Geležinkelio kelio kirtimas neleistinoje vietoje – vis dar pavojingas įprotis, kurio rizikos žmonės dažnai tinkamai neįvertina. Kertant geležinkelio kelius ar būnant šalia jų, svarbu žinoti, ką daryti, kai matote ženklus ir signalus. Svarbiausia – budrumas.
Pasak LTG grupės įmonės „LTG Kompetencijų centras“ saugos vadovo Martyno Čekanausko, traukiniai keičiasi, važiuoja tyliau, didėja jų greičiai, todėl laiko pasitraukti nuo geležinkelio kelio lieka vis mažiau. Dėl to geležinkelį kertantys asmenys turėtų būti itin budrūs ir elgtis atsakingai bei vadovautis kelio ženklais, šviesoforo ir garso signalais, užtvaro padėtimi ar eismo reguliuotojo signalais.
Kirsti geležinkelio kelius tam nepritaikytose vietose – neteisėta
„Pagrindinė taisyklė, kurią turi prisiminti asmenys: geležinkelio kelias skirtas tik riedmenų judėjimui, o jį kirsti pašaliniams asmenims leidžiama tik tam numatytose vietose – tai pėsčiųjų tiltai, perėjos, požeminiai tuneliai ir pervažos“, – primena saugos vadovas.
Itin pavojinga geležinkelio kelią kirsti per iešmus, kadangi esant jų centralizuotam automatiniam valdymui, traukinių eismo valdymo metu pašaliniai asmenys gali būti prispausti. Taip pat geležinkelio kelių tam nepritaikytose vietose neleistina kirsti su dviračiais, keturračiais ar kitomis transporto priemonės, kadangi dažnu atveju ant geležinkelio kelio jos užstringa.
M. Čekanauskas pastebi, kad geležinkelio riedmenys yra platesni už geležinkelio kelią, todėl būnant arčiau kaip 2,5 m nuo bėgių gali būti traumuotas arba paveiktas pravažiuojančio traukinio sukeliamų aerodinaminių jėgų.
Neteisėtas buvimas geležinkelio pavojingojoje zonoje draudžiamas ir užtraukia baudą nuo 90 iki 140 eurų.
Ilgas stabdymo kelias
Priklausomai nuo traukinio greičio ir svorio, jo stabdymo kelias gali siekti iki 2 km, todėl kirsti geležinkelį neleistinoje vietoje yra itin pavojinga. „Traukinys negali greitai sustoti. Skirtingai nei automobilis, jis negali apvažiuoti kliūties“, – sako M. Čekanauskas.
Pasak jo, traukiniai gali atvažiuoti netikėtai. Prekiniai traukiniai nevažiuoja nustatytu laiku. Keleivinių traukinių tvarkaraščiai gali keistis. Pravažiavus vienam traukiniui gali iš priešingos pusės važiuoti kitas traukinys. Jeigu esate šalia bėgių – visada tikėkitės ir saugokitės traukinio, įspėja ekspertas.
„Jeigu artėjate prie geležinkelio kelio, matote bėgius – galioja svarbiausia taisyklė: sustok, apsidairyk, įsiklausyk. Traukiniai gali atvykti bet kuriuo metu ir iš bet kurios krypties. Net jei yra tik viena linija – atidžiai pažiūrėkite ir į dešinę, ir į kairę. Ir tik įsitikinę, kad neartėja traukinys, saugiai kirskite bėgius“, – pažymi žinovas.
Net jei vienas traukinys jau pravažiavo, kitu keliu gali atvažiuoti kitas, kurio nesimatė ar nesigirdėjo. Todėl niekada nepraraskite budrumo.
Pavojai tamsoje ir blogu oru
Blogas matomumas ir prasti orai taip pat kelia didelę grėsmę. Sutemus arba geležinkelį kertant kreivėje, artėjančio traukinio gali nesimatyti. Pėstieji, ypač su vaikais, turėtų atminti, kad ant geležinkelio skaldos ar bėgių galima lengvai paslysti, ypač esant drėgnam orui, teigia M. Čekanauskas.
Be to, dėmesio atitraukimas naudojantis telefonu ar klausantis muzikos gali būti lemtingas. Žmogus susikoncentruoja į muziką ar pokalbį, o ne į artėjantį traukinį. Todėl visas dėmesį blaškančias priemones būnant šalia geležinkelio vertėtų susidėti į kuprinę ar kišenes.
Atidumas pervažose
Tiek dviratininkai, tiek pėstieji turėtų prisiminti, kad visais atvejais privalo duoti kelią traukiniui geležinkelio perėjose ir pervažose.
Praleisdami artėjantį traukinį, pėstieji turi sustoti prieš geležinkelio perėjos arba pervažos šviesoforą su pėsčiųjų simboliu, pervažos šviesoforą, pakeliamąjį užtvarą, o jeigu jų nėra – ne arčiau kaip 2,5 m atstumu nuo kraštinio bėgio. Jei perėjoje yra geltona linija, reikia sustoti prieš ją.
„Geležinkelio pervažoje degant raudonam šviesoforo signalui – sustokite, kol pasikeis signalas. Pervažą galima kirsti tik mirksint baltam geležinkelio signalui. Neikite aplink nuleistą užtvarą. Prieš eidami, įsitikinkite, kad prie geležinkelio pervažos neartėja traukinys“, – sako M. Čekanauskas.
Elgesys peronuose taip pat svarbus. Reikia stovėti saugiu atstumu nuo bėgių, neperžengti keleivių perono kraštą žyminčios linijos ir neiti prie traukinio, kol jis visiškai nesustojo.
Parengta pagal „LTG Kompetencijų centro“ pranešimą