Atkuriamas Klaipėdos pilies bokšto tūris pamažu įgauna pavidalą. Ant piliavietės šlaitus jau praaugusio mūro sienų ką tik užkelta stogo konstrukcija. Statybas žada baigti kitų metų gegužę.
Istorinė miesto dominantė
Kaip praneša uotamiesčio savivaldybė, tai sudėtingas procesas – 30 tonų sveriantis bokšto smailės (špiliaus) karkasas su dalimi pritvirtintų gegnių ne tik turėjo būti užkeltas ant raudonų plytų sienų – tai turėjo būti padaryta tiksliai: 12 sijų turėjo sutapti su 12 bokšto metalinių sutvirtinimų, o tvirtinimo ertmės turėjo „sueiti“ milimetras į milimetrą.
„Jau matome visą atkuriamo Klaipėdos pilies bokšto tūrį. Tai be galo svarbus projektas miestui – bus atkurta istorinė architektūrinė miesto dominantė, bokštas neabejotinai taps vienu iš esminių Klaipėdos tapatybės ženklų, praturtins miesto architektūrinį peizažą.
Glaudžiai bendradarbiaudami su darbus vykdančiais restauratoriais kartu siekiame, kad atkuriamas bokštas būtų ne tik vaizdiškai įspūdingas, bet ir būtų apgalvoti bei užtikrinti visi reikiami parametrai sėkmingam bokšto eksploatavimui“, – sako Klaipėdos vicemeras Algirdas Kamarauskas.
Pasak bokšto atkūrimo projektą įgyvendinančios bendrovės „Pamario restauratorius“ vadovo Aldo Kliuko, planuojant darbus atidžiai buvo stebimos meteorologinės sąlygos, bent kiek stipresnis vėjas galėjo būti rimtas trukdis sujungiant dvi bokšto dalis.
„Tai – sudėtingiausias technologinis sprendimas, kurį yra tekę įgyvendinti“, – sakė jaudulio dėl bokšto viršūnės pakėlimo neslėpęs UAB „Pamario restauratorius“ vadovas.
Bendrovės istorijoje analogiškų sprendimų yra buvęs ne vienas: taip ant vieno iš senųjų Klaipėdos universiteto pastatų buvo užkeltas iš anksto sumontuotas bokštas su laikrodžiu, ant Plungės dvaro rūmų stogo sugrąžinta trijų deivių skulptūrinė kompozicija, tačiau atstatomo Klaipėdos pilies bokšto karūnavimo operacija išsiskiria rekordiniais rodikliais: 20 metrų aukščio bokšto smailė kelta į 30 metrų aukštį, tam pasitelktas 400 tonų galios kranas.
Suprojektuotas pagal išlikusią istorinę medžiagą
Baigus užkėlimo darbus ant špiliaus karkaso bus sumontuotos likusios gegnės ir prasidės stogo dengimo darbai. Galutinis bokšto siluetas turėtų pasimatyti vėlyvą rudenį. Atkūrimo projektuotojas – „Uostamiesčio projektas“ (arch. A. Stripinis, G. Datkūnas, S. Stripinienė; konstruktorius A. Preikšaitis).
2022 metų lapkritį pradėtas įgyvendinti Klaipėdos pilies didžiojo bokšto rekonstravimo, atkuriant istorinį tūrį, projektas turi būti užbaigtas iki 2025 m. gegužės 31 d.
Atkūrus bokštą centrinėje miesto dalyje atsiras gerai matomas istorinio tūrio siluetas, kviečiantis ne tik įvertinti realų buvusios pilies aukštį, bet ir užeiti, pakilti į bokšto viršų, apžvelgti vieną gražiausių Klaipėdos miesto teritorijų: pilies teritoriją, P. Lindenau pastatų kompleksą, Danės upę, senamiestį ir naujamiestį, Smiltynę.
Numatomas bokšto aukštis – 47 metrai. Toks pastato aukštis yra nurodytas istoriniuose šaltiniuose. Bokštas suprojektuotas išnagrinėjus išlikusią istorinę medžiagą, įvertinus panašaus laikmečio kitų Europos pilių architektūrinius sprendimus.
Bokšto pirmame aukšte žadamas pilies lankytojų žinių centras, kitose bokšto erdvėse numatoma 19–20 amžių sandūros Klaipėdos miesto technikos ir technologijų pažangos paroda, joje lankytojai galės susipažinti su svarbiausiais miesto civilizaciniais ženklais, viršutiniame aukšte, 25 m lygyje, veiks apžvalgos aikštelė.
Parengta pagal Klaipėdos savivaldybės ir PILOTAS.LT pranešimą