagavo ir ES Taryba, rekomendavusi Europos Komisijai pradėti tyrimą.

„Lietuvoje ši problema ypač opi, nes  66 proc. pažangiųjų degalų yra importuojami, didelę dalį jų sudaro POME kilmės degalai. Vietos gamintojai ragina valdžios institucijas ginti šalies pramonę ir aktyviau kovoti su galimomis klastotėmis“, – teigė Atsinaujinančių degalų asociacijos FUTURE FUEL prezidentas Vytautas Kisielius.

Pasak V. Kisieliaus, neaiškių degalų iš Azijos importas žlugdo sąžiningai veikiančius Lietuvos gamintojus, kurie siekia gaminti pažangius degalus iš atliekų. „Didžiausios Lietuvos įmonės „Mestilla“, „Kurana“ ir „Rapsoila“ į atsinaujinančių degalų gamybą šiemet investuos daugiau nei 100 mln. eurų – bus įsigyjama moderni įranga, kuri gali perdirbti skirtingas atliekas į pažangiuosius degalus. Be to, gamintojai kuria atliekų surinkimo iš maisto pramonės ir maitinimo įmonių schemas, logistikos ir sandėliavimo grandines. „Akivaizdu, kad mūsų gamintojai negalės konkuruoti su Kinijos ar kitų Azijos šalių gamintojais ir investicijų rizika tampa per didelė“, – pastebi V. Kisielius.

Mažina kainą ir griauna sistemą

Degalų klastotės griauna Lietuvoje deramai veikti nė nepradėjusią degalų iš atsinaujinančių energijos šaltinių (DAEI) apskaitos vienetų sistemą. Šios sistemos esmė – benzino ir dyzelino vartotojai kryžminiu keliu subsidijuoja elektra ir biometanu naudojamą transportą, rinkoje pirkdami DAEI vienetus. Deja, šie dėl importuotų degalų klastočių pinga, tad iškastinio kuro pardavėjų neskatina didinti atsinaujinančių išteklių dalies tradiciniuose degaluose.

„Ignitis“ tvarumo sprendimų vadovas Eugenijus Šegurovas sako, kad galima suklastoto POME problema bendrovei žinoma, nors kol kas nei Europos Komisija, nei ES šalys dar nepatvirtino dokumentų klastojimo fakto. Jis priduria, kad šiuo metu daugiausia rūpesčių sektoriui kelia UCO.

„Rinkoje girdime  svarstymus apie tai, kad visoje Europoje naudojami iš trečiųjų šalių importuoti POME degalai atkeliauja iš Azijos tik dokumentų pavidalu, o fiziškai degalai ten nebuvo gaminami. Kalbant apie DAEI  vienetų kainą – tikrai jaučiame stiprią konkurenciją, kurią sukelia  alyvpalmių aliejus “, – sako E. Šegurovas.

Jis svarsto, kad susidariusi situacija traukia degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kainas žemyn. „Konkrečiai kalbant, tai daro įtaką biometano ir elektros energijos vartojimui transporto sektoriuje“, – pabrėžia pašnekovas.

Anot „Ignitis“ atstovo, pateikdamas 1MWh elektros energijos transporto sektoriuje elektromobilių įkrovimo stotelės operatorius sugeneruoja tam tikrą kiekį DAEI vienetų, kuriuos parduoda kuro tiekėjams.

„Normaliomis rinkos sąlygomis, pavyzdžiui Estijoje, DAEI vienetų pardavimas sugeneruoja bent 50 proc. elektros energijos kainos, o tai elektros įkrovos stotelių operatoriui leidžia ženkliai sumažinti kainą ir pritraukti didesnį kiekį vartotojų. Taip pat vyksta ir su biometanu – 1 MWh biometano kainuoja du, kartais ir tris kartus brangiau nei paprastos gamtinės dujos. DAEI vienetų pardavimas turėtų leisti parduoti biometaną galutiniam vartotojui paprastų gamtinių dujų kaina, tačiau taip ne visada vyksta“, – dėsto E. Šegurovas.

Anot jo, DAEI rinkos reguliavimo mechanizmas sugalvotas siekiant iškastinio kuro pardavimo pajamų sąskaita padaryti alternatyvų kurą pigesnį nei tradicinė alternatyva, tačiau kol kas Lietuvoje to pasiekti nepavyksta, „Dėl to elektromobilių skaičius neauga taip sparčiai, gaminamas biometanas iškeliauja į kitas šalis ir investicijos į alternatyvių degalų gamybą sustoja“, – pabrėžia E. Šegurovas.

Mato akivaizdų poveikį pramonei

Ruslanas Sklepovičius,  bendrovės „Green Genius“ vadovas, sako, kad suklastotų degalų problema didelės žalos jau pridarė valstybėse, kuriose atsinaujinančių degalų gamybos ir panaudojimo sektorius smarkiai išvystytas, pavyzdžiui, Vokietijoje ar Skandinavijos valstybėse.

„Mes šią padėtį vertiname labiau iš ES perspektyvos. Praėjusiais metais šita problema buvo fiksuota Skandinavijos šalyse ir Vokietijoje, kurios yra mūsų eksporto rinkos. Padirbtų POME efektas ypač ryškūs yra Vokietijoje – rudenį ji jau kreipėsi į ES. Ir pati Vokietija panaikino didelį kiekį padirbtų sertifikatų. Tačiau, be abejo, jei jie yra problema kitose ES šalyse, tai poveikį padarys ir Lietuvos rinkai“, – sako R. Sklepovičius.

Jo teigimu, neaiškios kilmės POME degalai šalyje padarė didelę įtaką biometano kainoms – jos dėl padirbto kuro nukrito praktiškai dvigubai.  „Labai daug biometano gamintojų Vokietijoje dėl kritusių kainų susidūrė su sunkumais. Bet reikia, kad priemonių imtųsi visa Europa, nes Vokietija pati negali susitvarkyti, kai POME atvažiuoja per kitas ES šalis. Tai yra visos Europos klausimas“, – sako R. Sklepovičius.

Kontrolės mechanizmai neveikia

Pasak V. Kisieliaus, importuojamų atsinaujinančių degalų kontrolė Lietuvoje yra silpna. Į Lietuvą įvežamų atsinaujinančių degalų sudėties nekontroliuoja nei valstybinės institucijos, nei degalų prekybos įmonės. Lietuvoje taip pat nėra teisės aktų, kurie nustatytų pareigas tvarumo auditoriams tikrinti įvežamą produktą – tikrinamos tik tiekėjų pateikiamos tvarumo deklaracijos, kurios nebūtinai yra tikros. Lietuvos institucijos šių tvarumo dokumentų nepertikrina, nes neturi tokių įpareigojimų.

„Lietuvos gamintojai investuoja į pažangiųjų atsinaujinančių degalų gamybą. Lietuviški atsinaujinantys  degalai gaminami iš vietoje surinktų atliekų – jų sudėtį ir kokybę galima lengvai patikrinti“, – tvirtina V. Kisielius.

Lietuvos pastangos – tik „ant popieriaus“?

Pasak asociacijos FUTURE FUEL vadovo, jei galimai suklastotų atsinaujinančių degalų importas nebus sustabdytas, žalumo tikslai bus pasiekiami per biodyzeliną ir Lietuvoje gaminamų pažangiųjų atsinaujinančių degalų tiesiog nebereikės. Be to, dėl neadekvačios POME kainos nebereikės ir pirmos kartos atsinaujinančių degalų, o nesant vietinio pažangaus etanolio paklausos, negalės vystytis lietuviško biometano pramonė.

„Kol kas valdžios institucijų pastangos yra formalios. Visiškai ignoruojamas pavojus, kad į Lietuvą patenka atsinaujinantys degalai, kurių kilmė yra abejotina. Dar daugiau – šiems neva pažangiesiems degalams yra taikomas dvigubas vertės apskaičiavimas, tad dirbtinių daugiklių pagalba Lietuva ES raportuoja aukštesnius AEI rodiklius nei yra tikrovėje, o realybėje suvartoja daugiau naftos produktų“, – pastebi V. Kisielius.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V. Sinica. Tautų kraustymasis, teisingumas ir atjautos ribos
  2. Seimas priėmė rezoliuciją dėl rusiškų grūdų
  3. Prezidentas Briuselyje pasiūlė uždrausti rusiškų grūdų importą į ES
  4. Trišaliame susitikime – apie iššūkius žemės ūkio srityje
  5. Siekiama dar griežtinti rusiškų ir baltarusiškų gaminių importą į ES
  6. Kaip Kinijos rinkos veikia mūsų degalų kainas
  7. Kinija negali išgyventi be Vakarų, todėl Tibeto klausimu galima būti reiklesniems
  8. A.P. Paliulis: Gana šitokios Europos!
  9. Daugėja suklastotų maisto gaminių

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Unsplash.com, D. Fonteino nuotr.
Ukrainos balsas

Nuogas Rusijos caras

2025 07 20
ANBO-I: nuo pirmojo skrydžio iki Lietuvos aviacijos šimtmečio | etm.lt nuotr.
Istorija

ANBO-I: nuo pirmojo skrydžio iki Lietuvos aviacijos šimtmečio

2025 07 20
Lenkijoje pagerbtas S.Dariaus ir S.Girėno istorinis skrydis per Atlantą
Istorija

Lenkijoje pagerbtas S.Dariaus ir S.Girėno istorinis skrydis per Atlantą

2025 07 20
Vyksta Žagarės Vyšnių šventė
Kultūra

Vyksta Žagarės Vyšnių šventė!

2025 07 19
Dviračių takas
Lietuvoje

Radviliškyje atsiras 15 kilometrų naujų dviračių takų

2025 07 18
Smiltynės perkėla
Lietuvoje

Smiltynės perkėlos laukia pertvarka

2025 07 18
Maistas, maisto ruošimas
Lietuvoje

Aštuoniose mokyklose vaikai permokėjo už maistą

2025 07 18
Kelias Vilnius–Kaunas–Klaipėda | vialietuva.lt nuotr.
Lietuvoje

Tvarkomas kelio Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruožas prie Kryžkalnio  

2025 07 18

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Vilna apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K. Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • taiva apie R. Vanagas. Sakmė apie raidę W, mojavusią erelio sparnais
  • dar apie R. Vanagas. Sakmė apie raidę W, mojavusią erelio sparnais

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Pagrindinės taisyklės, užtikrinant telefono apsaugą
  • Sveikatingumo pleistrai: pagalba ar tiesiog placebas?
  • Ką gali išgirsti išmanieji įrenginiai?
  • Nuogas Rusijos caras

Kiti Straipsniai

Degalinė | alkas.lt Arūno Sartanavičiaus nuot.

Kaip išvengti didelių degalų sąnaudų?

2025 07 19
Žemės ūkis

EK biudžetas žemės ūkiui šviesaus finansinio rytojaus nežada

2025 07 18
Dirbtinis intelektas nuotr.

Kaip atpažinti DI sukurtą tikrovišką vaizdą?

2025 07 13
Michaelas Martinas ir Gitanas Nausėda

Prezidentas susitiko su Airijos Ministru Pirmininku

2025 07 11
Susitikimas ministerijoje

Lietuva sieks didesnių ES investicijų į karinio mobilumo projektus

2025 07 10
Baltijos šalių žemės ūkio ministrai

Baltijos šalių minisrai aptarė svarbiausius žemės ūkio klausimus

2025 07 09
Aplinkos ministras Povilas Poderskis

P. Poderskis siūlo ES imtis veiksmų prieš Rusijos šešėlinį laivyną

2025 07 09
Euras

Nuo kitų metų Bulgarija taps 21-ąja euro zonos nare

2025 07 08
Maisto gaminių klastitės

Tarp dažniausių klastočių – vynas ir saldainiai

2025 07 04
„Rail Baltica“

„Rail Baltica“ projektui – papildomos ES lėšos

2025 07 04

Skaitytojų nuomonės:

  • Vilna apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K. Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • taiva apie R. Vanagas. Sakmė apie raidę W, mojavusią erelio sparnais
  • dar apie R. Vanagas. Sakmė apie raidę W, mojavusią erelio sparnais
  • )..( apie Lenkijoje pagerbtas S.Dariaus ir S.Girėno istorinis skrydis per Atlantą
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Linas Kojala

L. Kojala. Europos karių dislokavimas Ukrainoje yra „ant stalo“

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai