Sekmadienis, 15 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

A. Butkus. Kuršių ir žemaičių kovos XIII a.

1260 07 13 kuršių žemėje, prie Durbės ežero (dabar Liepojos r., Latvija) įvyko Durbės mūšis

Alvydas Butkus, www.alkas.lt
2024-07-15 09:58:03
5
Durbės mūšis. E. Žiauberio piešinys, 1985 | vle.lt nuotr.

Durbės mūšis. E. Žiauberio piešinys, 1985 | vle.lt nuotr.

Kuršiai buvo artimiausi žemaičių kaimynai, XIII a. jau daug kur pietinėje dalyje su jais gyvenę pramaišiui dėl žemaičių ekspansijos Vakarų kryptimi.

Su žemaičiais sugyvenę visaip – ir geruoju, ir piktuoju. Kronikos mini žemaičių reidus į Kuršo gilumą ir prisiplėšto turto bei kuršių belaisvių parsigabenimus. Tačiau kovos su kalavijuočiais (nuo 1237 m. – su Livonijos kryžiuočiais) darė žemaičius ir kuršius sąjungininkais, nors tradicijos paplėšikauti Kurše žemaičiai neatsisakė.

Kovai su žemaičiais ir kuršiais Livonijos kryžiuočiai 1252 m. įsitvirtino Klaipėdoje (kronikose – Mimele, Memell)). Ši tvirtovė turėjo ir strateginę paskirtį – Klaipėda turėjo užtikrinti Livonijos ir Prūsijos kryžiuočių žemių fizinę jungtį pajūriu.

Tiesą sakant, pirmieji šią grėsmingą jungtį mėgino nutraukti ne žemaičiai su kuršiais, bet sembai, sumanę „tą varnų lizdą išdraskyt” (LEK 3758). Atplaukę prie Klaipėdos laivais, mėgino šturmuoti pilį, tačiau nesėkmingai. Atsakomasis kryžiuočių žygis į Sembą irgi nebuvo sėkmingas: kryžiuočiai Sembą pasiekę Kuršių nerija, praardę sembų pastatytą gynybinę medžių sąvartą.

Apylinkes nusiaubusius ir turto prisiplėšusius kryžiuočius sembai patykoję ties sąvarta ir mūšyje juos beviltiškai sumušę bei atsiėmę savo mantą. Žygyje dalyvavęs Livonijos ordino magistras Ano Zangerhauzenietis su likusiais gyvais kryžiuočiais tik per plauką išsigelbėjęs (LEK 4060-4074).

Netrukus žemaičiai, vadovaujami Alemano (Elemano), įsiveržė į Kuršą, prisiplėšė turto ir išsivarė su savimi kuršių vyrų ir moterų. Žygio motyvas esą buvęs kerštas kuršiams už tai, kad šie apsikrikštiję ir tapę kryžiuočių pavaldiniais (LEK 4080-4128).

Ir vėlgi magistras Ano, pasitelkęs kuršius, lyvius, latgalius, estus, kai kuriuos lietuvius [1], grasinimu įtraukęs žiemgalius, surengė keršto žygį į Žemaitiją, kur niokojo ir degino namus, net šieno kupetas, grobė turtą ir žmones, o ko negalėjo pasiimti kartu, tuos žudė vietoje.

Į šį kruviną darbą įsitraukė ir kariuomenę lydėję pranciškonai vienuoliai. Žemaitijos siaubimas truko devynias dienas, po to visi sėkmingai pasiekė savo namus (LEK 4150-4305).

Kai 1256 m. atsistatydino Prūsijos ordino vyriausiasis magistras Popė, į jo pareigas buvo išrinktas Livonijos magistras Ano – matyt, ir už nuopelnus kovose su sembais ir žemaičiais. Livonijos magistru buvo paskirtas Karaliaučiaus komtūras Burchardas Hornhauzenietis (LEK 4350-4400).

Atvykęs į Livoniją, nusiuntė dovanų Lietuvos karaliui Mindaugui, šis apsidžiaugęs ir atsakęs tuo pačiu. Tokia draugystė, pasak kronikininko, „nepatikusi pagonims“ (LEK 4451-4461).

1257 m. Burchardas sumanęs aplankyti ir apžiūrėti Klaipėdos pilį, kuri sykį buvo „lietuviams, vadinamiems žemaičiais” (die den Lettowen, die Sameiten sin genant), žalos pridariusi.

Atvykęs sužinojo, kad „išdidieji pagonys“ netoliese miške yra įsirengę stovyklą. Surinkęs 40 kryžiuočių ir pasitelkęs 500 kuršių, stojo į mūšį. Jame abi pusės patyrusios didžiulius nuostolius, pats magistras buvęs sužeistas.

Vokiečiai pasitraukė  į Klaipėdos pilį, magistras, kiek apsigydęs, grįžo Rygon, kur ėmė brandinti kerštą žemaičiams. Tačiau netrukus sulaukęs žemaičių pasiuntinių, kurie pasiūlę taikytis. Atskirai pasitaręs su saviškiais, magistras pasiūlė dvejų metų taiką, pasak kai kurių istorikų, žaizdoms užgydyti (Šterns 2002, 251). Žemaičiai siūlymą priėmę ir prisiekę [2] (LEK 4463-4630).

Praėjus dvejiems metams (1259), žemaičiai taikos nepratęsė. Pasak LEK, žyniui paaukojus gyvulį ir išbūrus sunkų, bet sėkmingą žygį, 3000 žemaičių įsibrovė į Kuršą „kovoti su krikščionimis“ ir prisigrobti arklių, karvių, dvimečių veršių, paimti į nelaisvę kuršių žmonų, vaikų, tarnų ir tarnaičių.

Pasižadėta paaukoti dievams trečdalį grobio, o likusį džiugiai pasidalyti, nes tą grobį iki tol kuršiai paėmę savo „piktu kalaviju“ (LEK 4669-4713). Ši užuomina verčia manyti, kad kuršiai irgi yra plėšikavę žemaičių žemėse.

Kryžiuočių ir kuršių atsakas netruko. Ties Skuodu (1259) susiremta su žemaičiais, dar ir tikintis išvaduoti jų turimus kuršių belaisvius.

Tačiau mūšio metu dalis kuršių, buvusių kryžiuočių kariuomenėje, ėmė palikinėti kautynių lauką. Kryžiuočiai mūšį pralaimėjo.

Pergalės paskatinti, žemaičiai, pasak kronikininko, vėl ėmė planuoti žygį į Kuršą (LEK 4879-4881).

Durbės mūšio peripetijos

1259 m. ir Livonijos, ir Prūsijos kryžiuočiai, norėdami sustiprinti Kuršo-Klaipėdos-Prūsijos jungtį, Karšuvoje dešiniajame Nemuno krante pastatė Jurgio (Jurbarko) pilį, kurioje įkurdino jungtinę Livonijos ir Prūsijos kryžiuočių įgulą (PDK III 83). 1260 m., ruošdamiesi susikauti su žemaičiais, Livonijos kryžiuočiai ėmė telkti ne tik kuršius, bet ir estus, taip pat Pomeranijos lenkus, pavergtuosius sembus, manoma, kad ir latgalius bei lyvius (Zeļenkovs 2002, 10).

Vokiečiams rankas atrišo tai, kad  Mindaugas 1253 m. mainais į karūną Livonijai buvo užrašęs dalį Lietuvos vakarinių žemių, tarp jų Karšuvą ir kai kurias kitas Žemaitijos sritis, tad Livonijos ordinas visomis pastangomis stengėsi tose žemėse įsitvirtinti. Rengdamiesi žygiui, kryžiuočiai pristatė Jurbarko pilies įgulai maisto.

Čia juos pasiekusi žinia, kad žemaičiai vėl įsiveržė į Kuršą (PDK III, 84), tad kryžiuočiai pasuko į ten. Apie 4000 žemaičių siaubė kuršius, paėmė į nelaisvę daug kuršių moterų ir vaikų ir jau varėsi juos į Žemaitiją (PDK III, 84), kai ties Durbės upe jiems kelią pastojo Burchardo Hornhauzeniečio ir Heinricho Botelio vadovaujama jungtinė kryžiuočių kariuomenė.

Pasak Petro Dusburgiečio, prieš mūšį kuršiai nuolankiai paprašę, kad pergalės atveju jiems būtų sugrąžintos žemaičių pagrobtos jų moterys ir vaikai. Vokiečiai būtų sutikę, tačiau tam pasipriešinę „kiti Prūsijos ir Livonijos žmonės“ (kaip spėjama, vietinių tautų atstovai), pareiškę, kad „su jų belaisviais bus pasielgta taip, kaip reikalauja elgtis visiems žinomi karo papročiai“ (PDK III, 84), todėl magistras kuršių prašymą atmetęs.

Todėl vos prasidėjus mūšiui, įskaudinti kuršiai iš jo pasitraukė, jų pavyzdžiu pasekė ir estai (PDK šito nemini).

LEK kuršių pasitraukimą aiškina jų noru atsikratyti vokiečių valdžios, jei šie mūšį pralaimėtų: „tada be ponų mes gyvensim, ir vokiečiams taip pat suduosim, kurie Kurše yr apsistoję“ (LEK 5610-5612).

Štai čia prasideda šaltinių informacijos skirtumai. Petras Dusburgietis teigia, jog pasitraukusieji kuršiai mūšio metu smogė vokiečiams iš užnugario ir taip nulėmė mūšio baigtį. LEK šito fakto nemini – joje rašoma, kad kovos lauke liko tik kryžiuočiai ir sembai (LEK 5635-5636); kryžiuočiai kuršių ir estų pasitraukimą pastebėjo ne iškart, o tik tada, kai „apsupo juosius pagonybė“ (LEK 5625-5629).

Faktą, kad iš mūšio pasitraukė „beveik visi abiejų žemių žmonės“, mini ir Petras Dusburgietis. LEK kuršius apibūdina kaip apgavikus, o apie estus rašoma, kad jie „bėgo taip, kaip įprasta jiems“  (LEK 5630-5633).

Lieka klausimas, ar kuršiai grįžo į mūšio lauką ir padėjo lietuviams iškovoti pergalę, ar tiesiog išsiskirstė ir mūšyje nedalyvavo [3]. Yra nuomonė, kad labiau tikėtina pastaroji, t. y. LEK versija (Zeļenkovs 2002, 14), nes ši kronika rašyta daugiau kaip 30 metų anksčiau nei Dusburgiečio [4], vadinasi, yra arčiau įvykių.

Be to, LEK yra skirta Livonijos įvykiams ir karinei politikai nušviesti, o Petro Dusburgiečio kronikos šerdis yra Prūsijos įvykiai, tad LEK informacija apie Durbės mūšį esanti patikimesnė.

Tačiau bet kuriuo atveju kuršių bei estų, o netrukus ir kitų vietinių žemių žmonių pasitraukimas nulėmė mūšio baigtį. Likę gyvi vokiečiai ir sembai mėgino gelbėtis bėgdami ir slėpdamiesi miško brūzgynuose. 

Be to, buvo taip apimti panikos, kad, atrodo, net nemėgino gintis nuo juos persekiojusių lietuvių: pasak Petro Dusburgiečio, „trys ar keturi priešai nukaudavo šimtą krikščionių arba juos gėdingai išsklaidydavo“.

Pralaimėjimas Durbės mūšyje kryžiuočiams buvo skaudžiausias ir sunkiausias per visą XIII a. – mūšyje žuvo 150 riterių, pats Livonijos ordino magistras Burchardas, Prūsijos kariuomenės maršalas Heinrichas Botelis.

Po mūšio sukilo Livonijos kuršiai (pietvakarinė dalis) su žiemgaliais, Prūsijoje prasidėjo Didysis prūsų sukilimas, trukęs 14 metų, taikos sutartį su Livonija nutraukė Mindaugas.

Tolesnei kovai su Ordinu kuršiai pasiprašė Lietuvos pagalbos [5] ir ją gavo (LEK 5734-5744), kartu su lietuviais išvijo iš pilių kryžiuočių įgulas ir jas pakeitė savomis. Kuršiai nesitenkino vien tik atvira kova, bet naudojo ir kitus jos būdus. [6]

Durbės mūšis iš dalies lėmė ir tolesnį Lietuvos valstybės likimą, nes sukilimai ilgam sukaustė kryžiuočių jėgas Livonijoje bei ypač Prūsijoje ir neleido pasinaudoti valdžios suirute, kilusia Lietuvoje netrukus po Mindaugo žūties 1263 m. 

Kuršių pavergimas

Tiesą sakant, Kurše kryžiuočiai greitai atgavo jėgas. Jau po metų (1261) jie surengė žygį į Vakarų Kuršą ir apsiautė Dzintarės / Dzinterės pilį (Tebros ir Aluokstės upių santaka ties Aprikiais į pietryčius nuo Paviluostos), kurioje buvo mišri kuršių ir lietuvių (žemaičių) algininkų įgula. LEK smulkiai aprašo pilies nusiaubimą: kryžiuočiai primetė į apsauginį griovį medienos ir ją padegė.

Ugnis netruko persimesti į pilį. Mėginusius iš jos ištrūkti gynėjus vokiečiai žudė ir mėtė atgal į liepsnas; ištrūkti leidę tik moterims ir paaugliams (der jungen Kûren), čia pat ir jas, ir juos imdami nelaisvėn (LEK 5942-5972).

Sudeginę Dzintarę, kryžiuočiai nuskubėjo prie Aizputės pilies, kurios gynėjai jau žinojo Dzintarės įvykius, tad pasidavę be mūšio. Vokiečiai, paėmę įkaitais kilmingųjų vaikus, džiūgaudami grįžo į Kuldygą bei Rygą (LEK 5978-5995).

1263 m. drauge su gynėjais buvo sudegintos Kretingos bei Impilties pilys (Vartbergė IV, 1), Lažos pilis (LEK 6825-6839), mažai tesipriešinusi pasidavė Merkės (Nerkės?) pilis [7] (LEK 6847-6861), be mūšio pasidavė Gruobinia, kurios pilėnams buvo liepta išsikelti kitur (apsistojo Kuldygoje) (LEK 6866-6881). Pasidavusias pilis kryžiuočiai taip pat sudeginę.

1265 m. kryžiuočiai pritykina, užima ir sudegina Griežės pilį (netoli Varduvos ir Ventos santakos), kurios pilėnai esą buvę ketinę pulti Kuldygą. Iš šios pilies kryžiuočiai prisigrobia įvairaus turto, išsiveda belaisvių vyrų, moterų, išgena arklių, galvijų (LEK 7226-7295).

1267 m. Rygoje su kuršių sukilėlių kilmingaisiais sudaroma taika. Ordino magistras Oto Liuterbergietis atleidęs kuršiams jų padarytas skriaudas, bet pareikalavęs iš kuršių atsisakyti tolesnių keršto karų.

Kadangi sutartyje kalbama apie visą Livonijos valdytą Kuršą, manoma, jog į Rygą buvo atvykę ir Ordinui pavaldžių Kuršo sričių atstovai, kurie padėję vokiečiams įkalbėti maištinguosius gentainius sutikti su vokiečių iškeltomis sąlygomis ir primestomis prievolėmis (Šterns 2002, 254).

Sutartis buvo surašyta lotyniškai, tačiau išlikęs tik jos vėlesnis vokiškas vertimas. Žinant to meto vokiečių raštininkų praktiką, abejojama, ar kuršių delegatų žodžiai sutartyje apskritai buvo minėti (Šterns 2002, 254). Nuo to laiko apie kokį nors kuršių pasipriešinimą vokiečiams kronikos nerašo.

Literatūra

LEK – Livonijos eiliuotoji kronika. Naudotasi latviškuoju leidimu ir vertimu: Livländische Reimchronik / Atskaņu hronika. Valža Bisenieka atdzejojums no vidusaugšvācu valodas. Rīga, 1998. (Skaitmenys rodo eilučių numerius.)

PDK – Petras Dusburgietis. Prūsijos žemės kronika. Vilnius, 1985.

Šterns 2002 – Šterns, Indriķis. Latvijas vēsture 1180-1290: Krustakari. Rīga.

Vartbergė – Henrikas Latvis, Hermanas Vartbergė. Livonijos kronikos. Vilnius, 1991.

Zeļenkovs 2002 – Zeļenkovs, Andris. Durbes kauja 1260. gada 13. jūlijā. Kuršu lomas atainojums vēstures avotos. // Latvijas kara muzeja gadagrāmata III. Rīga. 8.-17. lpp.

Išnašos

[1] LEK mini Tušį ar Tužį (Tûsche, Tusze), Milgeriną (Milgerin) ir Gingeikį (Gingeike, Gindeikis?). Pasak istorikų, tai galėję būti sritiniai šiaurės Lietuvos kunigaikščiai (Pasvalio-Pakruojo ruožas; žr. LEK 142-144 komentarus p. 326).

[2] Apie priesaiką ir jos nelaužymą pasakyta taip: „Juk prie kilpos tai prisiekta“ (LEK 4614). Matyt, žemaičiai šį kartą buvo prisaikdinti vokiečiams įprastu būdu – prie kokio nors kultinio daikto ar objekto, turinčio tiesioginę paskirtį. Šiaip dažniausiai būdavo leidžiama prisiekti pagal kiekvienai šaliai įprastą tradiciją. Baltams tai būdavęs gyvulio aukojimas ir pasitepimas jo krauju.

[3] Pasitraukę iš mūšio, kuršiai, kaip spėjama, grįžę į savo gretimas apylinkes, iš kurių jie tikriausiai ir buvę pašaukti. Tai įrodo po metų  įvykęs kryžiuočių kerštas kuršiams – Dzintarės pilies sudeginimas ir netoliese esančios Aizputės pilies paėmimas tuo pačiu žygiu; abi pilys yra tame pačiame regione, kaip ir Durbė (Šterns 2002, 252).

[4] Livonijos kronika datuojama 1290-1296 m., Petro Dusburgiečio „Prūsijos žemės kronika“ – 1326 m.

[5] Prašydami jos, kuršiai siūlė atsižvelgti į jų poelgį Durbės mūšyje – kad jie reikiamu momentu ir greitai pasitraukė (LEK 5737-5739).

[6] Pergalės įkvėptas Vartajos (la. Vārtāja, vok. Warrach) pilies valdytojas Utilis, vienas iš kuršių sukilimo vadų, nujojo į Kuldygą, kur apsimetęs krikščioniu bei Ordino šalininku, prašęs komtūrą pagalbos. Komtūras davęs jam talkon 8 kryžiuočius, tačiau šie Vartajos pilyje buvę suimti ir 7 iš jų sudeginti ar sukapoti, aštuntasis ištrūkęs (LEK 5760-5809).

[7] Tiksli pilies vieta nežinoma. Spėjama, kad ji galėjusi būti už 6 km į pietvakarius nuo Aizputės (žr. LEK komentarą 242 p. 338).

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Atidaroma nauja paroda „Mažeikių kraštas: tarp kuršių, žiemgalių ir žemaičių“
  2. A. Butkus: Tauta yra kalboje
  3. A. Butkus. Mindaugas ir latgaliai
  4. A. Butkus. Baltų krikštas ir krikščionėjimas
  5. A. Butkus. Lietuvos valstybingumo pobūdžiai ir jų interpretacijos
  6. A. Butkus, S.M. Lanza. Kaip baltai tampa gotais
  7. T. Baranauskas. Šalčininkų istorijos pradžia – laisvės kovos
  8. A. Butkus. Palemoniškosios legendos kontekstas
  9. A. Butkus, V. Butkienė. Kitaip nei lietuviai, latviai nepatyrė žeminimo ar kalbos ignoravimo
  10. Gyvosios istorijos šventė žemaičių dvasią žadins ant piliakalnio Kartenoje (video)
  11. „Aktualioji istorija“: Sūduva XIII amžiuje
  12. „Aktualioji istorija“: XIII amžius grožinėje literatūroje
  13. Bus paminėta didžiausia XIII a. baltų pergalė prieš kryžiuočius
  14. „Aktualioji istorija“: Kaip XIII amžiuje Žemaitija išgelbėjo Lietuvą? (video)
  15. Telšiuose paminėta Žemaičių vienybės diena

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 5

  1. skt. says:
    11 mėnesių ago

    Už Latvijos sienos, palei Liepojos plentą , aplink Rucavą randame vietoves Geistauti ( Geištautai?), Katuži ( Katužiai?), Meiriške, Žvinguli ( latviškai , ko gero,turėtų būti Zviguli), Kakiškė,Kalniški. Gal čia žemaičių kažkada gyventa?

    Atsakyti
  2. Vilna says:
    11 mėnesių ago

    Pirmiausiai derėtų pabrėžti, kad kuršiai gyveno pajūryje. Jų pragyvenimo šaltinis buvo susijęs daugiau su jūros gėrybėmis, jūrine veikla. Dėl to žemdirbystės – feodalizmo plėtojimasis Kurše vėlavo lyginant su gyvenusiomis toliau nuo jūros baltų gentimis. Lietuviai žemaičiai kuršių žemėse plėtojosi visų pirma keldamiesi iš Užnemunės kaip žemdirbiai kartu su dvarų kūrimu bei per tai vykusiu kuršių lietuvinimu. Iš šio proceso gavosi lietuvių kalbos žemaičių tarmė. Taigi žemaičių ekspansija į Kuršą, regis, buvusi taiki. Straipsnį pavadinti „Kuršių ir žemaičių kovomis XIII a.“ nelabai pritiktų. Juolab, kad su kuršiais lietuvių žemaičių susikauta tik jau esant jiems livoniečiais.

    Atsakyti
    • skt. says:
      11 mėnesių ago

      Gal tamsta ir teisus, bet juk ir kai kurie lietuvių kunigaikščiai kovodavo tarpusavyje ( Kaributas prieš Kęstutį) , o ir žiemgalių kunigaikštis Vieštartas susidėjo su kalavijuočiais kovoje prieš lietuvių kunigaikštį Žvelgaitį. Vėliau Vieštartas pats sudarė sutartį su žemaičiais kovai su kalavijuočiais, bet buvo per vėlu.

      Atsakyti
      • Vilna says:
        11 mėnesių ago

        Esmė čia tokia, kad žiemgaliai su lietuviais kovėsi dėl prekybos Dauguva kontroliavimo ir aptarnavimo išlaikymo savo priklausomybėje, bet kaip konkurentas radosi Livonijos ordinas, kuris, susidėjęs su Polocku, palaipsniui ir vienus ir kitus iš to biznio išstūmė.

        Atsakyti
  3. Vilna says:
    11 mėnesių ago

    Vilna
    Your comment is awaiting moderation
    4 sekundės ago
    Durbės mūšio įvykio ir jo tikrumo aplinkybių niekas detaliau per tuos Laisvės metus, galima sakyti, kaip ir nepatyrinėjo, nors dabar laikoma jo įvykimo vieta istoriniame kontekste kelia abejonių. Vienas iš svarbių faktų Durbės mūšio vietai nustatyti turėtų būti kryžiuočių 1259 m. pasistatytos Jurgio (Georgenburgo) pilies vietos pagrįstesnis pasiaiškinimas, kadangi nuo tos pilies patraukusi jungtinė kryžiuočių kariuomenė pastojo kelią lietuviams žemaičiams ties Durbe, kur ir įvyko minėtas mūšis. Vandenų ar vietų pavadinimu Durbė galėjo būti ne vienas, be to, jie galėjo būti atsinešti persikeliančių žmonių grupių (genčių) iš vienos vietos į kitą. Taigi dėl buvimo vietos tam tikru pavadinimu dera pasidairyti. Jurgio pilį tapatinti su Jurbarko pavadinimu, dar ir laikant, kad ją kryžiuočiai pasistatė dešiniajame Nemuno krante, labai jau neišeina. Vargu, kad kryžiuočių pilies Georgenburgo pavadinime esantį Jurgio vardą, būtų galima įžvelgti Jurbarko (Jūrbarko) pavadinime. Akivaizdu, kad jis yra sudurtinis žodis ir gali būti IXa. amžiuje šaltinyje paminėto Seaburgo, iš kurio atvykusi švedų kariuomenė užpuolė Apulės pilį, vertimas, nes senovės germ. ‚sea‘ yra jūra. Beje, ir tradicija, jog Jurbarkas – jūros uostas, lietuvių atmintyje yra menama iki šiol. Tai viena. Antra, logiška, kad tą Jurgio pilį kryžiuočiai galėjo imtis statyti tik Mindaugo 1253 m. dovanotose žemėse (teisinė pusė), o jos – tiek Dainava, tiek ir Karšuva tais laikais piklausė Mindaugui ir buvo kairėje Nemuno pusėje – Užnemunėje. Taigi Jurbarkas, esantis dešinėje Nemuno pusėje, negalėtų būti laikomas Jurgio pilies vieta ir šia prasme. Beje, čia dera paminėti, kad Karšuvos pavadinimas į Žemaitiją yra atsineštas nuo Šešupės > Šeštupės krantų vėliau. Veikiausiai karšuviai į Žemaitiją kėlėsi Mindaugo valdymo pabaigoje ir Traidenio laikais. Tad Mindaugas tegalėjo dovanoti ir dovanojo Ordinui to meto jam priklausančią dar Užnemunėje esančią Karšuvą. Atsižvelgiant į šiuos faktus, labiau tikėtina, kad tą Jurgio pilį kryžiuočiai pasistatė Dainavos žemėje, o lietuviai žemaičiai – Mindaugo priešininkai – užpuldinėjo ir siaubė, tarp jų ir 1260 metais „vėl užpuolė“ ne Kuršą, bet karaliaus Mindaugo dovanotą Užnemunės Karšuvą. Čia LEK ir Dusburgo kronika minėdamos Kuršą akivaizdžiai jį painioja su Mindaugo dovanotąja Karšuva. Vertinant faktų visumą konkrečiai, Jurgio pilį kryžiuočiai galėjo pasistatyti Alytuje (Dainavos sostine laikomas), kairėje Nemuno pusėje esančiame Radžiūnų piliakalnyje, kur ne per toliausiai nuo jo yra iki šiol išlikęs Jurgiškių kaimas, laikant jo pavadinimą kryžiuočių pastatytos Jurgio pilies palikimu. Istoriografijoje minima, kad Jurgio pilyje kryžiuočiai buvo sutelkę ir maisto atsargų, taigi buvo pasirengę iš jos plėšimų reidams į Lietuvą ir taip užtikrinti ramesnį gyvenimą neseniai pastatytoje Klaipėdos (Memelio) pilyje, Kurše, pajūryje. Tačiau 1260 m. rengdamiesi iš Jurgio pilies plėšimo reidui į Lietuvą, gavo žinią, kad 4000 lietuvių žemaičių siaubia Kuršą. Čia matyt PDK kronikoje yra sumaišyta ne tik Kuršas su Karšuva, bet veikiausiai ir jotvingiai su žemaičiai, nors kaip minima šaltiniuose šie prieš Mindaugo politiką veikė išvien. Taigi labai tikėtina, kad šiuo atveju Iš tikrųjų lietuvių žemaičių su jotvingiais buvo siaubiama Mindaugo dovanota Karšuva nuo Merkinės, Gardino pusės. Taigi Durbės mūšio vietos ieškotina Užnemunėje, Karšuvos pietrytiniame pakraštyje, kadangi kelias lietuviams žemaičiams su jotvingiais buvo pastotas jau grįžtant su grobiu. Tad labiausiai panašu, kad, esant išvardintoms aplinkybėms, Durbės mūšio vieta gali būti netoli Lazdijų ir Rudaminos išlikusiame panašiai skambančiu Burbiškių pavadinimo kaime. Durbė pagal skardžius priebalsius labiau priskirtinas jotvingių žodžiui. Tad labai galimas daiktas, kad vietovę jotvingiai vadino Durbia, o lietuviai Burbia. Be to, visai galima, kad Durbės pavadinimas per laiką galėjo suslavėti į Burbiškes dėl menamo ten vykusio kovos mūšio, kadangi slaviškai kova yra ‘borba”. Žodžiu, kryžiuočių Jurgio pilies įsirengimas Dainavoje laikytinas naujos strategijos ir taktikos, planuojant užkariauti visai – pačią Lietuvą, pasireiškimas, o Durbės mūšis atrodo kaip jos išbandymo praktikoje įvykis. Beje, dar ir tai, kad po Durbės mūšio „Kurše kryžiuočiai greitai atgavo jėgas“, bylotų, jog vargu ar didesnės Livonijos pajėgos jame dalyvavo. Jų didesnis nedalyvavimas (mažas dalyvavimas) taip pat sakytų fatą, kad Durbės mūšis vyko ne Kurše. Svarbus čia tas faktas, kad Mozūrai 1259 m. sudarė sutartį su Ordinu prieš Lietuvą (Mindaugą). Pagal tai Durbės mūšyje turėjo dalyvauti ir Mozūrų pajėgos. Tokiu atveju veikiausiai tai buvo ne kronikų minimos Prūsijos ir Livonijos ordinų, o Prūsijos ordino ir Mozūrų jungtinė kariuomenė, o Pomeranijos lenkų dalyvavimas laikytinas tik kaip talkinimas būtent Mozūrų kariuomenei. Šie faktai taip pat bylotų Durbės mūšį vykus Pietrytiniame Užnemuninės Karšuvos dalyje, t.y. minėto Burbiškių kaimo vietovėje, o ne Kurše. Tai argumentai Durbės mūšio vietos ir jo istorinės esmės Lietuvai ir regionui klausimui peržiūrėti.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Aniulio šaltinis | lgt.lrv.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Kaip stebima požeminio vandens būklė Lietuvoje

2025 06 14
Gidas pirkėjui: kaip išsirinkti maistą su mažiau cukraus | vmvt.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Gidas pirkėjui: kaip išsirinkti maistą su mažiau cukraus

2025 06 14
Pinigai
Gamta ir žmogus

Tyrimas atskleidė, kam dažniausiai aukoja lietuviai

2025 06 14
Daniliškių Švč. Trejybės sentikių cerkvė | Paveldo komisijos nuotr.
Kultūra

Paveldo komisija Vilniaus apskrityje: trys savivaldybės – skirtingi veidai

2025 06 14
Vidzgirio miškas | vmu.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Parengta atmintinė apie dažniausias klaidas rengiant vidinės miškotvarkos projektus 

2025 06 14
Vyriausybė suteikė septynis nacionalinio rėmėjo vardus | lrkm.lrv.lt nuotr.
Kultūra

Vyriausybė suteikė septynis nacionalinio rėmėjo vardus

2025 06 14
Pirmasis Lietuvos–Japonijos mokslo forumas: skatins šalių mokslinį bendradarbiavimą | novamedia.lt nuotr.
Mokslas

Pirmasis Lietuvos–Japonijos mokslo forumas: skatins šalių mokslinį bendradarbiavimą

2025 06 14
Užsienio reikalų ministerija
Lietuvoje

URM ragina atsisakyti kelionių į Izraelį, išvykti iš Irano

2025 06 13

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Pakvatokim! apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
  • Rimgaudas apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
  • Kažin apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
  • dar apie S. Tutlys. Istorijos mokslas Lietuvoje 1940–1990 metais

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Gyventojų prašymai, dėl kurių vėluoja siuntos
  • Ką apie asmenybę pasakoja ledų pasirinkimas?
  • Kokie lietuvių kavos vartojimo įpročiai?
  • NT vasaros aukcionuose – nemažai neįprastų pasiūlymų

Kiti Straipsniai

Trampo „lankstumas“ žalia šviesa Rusijos raketoms

A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams

2025 06 13
Sovietų Lietuva | wikipedia.org nuotr.

S. Tutlys. Istorijos mokslas Lietuvoje 1940–1990 metais

2025 06 13
Kruvinas pasveikinimas

JAV sveikinimas agresoriui – spjūvis Ukrainai

2025 06 13
Gediminas Jakavonis

G. Jakavonis. Kodėl Lietuvoje reikalingi priešlaikiniai rinkimai

2025 06 12
Jonas Markauskas

Gimęs ten, kur mirė ištremti lietuviai: J. Markausko istorija

2025 06 12
Jono Basanavičiaus gimtinė | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Basanavičiaus gimtinė kviečia į išskirtinį renginį!

2025 06 12
Rasos šventė Verkiuose, 2023-06-23

Rasos (Joninių) šventė 2025 m. Lietuvoje: kur ir kaip švęsime?

2025 06 11
Radinys Chersono srityje | vdkaromuziejus.lt nuotr.

Vytauto Didžiojo karo muziejuje – radiniai iš LDK tvirtovės Chersono srityje

2025 06 11
Ukrainos gynėjai | facebook.com/GeneralStaff.ua nuotr.

Ukraina gali nugalėti Rusiją net be JAV: pagrindinis vaidmuo tenka Europai

2025 06 11
FNTT | fntt.lt nuotr.

FNTT pradėjo tyrimą dėl UAB „Garnis“ gautos paramos – dėmesio centre ir Ministras Pirmininkas G. Paluckas

2025 06 10

Skaitytojų nuomonės:

  • Pakvatokim! apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
  • Rimgaudas apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
  • Kažin apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
  • dar apie S. Tutlys. Istorijos mokslas Lietuvoje 1940–1990 metais
  • Tomui apie A. Medalinskas. Trampo „lankstumas“ – žalia šviesa Putino raketoms ir dronams
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lietuvių kalbos ir literatūros vasaros akademija KU | rengėjų nuotr.

Prasidėjo 23-ioji KU Lietuvių kalbos ir kultūros vasaros akademija: į mokslus kibo rekordinis skaičius dalyvių

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai