Valstybinės reikšmės keliuose Lietuvoje beveik 13 proc. tiltų yra blogos būklės, likusi tiltų dalis siekia 50-60 metų amžių, todėl artimiausiu metu ir jų būklė gali sparčiai blogėti. Siekdama prailginti tiltų, kurių būklė dar yra patenkinama, tačiau nesiimant veiksmų gali sparčiai blogėti, eksploatacijos trukmę, „Via Lietuva“ iniciavo viešąjį pirkimą tiltų elementų taisymo darbams. Šis sprendimas padės užkirsti kelią tiltų degradacijai ir užtikrins ilgesnį jų tarnavimo laiką.
Norint sustabdyti tiltų būklės blogėjimą, „Via Lietuva“ paskelbė kelių statinių, esančių valstybinės reikšmės keliuose, taisymo darbų viešąjį konkursą. Sudaryta sutartis leis paprasčiau organizuoti tiltų ir viadukų priežiūrą bei, esant poreikiui, atlikti nesudėtingus tiltų eksploatacijos trukmės užtikrinimo darbus: deformacinių tilto siūlių atnaujinimą ir pan. Taip bus užkirstas kelias sparčiam tiltų nusidėvėjimui.
Ruošiamasi sutvarkyti apie 40 tiltų
Planuojama, jog vykdant šiuos darbus, per 2 metus, prevenciškai bus sutvarkyta iki 40 tiltų visoje Lietuvoje. Šių darbų kaina sieks apie 4 mln. eurų.
„Svarbiausias prioritetas – saugumas. Deja, bet tokią prastą tiltų ir viadukų situaciją paveldėjome, todėl delsti dar kelerius metus ir rizikuoti savo bei per mūsų šalį keliaujančių vairuotojų gyvybe nebegalime. Vykdant šiuos darbus prevenciškai pavyks sutvarkyti keliasdešimt objektų visoje Lietuvoje. Tačiau prevencija – ilgo kelio pradžia. Dedame visas pastangas, kad kritinės būklės tiltų ir viadukų skaičius šalyje per artimiausius metus ženkliai sumažėtų, o galiausiai nesaugios susisiekimo infrastruktūros išvis nebeliktų“, – sako susisiekimo viceministras Rioderikas Žiobakas.
Laiku pakeisti tiltų deformaciniai pjūviai sustabdys spartų žemiau esančių laikančiųjų tilto konstrukcijų irimą. Tinkama ir savalaikė vandens surinkimo bei nuvedimo sistemos priežiūra nuo irimo padės apsaugoti laikančiąsias statinio konstrukcijas – perdangos sijas ir atramų elementus. Paprasti, tačiau efektyvūs gelžbetoninių konstrukcijų lokalių pažaidų remonto darbai, naudojant remontinius betono mišinius, leis pristabdyti tilto defektų vystymosi procesus. Tokie sprendimai statinio eksploatavimo laikotarpį prailgins bent 5 metais.
„Sparčiai blogėjanti tiltų būklė Lietuvoje jau tapo tendencija. Nors tiltų ir viadukų būklė tiesiogiai lemia eismo saugumą, tinkamas dėmesys iki praėjusių metų jiems skirtas nebuvo. Vertindami ribotas finansavimo galimybes atnaujinti visus šalies tiltus, šiais metais papildomą dėmesį skirsime tiltams, kurie jau kitąmet gali tapti nepravažiuojami, dėl eismo saugumo dėl jų staiga pablogėjusios būklės gali būti ribojamas eismo judėjimas. Tam, kad tiltai tarnautų ilgiau, būtina imtis kompleksinių priemonių, viena jų – prailginti „ant ribos“ esančių tiltų eksploatacijos laikotarpį“, – teigia „Via Lietuva“ Infrastruktūros ir palaikymo grupės vadovas, l. e. p. generalinis direktorius, Martynas Gedaminskas.
Lėšų tiltams daugėja
Per pastaruosius ketverius metus investicijos į tiltus padidėjo daugiau nei tris kartus (lyginant 2021–2024 m. ir 2017–2020 m.), per šį laikotarpį sutvarkyti 94 tiltai. Vien praėjusiais metais „Via Lietuva“ į tiltų atnaujinimą ir remontą investavo rekordinę sumą – daugiau nei 75 mln. eurų. Palyginimui, 2021 m. tiltų remontams skirta suma siekė vos 14 mln. eurų.
2024 metais „Via Lietuva“ tęsė svarbiausių tiltų rekonstrukcijos projektus, tarp kurių: baigta A. Meškinio tilto rekonstrukcija, inicijuoti tiltų per Dubysą ir Nevėžį atnaujinimo darbai Raseinių ir Kėdainių rajonuose, baigtas tvarkyti Marvelės viadukas Kaune. Tiltų remontų darbai praėjusiais metais vyko visoje Lietuvoje, iš viso valstybinės reikšmės keliuose sutvarkyta daugiau nei 30 tiltų ir viadukų.
Primename, kad visi valstybiniai keliai ir jų infrastruktūra yra finansuojami iš Vyriausybės Kelių plėtros ir priežiūros programai skiriamų lėšų. Šiuo metu, norint sutvarkyti visus blogos būklės tiltus (118 vnt.) reikalingos investicijos siekia daugiau nei 500 mln. Eur (t. y. daugiau nei visas šių metų Kelių plėtros ir priežiūros programos biudžetas). Periodinė tiltų priežiūra yra vienas iš būdų užtikrinti, kad tiltai ir viadukai tarnautų ilgiau bei šių statinių degradacija būtų stabilizuota. Prevenciniai tiltų remonto darbai padės efektyviai pratęsti jų eksploatavimo laikotarpį.
Bendrovė „Via Lietuva“ rūpinasi daugiau nei 21 000 km valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1 500 tiltų, viadukų, tunelių ir daugiau nei 2 000 km pėsčiųjų ir dviračių takų. 2023 m. bendrovėje, kartu su nauja vadovų komanda, buvo parengta ir pradėta įgyvendinti įmonės pokyčių programa. 2024 m. bendrovėje buvo tęsiami transformacijos procesai, lėmę išaugusius įmonės rodiklius ir pasiektus akcininko iškeltus tikslus.