Palyginti su kitais gaminiais, vynas ir spiritiniai gėrimai yra vieni iš labiausiai klastojamų – dėl to ES kasmet prarandama 2 289 mln. eurų pajamų ir beveik 5 700 darbo vietų.
Vien Lietuvoje kasmet šiame sektoriuje prarandama 18 mln. eurų pajamų.
Kas yra ant jūsų stalo? Šį klausimą kelia Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba (EUIPO) savo kampanijos, skirtos Pasaulinei kovos su klastojimu dienai, metu, ir šia siekiama atkreipti dėmesį į klastojamų maisto gaminių bei gėrimų keliamą grėsmę visoje ES. Ši iniciatyva vykdoma atsižvelgiant į naujausias ataskaitas, kuriose nurodoma, kad klastojimas maisto gaminių ir gėrimų sektoriuje tebekelia didelę grėsmę vartotojų sveikatai, daro žalą Europos šalių ekonomikai ir kulinariniam paveldui.
Klastojamos ne tik prabangos prekės, bet ir maistas
Klastojami gaminiai dažnai siejami su prabangos prekėmis arba aprangos ir mados sektoriumi. Tačiau pagal 2022 m. intelektinės nuosavybės nusikaltimų grėsmės vertinimą 2020 m.maisto produktai, ypač sausainiai, makaronai, traškučiai ir saldainiai, buvo antra pagal konfiskavimo mastą gaminių kategorija prie ES išorės sienų.
Naujausi duomenys rodo, kad šios nusikalstamos veiklos mastas kelia nerimą. 2025 m. Europos Sąjungos sunkių formų ir organizuoto nusikalstamumo grėsmių vertinimo (SOCTA) ataskaitoje pabrėžiama, kad elektroninės prekybos augimas suteikė klastotojams naujų galimybių platinti suklastotus maisto gaminius, todėl vartotojams vis sunkiau atpažinti autentiškus produktus. Nusikaltėliai klastoja maisto etiketes ir pakuotes, taip pat keičia gamybos procesus, nusitaikydami į aukštos vertės gaminius.
Teisėsaugos operacijos vietoje taip pat atskleidė problemos mastą. Kasmet vykdoma bendra Europolo ir Interpolo operacija OPSON 2024 m. sudarė sąlygas konfiskuoti padirbtų ir standartų neatitinkančių maisto gaminių už 91 mln. eurų.
Pasak EUIPO vykdančiojo direktoriaus J. Negrao, suklastoti maisto produktai ir gėrimai kelia didelį susirūpinimą visuomenės sveikatai.
„Mūsų kampanija siekiama suteikti vartotojams žinių, kaip apsisaugoti, ir remti teisėtą verslą, kuris laikosi ES kokybės standartų. Tai kova, į kurią turime stoti visi kartu: valdžios institucijos, gamintojai ir vartotojai“,- teigia J. Negrao.
Suklastotuose maisto gaminiuose randama pavojingų medžiagų
Pavojus sveikatai tebėra pagrindinis susirūpinimą keliantis klausimas. 2021 m. SOCTA ataskaitoje įspėjama, kad suklastotuose maisto gaminiuose rasta pavojingų medžiagų, pavyzdžiui, metanolio, gyvsidabrio, fipronilo ir įvairių insekticidų ar pesticidų.
Gėrimų, ypač alkoholinių, klastojimas tebėra didelė problema, nes organizuotos nusikaltėlių grupuotės naudoja sudėtingus metodus, kad apgautų vartotojus.
Klastotojai dažnai pakartotinai naudoja originalias butelius arba spausdina padirbtas etiketes ir klijuoja jas ant tuščių butelių, todėl vartotojams ir valdžios institucijoms sunku atskirti teisėtus produktus nuo suklastotų.
Ekonominis poveikis taip pat yra didelis. Remiantis EUIPO duomenimis, 2013–2017 m. vynų ir spiritinių gėrimų sektorius buvo vienas iš labiausiai nukentėjusių nuo klastojimo. Dėl klastojimo ES kasmet buvo prarasta 2 289 mln. eurų pajamų iš pardavimo ir beveik 5 700 darbo vietų. Taip pat buvo patirta didelių mokesčių nuostolių – 2 068 mln. eurų.
Kinija ir Turkija buvo tarp šalių, iš kurių gauta daugiausia suklastotų maisto gaminių ir gėrimų, 2019 ir 2020 m. konfiskuotų prie ES išorės sienų.
Kas yra geografinės nuorodos?
Maisto gaminių ir gėrimų pramonė yra ES ekonomikos pagrindas, labai prisidedantis prie regionų plėtros, užimtumo ir darbo vietų kūrimo. Georgafinės nuorodos (GN) leidžia vartotojams pasitikėti kokybiškais gaminiais – nuo vynų iki tradicinių maisto gaminių – ir juos atskirti, o gamintojams – geriau parduoti savo produktus.
Naudojant šias nuorodas apsaugomi gaminių, kilusių iš konkrečių regionų ir turinčių savybių ar ypatybių, kurios iš esmės yra siejamos su ta geografine aplinka, pavadinimai.
ES GN sistemą sudaro saugomos kilmės vietos nuorodos (SKVN), saugomos geografinės nuorodos (SGN) ir garantuotų tradicinių gaminių (GTG) ženklai. Naudojant šiuos sertifikatus saugomas turtingas Europos kulinarinis paveldas, o vartotojams užtikrinamas autentiškumas bei kokybė. Šiuo metu Europos Sąjungoje yra užregistruota daugiau kaip 3 600 produktų, kuriems suteiktos geografinės nuorodos.
Prancūzija, Italija ir Vokietija pirmauja GN gaminių gamybos ir vartojimo srityse, o vien Prancūzijoje parduodama beveik 32 proc. ES GN gaminių. Vynai sudaro 54 proc. visų suvartojamų ES GN gaminių, todėl jie yra ypač pažeidžiami dėl galimo klastojimo. Kiti gaminiai, kuriems klastojimas daro didelį poveikį, yra alyvuogių aliejus, alus, mėsa, sūris ir pieno produktai.
Kaip vartotojai gali apsisaugoti?
Vykdant EUIPO kampaniją „Kas ant jūsų stalo?“ teikiami praktiniai patarimai pirkėjams, kaip apsisaugoti nuo suklastotų gaminių. Primygtinai raginama pirkti iš oficialių mažmenininkų ir platinimo tinklų, taip pat oficialių prekių ženklų interneto svetainių, kad būtų išvengta suklastotų prekių.
Norint įsitikinti, ar gaminys teisėtas, gali būti naudinga patikrinti ženklinimą bei kilmę ir ieškoti sertifikavimo logotipų. Pirkėjai turėtų ypač atkreipti dėmesį į oficialius ES geografinių nuorodų (GN) ženklus, pvz., SKVN, SGN ir GTG, kad įsitikintų, jog perkami gaminiai yra autentiški.
Taip pat svarbu atidžiai patikrinti pakuotę ir patį gaminį, nes padirbti gaminiai dažnai turi apdailos trūkumų arba rašybos klaidų.
Parengta pagal EUIPO pranešimą